Gå til innhold

Helt utmattet etter å ha løpt i bare 20 min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er et problem som gjentar seg. I stedet for å få energi når jeg løper, så sovner jeg når jeg kommer hjem fra trening. Selv om jeg bare har løpt i 20 min. Hei a er galt med meg? 

Anonymkode: 5ee93...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du rett og slett trener for hardt? Hvor hardt løper du da? Sånn at du ligger oppunder maxpuls og hiver etter pusten som en astmatisk hval? Det gjorde jeg da jeg var nybegynner, og det var vel det som gjorde at jeg sluttet og begynte på'an igjen hele tiden i stedet for å klare å holde på konsistent. 

Anonymkode: 306a0...b95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et problem som gjentar seg. I stedet for å få energi når jeg løper, så sovner jeg når jeg kommer hjem fra trening. Selv om jeg bare har løpt i 20 min. Hei a er galt med meg? 

Anonymkode: 5ee93...d53

Du har sikkert bare ikke nok utholdenhet til noe mer ennå. 
Fortsett med treningen, og du vil gradvis orke mer. 

Husk også at starten er det hardeste. Når du merker forbedring vil jeg anta du blir motivert til å fortsette å bedre formen din. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ikke for hardt, og kunne nok tatt i mer. Men vil ikke overdrive helt i begynnelsen heller. 

Er bare så surt at Jeg er helt tappet for energi etterpå når alle andre sier de får energi. 

-ts

Anonymkode: 5ee93...d53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trener ikke for hardt, og kunne nok tatt i mer. Men vil ikke overdrive helt i begynnelsen heller. 

Er bare så surt at Jeg er helt tappet for energi etterpå når alle andre sier de får energi. 

-ts

Anonymkode: 5ee93...d53

Om du nylig har startet å trene er dette ikke særlig uvanlig. 
Du må bare fortsette til det blir bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trener ikke for hardt, og kunne nok tatt i mer. Men vil ikke overdrive helt i begynnelsen heller. 

Er bare så surt at Jeg er helt tappet for energi etterpå når alle andre sier de får energi. 

-ts

Anonymkode: 5ee93...d53

Du blir tappet. Det at du får energi er langtidsvirkningen. Men når du har holdt på kanskje tre ganger i uka i tre uker, så vil du veldig tydelig merke sterk energiforbedring to dager etter hver trening.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, I Grosny skrev:

Du blir tappet. Det at du får energi er langtidsvirkningen. Men når du har holdt på kanskje tre ganger i uka i tre uker, så vil du veldig tydelig merke sterk energiforbedring to dager etter hver trening.

 

Ok. Dette visste jeg ikke. Da skal jeg gi det hvertfall 3 uker. Vet du hvorfor det er sånn, eller om et sted jeg kan lese mer om det? 

Anonymkode: 5ee93...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får heller ikke energi av trening. Blir trøtt. Men i hverdagen er jeg mer utholde, kan gå raskere, lengere, puster ikke som en hval i trapper. :) 

Her står det at det tar 6-8 uker med jevnlig, rett trening for å merke effekt: https://www.ung.no/oss/Trening-og-idrett/89451.html

 

Hvor lenge har du trent, vekt, alder, kjønn? Hva trener du og hvor ofte?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg blir helt utmattet etter å ha løpt i bare 5 minutter :skratte: 

Anonymkode: ed8f0...986

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Dette visste jeg ikke. Da skal jeg gi det hvertfall 3 uker. Vet du hvorfor det er sånn, eller om et sted jeg kan lese mer om det? 

Anonymkode: 5ee93...d53

Trening bryter ned kroppen, for deretter å bygge den endra sterkere slik at man tilpasser seg høyere belastning. Hvile og riktig mat er helt vesentlig i gjenoppbyggingsperiodene etter hver trening.  Jeg ser at Blendasensitive viser til at 6-8 uker skal til for å merke effekt, men min personlige erfaring er at jeg merker mer kraft allerede på min femte tur. Sier vi sju uker ganger tre treningsturer, så er det snakk om 21 turer. Det blir mye forbedring det. En annen sak er at jeg har en tendens til å miste littegrann vekt pga trening. Kanskje 50 gram pr tur eller 100 pr langtur??? Det gjør også at ting går lettere.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilli My
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et problem som gjentar seg. I stedet for å få energi når jeg løper, så sovner jeg når jeg kommer hjem fra trening. Selv om jeg bare har løpt i 20 min. Hei a er galt med meg? 

