Gå til innhold

Den store depresjonstråden


dillyduzit

Anbefalte innlegg

Lære seg språk er "smarte ting" for meg ihvertfall. Så lenge det er noe en får brynet hodet litt på og ikke bare enkelt tidsfordriv. Tror det er viktig å holde hjernen i gang selv om man er syk. :)

Fantastica har linket til norske MOOC, men som hun sier er det masse utenlandske også! Hvis du vil føle deg litt ekstra smart kan du ta MOOC via Yale, Harvard og MIT. Tror de fleste store universitetene har slike. Dette er kurs man tar mer for morro skyld enn for å kunne sette på en CV, men har ofte et alternativ for å få skikkelig kredittering, men da blir jo litt av poenget borte for min del. Blir mer press og noe som må gjøres enn noe jeg gjør fordi det er morsomt. Og trengs ikke noe studiekompetanse eller annen forkunnskap om man ikke skal kreditteres. Noen kurs må man betale for, men det er lassevis som er gratis.

Du kan jo f.eks. velge et om litteratur siden du er interessert i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 timer siden, Skadeskutt skrev:

Joda, jeg er enig i det du sier. Dessverre for min del så mestrer jeg ikke å bo hjemme slik ting er nå. Har hatt et kraftig funksjonsfall. Og de kreftene jeg må samle for å ta opp kampen. Som visstnok typisk tar 3-5 år for "sånne som meg". Jeg har vært ett år i behandling, men med feil diagnose så har jeg ikke kommet meg noen vei. Nå er jeg forhåpentligvis rett diagnostisert, men står altså foran mange år med behandling. Hvor dette første året blir karakterisert som intensiv behandling. 

Det føles demotiverende. Jeg er takknemlig for de ressurser som brukes på meg. En "frivillig tvangsinnleggelse" som varte i seks mnd. Seks tvangsinnleggelser og et par korte frivillige opphold. Jeg har vært innlagt 9 av de 12 siste månedene. 

Når man ikke finner styrken til å ta opp kampen, hva i all verden skal en gjøre da.

Hvilken diagnose har du fått nå? Er du enig med denne?

Anonymkode: 9b919...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken diagnose har du fått nå? Er du enig med denne?

Anonymkode: 9b919...a50

Per nå er det uspesifisert personlighetsforstyrrelse. Sannsynligvis avhengig type med emosjonelt ustabile trekk. 

Skal gjennom omfattende videre utredning i januar. Da legges jeg inn og det skal tas nevropsykologiske tester, CT og MR av hodet.  Så får vi se hva som skjer etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Skadeskutt skrev:

Per nå er det uspesifisert personlighetsforstyrrelse. Sannsynligvis avhengig type med emosjonelt ustabile trekk. 

Skal gjennom omfattende videre utredning i januar. Da legges jeg inn og det skal tas nevropsykologiske tester, CT og MR av hodet.  Så får vi se hva som skjer etter det. 

Hva er det de skal skjekke for? Får håpe du får noen svar der. :klem:

Anonymkode: 74abc...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det de skal skjekke for? Får håpe du får noen svar der. :klem:

Anonymkode: 74abc...c46

De skal blant annet utelukke at det ikke er noe fysisk. Som feks hjerneskade eller svulst som har ført til funksjonsfallet mitt. 

Jeg håper også jeg får noe svar. Bare håper å slippe å få høre at den nevropsykologiske testen viser at jeg er stokk dum. :ler:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Skadeskutt skrev:

Jeg har en lei tendens til å utagere når jeg er veldig beruset. Type veldig lite enig i å bli tatt til legevakt og bruker all min kraft på å motsette meg det. Egentlig utrolig at jeg "bare" har blitt anmeldt én gang av politiet. Men de vet jeg sliter og er "alvorlig syk "så de ser mellom fingrene på ganske mye i grunn. 

Ja det er i alle fall svært frustrerende. Men nå får jeg bli her til mandag også skal jeg en uke til onkelen min. Gruer meg egentlig litt for jeg sliter jo så. Og i januar skal jeg ha et lite opphold på sykehuset (ikke akuttpost) for stabilisering og videre utredning. Så de holder på å sy sammen et opplegg til meg. 

Utagerer du fordi du egentlig ønsker å bli innlagt? 

Virker jo egentlig som at det du egentlig trenger er rushjelp siden det er når du er full at det virker som at alle dine problemer kommer.

Anonymkode: 611ff...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utagerer du fordi du egentlig ønsker å bli innlagt? 

Virker jo egentlig som at det du egentlig trenger er rushjelp siden det er når du er full at det virker som at alle dine problemer kommer.

Anonymkode: 611ff...366

Jeg ble henvist til rus og psykiatri som er langtidsbehandling. Fikk plass, men to dager senere trakk de plassen da de mener rusproblemet mitt er sekundært. 

