Gå til innhold

Ettåring som ikke får se tv. Er dette innenfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke greier å følge foreldrenes regler, så får du si du ikke kan passe. Du må da greie å finne på noe annet avslappende enn å stirre på en skjerm. Syng, les, gå en tur i skogen. Snart vil ungen stirre i ipadden hjemme også.

Anonymkode: f5f9f...7e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan spørre dem. Men ungen er like klok som en hundevalp, og ser forskjellen på hjemme og borte. Og det er snakk om totalt halv time i uken. Hilsen ts. Synes det blir et dumt spørsmål å stille foreldrene.

Anonymkode: 4ae78...716

Det er vel riktigere å spørre foreldrene enn på et forum. Hvis du tror at de blir sinte når du tar det opp så viser jo det hva du tenker at svaret er.

Anonymkode: 27a78...e6e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i all verden spør du om dette på KG og ikke direkte til barnets foreldre? Vi kan ikke bestemme for deg om barnets foreldre syns dette er greit eller ikke. Hvis foreldrene til barnet finner ut av dette og forteller deg at dette ikke er innafor, så kan du ikke akkurat argumentere med ''Men på Kvinneguiden sa de ***''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilli My

Dette MÅ du spørre foreldrene om. Det hadde IKKE vært greit for meg. Dessuten er det enda verre for barneøyne å se på en liten skjerm enn en stor, spesielt på nært hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

At foreldrene ikke lar barnet se på tv annet enn når negler skal klippes, og jeg er enig med dem. Men at barnet får fangekos og se på en 14 tommers pc-skjerm og høre på musikk er vel innenfor i korte perioder? Formulerte jeg meg feil?

Anonymkode: 4ae78...716

Jeg ser ikke helt hvorfor det er relevant det med liten vs stor skjerm. Skjermtid er det jo uansett, selv om du kaller det "fangekos" og "høre på musikk". Det går helt fint an å både sitte på fanget og høre på musikk uten at barnet samtidig ser på noe på skjermen. Det er vel det foreldrene prøver å unngå/begrense.

Om det er innafor eller ikke er bare opp til foreldrene, så du må nesten spørre dem. For meg hadde det vært greit men som sagt så er det ikke jeg (eller andre her) som bestemmer hva som er greit for dette barnet.

Anonymkode: 5df50...1f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen dager passer jeg og en annen en ettåring, og når barnet blir trett er det fangekos og lov å se på Julius og barna i Afrika på en liten skjerm. Er det innenfor for dere foreldre? De har storskjerm hjemme, og reklame hoppes over når det er på nett. Ofte peker barnet på pcen og vil høre på musikk og lager rytmiske bevegelser, eller vil bare ha kos og se på dyrene.

 

 

Anonymkode: 4ae78...716

Jeg var en slik forelder. Jeg kunne ikke fordra det når barnevakter satt på skjermer for å roe barnet. Det ligger gjerne en filosofi bak når foreldre ikke ønsker skjerm for små unger. Om du sitter barnevakt for et slikt barn ville jeg absolutt ikke gjort det.

Anonymkode: 9e8de...215

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ettåringen ikke får lov til å se på TV, så skal den selvsagt ikke se på andre skjermer heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt rasende som mamma. Et barn skal ikke eksponeres for TV før de er minimum to år. Ikke har de noen glede av det heller. 

På helsestasjonen tar de frem en leke so beveger seg når de skal ta sprøyte. Synes helt ærlig at foreldrene unne gjort det samme, i stedet for å sette på TV.... 

Kjenner ei som lar barnet på 1,5 år leke med Ipad og mobilen hennes, og setter på film når de skal kjøre bil. Det er veldig trist.... For barna har virkelig ikke godt av det, utviklingsmessig.

Nei, ikke gjør det om foreldrene har gitt beskjed om at det ikke er greit. De har sagt nei av en grunn, og det ska respekteres! 

Anonymkode: f7699...0ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til dere som ikke tillater at barna har skjermtid: Er det greit at TV står på i bakgrunnen hos de som passer barnet? Og skal barnevaktas barn nektes å se barneprogram på skjerm dersom barnet som blir passet er våkent?

Anonymkode: 79342...2df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål til dere som ikke tillater at barna har skjermtid: Er det greit at TV står på i bakgrunnen hos de som passer barnet? Og skal barnevaktas barn nektes å se barneprogram på skjerm dersom barnet som blir passet er våkent?

