Gå til innhold

Er det mye tyveri av klær i barnehager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På det 1 1/2 året han har gått i barnehagen, så har jeg opplevd at EN ting er blitt borte, og det var ei regnbukse. Antar at noen har tatt feil. Men jeg meker alle klærne hans da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Niesen min fikk frastjålet en dyr dress i barnehagen. Dukket aldri opp igjen, den var merket inni. Etter det begynte svigerinnen min å skrive navnet hennes med tusj flere plasser på utsiden av uteklærne :fnise: 

Anonymkode: c06eb...077

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i byen er det mye tyveri av klær og sko, både i barnehager og skoler :( 

Anonymkode: 6f25a...369

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har opplevd tyveri av blant annet regntøy i barnehagen. Jeg har hatt barn i to ulike barnehager.  Jeg anbefaler tydelig(synlig) merking med tusj, i tillegg til merking med merkelapper. På skolen er det enda verre. Absolutt alt forsvinner der... 

Anonymkode: 127d0...3da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Ja, jeg tenker å merke det godt. Har selv arbeidet i barnehage og vet hvor vanskelig det er som ansatt å lete opp hvem som eier hva når 20 barn skal inn og ut samtidig.... Klær blir slengt hit og dit, og det er umulig å huske på hvem som hadde på seg hva om det ikke står navn i.

TS 

Anonymkode: 754c4...649

Oi. Det høres helt fremmed ut for meg. 

Jeg har også jobbet i barnehage. Det var 18 barn på avdelingen, og jeg visste etter en uke på avdelingen hvilke unger som eide hvilke ytterklær. Etter to uker hadde jeg ganske god oversikt over hvem som eide hva av andre klær også. Det var helt vanlig i den barnehagen jeg jobbet i. Det var ganske gode rutiner på å komme inn og ut, og ingen fikk lov til å slenge klær hit og dit.

Nå arbeider jeg som lærer og har 30 elever i egen klasse på ungdomsskole, og har fortsatt ganske god oversikt over hvem som eier hva av jakker, sekker, luer, sko, kroppsøvingstøy, og annet. 

Anonymkode: 88b13...6ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen er verst ja, men det er nok fordi barnet selv i større grad er ansvarlig for tingene sine. Når det er sagt er det veldig mange slappe skolebarn og -foreldre. På skolen her har de tre digre kasser med gjenglemt tøy som alltid er stappfulle, og det er ikke snakk om en og annen sokk og lue, det er dyre jakker, dresser, ryggsekker og sko. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig. Kommer barnet hjem en dag uten vinterdress og så kjøpes det bare nytt umiddelbart og ingen som gidder å gå og se i kassene? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min lille begynner i barnehage til høsten. Jeg har vært litt i forkant og kjøpt inn klær. Det aller meste er veldig fint, og jeg er litt bekymret for at andre foreldre fort kan "ta feil" og stjele klær. Blant annet Polo, Hust etc som koster litt, men som har god kvalitet og varer. Har hørt at noen barnehager sliter med dette, men er det veldig vanlig at foreldre stjeler andre barns klær og klipper a lapper eller tar av navnelappene? 

Jeg er ikke redd for at de blir ødelagt eller skitne, for det er jo klær som skal brukes. Ønsker bare at det blir brukt av mitt barn.... 

Noen som har erfaringer å dele? 

Anonymkode: 754c4...649

 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Ja, jeg tenker å merke det godt. Har selv arbeidet i barnehage og vet hvor vanskelig det er som ansatt å lete opp hvem som eier hva når 20 barn skal inn og ut samtidig.... Klær blir slengt hit og dit, og det er umulig å huske på hvem som hadde på seg hva om det ikke står navn i.

TS 

Anonymkode: 754c4...649

 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det er kjedelig å bli frastjålet klær som er ment å bli brukt av eget barn. Alle klærne er forøvrig kjøpt brukt, om det er av betydning.;) 

TS

Anonymkode: 754c4...649

Denne tråden finner jeg merkelig at ts har opprettet. Hun har selv jobbet i barnehage, og er dermed godt kjent med forholdene i barnehage. 

Når det blir spurt om hun har svært kostbare klær  kommer hun og forsvarer seg med at alt er kjøpt brukt. 

Å ta med seg feil i farten er vel mulig? Alle steder finnes det uærlige sjeler, men hvor ofte en påtreffer uærlige sjeler er vel et lotteri, med mindre man frekventerer enkelte miljøer? 

Til dags dato har vi ikke mistet klær i barnehagen. Men alt er sikkelig merket og vi passer på hva vi har og ikke har i barnehagen til våre barn. 

Anonymkode: 9dc13...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kun mistet ett par votter. De ansatte har hengt klær litt feil mellom mitt og ett annet barn. De heter det same, så det er nok fort gjort.

Anonymkode: aa834...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Denne tråden finner jeg merkelig at ts har opprettet. Hun har selv jobbet i barnehage, og er dermed godt kjent med forholdene i barnehage. 

Når det blir spurt om hun har svært kostbare klær  kommer hun og forsvarer seg med at alt er kjøpt brukt. 

Å ta med seg feil i farten er vel mulig? Alle steder finnes det uærlige sjeler, men hvor ofte en påtreffer uærlige sjeler er vel et lotteri, med mindre man frekventerer enkelte miljøer? 

Til dags dato har vi ikke mistet klær i barnehagen. Men alt er sikkelig merket og vi passer på hva vi har og ikke har i barnehagen til våre barn. 

