Gå til innhold

Tok du noen ganger feil når du meldte til bv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Cerasus skrev:

Barnevernet gjør forresten veldig mye mer enn å overta omsorg. Det skrives lite om tiltak som veiledning, kurs, økonomisk bistand og avlastning i mediene. En får ikke høre om familiene som opplever BV som involvering som noe positivt.

 

Dette er et viktig poeng. BV-motstanderene fokuserer utelukkende på omsorgsovertakelse, enda dette gjelder en svært liten prosentandel av familier som trenger hjelp. Der det er behov for tiltak dreier det seg i all hovedsak om tiltak i hjemmet, og det kan være så lite som avlastning, veiledning, plass på SFO og annet. Omsorgsovertakelser er aller siste utvei. 

Og ja, bekymringsmeldinger er helt nødvendige. Omsorgssvikt er mange ganger kun synlig innenfor hjemmets fire vegger. Så fremt man ikke skal undersøke absolutt alle familier og nærmest opprette et foreldresertifikat som må fornyes jevnlig er det mye omsorgssvikt som ikke lar seg oppdage på annen måte enn at de som innimellom får et glimt av forholdene melder sin bekymring. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, slagelse skrev:

Jeg merker på deg at du er veldig naiv i forhold hvordan barnevernet fungerer. Barnevernet har i mange år brukt sine ressurser feil og tatt de barna som skulle vært hjemme og latt være å ta de barna som skulle vært tatt. Det er ingen forpliktelse å være sikker når man melder, men det er lov til å bruke sunn fornuft. Sunn fornuft innebærer å være sikker når man melder fra. Enkelt og greit. 

Blir nysgjerrig på informasjonsgrunnlaget ditt når du sier det. Baserer du deg på mer enn media og dine/ditt nettverk sine erfaringer med BV? Og hvor mye skal til for at man skal være sikker nok?

Slik jeg forstår deg, mener du at man skal ta på seg undersøkelsesplikten egenhendig, og gjøre jobben på BV sine vegne, fordi du mener BV ikke selv er i stand til å gjøre gode nok vurderinger?

Endret av Cerasus
Skrivefeil.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Cerasus skrev:

Blir nysgjerrig på informasjonsgrunnlaget ditt når du sier det. Baserer du deg på mer enn media og dine/ditt nettverk sine erfaringer med BV? Og hvor mye skal til for at man skal være sikker nok?

Slik jeg forstår deg, mener du at man skal ta på seg undersøkelsesplikten egenhendig, og gjøre jobben på BV sone vegne, fordi BV ikke selv er i stand til å gjøre gode nok vurderinger?

Det er lov til å bruke sunn fornuft. Det vil si å tenke på barnas beste og deres fremtid. Når barnevernet kommer inn i bildet. så vet du ikke hva du får. Det sier seg selv. Hva er det du baserer deg på da? Bv tilhengere som forsvarer barnevernets lovbrudd uansett hva de gjør?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, slagelse skrev:

Hva er det du baserer deg på da? 

Jeg synes du skal svare på Cerasus sitt spørsmål før du stiller det samme tilbake. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, slagelse skrev:

Dette er ganske enkelt feil. Barnevernet har undersøkelsesplikt. De tar imot alle bekymringsmeldinger. Og når det er snakk om barnevernet så er det veldig forskjellig hva slags saksbehandler du møter. Noen saksbehandlere sørger for omsorgsovertakelse uten å ha undersøkt opplysningene mens andre foretar de undersøkelsene som trengs. Andre henlegger saken uten å undersøke. 

Åh hjelpes...

Anonymkode: 0d9bd...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, slagelse skrev:

Det er lov til å bruke sunn fornuft. Det vil si å tenke på barnas beste og deres fremtid. Når barnevernet kommer inn i bildet. så vet du ikke hva du får. Det sier seg selv. Hva er det du baserer deg på da? Bv tilhengere som forsvarer barnevernets lovbrudd uansett hva de gjør?

Jeg er verken en BV-tilhenger, og heller ikke en BV-mostander.

