Gå til innhold

To år skole/to år lære eneste mulighet?


vilblinoe

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bli anleggsmaskinfører men har fullført videregående allerede. Blir 26 i år, hvis jeg kan ha mulighet/rettighet på en annet løp enn de som er yngre.

Dette er hva jeg har kommet fram til:

  • 1.       Ta anleggsmaskinførerbevis (kurs) på våren, så begynne rett i lære (på høsten), med fire-fem års læretid, avlegge fagbrev

  • 2.       Begynne rett som lærling uten kurs og bevis

  • 3.       Gå to år på skole (bygg- og anleggsteknikk 1. året, så anleggsteknikk 2. året) og to år i lære, avlegge fagbrev

  • 4.       Voksenopplæring, med kortere utdanningsløp enn alternativ 3

  • 5.       Lærekandidat? 

Utfordringer:

  • -          Jeg har vært i kontakt med noen selskaper, og de vil kun ha lærlinger som har gått to år på skole

  • -          Jeg er ikke garantert plass på skole i og med at jeg har gjort VGS allerede, og det kommer til å bli enda to år på skole, som ikke frister veeeldig, særlig med fellesfag allerede gjort

  • -          Voksenopplæring – hvem/hva/hvor/hvordan?! Jeg hører rykter, frasagn osv om at dette er en annen mulighet mtp min alder, men det er lite info å oppdrive, og av det lille jeg finner, er ikke anleggsmaskinfører lista opp. Alt jeg fant var Rud VGS i Bærum som tilbyr bygg- og anleggsteknikk skoleåret 16/17

  • -          For lite erfaring til å bli praksiskandidat

  • -          Jeg har ikke førerkort klasse B (men planlegger/håper på å få dette i orden i løpet av våren), så hører jeg enda flere rykter om at man må ha førerkort for lastebil i tillegg

  • -          Fristen for å formelt melde seg opp som lærling går ut snart (1. mars) og er redd dette kommer til å bli enda et tiltaksløst år

Det ser ut som om den «garanterte» veien å gå, er to år skole/to år i lære. Anleggsmaskinførerkurs ser i utgangspunket ut som en grei snarvei, men tydeligvis lite aktuelt for en eventuell arbeidsplass. Hvis voksenopplæring tilbys, er dette veldig flott, men det ser ut som et særdeles tåkelagt område; mest av fokus på yrkesfag uavhengig av alder ligger på to år skole/to år lære. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lastebil koster jo 150 000, har du så mye penger liggende?

Klasse B tar du jo på en måned eller to, bare kjør på, si fra at det haster og vær fleksibel.

Kan du ta anleggsmaskin som privatist? Jeg vurderer å ta helse og sosialfag og ambulansefag som privatist slik at jeg kan bli ambulanselærling. Da kan jeg kjøre ambulanse og være trafikklærer, tror det er en morosam kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om det finnes et karrieresenter i nærheten av deg. De har gratis veiledning og kan fortelle deg om dine muligheter. 

Anonymkode: 1665b...986

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, amativeReflection skrev:

Lastebil koster jo 150 000, har du så mye penger liggende?

Klasse B tar du jo på en måned eller to, bare kjør på, si fra at det haster og vær fleksibel.

Kan du ta anleggsmaskin som privatist? Jeg vurderer å ta helse og sosialfag og ambulansefag som privatist slik at jeg kan bli ambulanselærling. Da kan jeg kjøre ambulanse og være trafikklærer, tror det er en morosam kombinasjon.

 

Jeg vil helst ha hatt litt erfaring med vanlig bil før jeg muligens tar lappen for lastebil :) Jeg har faktisk så mye penger liggende, men det er drøy pris, altså :| Har du inkludert yrkessjåførbevis i summen?

