Gå til innhold

Burde jeg klage på karakter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

FIkk en C på eksamen, som forsåvidt ikke er en dårlig karakter, men jeg mener selv jeg fortjener en bedre karakter. Jeg skal sende inn skjema for å få begrunnelse, men er det mulig å snakke med noen faglærere på skolen jeg går, uten sensor? For å få innblikk i min egen oppgave fra et helt annet synsvinkel?

Anonymkode: 08e8c...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor mener du at du fortjener en bedre karakter? 

Det er klart at du kan spørre noen faglærere, men det er jo ikke sikkert at de har kapasitet eller interesse av å gjøre det. 

Anonymkode: c29f1...5d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke be om begrunnelse først, og så ut i fra den finne ut om du skal klage eller ikke? Hvis begrunnelsen er godt begrunnet er det jo ingen grunn til å klage, men dersom du er uenig etter å ha lest begrunnelsen så kan du jo prøve. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger virker det temmelig tilfeldig hvem som får gode og dårlige karakterer....

Anonymkode: 99f79...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket fag er det? Om det er innen humaniora hvor sensuren er veldig subjektiv, så kan det faktisk hende du får en dårligere karakter om du klager. Du må spørre deg om det er verdt det å ta sjansen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ansatte på universiteter sier at de som klager ofte får dårligere, så du bør være sikker på at det er bedre enn C fordi du kan få dårligere.

Anonymkode: 1516e...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det. Var i samme situasjon en gang - fikk C, men mente jeg skulle hatt B. Klagde, og ble satt ned til D...

Anonymkode: 9d6a8...b9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klaget på karakter 2 ganger, ble satt ned begge gangene.

Betyr denne karakteren noe for dine videre studier?

Anonymkode: 4c31f...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om begrunnelse. Det gjorde jeg for en C jeg var misfornøyd med, jeg mente jeg skulle ha en B. Da jeg leste begrunnelsen var jeg egentlig enig med sensor, jeg fortjente den Cen. Jeg tok med meg det som stod i begrunnelsen i videreføringen av faget, og klarte å få en A neste gang. 

Du risikerer å gå ned i karakter, så les begrunnelsen og tenk nøye gjennom om det er verdt det. Prøv å ha litt selvinnsikt også, sensor er ikke alltid ute etter å ta en, av og til har man bare ikke vist tilstrekkelig kunnskap som kreves for en B. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes begrunnelse burde blitt gitt automatisk. Hvordan skal vi ellers kunne forbedre oss?

Anonymkode: 99f79...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvilket fag dette er. Hvis det er realfag kan du regne med å få samme karakter hvis du klager. Jeg har klaget på to karakterer i matte/fysikk og fått samme karakter, men faktisk lavere poengsum (og jeg mente selvsagt jeg burde fått høyere), så det er helt klart risikabelt å klage. Hvis det er et fag som er åpent for tolkning er sjansen for å bli satt ned enda større med de nye reglene om anonym sensurering. Snakk med faglærer og les begrunnelsen før du bestemmer deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes begrunnelse burde blitt gitt automatisk. Hvordan skal vi ellers kunne forbedre oss?

Anonymkode: 99f79...b33

Det er ikke realistisk, da det er et betydelig merarbeid for sensor å skrive begrunnelse. Det ville ført til økte kostnader ved eksamen og at man også må vente mye lengre på sensur. Eksamen er også en sluttvurdering, ikke en underveisvurdering, og skal være en summativ vurdering av kompetansen i faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...