Anonymkode: 5ee93...d53

Høres ut som du er i underskudd på energi. Spiser du nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får heller ikke energi av å trene, men jeg blir ikke utmattet etterpå heller selv om jeg ofte tar meg helt ut. Det er ikke alle som får en stor energiboost etter trening, og det er helt normalt. Kanskje du er for fokusert på at du MÅ ha mer energi etter trening at du rett og slett drar ned humøret fordi du ikke får det. Hvis du er litt deprimert kan det selvsagt også ha en invirkning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi du er nybegynner! Jeg begynte å løpe for et halvt år siden, og ble utmattet og trøtt av det i mange uker. Orket knapt løfte armene for å vaske håret etterpå. Men jeg fortsatte med treningen, og etter ca en måned så begynte den å gi meg energi i stedet for å tappe meg. Nå løper jeg 40-50 km i uken, og har aldri hatt så mye energi før. Alt er lettere; jeg sover bedre og spretter opp av sengen hver morgen. 

Så du må gi det tid! Energien vil komme om du fortsetter med regelmessig trening.

Anonymkode: 6f0b7...321

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 2-3 mnd på å klare å løpe 20 min sammenhengende.

Anonymkode: f449c...0be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest NorahLudoAllis
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi du er nybegynner! Jeg begynte å løpe for et halvt år siden, og ble utmattet og trøtt av det i mange uker. Orket knapt løfte armene for å vaske håret etterpå. Men jeg fortsatte med treningen, og etter ca en måned så begynte den å gi meg energi i stedet for å tappe meg. Nå løper jeg 40-50 km i uken, og har aldri hatt så mye energi før. Alt er lettere; jeg sover bedre og spretter opp av sengen hver morgen. 

Så du må gi det tid! Energien vil komme om du fortsetter med regelmessig trening.

Anonymkode: 6f0b7...321

Tja, jeg trente i mange år ganske aktivt(4-5 ganger i uka, både styrke og kondis) - og trener fortsatt uten å få noen former for ekstra energi etterpå. Jeg har det akkurat som TS, blir trøtt og sliten etterpå. Dog ikke utmattet etter 20 min, men det handler nok om at jeg planlegger matinntaket ordentlig iløpet av dagen. 

Derimot kan det på sikt gi meg bedre søvn(om jeg ikke trener for sent), som igjen gir noe mer energi uten at det føles videre sprudlende. Og jeg kan bli i noe bedre humør muligens.

Det skal sies at jeg har stoffskiftesykdom - men for meg tar trening energi, det gir ingen energi. Det gir dog enkelte andre moderate helsegevinster. 

Ett tips er å drikke kaffe før trening, det hjelper for meg spesielt nå som jeg har småbarn/mindre søvn og må trene når jeg er på det minst opplagte. Og mat, selvsagt. Ordentlig mat, gjennom hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg nettopp hadde begynt å trene følte jeg meg også som en dass etter trening, TS. Dritsliten og trøtt. Det har blitt bedre ettersom formen har blitt bedre. Vil ikke si at jeg får enorme mengder energi av trening (får kanskje et lite kick av kondistrening, men styrketrening gjør meg ganske daff), men jeg føler ikke for å sove etterpå liksom.

Husk at hva du spiser er svært viktig for energinivået også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt utmattet de første 15-20 minuttene og så går det kjempebra etter det. Bare jeg kommer meg over kneika kan jeg jogge i mange timer. 

Anonymkode: bc7e3...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir fysisk sliten, men veldig våken av trening og derfor passer det ikke så godt for meg å trene på kvelden for eksempel.

Men når folk sier at de får energi av trening mener de nok ikke direkte etter en treningsøkt, men at man generelt får mer overskudd i hverdagen. Og det er en effekt man nok ikke merker de aller første ukene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...