Gå til innhold

Fratatt borgerskap etter 27 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Familie på 12 kastes ut av Norge etter 27 år. Besteforeldre, foreldre, barn og barnebarn. Hjerterått! 

http://www.aftenposten.no/norge/Familie-pa-12-mister-statsborgerskapet-etter-27-ar-i-Norge-615563b.html

Norge begynner å bli et kaldere samfunn..

Anonymkode: bbba2...eb6

Så du mener det skal være lov å lyve du da? Å bryte loven skal ikke straffes?

Anonymkode: 81cfb...138

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyver du så skal du kastes ut. At de ikke har flyttet ut før er foreldrene sin egen feil. Det er de som har latt ungene bli knyttet til Norge. Ikke Norge.
Det eneste kritikkverdige her er at det har tatt myndighetene så lenge!

Anonymkode: 81cfb...138

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får selvsagt opphold på annet grunnlag på grunn av sin lange tilknytning til Norge. Dere kan alle ta det rolig, de flytter ingen steder. Om noen kan de få nytt statsborgerskap på korrekt grunnlag. 

Det er derimot sjokkerende og uholdbart at man deler ut statsborgerskap basert på tillit. 

"– Systemet er derfor i stor grad basert på tillit, og vi er helt avhengig av å kunne stole på at personer gir korrekte opplysninger når de søker."

Dette er jo helt hårreisende. Man da ikke gi folk statsborgerskap på så tynt grunnlag. Er det rart identitetstyverier er enkelt?

Er det rart kriminelle opererer med utallige identiteter for å slippe unna straff, for å svindle på trygd osv osv?

Tenk dere: 

En person lykkes med å skaffe tre norske identiteter. Har en skade som gjør at han får uføretrygd. Med tre identiteter får han tre uføretrygder og kan leve resten av livet som en konge.

Det må strammes inn på reglene for innvilgelse av statsborgerskap.

Anonymkode: c3c6f...344

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes det er helt på sin plass at innvandrere som lyver om sin bakgrunn for å få opphold her mister sitt norske statsborgerskap, samme hvor lang tid i etterkant dette oppdages. 

Anonymkode: e3ff0...b14

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det er helt på sin plass at innvandrere som lyver om sin bakgrunn for å få opphold her mister sitt norske statsborgerskap, samme hvor lang tid i etterkant dette oppdages. 

Anonymkode: e3ff0...b14

Nei.

Anonymkode: b667e...e93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok, reglene gjelder for alle. Vi kan ikke gjøre forskjell, følger du ikke loven må du ta konsekvensene, slik er det for oss alle...

Anonymkode: c01fc...915

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det er helt på sin plass at innvandrere som lyver om sin bakgrunn for å få opphold her mister sitt norske statsborgerskap, samme hvor lang tid i etterkant dette oppdages. 

 

Han nekter ikke men han sier at han viste ikke om far søkte om å bli Jordansk statsborger og fikk innvilget. Det gjorde han når det var krig. 

Han løy ikke. (iflg artikkel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cmd skrev:

Han nekter ikke men han sier at han viste ikke om far søkte om å bli Jordansk statsborger og fikk innvilget. Det gjorde han når det var krig. 

Han løy ikke. (iflg artikkel)

Ja, hvis det han sier er sant så.... Det er jo akkurat det som er problemet, ALLE kan jo komme med en unnskyldning/bortforklaring når man blir tatt for noe (ala: jeg så ikke stop-skiltet, jeg snublet og da traff jeg han med flaska, jeg trodde ikke jeg måtte rapportere barnepass som inntekt osv osv osv) , fakta er vel at de HAR statsborgerskap men det er vanskelig å bevise at de ikke visste om det. 

Anonymkode: c01fc...915

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

– Trusselen om at man aldri kan være trygg, er et dårlig signal å sende ut. For å få en god integrering, må man ha trygge mennesker, sier Heikki Holmås (SV).

Så, man oppgir uriktige opplysninger for å få opphold og norsk statsborgerskap, og da er det synd at de skal gå og være utrygge?

