Gå til innhold

Gå inn i parforhold med herpes


Gaute80

Anbefalte innlegg

Hei

For en 3 mnd siden traff jeg en dame. Vi hadde sex med kondom første natten, det klaffet godt mellom oss og vi fortsatte å treffes og ha sex. Hun startet ganske snart med p-ring, pga latexallergi. Jeg merket etterhvert noe rart der nede, og fikk påvist mykoplasma. Jeg sa fra, og vi tok begge kur for det. 

Vi har etterhvert utviklet et forhold og blitt glade i hverandre. Hun ville vi skulle bli sammen etter ca 2 mnd, jeg har vært mer usikker på å definere oss som et offisielt par, da jeg ikke følte jeg kjente henne godt nok og trenger tid på å kunne stole nok på noen til å bli sammen. Selv om vi så og si i praksis har vært ett par siden vi møttes, hatt mye sex uten kondom og hatt det generelt veldig bra sammen. Jeg spurte henne tilfeldigvis om hun hadde vært borti herpes for en måned siden, da svarte hun nei.

Så fikk jeg en lang melding her i uken, der forklarte hun at hun fikk herpes av ekstypen sin, og har hatt det endel år. Hun har ikke villet sagt noe om det fra starten av, da hun skrev hun ikke var smittsom, og derfor ikke ville jeg skulle vite det hvis det ikke ble oss. Hun var veldig lei seg, og beklagde at hun hadde løyet, og ikke hadde svart ærlig da jeg spurte, og heller ikke hadde kunnet ta det opp etterpå. Hun forstod hvis jeg ville kutte ut alt med henne.

Jeg har ikke merket noen typiske herpes-symptom, men jeg er fra tid til annen plaget av munnsår, derfor tenker jeg at antistoffer i kroppen har beskyttet mot den evnt lille risikoen for smitte hun har. Hun vet ikke hvilken type hun har, så det kan også være vi har samme.

Jeg ble naturlig nok forbannet og skuffet, og følte alt av oppbygd tillit var borte. Jeg snakket med henne etterpå, og hun står fast på at to gynekologer sa til henne at utenom utbrudd og ved daglig bruk av valtrex, trengte hun ikke tenke over smitte. Vi bor på en liten plass med mange felles bekjente, så jeg skjønner at hun var redd for å fortelle om herpes til en hun nettopp hadde truffet og ikke kjente når forholdet var nytt og usikkert, spesielt i lys av at hun trodde det ikke smittet.

Hun vil gjerne ha en sjanse til for å vise at hun er en ærlig person, og jeg er enda veldig glad i henne. Men jeg er også redd for å få herpes om vi fortsetter, det har såvidt jeg skjønner potensial til å være ganske kjipt, i tillegg til å skape problem med andre i fremtiden om det ikke skulle bli oss alikevel. Jeg merker også at jeg sliter med å stole på at hun ikke trodde hun smittet. 

Føler meg rådvill og forvirra, tar gjerne mot råd og tanker om situasjonen.

Mann 32 år

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herpes er veldig vanlig da. Oppi 40% av den voksne befolkningen har Herpes 2, som henne, bare at langt over halvparten er symptomfrie..kanskje du selv er en av dem?

Jeg tenker likevel at du bør gjøre det slutt, siden det både virker som du har bindingsangst og umulig kan være særlig glad i henne om dette har så stor betydning som du gir utrykk for. 

Anonymkode: eb40a...332

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har faktisk de aller fleste herpes viruset i blodet. Mange fra når de var barn og andre fra delte flasker på ungdomsskolen. Bare et fåtall har fått utbrudd i ettertid så jeg syns overhodet ikke det skal være noen opplysningsplikt på dette så lenge man ikke er smittsom!  

Hvorfor spurte du hun om herpes for en stund siden?  Du må vel selv hatt symptomer og mistanke da og de kan komme fra hvem som helst ikke nødvendigvis henne. 

Jeg hadde masse fordommer mot herpes og så på det som noe av det ekleste men flere av venninnene mine har det og når nåværende typen min fortalte det i datingfasen var det aldri en tanke å gå fra han pga det. Tvert i mot syns jeg det var kjempe tøft sagt så vi vet at det er en uke i året vi ikke kan kysse, istedet for å holde det skjult så lenge han kunnr og evn smitte meg . Vi kysser før og etter utbrudd men unngår det når det er bobler og sår såklart. Har aldri hatt utbrudd selv men gikk å sjekka meg hos legen og hadde viruset i blodet. Fy faen nå er det han som har smitta meg tenkte jeg men nope den hadde vært registrert der siden jeg var 9 år på Sfo.  Null problem 

Anonymkode: e4a3d...a8c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Gaute80 skrev:

Hei

For en 3 mnd siden traff jeg en dame. Vi hadde sex med kondom første natten, det klaffet godt mellom oss og vi fortsatte å treffes og ha sex. Hun startet ganske snart med p-ring, pga latexallergi. Jeg merket etterhvert noe rart der nede, og fikk påvist mykoplasma. Jeg sa fra, og vi tok begge kur for det. 