Jeg har inntrykk av at BV har en rekke utfordringer, at det forekommer feil, og at de har forbedringspotensiale. Men jeg tror ikke de i hovedregelen gjennomfører grunnløse omsorgsovertakelser, eller at de gjør slett arbeid oftere enn ikke. Jeg synes derfor det blir feil å undergrave BVs mulighet til å gjøre jobben sin, ved å selv ta på seg selv ansvaret for å undersøke og bedømme hvorvidt et barns omsorgsvilkår er gode nok, og risikere at mange barn går under radaren.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Åh hjelpes...

Anonymkode: 0d9bd...4e6

Det er en alvorlig anklage, men det er sant. Man skal passe seg for barnevernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Cerasus skrev:

Jeg er verken en BV-tilhenger, og heller ikke en BV-mostander.

Jeg har inntrykk av at BV har en rekke utfordringer, at det forekommer feil, og at de har forbedringspotensiale. Men jeg tror ikke de i hovedregelen gjennomfører grunnløse omsorgsovertakelser, eller at de gjør slett arbeid oftere enn ikke. Jeg synes derfor det blir feil å undergrave BVs mulighet til å gjøre jobben sin, ved å selv ta på seg selv ansvaret for å undersøke og bedømme hvorvidt et barns omsorgsvilkår er gode nok, og risikere at mange barn går under radaren.

Minner deg om Natashasaken på TV2. Det er graverende for barnevernet å bli avslørt og det var tydelig at de var flaue. Advokaten til barnevernet hadde tydelige problemer med å svare for seg. Derfor er det like greit å være skeptisk og undersøke selv før man går til et så alvorlig skritt som å melde bekymring til barnevernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, slagelse skrev:

Minner deg om Natashasaken på TV2. Det er graverende for barnevernet å bli avslørt og det var tydelig at de var flaue. Advokaten til barnevernet hadde tydelige problemer med å svare for seg. Derfor er det like greit å være skeptisk og undersøke selv før man går til et så alvorlig skritt som å melde bekymring til barnevernet. 

Gi deg nå. Det er ikke dette som diskuteres i denne tråden. Tråden heter: "Tok du noengang feil når du meldte fra til bv", Ikke om bv skal fritas fra taushetsplikten.

Anonymkode: 0d9bd...4e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@slagelse når og hvordan mener du man kan være sikker? Hva skulle det til for at du skulle meldt? Har a ville du ikke meldt? Hvis du var i tvil, hvordan ville du blitt sikker?

 

 

Anonymkode: 3363b...9fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, slagelse skrev:

Dette er ganske enkelt feil. Barnevernet har undersøkelsesplikt. De tar imot alle bekymringsmeldinger. Og når det er snakk om barnevernet så er det veldig forskjellig hva slags saksbehandler du møter. Noen saksbehandlere sørger for omsorgsovertakelse uten å ha undersøkt opplysningene mens andre foretar de undersøkelsene som trengs. Andre henlegger saken uten å undersøke. 

Det er bare tull at barnevernet har undersøkelsesplikt. De har plikt til å ta imot og lese bekymringsmeldinger, og skal i løpet av ei uke vurdere om saken skal undersøkes eller henlegges. Henlagte bekymringsmeldinger lagres, og hentes fram om det kommer flere meldinger.

Anonymkode: d642e...464

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2017 den 12.01, AnonymBruker skrev:

Ja, gjorde du det? På hvilken måte? Var noe bare basert på rykter? Lov å svare som ab i denne tråden.

Anonymkode: 78d4f...1e6

Meldte fra på to barn da jeg var lærer/kontaktlærer. 

Den ene stemte men det andre tilfellet var falsk alarm.

Den falske alarmen viste seg kun å være en stor misforståelse. Snakker med foreldrene den dag i dag og de bærer ikke nag 🙂

Anonymkode: 62a1e...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thursday, February 23, 2017 den 16.15, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort det etter at jeg skrev om situasjonen her inne og fikk god hjelp. Det var om en mor og en sønn med omvendt rolle. Jeg var villig til å ofte vennskapet med moren, men var redd for at hun ville ta sitt liv. 