Anonymkode: 9dc13...c2d

Jeg kunne gjerne presisert at jeg var vikar mens jeg studerte. Så jeg er ikke kjent med det. :) Men, min mann mener at hans barn ble frastjålet ting i barnehagen, og at dette var veldig vanlig. Jeg har ikke hørt om det, såvel lurte egentlig bare på om det stemmer. 

Forsvarer meg med at klærne er brukt fordi det ER dumskap å bruke mye penger på klærne vokser fort ut av og som eventuelt kan bli borte. Det ble nevnt at det ikke er god kvalitet i ytterøy,  men det er inneklær. 

Er faktisk overrasket over at det er vinterklær og sko som blir borte. Jeg trodde som min mann sa, at det var hverdagsklær (innebruk) som foreldre stjal...

Men det er godt å lese at det ikke er så vanlig generelt :) 

TS

Anonymkode: 754c4...649

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd 1 gang på 7 år at vi mistet noe som var godt merket. Det var en hjemme strikket Marius-genser. Om den ble stjålet eller bare ble borte er uvisst. Ellers skjer det veldig lite eller ingen tyveri i vår barnehage.

Anonymkode: 3e293...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Koster klærne dine flere millioner at du er så redd å miste dem? Herregud. 

Anonymkode: 61142...10a

Klær er ikke gratis og i alle fall ikke barneklær.

Anonymkode: 10b93...426

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene noe forsvinner er det nok oftest fordi noen har trodd plagget tilhørte deres barn og tatt det med seg. Jeg gjorde det selv et par ganger da jeg hadde barn i barnehage, og mitt barns klær var på besøk hos andre familier noen ganger. Jeg oppdaget det da klærne skulle vaskes, enten fordi jeg plutselig hadde to like eller fordi det hadde navnelapp. Man får det jo igjen, men det kan være irriterende når det er plagg man trenger og ikke har mange av. Navnelapper er veldig viktig, og det er lurt å feste dem på et lett synlig sted. Det er helt håpløst for personalet å holde styr på alt hvis vi foreldrene slurver med merkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5 år i bhg mistet vi en vott, en lue og en regnbukse. Merket alle klærne med navn. Trodde vi kom til å miste mye mer :)

Anonymkode: 5b363...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gjerne mistet én vott og en sokk, men tror ikke det har vært noe stjeling. Vi har vært i 4 forskjellige barnehager i to forskjellige byer.

Men som du ser, så varierer det litt fra barnehage til barnehage, så det jeg ville gjort er å spørre i barnehagen dere skal begynne i (om du tør) om det har vært noe stjeling av klær, og hva de anbefaler ang. å ha dyre klær i barnehagen.

Anonymkode: 11823...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så kleint å stjele klær med vilje i bhg og skole? Ungene går jo sammen på skolen og da dukker jo tøyet opp før eller senere. Umerket rot har derimot en slags frisbee effekt da jeg opplever at umerket tøy dukker opp i bagen til sønnen min i bhg, så sier jeg ifra og leverer den inn, og så neste dag er plagget hos oss igjen. Sier ifra men får den tilbake alikevel. Vet ikke hva jeg skal gjøre med den, men så gidder jeg ikke å stresse sånn veldig over en bukse på villspor.

Anonymkode: a9a3d...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste vi har mistet til nå er spenner og strikk, til og med de pleier å komme tilbake etter en liten tid..

Anonymkode: 2ea77...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har inntrykk av at personalet tar feil mer enn at det blir stjålet ting. Har flere ganger opplevd at for eksempel det underste plagget ikke har vært vårt og at det har vært merket med noen andres navn. For eksempel hvis de skifter på flere barn samtidig så ser jeg for meg at det lett kan skje.

Anonymkode: 1da0f...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste vi har mistet til nå er spenner og strikk, til og med de pleier å komme tilbake etter en liten tid..

Anonymkode: 2ea77...b0f

Oj! Det er imponerende!

Anonymkode: 1da0f...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd tyveri i barnehagen nei. Har mistet noen sokker og vanter, men det har vi gjort hjemme også. Et vantepar ble funnet igjen når snøen smeltet, så det var lagt igjen ute av barnet selv.

Har et par ganger fått med feil klær hjem, eller at andre har fått med noe av vårt, enten ved at det er lagt i feil skittentøyspose eller at de har tatt på feil når min og en til har like fleecebukser f.eks. Men da bare vasker vi det og leverer tilbake, og det samme har andre gjort.

Anonymkode: 7770f...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2017 den 22.07, AnonymBruker skrev:

Min lille begynner i barnehage til høsten. Jeg har vært litt i forkant og kjøpt inn klær. Det aller meste er veldig fint, og jeg er litt bekymret for at andre foreldre fort kan "ta feil" og stjele klær. Blant annet Polo, Hust etc som koster litt, men som har god kvalitet og varer. Har hørt at noen barnehager sliter med dette, men er det veldig vanlig at foreldre stjeler andre barns klær og klipper a lapper eller tar av navnelappene? 

Jeg er ikke redd for at de blir ødelagt eller skitne, for det er jo klær som skal brukes. Ønsker bare at det blir brukt av mitt barn.... 

Noen som har erfaringer å dele? 

Anonymkode: 754c4...649

Her er det ingen som har stjelt, som jeg vet om :)  Husk å alltid merke klær og sko til barnet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...