Gå til innhold

Vekt opp og ned


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å gå ned i vekt ved å telle kalorier ut og inn. Det funker, men jeg lurer på en ting.

 

Jeg har gått ned fra 110 og er nå 95 kg. De siste 2 ukene har jeg stått så og si stille. Sist lørdag var jeg 95.3 da jeg sto opp. Etter å ha vært på do (bæsjet) senere på dagen veide jeg meg igjen så var jeg 92.6. Kan vekten virkelig svinge så mye på bare 3 timer? 

Og hvor lenge tro du jeg vil stå stille før vekten synker. Jeg er nøye med kaloriene så det er ikke slik at jeg eter mer enn jeg tror. 

Anonymkode: 5a97c...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan vekten virkelig svinge så mye på bare 3 timer? 

Ja, det er derfor man skal veie seg på et fast tidspunkt en eller to ganger i uka, ikke hver dag, dagen gjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg bare si gratulerer så mye med vektnedgangen, du har vært superflink! Fantastisk innsats. 

Ja vekten kan variere mye fra dag til dag, og fra time til time. Hvis vekten står stille vil det mest trolig si at kroppen har tilpasset seg kalori- og aktivitetsnivået du har, og at du derfor må trappe opp innsatsen for å fortsette å gå ned. Det er her det er ordentlig viktig at du ikke mister motivasjon. Mange gjør nettopp det når de ikke merker mer nedgang. 

Hvis du trener mye og derfor ikke vet hva som er muskler, vannvekt osv, så kan du droppe vekta og heller måle fremgang med målebånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må redusere kaloriinntaket ditt, hvis du ikke har gjort det. Etter å ha gått ned 15 kilo (bra jobba!), bruker kroppen din mindre energi til alt. Derfor må du også spise mindre hvis du fremdeles skal ned i vekt.

Hvis vekta di er i orden og du sto riktig på den begge gangene, stemmer tallene. Men vekten på bæsjen din betyr ikke så mye. Din kropp består av og inneholder masse forskjellige greier med veldig forskjellig tetthet (vekt) som går ut og inn i forskjellige rytmer. Du skal holde øye med vektutviklingen din. Den ser du best ved å sammenligne mange, mange målinger, foretatt når du er på mest mulig likt sted i syklusen sove - spise - tisse, bæsje. Vei deg kun en gang pr dag, og på samme tid (om morgenen, etter dobesøk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reduserer kaloriinntaket etter hvert som jeg går ned. Eller lifesum gjør det for meg. 

Min vekt er den jeg veier fredags morgen etter do. I dag er den 94.6. Får smøre meg med tålmodighet 😂

Anonymkode: 5a97c...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at avføring fort kan veie minst ett halvt kilo. Vann i kroppen over natten, og menstruasjon spiller også inn, i tillegg til mange andre "småtterier" som utgjør en del til sammen :) Vei deg maks en gang i uka, ellers er det lett å henge seg opp i tallene. Og som noen over her har nevnt; Bruk målebånd til å måle fremgangen, heller en vekt :) Eventuelt også treningsfremgang.

Anonymkode: 8c10c...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...