Etter hva jeg har sett, kan man ikke bli anleggsmaskinfører som privatist. Kurs er jo det jeg egentlig tenkte (koster 35 00 kr), men de typiske privatskolene ser ut til å tilby mer realfag og fellesfag fra VGS (som jeg allerede har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tar skole igjen, så vil du mest sannsynlig få fritak fra fellesfagene dersom du har fullført vgs tidligere. Ta Klasse B fram til skolestart, så har du masse erfaring til lærlingetiden :)

Anonymkode: 7f817...f23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk om det finnes et karrieresenter i nærheten av deg. De har gratis veiledning og kan fortelle deg om dine muligheter. 

Anonymkode: 1665b...986

 

Jeg sendte e-post til opplæringskontoret i fylket jeg bor, fikk svar tilbake om jeg måtte finne læreplass, så kunne de hjelpe meg videre med lærlingkontrakt. Ser ut som om karrieresenterne og opplæringskontoret samarbeider? Sendte også e-post til en i Maskinentrepenørenes forbund for å forhøre meg om hva han tenkte, men ikke fått svar enda (sendte e-post forrige uke). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, vilblinoe skrev:

Jeg vil helst ha hatt litt erfaring med vanlig bil før jeg muligens tar lappen for lastebil :) Jeg har faktisk så mye penger liggende, men det er drøy pris, altså :| Har du inkludert yrkessjåførbevis i summen?

Etter hva jeg har sett, kan man ikke bli anleggsmaskinfører som privatist. Kurs er jo det jeg egentlig tenkte (koster 35 00 kr), men de typiske privatskolene ser ut til å tilby mer realfag og fellesfag fra VGS (som jeg allerede har)

Ja, jeg tror jeg inkluderte YSK i den summen. Hver gang jeg prøver å få en nøyaktig pris på det så får jeg typisk svar som: "Hvor langt er et tau?" Det kommer helt an på hvor bra du kjører og sånt. Jeg ville tatt ADR også, så kan du frakte atombomber og biologiske våpen :P

Du trenger ikke privatskole for å ta eksamen som privatist. De fleste privatskolene jeg har sett gir deg bare undervisning (noe jeg synes er relativt ubrukelig, bare les bøkene). 

Men hvis du tar lastebillappen er du jo garantert jobb som lastebilsjåfør uansett, der trengs det jo folk over hele landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du tar skole igjen, så vil du mest sannsynlig få fritak fra fellesfagene dersom du har fullført vgs tidligere. Ta Klasse B fram til skolestart, så har du masse erfaring til lærlingetiden :)

Anonymkode: 7f817...f23

 

Hvordan kan jeg gå fram å få fritak fra fellesfag? Hvis jeg søker elektronisk på en skole som har Bygg og Anlegg, ser de at jeg har fullført det allerede, eller er dette noe jeg må snakke med den eventuelle skolen om, ansikt til ansikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ja, jeg tror jeg inkluderte YSK i den summen. Hver gang jeg prøver å få en nøyaktig pris på det så får jeg typisk svar som: "Hvor langt er et tau?" Det kommer helt an på hvor bra du kjører og sånt. Jeg ville tatt ADR også, så kan du frakte atombomber og biologiske våpen :P

Du trenger ikke privatskole for å ta eksamen som privatist. De fleste privatskolene jeg har sett gir deg bare undervisning (noe jeg synes er relativt ubrukelig, bare les bøkene). 

Men hvis du tar lastebillappen er du jo garantert jobb som lastebilsjåfør uansett, der trengs det jo folk over hele landet. 

 

Sykt mye penger, altså. Vet ikke hva ADR er, må sette meg mer inn i det. Har tenkt tanken på lastebillappen, men synes det er morsommere å holde på med maskiner som ikke kjører sånn kjempefort :) Har bittlitt erfaring med gravemaskin, og liker det bedre enn øvelseskjøringa jeg har gjort med bil.

