Gå til innhold

Hva er gode nok grunner for å dra til psykolog?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 23.2.2017 den 17.00, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er sunt å gå rundt og tenke at det er bare psykolog som kan hjelpe med problemer. Man havner litt i en selvoppfyllende profeti når man tenker at egne problemer er så vanskelige eller kompliserte at bare en psykolog vil hjelpe. Jeg tror noe av grunnen til at mange utvikler problemer er nettopp fordi de ikke tørr ta opp ting med folk de kjenner, og de går og gnager til det blir alvorlig nok for en psykolog. Det at folk er så emosjonelt distante fra hverandre, jeg tror det gjør oss mindre robust psykisk.

Hva er da poenget med venner? Familie har man ikke alltid godt forhold til, men om du ikke kan dele den du egentlig er og dine bekymringer med venner, hva er da vitsen? Hva er vitsen med å leve et liv der du hele tiden gjemmer hva som er på innsiden og der du aldri erfarer forhold med andre mennesker på godt og vondt? Skal alle være kalde bekjente mot hverandre og alt privat skal tas gjennom psykolog?

Anonymkode: 8ef16...1fa

Psykolog = en man kan snakke med om det samme om og om igjen så lenge man trenger det. En som ikke gjør stort annet enn å lytte, som ikke dømmer og som ikke synes det er på tide at man tar seg sammen. Det er også greit å betro seg til noen som har taushetsplikt og som man kan legge igjen problemet hos. TS trenger heller ikke få dårlig samvittighet for å snakke for mye, i og med at hun faktisk er der for å snakke og til og med betaler for det.

Anonymkode: 3c44d...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 23.2.2017 den 17.00, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er sunt å gå rundt og tenke at det er bare psykolog som kan hjelpe med problemer. Man havner litt i en selvoppfyllende profeti når man tenker at egne problemer er så vanskelige eller kompliserte at bare en psykolog vil hjelpe. Jeg tror noe av grunnen til at mange utvikler problemer er nettopp fordi de ikke tørr ta opp ting med folk de kjenner, og de går og gnager til det blir alvorlig nok for en psykolog. Det at folk er så emosjonelt distante fra hverandre, jeg tror det gjør oss mindre robust psykisk.

Hva er da poenget med venner? Familie har man ikke alltid godt forhold til, men om du ikke kan dele den du egentlig er og dine bekymringer med venner, hva er da vitsen? Hva er vitsen med å leve et liv der du hele tiden gjemmer hva som er på innsiden og der du aldri erfarer forhold med andre mennesker på godt og vondt? Skal alle være kalde bekjente mot hverandre og alt privat skal tas gjennom psykolog?

Anonymkode: 8ef16...1fa

Jeg bruker venner, men man vil bruke dem opp hvis man har et gjentagende problem, særlig om det ikke er stort de kan gjøre. 

En psykolog vil jo ikke jatte med, hun/han vil gi konstruktive, helt nøytrale råd. Der vil du jo også få bedre hjelp til å takle problemstillingen, andre tilbakemeldinger.

Anonymkode: 4a293...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...