Jeg trenger ikke utagere for å bli innlagt, så nei, det er ikke derfor. Men jeg kan finne på å fremprovosere reaksjoner fra politiet bare for å slippe mitt eget liv. Få pause som jeg konstant er helt desperat etter. Om det gjør at jeg havner på glattcelle, legevakt eller uansett så bryr det meg ikke. Bare jeg slipper å "være i eget liv". 

Men har også en tendens til å bli suicidal i slike situasjoner (har hatt diagnosen kronisk suicidal i over ett år) så derfor havner jeg på sykehus i stedet for å bare kjøres hjem. 

Endret av Skadeskutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skadeskutt skrev:

Jeg ble henvist til rus og psykiatri som er langtidsbehandling. Fikk plass, men to dager senere trakk de plassen da de mener rusproblemet mitt er sekundært. 

Jeg trenger ikke utagere for å bli innlagt, så nei, det er ikke derfor. Men jeg kan finne på å fremprovosere reaksjoner fra politiet bare for å slippe mitt eget liv. Få pause som jeg konstant er helt desperat etter. Om det gjør at jeg havner på glattcelle, legevakt eller uansett så bryr det meg ikke. Bare jeg slipper å "være i eget liv". 

Men har også en tendens til å bli suicidal i slike situasjoner (har hatt diagnosen kronisk suicidal i over ett år) så derfor havner jeg på sykehus i stedet for å bare kjøres hjem. 

Men skjønner ikke helt hvorfor du hele tiden "blir lagt i jern og kjørt til sykehus av politiet". Hvorfor kan du ikke bare gå den vanlige veien for å bli innalgt, istedenfor å ruse deg og utagere (og så voldsomt at politiet blir innblandet hver gang)? Hvorfor drikker du ikke bare hjemme hos deg selv istedenfor å dra ut på byen for å utagere? Jeg forstår det bare ikke. Hva er vitsen?

Anonymkode: 611ff...366

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men skjønner ikke helt hvorfor du hele tiden "blir lagt i jern og kjørt til sykehus av politiet". Hvorfor kan du ikke bare gå den vanlige veien for å bli innalgt, istedenfor å ruse deg og utagere (og så voldsomt at politiet blir innblandet hver gang)? Hvorfor drikker du ikke bare hjemme hos deg selv istedenfor å dra ut på byen for å utagere? Jeg forstår det bare ikke. Hva er vitsen?

Anonymkode: 611ff...366

Har ikke noe godt svar på det i grunn. Og når jeg blir tvangsinnlagt så er det jo nettopp fordi jeg ikke vil legges inn. Derav paragraf 3-3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Skadeskutt skrev:

Har ikke noe godt svar på det i grunn. Og når jeg blir tvangsinnlagt så er det jo nettopp fordi jeg ikke vil legges inn. Derav paragraf 3-3. 

Ok, men hvordan klarer du å ende opp på sykehuset da viss det er sånn at du ikke ønsker å bli innlagt? Da må du jo enten ha dratt ned på legevakta selv eller fortalt dine tanker til noen andre som så har sendt bekymringsmelding. Dersom du ikke hadde ønsket å bli innlagt ville du heller ikke å dratt ned på legevakta. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du, som det virker som, hele tiden blir tvangsinnlagt og lagt i belter og jern av politiet. De ville jo ikke lagt deg inn om det ikke hadde vært for at du har ringt/dratt ned til legevakta. Så derfor virker det for meg som om du faktisk ønsker å lage oppstyr og bli tvangsinnlagt gang på gang på gang.

Anonymkode: 611ff...366

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fantastica skrev:

Men du trenger ikke ta eksamen, du kan lære så mye du vil. Søk på amerikanske MOOC også.

Tusen takk. Jeg skal se mer på det. :) 
Jeg prøvde faktisk å melde meg opp til en istad, men det var visst for sent. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Duckie skrev:

Lære seg språk er "smarte ting" for meg ihvertfall. Så lenge det er noe en får brynet hodet litt på og ikke bare enkelt tidsfordriv. Tror det er viktig å holde hjernen i gang selv om man er syk. :)

Fantastica har linket til norske MOOC, men som hun sier er det masse utenlandske også! Hvis du vil føle deg litt ekstra smart kan du ta MOOC via Yale, Harvard og MIT. Tror de fleste store universitetene har slike. Dette er kurs man tar mer for morro skyld enn for å kunne sette på en CV, men har ofte et alternativ for å få skikkelig kredittering, men da blir jo litt av poenget borte for min del. Blir mer press og noe som må gjøres enn noe jeg gjør fordi det er morsomt. Og trengs ikke noe studiekompetanse eller annen forkunnskap om man ikke skal kreditteres. Noen kurs må man betale for, men det er lassevis som er gratis.

Du kan jo f.eks. velge et om litteratur siden du er interessert i det?