Vi har etterhvert utviklet et forhold og blitt glade i hverandre. Hun ville vi skulle bli sammen etter ca 2 mnd, jeg har vært mer usikker på å definere oss som et offisielt par, da jeg ikke følte jeg kjente henne godt nok og trenger tid på å kunne stole nok på noen til å bli sammen. Selv om vi så og si i praksis har vært ett par siden vi møttes, hatt mye sex uten kondom og hatt det generelt veldig bra sammen. Jeg spurte henne tilfeldigvis om hun hadde vært borti herpes for en måned siden, da svarte hun nei.

Så fikk jeg en lang melding her i uken, der forklarte hun at hun fikk herpes av ekstypen sin, og har hatt det endel år. Hun har ikke villet sagt noe om det fra starten av, da hun skrev hun ikke var smittsom, og derfor ikke ville jeg skulle vite det hvis det ikke ble oss. Hun var veldig lei seg, og beklagde at hun hadde løyet, og ikke hadde svart ærlig da jeg spurte, og heller ikke hadde kunnet ta det opp etterpå. Hun forstod hvis jeg ville kutte ut alt med henne.

Jeg har ikke merket noen typiske herpes-symptom, men jeg er fra tid til annen plaget av munnsår

= Du har allerde herpes mann . Munnsår = herpes bare finere ord. Samme årsak samme virus.  

Anonymkode: e4a3d...a8c

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har faktisk de aller fleste herpes viruset i blodet. Mange fra når de var barn og andre fra delte flasker på ungdomsskolen. Bare et fåtall har fått utbrudd i ettertid så jeg syns overhodet ikke det skal være noen opplysningsplikt på dette så lenge man ikke er smittsom!  

Hvorfor spurte du hun om herpes for en stund siden?  Du må vel selv hatt symptomer og mistanke da og de kan komme fra hvem som helst ikke nødvendigvis henne. 

Jeg hadde masse fordommer mot herpes og så på det som noe av det ekleste men flere av venninnene mine har det og når nåværende typen min fortalte det i datingfasen var det aldri en tanke å gå fra han pga det. Tvert i mot syns jeg det var kjempe tøft sagt så vi vet at det er en uke i året vi ikke kan kysse, istedet for å holde det skjult så lenge han kunnr og evn smitte meg . Vi kysser før og etter utbrudd men unngår det når det er bobler og sår såklart. Har aldri hatt utbrudd selv men gikk å sjekka meg hos legen og hadde viruset i blodet. Fy faen nå er det han som har smitta meg tenkte jeg men nope den hadde vært registrert der siden jeg var 9 år på Sfo.  Null problem 

Anonymkode: e4a3d...a8c

Ganske stort forskjell på denne herpesen da, og herpes 2....

Anonymkode: d7d2d...198

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske stort forskjell på denne herpesen da, og herpes 2....

Anonymkode: d7d2d...198

Du kan ha herpes 2 i blodet fra før også. Kjedelig for den som har det om utbruddene kommer ofte men jeg har hørt at 1-2 ganger i året er vanligst og det er jo ikke livets undergang med tanke på andre ekle smertefulle ting man må avstå fra sex for som mensen hver måned.

Anonymkode: e4a3d...a8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom nok ikke godt nok frem, men ja, jeg har nok type 1 pga munnsår, mens hun har nok type 2 i underlivet. 

Kan stemme det er angsten min som overskygger hele greia, er mye rart å lese på google om herpes. Skal til lege på tirsdag for å få reine fakta på bordet. 

Takk for svar, spes det om bindingsangst, fikk meg til å tenke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Elseby13 skrev:

Er det virkelig noen som får hetta for noe så vanlig som herpes. Ca 80% av verdens befolkning har viruset latent.

I Norge har ca. 1/3 av 30-åringer det herpesviruset som heter herpes genitalis, men bare 20% av disse har hatt symptomer. Du tenker vel på "vanlig herpes", eller typisk munnsår da. Men det kan jo også overføres til underlivet.

Men uansett - ja, det er svært vanlig. Hvis trådstarter dater tre andre jenter etter denne, så er trolig også en av disse smittet, kanskje uten at hun vet det selv engang.

