Gå til innhold

Hva syns du om å la barneskoleelever dra på kjøpesenteret med venner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da min datter gikk på barneskolen ba hun allerede fra 2 klasse frem til 7 klasse om å få dra på kjøpesenteret med vennene sine. Jeg sa aldri ja, fordi jeg mener barn ikke har noe å gjøre på et kjøpesenter helt alene. Det finnes masse andre steder de kan henge med venner, kjøpesenter er ikke et av dem. 

Nå er min sønn kommet i 6 klasse og igår ba to av hans venninner han om å møtes på kjøpesenteret. Jeg sa nei og forklarte hvorfor det er uaktuelt. Etter min mening passer det seg rett og slett ikke. 

Syns du jeg er streng? Kjøpesenteret et 20 minutter unna. Vi bor et stykke fra byen liksom, og alt kan skje med barn, både gutter og jenter, på slike folksomme områder. Det har flere ganger skjedd at dette har kommet i byens avis, fordi at barna er i veien for ansatte som jobber og voksne som faktisk er der for å handle. Min datter på 18 år sier nå selv at hun skjønner godt at jeg nesten aldri sa ja (sa ja to ganger), og hun sier selv hun syns det ser rart at barn går rundt på kjøpesenteret og oppfører seg som små voksne...

Anonymkode: 2e202...485

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg gikk på Tveita skole som barn hang vi alltid på kjøpesenteret. Da kjøpte vi skoleboller og jakobsboller (hva skjedde med de? de finnes ikke mer :( ), loff som vi tok ut det hvite på og fylte med potetgull, om vinteren hang vi på trekkekroken bak på biler som kjørte.

Da var vi 9-10 år gamle.

Anonymkode: d5d15...1a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å henge på senteret dag ut og dag inn hadde vært uaktuelt her i huset, men en utflukt i ny og ne når man går i 6./7. trinn hadde sannsynligvis vært greit. 6. klassingen min tar t-banen til skolen i Oslo sentrum hver dag alene eller sammen med broren, og det hender de surrer litt i sentrum før de tar banen hjem. Uproblematisk i min verden. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min går på 6.trinn nå og får lov til å være der med en venninne eller tre når vi vet at det er der de er. Enten kjøres de av en av foreldrene eller så tar de bussen. Tre km til storsenteret hjemmefra.

Å henge der i mangel på noe bedre å finne på på daglig basis er uaktuelt, men en tur for å kikke eller være med mens en venninne skal feks. bruke noen bursdagspenger synes jeg er greit når de er såpass store. Det skjer ikke ofte heller, 1-2 ganger i mnd kanskje, maks....

Jeg har bestemt meg for å ikke være den som gjør at min datter er den siste som får lov til alt. Det er kjipt. Hun skal også slippe å være den første som alltid må inn om kvelden. Både hun og stedatteren min har flere ganger fått beskjed om at de skal gå hjem når den første får beskjed om å gå hjem. Det har fungert helt fint. Er det noe spesielt, bestemmer vi selvfølgelig et klokkeslett som passer oss, men jeg snakker om at det er kjipt å være den som ALLTID må hjem først eller den som aldri får lov til noe før alle andre har fått lov et år....

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6. klasse går helt fint. Det er jo ikke SFO fra 4. klasse av, og fra den dagen når de klarer å trykke på stoppknappen i bussen selv, orientere seg selv i samfunnet etc, så går det helt fint. Må avklares med foreldre først selvsagt, og på ukedager kommer min til å måtte gjøre lekser før slike ting. 

 

Barn må også få være på senteret når de er gamle nok til det, men vi som foreldre må lære dem hvordan de skal oppføre seg der. Ikke springe rundt der inne, gå rolig bare osv. Ikke rope, bare snakke vanlig etc. Lære dem hvordan man snakker til andre høflig, og å betale for seg. Klarer du det, kommer du langt.

Anonymkode: 61a2d...e8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I et slikt tilfelle er det kanskje lurt ts, og ta kontakt med de andre aktuelle foreldrene og sammen avklare noen kjøreregler? 

