Gå til innhold

Trekke alle tenner hos hund?


ch_89

Anbefalte innlegg

Har ett spm. En venninne av meg har en hund og den var hos sinsen dyreklinikk nylig. Grunne var at han skulle få kloklipp og tannrens (fjerning av tannstein). Men så fikk jeg høre i ettertid at veterinæren hadde anbefalt eiereren å trekke alle tennene. Grunnen er at det var en del løse tenner, ikke alle men en del. Når de er løse så råtner de jo og faller ut. Men jeg syntes det er litt rart å anbefale å trekke alle når ikke alle er løse? Er det noen her som har en hund uten tenner? Hvordan er det livet for hunden? Denne hunden er min beste venn og jeg er utrolig bekymret for hunden. Kan jo hende det bare er jeg som er lit hysterisk?? Rasen er en pom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner en hund uten tenner, den har det helt fint den. Den kan så klart ikke få annet en oppbløtt for å den kan ikke få tyggepinner osv, men myke leker og annen myk godis tar den :) kan være at dyrlegen ser en tannkjøttsykdom som etter hvert vil gå ut over alle tennene, så isteden for å la hunden ha igjen en tann til slutt så er det bedre å ta alle kanskje. Aner ikke hva dyrlegen tenker her, men de fleste hunder kan leve godt uten tenner med riktig tilrettelegging :) 

Anonymkode: 2dc53...f1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe den hunden kommer til å ha et fullverdig liv. Ved at alle tennene fjernes, vil den få problem med å få i seg fast føde og må antagelig ha flytende/most mat resten av livet.

Anonymkode: 87406...8a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror neppe den hunden kommer til å ha et fullverdig liv. Ved at alle tennene fjernes, vil den få problem med å få i seg fast føde og må antagelig ha flytende/most mat resten av livet.

Anonymkode: 87406...8a3

Hva baserer du troen på? Er det ikke ekstremt bastant å si med mindre du har erfaring med den type hund eller er veterinær e.l?

Anonymkode: 07ca0...7ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pellepirat

Jeg har en pomchi, og den var jeg også med hos dyrlegen for tannrens. Den endte med at de trakk mange tenner som var råtne, og de sa også at mest sannsynlig kom den til å miste flere, og kanskje burde trekke alle. Så det er nok ikke helt uvanlig, og jeg tenker at denne rasen tydeligvis er litt ekstra utsatt med tennene.

Nå har jo min hund enda noen tenner igjen, men det ser ikke ut som hun bruker alle. Hun klarer ikke tygge maten slik som før. Og som dyrlegen sa til meg, de klarer seg helt fint uten tenner. Hun får tørrfor som vi bløter, og er ellers et matvrak, Synes absolutt ikke du skal bekymre deg for at den ikke får et fullverdig liv! Et liv uten tenner er nok bedre enn å ha råtne tenner, eller tannkjøttsykdommer, infeksjoner og smerter!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror neppe den hunden kommer til å ha et fullverdig liv. Ved at alle tennene fjernes, vil den få problem med å få i seg fast føde og må antagelig ha flytende/most mat resten av livet.

Anonymkode: 87406...8a3

 

Dette er bare tull. Min hund har en tannkjøttssykdom som har gjort at alle tenner ble trukket. Den lever et helt normalt liv. Google litt rundt dette og hør med veterinærer, hunder kan helt fint leve uten tenner! De har sterke gommer som de faktisk kan tygge med, men det anbefales å bløte opp maten for å gjøre det lettere. 

Anonymkode: f8c51...445

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er den noen her som vet om en pom har like sterke gommer som en chiuaua? Snakket med moren til en venninne av meg om dette. Hun har en chiuaua. og chiuauan har veldig sterke gommer. den kan knuse et ben uten tenner, men med gommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skam deg ts som har passet så dårlig på hunden din at dere nå må trekke alle tennene! Dere burde bli fratatt hunden! 

Tannpuss og jevnlig rens av tennene hadde hindret dette! 

Dårlige eiere!! 

Anonymkode: 69abd...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skam deg ts som har passet så dårlig på hunden din at dere nå må trekke alle tennene! Dere burde bli fratatt hunden! 

Tannpuss og jevnlig rens av tennene hadde hindret dette! 

Dårlige eiere!! 

Anonymkode: 69abd...82c

Skam deg selv for å beskylde andre for ting du ikke vet noe om. 

Anonymkode: 63edf...90d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår (eldre) hund har ingen tenner igjen og klarer seg helt fint. Hun vil ikke ha oppbløtt fôr, så hun tygger med gommen. 

Anonymkode: 68b2c...a48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skam deg ts som har passet så dårlig på hunden din at dere nå må trekke alle tennene! Dere burde bli fratatt hunden! 

Tannpuss og jevnlig rens av tennene hadde hindret dette! 

Dårlige eiere!! 

Anonymkode: 69abd...82c

Har du noen sinne hørt om tannkjøttsykdommer eller bare leker du dum nå? Sånne kommentarer altså 🙄 

Anonymkode: 2dc53...f1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

På 24.2.2017 den 18.44, AnonymBruker skrev:

Skam deg ts som har passet så dårlig på hunden din at dere nå må trekke alle tennene! Dere burde bli fratatt hunden! 

Tannpuss og jevnlig rens av tennene hadde hindret dette! 

Dårlige eiere!! 

Anonymkode: 69abd...82c

Dette stemmer ikke, mine hunder må ofte inn til tannrens, (to ganger i året) de er begge 10 år gamle og må trekke tenner hver gang. Du skal passe deg med sånne kommentarer, det er veldig sårende. 

Anonymkode: 68170...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...