Gå til innhold

bor det bare samer i Karasjok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jm den saken om en syrisk syvbarnsmor som endte opp som kvoteflykning i Sameland.  Er det andre enn samer som bor og har tilhørighet til Karasjok, uten de som bor der pga jobb?

 

 

Anonymkode: 5caff...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, flyktingene skal være glade de er vekke fra krigen de flykter fra da. Hvorfor må de lære seg norsk? Skal de ikke hjem igjen?

Anonymkode: 598e0...348

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor absolutt mest samer der, ja.

De er hyggelige folk, som de fleste andre Nordmenn, og ikke minst er det FRED der. Det burde jo holde for en som flykter fra krig? Om de ikke er rasister og ikke liker samefolket, da....

Anonymkode: f460b...8cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg med hatefullt innhold og persondebatt, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Trollkarlen skrev:

Samer flest er mer nordmenn enn same. Inkludert samer i Karasjok.

Det tror jeg ikke, og få fra Karasjok vil si seg enige. Nok om det, jeg er ikke fra stedet. Se på hvilken måte fjellsamer har kjempet for sjøsamers rettigheter til kvotefisket i fjordene. Men, når det er sagt kan det være brutalt å komme til en mørketid der man kanskje blir utsatt for fremmedfrykt og stigmatisering på grunn av sin tro. Vet om en som sitter i rullestol langt ute på et lite sted i landet, med visshet om at søsteren sliter og problemer med å komme seg ut på vinteren. Vil ikke gå i detaljer, men en liten kommune har få muligheter til å tilrettelegge for rullestolbrukere i utemiljøet i naturen. Samtidig er kommunene ikke villige til å finne på løsninger og samarbeide bedre. Men klart, alle vil jo til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Atea skrev:

Det tror jeg ikke, og få fra Karasjok vil si seg enige. Nok om det, jeg er ikke fra stedet. Se på hvilken måte fjellsamer har kjempet for sjøsamers rettigheter til kvotefisket i fjordene. Men, når det er sagt kan det være brutalt å komme til en mørketid der man kanskje blir utsatt for fremmedfrykt og stigmatisering på grunn av sin tro. Vet om en som sitter i rullestol langt ute på et lite sted i landet, med visshet om at søsteren sliter og problemer med å komme seg ut på vinteren. Vil ikke gå i detaljer, men en liten kommune har få muligheter til å tilrettelegge for rullestolbrukere i utemiljøet i naturen. Samtidig er kommunene ikke villige til å finne på løsninger og samarbeide bedre. Men klart, alle vil jo til Oslo.

Hæ? Hva mener du? Ingen flyktninger til Nord-Norge pga mørketid? Og hva mener du med fremmedfrykt og stigmatisering? Tror du samene er verre på det området enn andre Nordmenn? Isåfall er det du som er rasisten her...

Anonymkode: f460b...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Hva mener du? Ingen flyktninger til Nord-Norge pga mørketid? Og hva mener du med fremmedfrykt og stigmatisering? Tror du samene er verre på det området enn andre Nordmenn? Isåfall er det du som er rasisten her...

Anonymkode: f460b...8cf

Nå tror jeg du la ord i munnen på meg. Jeg sa ikke ingen til Nord-Norge, men at mørketida er uvant for mange, også folk som er vant til det kan slite. Samene er ikke verre, håper jeg da. Fremmedfrykt finnes overalt dessverre. Jeg kom med et eksempel som ikke er hentet fra Nord-Norge, om en som sitter mye isolert i rullestol i en liten kommune der det nesten ikke er tilrettelagt for rullestolbrukere, og ville frem til at det må kjennes ekstra vanskelig for en flyktning som må bygge opp hele sitt nettverk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...