Tusen takk. Jeg skal se nærmere på det. :) Jeg er litt usikker på de utenlandske da jeg ikke er så dyktig i engelsk. Et av målene mine for 2018 er at halvparten av bøkene jeg leser skal være på engelsk. Noe som blir interessant for i år så har rundt 12 % av dem vært på engelsk og det har vært ganske tungt å få til. 

Men jeg har en del alternativer på den norske ennå. Skal gå gjennom alle av interesse og håpe at det går å melde seg opp til ihvertfall en av dem.:nori: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men hvordan klarer du å ende opp på sykehuset da viss det er sånn at du ikke ønsker å bli innlagt? Da må du jo enten ha dratt ned på legevakta selv eller fortalt dine tanker til noen andre som så har sendt bekymringsmelding. Dersom du ikke hadde ønsket å bli innlagt ville du heller ikke å dratt ned på legevakta. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du, som det virker som, hele tiden blir tvangsinnlagt og lagt i belter og jern av politiet. De ville jo ikke lagt deg inn om det ikke hadde vært for at du har ringt/dratt ned til legevakta. Så derfor virker det for meg som om du faktisk ønsker å lage oppstyr og bli tvangsinnlagt gang på gang på gang.

Anonymkode: 611ff...366

Du får tro hva du vil. 

Men nei har ikke dratt selv på legevakt. Har blitt plukket opp i byen. Byen drar jeg til for å slippe å være alene, men jeg blir ikke dårlig av alkohol og slutter ikke å drikke når jeg egentlig har fått nok også bikker det ofte over følelsesmessig. Sist ble jeg funnet sovende og da de vekket meg gråt jeg og sa diverse ting i  ørska som førte til innleggelse. 

Og sånn ellers så skjønner jeg ikke selv hva det er jeg holder på med og jeg klarer ikke ta kontroll. Det er en grunn til at det skal settes i gang en omfattende utredning med undersøkelser som tar flere dager ifølge behandleren min. Det er en grunn til at jeg er blitt forespeilet minst 3-5 år med ukentlig behandling. Det er noe veldig galt med meg. Og nesten hver kveld når lyset er slukket så ser jeg ting som ikke er der. Så hodet mitt er helt på bærtur og det skal tas både MR, CT og EEG. 

At jeg har en spesiell adferd er jeg klar over. Så det trenger du ikke fortelle meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår deg godt, Skadeskutt. Jeg har selv blitt lagt i håndjern av politiet og tvangsinnlagt. Det er heldigvis lenge siden nå. Og i dag drikker jeg. Men jeg har ikke mer alkohol i hus enn at jeg klarer å håndtere det, og da skjer det ingenting galt.

Anonymkode: 65076...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg godt, Skadeskutt. Jeg har selv blitt lagt i håndjern av politiet og tvangsinnlagt. Det er heldigvis lenge siden nå. Og i dag drikker jeg. Men jeg har ikke mer alkohol i hus enn at jeg klarer å håndtere det, og da skjer det ingenting galt.

Anonymkode: 65076...31a

Det er veldig bra, og er tegn på styrke tenker jeg. :)

Takk for forståelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men hvordan klarer du å ende opp på sykehuset da viss det er sånn at du ikke ønsker å bli innlagt? Da må du jo enten ha dratt ned på legevakta selv eller fortalt dine tanker til noen andre som så har sendt bekymringsmelding. Dersom du ikke hadde ønsket å bli innlagt ville du heller ikke å dratt ned på legevakta. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du, som det virker som, hele tiden blir tvangsinnlagt og lagt i belter og jern av politiet. De ville jo ikke lagt deg inn om det ikke hadde vært for at du har ringt/dratt ned til legevakta. Så derfor virker det for meg som om du faktisk ønsker å lage oppstyr og bli tvangsinnlagt gang på gang på gang.

Anonymkode: 611ff...366

Man kan jo fint bli tvangsinnlagt via politiet, som så kontakter en lege som stiller indikasjonen, man MÅ ikke aktivt oppsøke legevakt eller lignende. Så nøyaktig hva er det du ikke forstår?

Anonymkode: 8556b...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min uke er bare herlig. Nå har jeg akkurat vært ekstremt ekkelt mot en telefonselger. :hoppendeglad: Angrer på at jeg i det hele tatt tok den helvetes telefonen. :rulle: Han ble litt forbauset over at jeg ikke ville ha noe: Selv om det er det beste tilbudet? JA, JEG VIL IKKE HA NOE, INGEN VERDENS TING, IKKE EN DRITT, DET ER FULLSTENDIG UAKTUELT, HELT FULLSTENDIG KOMMER ALDRI TIL Å SKJE. JEG DRITER I OM AVTALEN ER DEN BESTE I GALAKSEN! ER DET FORSTÅTT?! :sinna:

Jeg som vanligvis ikke pleier å ta sånne som jeg ikke kjenner, men i dag, etter å ha vært langt nede så føler jeg meg fullstendig hyperaktiv. :nori:Så skal jeg plutselig ta så mange sjanser. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man kan jo fint bli tvangsinnlagt via politiet, som så kontakter en lege som stiller indikasjonen, man MÅ ikke aktivt oppsøke legevakt eller lignende. Så nøyaktig hva er det du ikke forstår?