Har heller ikke sett privatskoler som tilbyr anleggsmaskinfører :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, vilblinoe skrev:

Sykt mye penger, altså. Vet ikke hva ADR er, må sette meg mer inn i det. Har tenkt tanken på lastebillappen, men synes det er morsommere å holde på med maskiner som ikke kjører sånn kjempefort :) Har bittlitt erfaring med gravemaskin, og liker det bedre enn øvelseskjøringa jeg har gjort med bil.

Har heller ikke sett privatskoler som tilbyr anleggsmaskinfører :|

Det er det kurset der du lærer deg landtransport av farlig gods!

Truck er vel enkelt å få førerkort for?

Du trenger ikke en privatskole, det er jo det jeg prøver å fortelle deg. Drit i privatskolene. Du kan ta fag som privatist på offentlige skoler (faktisk kun på offentlige skoler). På Sonans og sånt sender de deg til en offentlig skole for å ta eksamenen, undervisningen de selger er verdiløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det er det kurset der du lærer deg landtransport av farlig gods!

Truck er vel enkelt å få førerkort for?

Du trenger ikke en privatskole, det er jo det jeg prøver å fortelle deg. Drit i privatskolene. Du kan ta fag som privatist på offentlige skoler (faktisk kun på offentlige skoler). På Sonans og sånt sender de deg til en offentlig skole for å ta eksamenen, undervisningen de selger er verdiløs.

 

Høres gøy og skummelt ut 

Tror også truck er enkelt å få førerkort for

Nei, jeg vil ikke ta privatskole, drømmesituasjonen hadde vært et kort kurs, så begynne i lære, men dette er det ikke mange arbeidsgivere som er så ivrige på, får jeg inntrykk av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse CE DE o.l kan du ta på 19 uker på yrkesskole. Da koster det adskillig mindre enn 150.000.

Men uten B kommer du neppe inn der. 

Anonymkode: af17d...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Klasse CE DE o.l kan du ta på 19 uker på yrkesskole. Da koster det adskillig mindre enn 150.000.

Men uten B kommer du neppe inn der. 

Anonymkode: af17d...85e

Link? Jeg kunne sikkert tenkt meg noe slikt. Har en drøm om å kjøre buss på fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, vilblinoe skrev:

Hvordan kan jeg gå fram å få fritak fra fellesfag? Hvis jeg søker elektronisk på en skole som har Bygg og Anlegg, ser de at jeg har fullført det allerede, eller er dette noe jeg må snakke med den eventuelle skolen om, ansikt til ansikt?

Du går innpå vigo.no og søker deg innpå videregående på vanlig måte innen 1. Mars (heltidselev). Selvom du ikke har ungdomsrett kan du fortsatt søke videregående opplæring. Søknaden om å få fritak må du sende inn i august når skolen starter, og da blir du deltidselev. Men du må snakke om dette med lærer/rådgiver når skolestart er i gang, for det er de som hjelper deg med prosessen. Aller først må du søke og få skoleplass, noe som kan være litt vanskelig da du ikke har ungdomsrett og blir plassert bakerst i køen av alle elevene som har søkt og har ungdomsrett.

2. Det er mulig å ta programfagene på Bygg og anleggsteknikk som privatist. Det koster da rundt 1 000 kr for hvert fag om ikke jeg tar feil. Men nå er det jo forseint å melde seg opp til våren, fordi fristen var 1. Februar. Neste mulighet er i September. Det å melde seg opp gjøres på privatistweb.no. Men du får jo et problem, da det ikke er mulig å ta faget "Prosjekt til fordypning" som privatist, og dette behøver du for å få et kompetansemål. Du må da erstatte PTF med programfag fra studiespesialisering, og timetallet må da tilsvare PTF faget. PTF tilsvarer jo 168 timer på Vg1 og 253 årstimer på Vg2. Ett programfag på SSP er på 140 årstimer, som vil si at du må ta opp sånn 3-4 ekstra fag, i tillegg til de programfagene som er på Bygg og Anleggsteknikk Vg1 og Vg2. Du må da ta sånn 6-7 fag som privatist, før du kan søke lærlingeplass som anleggmaskinsfører. Du kan ikke bruke tidligere programfag (hvis du har gått studiespesialisering før). Du må ta nye fag, f.eks Sosiologi og Rettslære. 

