Gå til innhold

spinalpunksjon


_LanciA_

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Har vært hos nevrolog i dag og fikk beskjed om at jeg må ta en spinalpunksjon. Jeg bare ok. Ante seff ikke hva det gikk ut på så jeg googlet først når jeg kom hjem:spy:.

Jeg er hysterisk for sykehus. Greier timer hvis de ikke gjør noe annet enn å snakke, men dette er litt værre.kjenner jeg blir helt stressa bare ved tanken. Har en nerveskade i skuldra som ikke vil gro, så skjønner hvorfor de vil gjøre det men...

Noen som har hvert igjennom det? Var det så vondt? Fikk du hodepine etterpå? Kan man kjøre selv? Får man smertestillende? Ush skulle ønske jeg fikk narkose:( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går kjempefint! Du får bedøvelse, så det du vil kjenne er det samme som en bedøvelse hos tannlegen - gruer meg hver gang, men går alltid like fint. Du kan risikere å få hodepine etterpå, men mest sannsynlig får du det ikke. Dårlig gjort av legen å ikke fortelle deg hva det gikk ut på. Jeg har gjort det, var sju år, og det var verdens undergang - men nå er jeg sikker på at det hadde gått fint. Grudde meg like mye til en blodprøve, og det er jo ingenting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt spinalpunksjon pga mistanke om hjernehinnebetennelse. Det var overhode ikke vondt, kjente såvidt stikket. Det er vondere å ta blodprøve. Jeg fikk litt hodepine, men de sa at koffein hjalp mot slik hodepine, så jeg tok smertestillende med koffein i.

Anonymkode: 924ea...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tatt spinalpunksjon pga. mistanke om hjernehinnebetennelse og sier som personen over her: jeg kjente knapt stikket. Det var ikke vondt i det hele tatt, og du har ingenting å grue deg for. Det går kjempebra :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, _LanciA_ skrev:

Hei, 

 

Har vært hos nevrolog i dag og fikk beskjed om at jeg må ta en spinalpunksjon. Jeg bare ok. Ante seff ikke hva det gikk ut på så jeg googlet først når jeg kom hjem:spy:.

Jeg er hysterisk for sykehus. Greier timer hvis de ikke gjør noe annet enn å snakke, men dette er litt værre.kjenner jeg blir helt stressa bare ved tanken. Har en nerveskade i skuldra som ikke vil gro, så skjønner hvorfor de vil gjøre det men...

Noen som har hvert igjennom det? Var det så vondt? Fikk du hodepine etterpå? Kan man kjøre selv? Får man smertestillende? Ush skulle ønske jeg fikk narkose:( 

Ikke noe å bekymre seg for, har gjort det selv. :) 

De ville sjekke om jeg hadde hjernehinnebetennelse men så var det en hjerneblødning og så måtte jeg ligge med en slange i ryggen å tappe ut overskuddsblodet, ikke noe stress.

Det er ikke vondt, hvis du er nervøs så ber du om å få noe beroligende på forhånd. Dette går bra.

 

Anonymkode: 51c05...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Daryl Dixon

Selve prosedyren er ikke vond, det er fryktelig lenge siden jeg tok det. Ville hatt med sjåfør tilfelle hodepine eller om du får beroligende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det gikk ganske greit faktisk. Men var ikke akkurat behagelig. 

Værste er egentlig at jeg har fått spinal hodepine. Noen andre som fikk det? Hjelper å ligge flat. Går greit å gå på do å sånt men med en gang jeg er oppe i litt lengre får jeg sånn rar hodepine og føler meg  svimmel og kvalm. Håper det går raskt over. Måtte kjøre en kjapp tur på butikken i dag og kjente at det å kjøre er egentlig uaktuelt så lenge jeg er så svimmel når jeg sitter. Fått beskjed av sykehyset om å ta det rolig å drikke masse koffein. Jeg som ikke drikker annet en vann til vanlig prøver å presse ned cola. Fysj fatter ikke at jeg drakk det før. Ikke godt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende hodepine etterp, det er nødvendig å ligge strak ut så lenge som de sier på sykehuset og uten å bruke mobil eller andre ting til underholdning. 

Anonymkode: bbf4e...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, _LanciA_ skrev:

Det gikk ganske greit faktisk. Men var ikke akkurat behagelig. 

Værste er egentlig at jeg har fått spinal hodepine. Noen andre som fikk det? Hjelper å ligge flat. Går greit å gå på do å sånt men med en gang jeg er oppe i litt lengre får jeg sånn rar hodepine og føler meg  svimmel og kvalm. Håper det går raskt over. Måtte kjøre en kjapp tur på butikken i dag og kjente at det å kjøre er egentlig uaktuelt så lenge jeg er så svimmel når jeg sitter. Fått beskjed av sykehyset om å ta det rolig å drikke masse koffein. Jeg som ikke drikker annet en vann til vanlig prøver å presse ned cola. Fysj fatter ikke at jeg drakk det før. Ikke godt :(

Informerte de deg om hvor lenge du skal vente til du tar kontakt for patch? 

Jeg fikk beskjed om å ringe etter 3 dager hvis jeg hadde spinal hodepine. De kan sprøyte inn blod i hulrommet for å bli kvitt hodepinen 🖒

Anonymkode: af996...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vedrørende hodepine etterp, det er nødvendig å ligge strak ut så lenge som de sier på sykehuset og uten å bruke mobil eller andre ting til underholdning. 

Anonymkode: bbf4e...18a

Trodde også at jeg skulle ligge i ro etterpå. Men fikk beskjed om at det ikke lengre var nødvendig rett etter de hadde tatt prøven. Så 2 min etter de hadde tappet væsken ble jeg sendt rett for å ta blod og hjem.

Nå orker jeg ikke så mye annet enn å ligge strekk ut, men kjedelig. Føler meg jo ok når jeg ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Informerte de deg om hvor lenge du skal vente til du tar kontakt for patch? 

Jeg fikk beskjed om å ringe etter 3 dager hvis jeg hadde spinal hodepine. De kan sprøyte inn blod i hulrommet for å bli kvitt hodepinen 🖒

Anonymkode: af996...f0b

Nei, fikk egentlig veldig lite info. Ringte inn i dag å da sa de det. Så håper bare det går over før det. Ikke lyst på å bli stukket igjen 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk godt, gjerne koffeinholdige drikker. Eneste gangen jeg anbefaler energidrikker! Hold deg i horisontalen så lenge du kjenner behov, men hodepinen slipper gjerne taket etter 3-4 dager. Fenazon-Koffein tabletter kan kjøpes reseptfritt på apotek.

Hilsen en som både har blitt spinalpunktert og fått postpunksjonshodepine, og som jobber med dette hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...