Gå til innhold

Hvorfor har kvinner/jenter så mye bedre holdninger enn gutter/menn i dag?


Gjest Jonasmann

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Froning skrev:

Du burde nok bli flinkere til å dra frem kilder når du referer til forskning og studier. Hvis du vil at det du sier skal være noe mer enn din personlige mening

Ellers så er det få om noen på KG som viser til så mange kilder som meg. Og nå skal jeg kline til igjen da hersketeknikkene dine faller for egen urimelighet. Regner ikke med at du kommer til å beklage deg men det får så være ; 

http://forskning.no/barn-og-ungdom-kjonn-og-samfunn-skole-og-utdanning/2014/09/jenter-har-bedre-selvregulering-enn

Jenter er flinkere enn gutter til å regulere egen atferd

http://www.nettavisen.no/nyheter/kvinner-er-smartere-enn-menn/3437297.html

Kvinner er smartere enn menn

Har høyere IQ, for første gang på 100 år.

Når psykologer vurderer ut fra bl.a. spørreskjemaer hvor empatiske menn og kvinner er, konkluderer de stort sett alltid med at kvinner er best til å forstå hva andre føler, og til å vise innlevelse.

En undersøkelse fra 2012 viser at forklaringen er å finne i hjernens hvite substans. Der dannes rutene som nervesignalene følger når hjernesentrene kommuniserer med hverandre.

Hos kvinner er ruten SLF (superior longitudinal fasciculus) spesielt velutviklet. Ruten knytter pannelappen der følelser erkjennes, sammen med isselappen, som bl.a. er involvert i avkoding av sanseinntrykk. Forskerne tror at den sterke forbindelsesveien bidrar til å gi kvinnene gode empatiske evner.

https://www.ung.no/oss/pubertet/54878.html

Det er jo rett og slett "programmeringen" fra naturens side som gjør at jenter, i snitt, starter litt tidligere med pubertetsutvikling enn gutter, med økning av produksjon av kjønnshormoner.

 

-Dette er altså en av de tingene i verden "som bare er sånn"...

https://www.ledernytt.no/kvinnelige-ledere-skaper-bedre-jobbtrivsel.5362700-112372.html

 

KVINNELIGE LEDERE SKAPER BEDRE JOBBTRIVSEL

Ny studie viser store forskjeller i lederstilen til kvinner og menn. Kvinnelige ledere er blant annet flinkere til å involvere de ansatte i avgjørelser på jobben, mens menn er mer direkte og har lettere for å avvise innspill og ideer.

 
Endret av WubWub
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Froning
13 minutter siden, WubWub skrev:

Er det virkelig nødvendig å dokumentere at jenter kommer i puberteten tidligere og utvikler seg raskere enn gutter? Er det nødvendig å dokumentere at kvinner har mer empati og at de er bedre nettverksbyggere enn menn? Må jeg dokumentere at de er flinkere til å prate om følelser? Må jeg dokumentere at kvinner tar mindre risikoer pga lavere testo verdier? You serious? Just google it så kan du lese deg frem til denne allmennkunnskapen selv.

Ingenting i mitt innlegg var en personlig mening men det var derimot ren og skjær sannhet like urokkelig som fysikkens lover.

Yes!

Dokumenter i vei du. Å sammelikne noe så ueksakt som menneskepsykologi med fysikkens lover er litt på jordet her. Testosteronnivåene til kvinner trenger du virkelig ikke å dokumentere for meg. 

Koblingen mellom testosteron og risikotaking hadde vært intressant å lese om..

Edit ;Takk for kildene wub :)

 

Endret av Froning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonasmann
4 minutter siden, WubWub skrev:

Ellers så er det få om noen på KG som viser til så mange kilder som meg. Og nå skal jeg kline til igjen da hersketeknikkene dine faller for egen urimelighet. Regner ikke med at du kommer til å beklage deg men det får så være ; 

http://forskning.no/barn-og-ungdom-kjonn-og-samfunn-skole-og-utdanning/2014/09/jenter-har-bedre-selvregulering-enn

Jenter er flinkere enn gutter til å regulere egen atferd

http://www.nettavisen.no/nyheter/kvinner-er-smartere-enn-menn/3437297.html

Kvinner er smartere enn menn

Har høyere IQ, for første gang på 100 år.

Når psykologer vurderer ut fra bl.a. spørreskjemaer hvor empatiske menn og kvinner er, konkluderer de stort sett alltid med at kvinner er best til å forstå hva andre føler, og til å vise innlevelse.