Er de som oppgir rett identitet redde, eller de som har noe å være redde for? Tenk over det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

, fakta er vel at de HAR statsborgerskap men det er vanskelig å bevise at de ikke visste om det. 

nei, han har ikke jordans borgerskap. Farens hans har. Dermed han er kvalifisert som jordansk statsborger, ikke som syrisk hvor han egentlig kommer fra.

Jeg vet ikke om han viste det og evt. han prøvde å være dobbelstatsborger. For det er mange av fra Pakistan som prøver seg på.

Men om han snakker sant eller ikke, vet vi ikke. nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donald twitler Trumpeter gjør det han vil i USA rasistisk motivert. Men bakgrunn hans er ikke fra Amerika engang. I Norge er det Listhaug og Jensen. Hva er egentlig slekt bakgrunnen deres? Hvor kommer foreldrene derrs fra? Det viser seg at de som er ikke engang 100% fra et land er de meste diskriminerende og rasistiske menneskene. 

Anonymkode: a94dd...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Donald twitler Trumpeter gjør det han vil i USA rasistisk motivert. Men bakgrunn hans er ikke fra Amerika engang. I Norge er det Listhaug og Jensen. Hva er egentlig slekt bakgrunnen deres? Hvor kommer foreldrene derrs fra? Det viser seg at de som er ikke engang 100% fra et land er de meste diskriminerende og rasistiske menneskene. 

Anonymkode: a94dd...a8b

Dere venstrevridde er jo helt besatt av rase. Dere er jo de mest rasistiske menneskene i verden. Her er det mennesker som fikk statsborgerskap på falsk grunnlag. Skal vi ikke følge lovene og reglene i dette landet? Tydeligvis skal lover og regler bli annullert pga følelser. Det er jo helt bak mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Trollkarlen skrev:

Skal vi ikke følge lovene og reglene i dette landet? Tydeligvis skal lover og regler bli annullert pga følelser. Det er jo helt bak mål. 

oki. men hvorfor brukes da over 5 år for dette? De fikk allerede i år 2012 forhåndsvarsel om dette og først nå i år 2017 sender de vedtak?

Og i Norge kan man skylde på en ting på alt - behandlingstid. Vi har for lite ressurser eller vi beklager for at det har tatt tid.

(Akkurat som NSB i Oslo. Vi beklager for forsinkelsen pga kulde grader....liksom Norge har aldri hatt kuldegrader, snø tidligere)

Har du sendt forhåndsvarsel, har du hatt tid til å undersøke. Da har du tid til å behandle også med engang.

Jeg sier IKKE at lover og regler skal overgå følelser. MEN det fins alltid noe i grunnlag og det kan overgå lover og regler. Ikke pga følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ok, reglene gjelder for alle. Vi kan ikke gjøre forskjell, følger du ikke loven må du ta konsekvensene, slik er det for oss alle...

Anonymkode: c01fc...915

Nei

Anonymkode: b667e...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cmd skrev:

Hva synes dere om denne saken?

Det er bra myndighetene gjør jobben sin og fratar statsborgerskapet fra dem som har fått det på falskt grunnlag. Vi er en rettsstat hvor norsk lov må gjelde, lar vi snyltere og kriminelle få bli, vil flere slike komme hit med de negative konsekvensene det vil ha for landet vårt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke-vestlig bakgrunn selv og synes dette er helt på sin plass. Jeg er enig i at det gir noen triste enkeltskjebner og uheldige utslag for de som ikke selv har aktivt bidratt til å opprettholde løgnen, men man må (kanskje dessverre) være såpass konsekvent iblant. Det vil skape en så uheldig presedens hvis det skal lønne seg å lyve bare du gjør det lenge og godt nok at man som samfunn ikke kan godta det, tatt i betraktning hvor mange som har vært ærlige og blitt returnert for disse og som også vil bli det fremover. Det er ikke gøy for de i denne familien som ikke direkte har skyld i situasjonen, men det er et nødvendig onde.

Anonymkode: 02c31...0b7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...