Jeg klarer hvertfall ikke si ja/nei, da jeg vet for lite om beliggenheten til senteret og modenheten til barnet ditt, og barnets relasjon til vennene som vil ha han med. Er egentlig ganske mye som spiller inn. Men med faste avklarte rammer og regler ser jeg ingenting i veien for at barna gradvis kan utvide horisonten litt, så lenge forholdene ligger til rette for det.

Hva med om du tilbyr deg å bli med første gangen, og setter deg på en café med en kopp kaffe og en god bok, mens ungene får litt egentid på senteret? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke å henge på kjøpesenteret burde være noen form for fritidsaktivitet hverken for voksne eller barn.

Jeg synes det er en harry ukultur.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å henge på et kjøpesenter hadde jeg ikke akseptert. Men å gå på et kjøpesenter for å shoppe og så gå på kafe hadde vært akseptabelt. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg gikk på Tveita skole som barn hang vi alltid på kjøpesenteret. Da kjøpte vi skoleboller og jakobsboller (hva skjedde med de? de finnes ikke mer :( ), loff som vi tok ut det hvite på og fylte med potetgull, om vinteren hang vi på trekkekroken bak på biler som kjørte.

Da var vi 9-10 år gamle.

Anonymkode: d5d15...1a0

Så dere brukte loff som en skål? Eller spise dere den som en bagette? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde latt sønnen få gå på kjøpesenteret, men ikke dattera. ALLE vet at jenter som henger på kjøpesentre er der for å stjele, gutter derimot kjøper bare en kebab.

Endret av AnonymSjiraff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe galt i at barn i den alderen er på kjøpesenter alene om det er for å gå på kafe eller å handle litt. Men om de bare er en forstyrrelse for ansatte og andre så har de ikke noe der å gjøre.

Anonymkode: 155ce...115

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Å henge på et kjøpesenter hadde jeg ikke akseptert. Men å gå på et kjøpesenter for å shoppe og så gå på kafe hadde vært akseptabelt. :)

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 15 har begynt å få lov nå, men bare hvis de skal noe. Altså ikke bare for å henge der. Har snakket med andre foreldre og hatt litt samkjøring av regler.

Samboeren min lar datteren sin gå på senteret med venninner, hun fikk lov fra hun var 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6. Og 7. Er vel greit? Vi var der da. Kan ikke huske vi oppførte oss noe feil. Husker bare vi var innom mange klesbutikker og sminkebutikker. 

Anonymkode: fc085...79a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår ikke helt grunnen du har til å ikke la de dra på kjøpesenter og jeg føler det er viktig når man formidler til. barn. At de forstår hvorfor du vil ha den regelen, for jeg skjønner ikke hva du mener 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter blir 11-år og hun får ikke lov til å dra til senteret alene nei. Skjønner ikke hvorfor hun skal det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine fikk lov å gå alene på kjøpesenteret når de gikk på barneskolen, det hendte jeg kjørte de dit for at de skulle få gå alene mens jeg gikk feks på kafè. Kjøpesenteret hadde i perioder store problem med ungdom som hang på der, lagde kvalm og det var i tillegg salg av stoff. Ble oppfordret i avisen å ikke la yngre være på senteret alene. Dette ble omdiskutert blant oss foreldre og vi avtalte når de skulle få dra (alltid en far eller mor som kjørte og var på senteret) 

Dette er noen år siden nå, og senteret måtte ansette flere vekter,  og vektere/ politiet fikk bukt med det verste problemet med de som lagde kvalm/sloss/stoffsalg. Tror fremdeles at jeg hadde valgt å være tilstede på kjøpesenteret om mitt barn gikk på barneskolen i dag. 

Anonymkode: 7f84d...9bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er forskjell på å henge der som en slags fritidsaktivitet, og det å kose seg litt med shopping og kafé en lørdag formiddag med venner. Det siste hadde jeg helt klart sagt ja til, så lenge jeg visste at de oppførte seg bra og var istand til å orientere seg. Men bruke det som jevnlig treffsted med formålsløs "henging"  istedenfor f.x fotball el.l hadde vært uaktuelt.

Anonymkode: c2f26...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...