En undersøkelse fra 2012 viser at forklaringen er å finne i hjernens hvite substans. Der dannes rutene som nervesignalene følger når hjernesentrene kommuniserer med hverandre.

Hos kvinner er ruten SLF (superior longitudinal fasciculus) spesielt velutviklet. Ruten knytter pannelappen der følelser erkjennes, sammen med isselappen, som bl.a. er involvert i avkoding av sanseinntrykk. Forskerne tror at den sterke forbindelsesveien bidrar til å gi kvinnene gode empatiske evner.

https://www.ung.no/oss/pubertet/54878.html

Det er jo rett og slett "programmeringen" fra naturens side som gjør at jenter, i snitt, starter litt tidligere med pubertetsutvikling enn gutter, med økning av produksjon av kjønnshormoner.

 

-Dette er altså en av de tingene i verden "som bare er sånn"...

https://www.ledernytt.no/kvinnelige-ledere-skaper-bedre-jobbtrivsel.5362700-112372.html

 

KVINNELIGE LEDERE SKAPER BEDRE JOBBTRIVSEL

 

Dette med IQ er direkte feil, de fleste tester av norske kvinner og menn viser at menn i gjennomsnitt har høyere IQ. De hadde bare funnet at kvinner var smartere i noen få land. Dette med selvregulering gjelder for barn, ikke voksne. Når det gjelder kvinnelige ledere, tror jeg det handler mer om seleksjon, at de aller smarteste kvinnene blir ledere, mens mennene i gjennomsnitt er av litt lavere kvalitet fordi de er ti ganger flere.

Endret av Jonasmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Froning skrev:

Yes!

Dokumenter i vei du. Å sammelikne noe så ueksakt som menneskepsykologi med fysikkens lover er litt på jordet her. Testosteronnivåene til kvinner trenger du virkelig ikke å dokumentere for meg. 

Koblingen mellom testosteron og risikotaking hadde vært intressant å lese om..

 

Ja, jeg pleier dokumentere ivei i nesten alle tråder jeg deltar i. Men hvorfor kan du ikke google deg frem selv til disse allmennkunnskapene selv? Det tar 1 sekund ;

http://forskning.no/hormoner-ledelse-og-organisasjon-kjonn-og-samfunn/2009/09/tar-storre-sjanser-med-testosteron

Tar større sjanser med testosteron

Kvinnelige studenter med høyt testosteronnivå tok flere sjanser med penger og valgte jobber i finans med høyt risikonivå.

 

- Mer risikosky

Høye nivåer av det mannlige kjønnshormonet testosteron knyttes gjerne til risikoatferd, spesielt hos menn. Testosteron finnes imidlertid både hos menn og kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er du unntaket. Jeg er da ikke sur bare fordi jeg forteller fakta. Hvorfor synes du fakta er så ille?

Anonymkode: 957d6...fcc

Fakta? Kalles vel heller bullshit. Selvsagt er det noe som plager deg når det kommer til kvinner når du skriver som det gjør. Det er veldig dumt å være sint på alle kvinner fordi du har dårlig erfaring med noen kvinner. Jeg har da dårlig erfaring med noen menn, men er da oppegående nok til å skjønne at alle ikke er sånn, og jeg er glad jeg også vet at alle menn ikke er som deg. 

Anonymkode: a7a32...b4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jonasmann skrev:

Dette med IQ er direkte feil, de fleste tester av norske kvinner og menn viser at menn i gjennomsnitt har høyere IQ. De hadde bare funnet at kvinner var smartere i noen få land. Dette med selvregulering gjelder for barn, ikke voksne.

Nei det er ikke feil. Kvinner i vesten har 105 i snitt, menn har 100. Dette har det blitt avdekket i en rekke studier i diverse europeiske land. Årsaken og forklaringen er enkel ; med likestilling kom også større krav og utfordringer så hjernen utviklet seg raskere enn menns (både menn og kvinners IQ har økt de siste 100 årene men kvinners hjerne har økt mest). Når kvinner var husmødre hadde menn i snitt høyere IQ men nå har de dratt forbi oss. Sånn er realiteten men hvorfor er det så ille? Jeg føler meg ikke noe mindreverdig av at jenter er overlegne menn mentalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jonasmann
Akkurat nå, WubWub skrev:

Nei det er ikke feil. Kvinner i vesten har 105 i snitt, menn har 100. Dette har det blitt avdekket i en rekke studier i diverse europeiske land. Årsaken og forklaringen er enkel ; med likestilling kom også større krav og utfordringer så hjernen utviklet seg raskere enn menns (både menn og kvinners IQ har økt de siste 100 årene men kvinners hjerne har økt mest). Når kvinner var husmødre hadde menn i snitt høyere IQ men nå har de dratt forbi oss. Sånn er realiteten men hvorfor er det så ille? Jeg føler meg ikke noe mindreverdig av at jenter er overlegne menn mentalt. 