Anonymkode: 8556b...99b

Det vet jeg at man kan. Poenget mitt var at dersom en faktisk ikke ønsker å bli innlagt så holder man seg hjemme. Man kan liksom ikke dra ut på byen å drikke seg så drita at man sovner på fortauskanten å forvente at ingen skal gripe inn.. for i norge så har man plikt til å gripe inn. Dersom man vil være i fred så får man holde seg hjemme.

F.eks så vet jeg om mange som forteller at de kuttet seg selv og at de da dro på legevakta for å sy, for deretter å klage på at de etterpå ble tvangsinnlagt, holdt nede med makt, påført jern og tvangsmedisinert. Jeg skjønner ikke logikken. Hvorfor dra på legevakta dersom du ikke ønska å bli innlagt? 

Anonymkode: 611ff...366

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg at man kan. Poenget mitt var at dersom en faktisk ikke ønsker å bli innlagt så holder man seg hjemme. Man kan liksom ikke dra ut på byen å drikke seg så drita at man sovner på fortauskanten å forvente at ingen skal gripe inn.. for i norge så har man plikt til å gripe inn. Dersom man vil være i fred så får man holde seg hjemme.

F.eks så vet jeg om mange som forteller at de kuttet seg selv og at de da dro på legevakta for å sy, for deretter å klage på at de etterpå ble tvangsinnlagt, holdt nede med makt, påført jern og tvangsmedisinert. Jeg skjønner ikke logikken. Hvorfor dra på legevakta dersom du ikke ønska å bli innlagt? 

Anonymkode: 611ff...366

Men alvorlig talt, hvor mange ganger trengs det sies at dette gjelder mennesker som er syke. @Skadeskutt som er den du diskuterer her har til og med sagt selv at hun ikke forstår logikken, men hun peker på at hun er desperat etter å få hjelp og å bli tatt ut av sitt eget liv. Jeg tenker at det er bedre at du oppretter en tråd om dette temaet istedet for å gnure på det her nå. Det er ofte ikke logikk i at man er syk. På samme måte som det ikke er logikk i at celler angriper seg selv, eller muterer eller alt det der, så er ikke all atferd man bedriver når man er psykisk syk logisk heller. Den er rasjonell sett i sammenheng med de problemene man har på innsiden. Da blir selvskadingsatferd og selvmordsatferd også rasjonell (i konteksten man er i, og i det tankemønsteret man er), men utenfra vil den aldri virke logisk. 

For meg er det heller ikke logisk at du penser på samme opp igjen og opp igjen og kritiserer noen som er i en forferdelig situasjon, som er desperat og syk. Men det er ikke alt man trenger å forstå heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rainstorm skrev:

Men alvorlig talt, hvor mange ganger trengs det sies at dette gjelder mennesker som er syke. @Skadeskutt som er den du diskuterer her har til og med sagt selv at hun ikke forstår logikken, men hun peker på at hun er desperat etter å få hjelp og å bli tatt ut av sitt eget liv. Jeg tenker at det er bedre at du oppretter en tråd om dette temaet istedet for å gnure på det her nå. Det er ofte ikke logikk i at man er syk. På samme måte som det ikke er logikk i at celler angriper seg selv, eller muterer eller alt det der, så er ikke all atferd man bedriver når man er psykisk syk logisk heller. Den er rasjonell sett i sammenheng med de problemene man har på innsiden. Da blir selvskadingsatferd og selvmordsatferd også rasjonell (i konteksten man er i, og i det tankemønsteret man er), men utenfra vil den aldri virke logisk. 

For meg er det heller ikke logisk at du penser på samme opp igjen og opp igjen og kritiserer noen som er i en forferdelig situasjon, som er desperat og syk. Men det er ikke alt man trenger å forstå heller. 

Nei kanskje det er fordi jeg faktisk er alvorlig psykisk syk selv da og ikke har noen empati for de som flyr inn og ut av psykehus og får all den hjelp de behøver og så klager de på at de blir tvangsinnlagt samtdig. Jeg har aldri fått noe hjelp, og ikke kom her å si at jeg ikke er minst like psyk som Skadeskutt for det er jeg. Hvorfor må en uttagere og ty til raserutbrudd for å få hjelp? Bare fordi jeg velger å gå veien om fastlegen så betyr ikke det at ikke mitt problem er like ille!

Anonymkode: 611ff...366

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...