Det har faktisk fått overraskende bra. Jeg og moren har fortsatt god kontakt, og jeg har bedt om unnskyldning men at hun ikke ga meg noe særlig valg. Det forstod hun. 

De får kjempegod oppfølging fra barnevernet. 

Anonymkode: 8b6c2...a2b

Jeg husker faktisk den tråden, bra du meldte ifra! 

Anonymkode: 4d2f1...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

man anmelder ikke til barnevernet, man melder bekymring. Så lenge man er bekymret er det ikke feil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, slagelse skrev:

Jeg merker på deg at du er veldig naiv i forhold hvordan barnevernet fungerer. Barnevernet har i mange år brukt sine ressurser feil og tatt de barna som skulle vært hjemme og latt være å ta de barna som skulle vært tatt. Det er ingen forpliktelse å være sikker når man melder, men det er lov til å bruke sunn fornuft. Sunn fornuft innebærer å være sikker når man melder fra. Enkelt og greit. 

Du må gjerne dokumentere påstandene dine. Jeg jobber i barnevernet - og det du beskylder meg for er å jobbe ut i fra tilfeldigheter, helt uten å bry meg om fakta eller skjebner... Det er rimelig alvorlig! 

Anonymkode: 4d89b...3ca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2017 den 9.14, AnonymBruker skrev:

...og jeg har møtt ei mor som hevder at 6 åringen deres forførte den stakkars stefaren, og ville heller at ungen ble straffa enn kjæresten... Når vi henta ut ungen, og tok henne på dommeravhør, og derifra i fosterhjem, ble det stor oppstandelse fordi vi var gærne og mor prøvde å anmelde oss for kidnapping. Husk at alle saker har minst to sider - den mørkeste blir ikke fortalt til deg! 

Anonymkode: 4d89b...3ca

Nei, men med slike som deg som støttespillere for dem som tror at det aldri kan skje noe galt fra BV sin  side så blir det heller aldri noen endring. Foreldrene fikk heldigvis barna raskt tilbake, men dette fikk ingen konsekvenser for BV i det hele tatt. Og "etterforskningen" som BV gjorde var såpass horribel at de som utførte det burde straffes. De ringte og intervjuet folk, og tok bare til seg de få negative tingene som ble sagt mens de totalt ignorerte alt det andre. Så man kjente seg ikke igjen i det man hadde sagt til dem som kom frem under rettssaken da de hadde vridd så enormt på det man hadde sagt at de kunne like gjerne ikke ha intervjuet deg og bare diktet det opp selv. Heldigvis for de stakkers foreldrene fikk de barna tilbake, men jeg bare tenker på den grusomme skjebnen til de stakkers barna om de ikke hadde fått lov til å komme hjem igjen.

Anonymkode: f7cd5...466

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg så en gang en far som klappet til sønnen sin hardt i ansiktet. Var så hardt at ansiktet ble slått bakover. Ungen sluttet å gråte da.

Meldte aldri ifra. 

Anonymkode: 17d39...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så en gang en far som klappet til sønnen sin hardt i ansiktet. Var så hardt at ansiktet ble slått bakover. Ungen sluttet å gråte da.

Meldte aldri ifra. 

Anonymkode: 17d39...b5d

Hvis dette skjedde på gaten og du ikke kjente faren, er det ikke så lett å sende en bekymringsmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne dokumentere påstandene dine. Jeg jobber i barnevernet - og det du beskylder meg for er å jobbe ut i fra tilfeldigheter, helt uten å bry meg om fakta eller skjebner... Det er rimelig alvorlig! 

Anonymkode: 4d89b...3ca

Og du må gjerne dokumentere at barnevernet jobber ærlig. Jeg har erfart barnevernets uærlighet. Det er rimelig alvorlig! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Honey Dew skrev:

Hvis dette skjedde på gaten og du ikke kjente faren, er det ikke så lett å sende en bekymringsmelding.

Nei, det var i frankrike på gaten.  De var norske, barnet gråt fordi det var ekstrent varmt.  Mannen slo barnet (som forøvrig var adoptert) hardt.  

Var ikke så mye jeg fikk gjort der og da

Anonymkode: 17d39...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...