Du har ingen kilder for den påstanden i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, WubWub skrev:

KVINNELIGE LEDERE SKAPER BEDRE JOBBTRIVSEL

Ny studie viser store forskjeller i lederstilen til kvinner og menn. Kvinnelige ledere er blant annet flinkere til å involvere de ansatte i avgjørelser på jobben, mens menn er mer direkte og har lettere for å avvise innspill og ideer.

 

Men vet du hva som spiller en MYE større rolle enn at de skaper litt bedre trivsel på jobb? Det faktum at menn preseterer veldig mye bedre i de høyeste stillingene og der knuser menn kvinner i følge studier.

Anonymkode: d7178...f76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fakta? Kalles vel heller bullshit. Selvsagt er det noe som plager deg når det kommer til kvinner når du skriver som det gjør. Det er veldig dumt å være sint på alle kvinner fordi du har dårlig erfaring med noen kvinner. Jeg har da dårlig erfaring med noen menn, men er da oppegående nok til å skjønne at alle ikke er sånn, og jeg er glad jeg også vet at alle menn ikke er som deg. 

Anonymkode: a7a32...b4e

At kvinner er desperate ser ikke jeg på som dårlig erfaring, tvert i mot... :lur: 

Anonymkode: 957d6...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dette Flink Pike-syndromet vi lider av tenker jeg. 

Anonymkode: 1f5aa...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jonasmann skrev:

Du har ingen kilder for den påstanden i alle fall. 

Og du sier JEG farer med vrøvl ? Vittig :laugh: Har mange kilder jeg. Kunne gitt deg 100 linker men du ville fremdeles benektet sannheten så det får holde med en :

http://newsfeed.time.com/2012/07/16/why-women-finally-have-higher-iqs-than-men/

Why Women Finally Have Higher IQs than Men

Given that women have long outnumbered men on college campuses and hold more advanced degrees than their male counterparts, it makes sense that they would also score higher on IQ tests. But for the last 100 years, they’ve lagged behind men by as much as five points—although their scores have been rising.

Finally, according to IQ expert James Flynn, women have closed the IQ gap and are in fact scoring higher than men, reports the Telegraph.

There are many possible reasons that women finally surpassed men in IQ after a century of falling behind, according to Flynn, who is writing a book about IQ and gender.

One theory is that women have always been capable of scoring higher but, because of discriminatory gender socializing, never realized their own potential. Gender-based differences in education, upbringing and social roles have historically set the bar lower for women.

“This improvement is more marked for women than for men because they were disadvantaged in the past,” Flint told the Telegraph.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonasmann
3 minutter siden, WubWub skrev:

Og du sier JEG farer med vrøvl ? Vittig :laugh: Har mange kilder jeg. Kunne gitt deg 100 linker men du ville fremdeles benektet sannheten så det får holde med en :

http://newsfeed.time.com/2012/07/16/why-women-finally-have-higher-iqs-than-men/

Why Women Finally Have Higher IQs than Men

Given that women have long outnumbered men on college campuses and hold more advanced degrees than their male counterparts, it makes sense that they would also score higher on IQ tests. But for the last 100 years, they’ve lagged behind men by as much as five points—although their scores have been rising.

Finally, according to IQ expert James Flynn, women have closed the IQ gap and are in fact scoring higher than men, reports the Telegraph.

There are many possible reasons that women finally surpassed men in IQ after a century of falling behind, according to Flynn, who is writing a book about IQ and gender.

One theory is that women have always been capable of scoring higher but, because of discriminatory gender socializing, never realized their own potential. Gender-based differences in education, upbringing and social roles have historically set the bar lower for women.

“This improvement is more marked for women than for men because they were disadvantaged in the past,” Flint told the Telegraph.

 

 

 

Dette er akkurat den samme forskningen du linket til sist, din fjomp. Som sagt dette gjaldt for noe få land, ikke alle. Norge ikke inkludert.

Endret av Jonasmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vet du hva som spiller en MYE større rolle enn at de skaper litt bedre trivsel på jobb? Det faktum at menn preseterer veldig mye bedre i de høyeste stillingene og der knuser menn kvinner i følge studier.