Anonymkode: 79342...2df

Barnepass er en frivillig og ikke betalt tjeneste, så her blir "reglene" litt annerledes. Hvis jeg ber noen om å passe barnet mitt kan jeg si "jeg vil ikke at det skal se på TV", det innebærer at det ikke er TV/skjerm tilgjengelig i rommet som barnet kan se på. Da kan den som kan passe si "den er grei" og da forventer jeg at de følger det vi har avtalt, enten ved å ikke sette på barne-tv selv om vedkommendes barn ønsker det, eller å sette på TV og så gå ut av rommet og gjøre noe annet med mitt barn. Hvis den som passer, ikke ønsker/kan ta dette hensynet, får de si ifra. Da kan jeg enten innfinne meg med at okei, det blir litt TV eller så må jeg finne en annen barnepasser.

Anonymkode: 5df50...1f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår på snart to år har veldig utbytte av både barnetv og ipad.  Særlig ved sykdom og bilkjøring. 

Anonymkode: e1ea2...969

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål til dere som ikke tillater at barna har skjermtid: Er det greit at TV står på i bakgrunnen hos de som passer barnet? Og skal barnevaktas barn nektes å se barneprogram på skjerm dersom barnet som blir passet er våkent?

Anonymkode: 79342...2df

Vi har aldri hatt noe regel på det for 1-åringene våre (med store søsken) fordi de ikke har vist interesse for skjerm så tidlig. Hvis tven hadde stått på, og de hadde sittet seg ned og stirret på den, så hadde vi skrudd av eller gått et annet sted. Ikke fordi de skal være så aktive hele tiden, men å stirre inn i en skjerm er ikke noe for en 1-åring!

Anonymkode: f5f9f...7e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde  ikke synes det var greit. Eldste fikk se tv da han nærmet seg 2,5 år. Jeg synes mini på 1,5 år er altfor liten til å se på tv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår på snart to år har veldig utbytte av både barnetv og ipad.  Særlig ved sykdom og bilkjøring. 

Anonymkode: e1ea2...969

Ja, som foreldre har dere sikkert det. Men det er ikke bra for barnets utvikling at dere bruker skjerm som barnevakt eller "nå vil vi har fred". 

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål til dere som ikke tillater at barna har skjermtid: Er det greit at TV står på i bakgrunnen hos de som passer barnet? Og skal barnevaktas barn nektes å se barneprogram på skjerm dersom barnet som blir passet er våkent?

Anonymkode: 79342...2df

TV i bakgrunnen er heller ikke bra for barna. Det er gjort mye studier på det, og bakgrunns-TV forstyrrer for barnet og bidrar til wn tregere utvikling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, C'est la vie skrev:

Ja, som foreldre har dere sikkert det. Men det er ikke bra for barnets utvikling at dere bruker skjerm som barnevakt eller "nå vil vi har fred". 

 

TV i bakgrunnen er heller ikke bra for barna. Det er gjort mye studier på det, og bakgrunns-TV forstyrrer for barnet og bidrar til wn tregere utvikling. 

Vårt barn ligger langt forran i løypa, både soråkmessig og i motorikken. Heldigvis finnes det ikke noe fasitsvar. De bruker også endel pad i bhg. Regner med de vet hva som gjelder der. 

Anonymkode: e1ea2...969

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.2.2017 den 14.16, AnonymBruker skrev:

Men kan jeg spørre dem uten at de blir sure?

ts

Anonymkode: 4ae78...716

Å spørre må da være greit, kan ikke skjønne at de skulle blitt sure bare for at du spør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2017 den 14.16, AnonymBruker skrev:

Men kan jeg spørre dem uten at de blir sure?

ts

Anonymkode: 4ae78...716

Ingen her kan vite om de blir sure om du spør. Hvis de er generelt veldig sinna, så blir de sikkert sure. Spesielt fordi de har sagt at du ikke får lov, og så gjør du det likevel. Hvis de er veldig blide personer, så blir de sikkert ikke sure, men forklarer deg hvorfor de ikke vil at han skal se på TV/skjerm, og ber deg respektere det. Eller at de finner ut at det var jammen lurt med Julius på nettbrett, og så sier de at det er greit.

Anonymkode: f5f9f...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...