Privatist er en veldig kronglete vei, og et slit da du må lese alt på egenhånd. Jeg ville heller ha søkt meg innpå videregående innen 1. Mars, satset på at du får skoleplass og søkt om fritak i fra fellesfagene. Da har du bare 3 fag på Vg1 (Produksjon + Tegning og bransjelære + Yrkesfaglig fordypning. På Vg2 har du også bare 3 fag (Bransjelære + Produksjon + Yrkesfaglig fordypning)

Anonymkode: 51ff2...e23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du går innpå vigo.no og søker deg innpå videregående på vanlig måte innen 1. Mars (heltidselev). Selvom du ikke har ungdomsrett kan du fortsatt søke videregående opplæring. Søknaden om å få fritak må du sende inn i august når skolen starter, og da blir du deltidselev. Men du må snakke om dette med lærer/rådgiver når skolestart er i gang, for det er de som hjelper deg med prosessen. Aller først må du søke og få skoleplass, noe som kan være litt vanskelig da du ikke har ungdomsrett og blir plassert bakerst i køen av alle elevene som har søkt og har ungdomsrett.

2. Det er mulig å ta programfagene på Bygg og anleggsteknikk som privatist. Det koster da rundt 1 000 kr for hvert fag om ikke jeg tar feil. Men nå er det jo forseint å melde seg opp til våren, fordi fristen var 1. Februar. Neste mulighet er i September. Det å melde seg opp gjøres på privatistweb.no. Men du får jo et problem, da det ikke er mulig å ta faget "Prosjekt til fordypning" som privatist, og dette behøver du for å få et kompetansemål. Du må da erstatte PTF med programfag fra studiespesialisering, og timetallet må da tilsvare PTF faget. PTF tilsvarer jo 168 timer på Vg1 og 253 årstimer på Vg2. Ett programfag på SSP er på 140 årstimer, som vil si at du må ta opp sånn 3-4 ekstra fag, i tillegg til de programfagene som er på Bygg og Anleggsteknikk Vg1 og Vg2. Du må da ta sånn 6-7 fag som privatist, før du kan søke lærlingeplass som anleggmaskinsfører. Du kan ikke bruke tidligere programfag (hvis du har gått studiespesialisering før). Du må ta nye fag, f.eks Sosiologi og Rettslære. 

Privatist er en veldig kronglete vei, og et slit da du må lese alt på egenhånd. Jeg ville heller ha søkt meg innpå videregående innen 1. Mars, satset på at du får skoleplass og søkt om fritak i fra fellesfagene. Da har du bare 3 fag på Vg1 (Produksjon + Tegning og bransjelære + Yrkesfaglig fordypning. På Vg2 har du også bare 3 fag (Bransjelære + Produksjon + Yrkesfaglig fordypning)

Anonymkode: 51ff2...e23

 

Tusen takk for et detaljert og utdypende svar :) Privatist blir veldig kronglete, ja, da vil jeg heller gå vanlig VGS med fritak fra fellesfag

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Martineroxyy
vilblinoe skrev (På 24.2.2017 den 9.35):

Tusen takk for et detaljert og utdypende svar :) Privatist blir veldig kronglete, ja, da vil jeg heller gå vanlig VGS med fritak fra fellesfag

Fant du ut av allt Eller? Jeg har åsså lyst å bli maskinfører men vet ikke Hvordan. Jeg har ikke penger og har allrede fullført vidergående. Er 28 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav casher jo ut lastebillappen til folk dersom de har dokumentasjon på at de får jobb etterpå. Kan høre med dem også 

 

Jeg ville prøvd å jobbet i noen år til til du kan ta fagbrev som praksiskandidat. Da slipper du lærlinglønn og lån osv

Anonymkode: 78aba...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...