Anonymkode: d7178...f76

Feeeil. Når kvinnelige ledere skaper et godt psykososialt arbeidsmiljø så vil de ansatte jobbe hardere og med større motivasjon, ergo tjener bedriften mer penger ;) Studier viser at kvinnelige ledere skaper større inntekter enn mannlige. 

https://qz.com/612086/huge-study-find-that-companies-with-more-women-leaders-are-more-profitable/

THE ESTROGEN EFFECT
Huge study finds that companies with more women leaders are more profitable

New data from the Peterson Institute for International Economics and EY bolsters that case. The groups analyzed results from 21,980 global, publicly traded companies, in 91 countries from various industries and sectors and showed that having at least 30% of women in leadership positions, or the “C-suite,” adds 6% to net profit margin.
“The evidence on women in the C-suite is robust: no matter how we torture the data we get the same result: women in the C-suite are associated with higher profitability,” Marcus Noland, director of studies at the Peterson Institute, told Quartz in an email.
The study looked at women in three positions: CEO, board members, and members of the C-suite. It found female CEOs do not systematically outperform their male counterparts. While there is some evidence that female board members are associated with greater profitability, the results are not statistically significant. But the C-suite results were clear: more women translated to higher profits. And Noland argues that having more women on boards is associated with having more women in leadership, otherwise known as the “pipeline effect.”

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vet du hva som spiller en MYE større rolle enn at de skaper litt bedre trivsel på jobb? Det faktum at menn preseterer veldig mye bedre i de høyeste stillingene og der knuser menn kvinner i følge studier.

Anonymkode: d7178...f76

Menn har større sannsynlighet for å kjøre bedriften eller økonomien i dass pga overdreven tro på seg selv og risikovilje pga testosteron. Litt "merkelig" at alle som var ansvarlig for finanskrisa utelukkende var menn? :laugh: Neida det er ikke merkelig. Det er bare å innse det - fremtiden vil være kvinnedominert da gutter ikke klarer seg igjennom vgs engang mens damer er så kloke at de tar høyere utdannelse. 

Også næringslivet vil se på kvinnelige ledere som enorme ressurser da de etterhvert vil lære at kvinner tjener mer penger for en bedrift enn menn - ergo vil menn bli utkonkurrert. Men dette er deilig kapitalisme i praksis, de dyktigste er de som bør få stillingen og de dyktigste er og blir kvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jonasmann skrev:

Dette er akkurat den samme forskningen du linket til sist, din fjomp. Som sagt dette gjaldt for noe få land, ikke alle. Norge ikke inkludert.

Kos deg med den her :

http://thoughtcatalog.com/lorenzo-jensen-iii/2015/07/17-ways-that-science-proves-women-are-superior-to-men/

17 Ways That Science Proves Women Are Superior To Men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fremdeles noen som skal komme påstå at argumentene mine i første innlegg var personlige meninger og "vrøvl" til tross for at de er hentet fra hundrevis av artikler og studier jeg har lest? Uansett; ikke bare tjener kvinnelige ledere mer penger for en bedrift men de er også mer effektive arbeidere. Nå har uansett TS fått svar på sine spørsmål som han stilte i HI ;

http://www.businessinsider.com/study-women-are-better-leaders-2014-1?r=US&IR=T&IR=T

Why Women Are More Effective Leaders Than Men

leadership%20chart.jpg

http://fortune.com/2015/03/03/women-led-companies-perform-three-times-better-than-the-sp-500/

Women-led companies perform three times better than the S&P 500

You’ve heard that companies with women executives at the helm tend to perform better than those led by men— and a new study furthers that claim, finding that women CEOs in the Fortune 1000 drive three times the returns as S&P 500 enterprises run predominantly by men.
Quantopian, a Boston-based trading platform based on crowdsourced algorithms, pitted the performance of Fortune 1000 companies that had women CEOs between 2002 and 2014 against the S&P 500’s performance during that same period. The comparison showed that the 80 women CEOs during those 12 years produced equity returns 226% better than the S&P 500. (Global nonprofit women’s issues researcher Catalyst compiled the list of women CEOs used in the simulation.)

https://www.industryleadersmagazine.com/women-make-better-leaders-heres/

Do women make better leaders than men? Many people think so, due to some of the qualities that men lack. Even if they do, the number of females at the executive positions in giant companies is really low as compared to their male counterparts.