Ikke akkurat verdens undergang dette her. Trådstarter har sikkert viruset selv, men får ikke symptomer, så hva er da problemet...?

Anonymkode: 75ff9...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan unngår man herpes egentlig? Jeg har aldri hatt ambisjoner om det, ei heller noen annen kjønnsykdom for den del.

Anonymkode: c8b4a...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gaute80 skrev:

Kom nok ikke godt nok frem, men ja, jeg har nok type 1 pga munnsår, mens hun har nok type 2 i underlivet. 

Kan stemme det er angsten min som overskygger hele greia, er mye rart å lese på google om herpes. Skal til lege på tirsdag for å få reine fakta på bordet. 

Takk for svar, spes det om bindingsangst, fikk meg til å tenke. 

Man kan ikke få begge herpes typene uansett, har man herpes type 1 kan man ikke få den andre, og vice versa. 

Men stastikken som andre nevne her stemmer. De fleste har viruset på en eller annen måte.

Testet meg selv hos legen for 6mnd siden med blod å fikk beskjed om at man ikke kunne ha begge.

Anonymkode: 0404f...fae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp: Trodde det var noe man fortalte om før man hadde sex med noen uten kondom. Jeg hadde blitt forbanna, sånt holder man bare ikke hemmelig. Sorry.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke få begge herpes typene uansett, har man herpes type 1 kan man ikke få den andre, og vice versa. 

Men stastikken som andre nevne her stemmer. De fleste har viruset på en eller annen måte.

Testet meg selv hos legen for 6mnd siden med blod å fikk beskjed om at man ikke kunne ha begge.

Anonymkode: 0404f...fae

Dette er bullshit 

Anonymkode: 8456b...4c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, 2nje skrev:

:hakeslepp: Trodde det var noe man fortalte om før man hadde sex med noen uten kondom. Jeg hadde blitt forbanna, sånt holder man bare ikke hemmelig. Sorry.

Det er størst sjanse for at du har en eller anen form for herpes enn at du ikke har det, så svært mange vet ikke engang at de potensielt kan smitte noen. 

Anonymkode: fbf1c...6cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, 2nje skrev:

:hakeslepp: Trodde det var noe man fortalte om før man hadde sex med noen uten kondom. Jeg hadde blitt forbanna, sånt holder man bare ikke hemmelig. Sorry.

Jeg er enig med deg at man bør fortelle det så lenge man vet. Dessverre går det millioner av mennesker der ute om ikke milliarder som har herpes men som aldri får utbrudd eller som har utbrudd så sjeldent at man ikke tror det er det og sjekker seg aldri. Så skal man være ganske sikker på å ikke få det så bør man vel bruke kondom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en annen ting når man vet man har det, enn når man ikke vet. Vet man at man har kjønnssykdom, så forteller man om det, før man har sex uten kondom. Men det er min mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke få begge herpes typene uansett, har man herpes type 1 kan man ikke få den andre, og vice versa. 

Pisspreik.

Anonymkode: 1774a...b18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, 2nje skrev:

:hakeslepp: Trodde det var noe man fortalte om før man hadde sex med noen uten kondom. Jeg hadde blitt forbanna, sånt holder man bare ikke hemmelig. Sorry.

Helt enig. Uansett om jeg har herpes 2 latent i kroppen og ikke har utbrudd (som er argumentet til alle med herpes) ville jeg ikke tilgitt et slikt tillitsbrudd. 

Man informerer om sykdommer på lik linje med at man gir beskjed om at man har/ikke har sex med andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har type 1, som vanligvis gir munnsår, i underlivet. Det er stadig vanligere med tanke på oralsex og kan deretter smitte videre på "vanlig" måte. Hun kan ta en blodprøve for å finne ut hvilken av typene hun har. Har hun type 1, kan du være immun, men likevel ikke umulig at du får sår i underlivet. Har hun type to er sjansene for det samme noen få prosent større. For den saks skyld kan det jo også hende at du har type 2 på leppene. 

Jeg har selv vært ærlig om at jeg har herpes med mine sexpartnere i god tid før det i det hele tatt har vært snakk om sex og har alltid brukt kondom i tillegg til at jeg har gått på virushemmende medisiner. 

Anonymkode: 3b8dc...a96

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv vært ærlig om at jeg har herpes med mine sexpartnere i god tid før det i det hele tatt har vært snakk om sex og har alltid brukt kondom i tillegg til at jeg har gått på virushemmende medisiner. 

 

Sånn skal det gjøres. Man informerer og tar forholdsregler. Jeg kan ikke fatte hvorfor noen mener det er ok å ikke si ifra.

Endret av Tahini
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...