If women make better leaders than men, what could be the reason? Here’s what:

#Communication Skills

Women have better soft skills than men and they are aware of how to apply it in the corporate world. Better communication is a must have when it comes to leading a company or a team, and women leaders are better at it than men. Women are great listeners and that helps them to better relate to employees’ and customers’ problems or concerns. Women tend to be more discussion oriented while men prefer actions over words. Being a better communicator helps build stronger relationships and establish trust with employees and customers.

#Teamwork

Women have a natural tendency to work by collaborating with others. Women like to work in a team, share ideas among team members and find a solution that will be in favour of everyone in the team. Men are habituated to direct everyone as alpha leaders while women leaders are harmony builders and take the approach of beta leaders, which is more effective leadership style of the modern age.

#Business Ethics

Women have stronger business ethics than men which make them better at some point in time. They also consider rights of others and acknowledge their efforts which are part of their ethical choices. Such ethical behavior is highly valued by employees in any company. Women have a high emotional intelligence (EQ) which is a trait found in the best leaders of the world.

#Patience

Women are far more patient than men and as a result, they don’t rush into decisions. Hurried decisions may not prove to be good for company’s growth in some of the cases. Women are willing to wait longer and dig deeper before jumping to conclusions or making decisions. Even when they say that some company has achieved an overnight success, it takes them almost a decade to reach that position. Winners are those who are patient enough to take small steps towards a specific goal.

#Motivating others

Women are really good at encouraging others, appreciating efforts, and giving rewards, so employees who work with women managers are more engaged than those who are supervised by male managers.

Now that you know that women make better leaders, it’s time for all the women to take charge and show their leadership skills to the world.

Happy Women’s Day!

 

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, WubWub skrev:

Feeeil. Når kvinnelige ledere skaper et godt psykososialt arbeidsmiljø så vil de ansatte jobbe hardere og med større motivasjon, ergo tjener bedriften mer penger ;) Studier viser at kvinnelige ledere skaper større inntekter enn mannlige. 

https://qz.com/612086/huge-study-find-that-companies-with-more-women-leaders-are-more-profitable/

THE ESTROGEN EFFECT
Huge study finds that companies with more women leaders are more profitable

New data from the Peterson Institute for International Economics and EY bolsters that case. The groups analyzed results from 21,980 global, publicly traded companies, in 91 countries from various industries and sectors and showed that having at least 30% of women in leadership positions, or the “C-suite,” adds 6% to net profit margin.
“The evidence on women in the C-suite is robust: no matter how we torture the data we get the same result: women in the C-suite are associated with higher profitability,” Marcus Noland, director of studies at the Peterson Institute, told Quartz in an email.
The study looked at women in three positions: CEO, board members, and members of the C-suite. It found female CEOs do not systematically outperform their male counterparts. While there is some evidence that female board members are associated with greater profitability, the results are not statistically significant. But the C-suite results were clear: more women translated to higher profits. And Noland argues that having more women on boards is associated with having more women in leadership, otherwise known as the “pipeline effect.”

Hadde egentlig ingen interesse av å delta i denne debatten, men her må jeg bryte inn, fordi du bommer ganske grovt på hva disse dataene forteller.

Studiet du har sitert her viser at det er en korrelasjon mellom kvinnelige medlemmer i lederstillinger og/eller "C-suiten" og større profitt enn bedrifter hvor det kun er menn. Det står ingenting om at kvinnelige ledere skaper gir større verdiskapning enn menn.

Det studiet forteller oss, og som egentlig bare er en bekreftelse det vi tidligere vet, er at mangfold gir høyere verdiskapning. Studier viser også at etnisk mangfold i bedrifter stort sett er viktigere enn mangfold av kjønn. At mangfold i bedrifter gir bedre resultater (med visse unntak) har vært godt kjent i en god del år nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jonasmann skrev:

Alle menn var i arbeid, 

Ja for arbeidsledighet er noe som plutselig dukket opp for 2 år siden.

Anonymkode: 522bd...967

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jonasmann skrev:

Jeg er ingen white knight eller merkelig skrue som forguder alle kvinner. Men dette har jeg lurt på. Hvorfor har egentlig kvinner/jenter i gjennomsnitt så mye bedre holdninger (eksempelvis det å arbeide hardt på skolen, holde orden i livet, være sosial) i forhold til gutter/menn i dag. Før var det ikke slik. Hva endret seg?

Tja. Har de egentlig det? 

Eller kanskje det forventes mer av jenter enn gutter. 

 

Alt i alt, har jeg opplevd at jenter eller kvinner ikke alltid er så tollerante, de heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...