Gå til innhold

Når andre sier at gravidmagen er liten...


Sunshine0

Anbefalte innlegg

Jeg er ei høy jente, noe som vil si at babymagen kan vokse mer innover enn utover på kroppen. Spessielt første gangen når en er gravid. Jeg har fått en babymage og er snart 30 uker på vei, men magen er kanskje ikke den største. Noe jeg synes er litt trist fordi jeg vil jo ha en stor mage å vise frem til alle, med min kjære lille baby oppi. Det som gjør ting mer sårbart er når noen rundt meg sammenligner min mage med en annen person sin mage. Forteller meg hvor flott den andre kroppen er som gravid i forhold til min kropp og min babymage.. noe som selvfølgelig gjør vondt å høre. Er hvertfall ikke noe kjekt..

Hva synes dere om dette? Er dette greit?

Endret av Sunshine0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner akkurat hva du mener. Jeg er ikke engang høy... Jeg hadde det sånn i begge mine svangerskap. Jeg husker så godt med førstemann, da det var mannens julebord og jeg var 32 uker på vei, at en kollega av ham spurte veldig forsiktig om jeg kunne være gravid. Hun sa at hun ikke ville gjettet det om jeg ikke hadde drukket alkoholfritt. Jeg fikk høre av alle at magen var så liten...

Men så kommer den dagen når du er ei uke på overtid og du bare vil punktere. Liten mage gjør ting litt enklere på slutten, tror jeg.

Anonymkode: 73091...8d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner akkurat hva du mener. Jeg er ikke engang høy... Jeg hadde det sånn i begge mine svangerskap. Jeg husker så godt med førstemann, da det var mannens julebord og jeg var 32 uker på vei, at en kollega av ham spurte veldig forsiktig om jeg kunne være gravid. Hun sa at hun ikke ville gjettet det om jeg ikke hadde drukket alkoholfritt. Jeg fikk høre av alle at magen var så liten...

Men så kommer den dagen når du er ei uke på overtid og du bare vil punktere. Liten mage gjør ting litt enklere på slutten, tror jeg.

Anonymkode: 73091...8d2

Off ja.. forstår hvordan det føles.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it
11 minutter siden, Sunshine0 skrev:

Jeg er ei høy jente, noe som vil si at babymagen kan vokse mer innover enn utover på kroppen. Spessielt første gangen når en er gravid. Jeg har fått en babymage og er snart 30 uker på vei, men magen er kanskje ikke den største. Noe jeg synes er litt trist fordi jeg vil jo ha en stor mage å vise frem til alle, med min kjære lille baby oppi. Det som gjør ting mer sårbart er når noen rundt meg sammenligner min mage med en annen person sin mage. Forteller meg hvor flott den andre kroppen er som gravid i forhold til min kropp og min babymage.. noe som selvfølgelig gjør vondt å høre. 

Hva synes dere om dette? Er dette greit?

Sammenligning av kropp er aldri greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke så kult den andre veien heller skal jeg si deg. de siste ukene har jeg fått høre "oj, er det tvillinger", "shit, du ser ut som du skal sprekke", "jeg skjønner ikke at det går an å bli så enorm liksom". Jo takk jeg har fremdeles en og ha mnd. igjen så jeg skal ´nok fortsette å sjokkere dere :(  

Anonymkode: 12147...4a4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Sunshine0 skrev:

Jeg er ei høy jente, noe som vil si at babymagen kan vokse mer innover enn utover på kroppen. Spessielt første gangen når en er gravid. Jeg har fått en babymage og er snart 30 uker på vei, men magen er kanskje ikke den største. Noe jeg synes er litt trist fordi jeg vil jo ha en stor mage å vise frem til alle, med min kjære lille baby oppi. Det som gjør ting mer sårbart er når noen rundt meg sammenligner min mage med en annen person sin mage. Forteller meg hvor flott den andre kroppen er som gravid i forhold til min kropp og min babymage.. noe som selvfølgelig gjør vondt å høre. Er hvertfall ikke noe kjekt..

Hva synes dere om dette? Er dette greit?

Blir du sammenlignet med andre, sånn egentlig? 

Er det noen som sier "Kari har skikkelig stor fin mage i motsetning til deg"? Eller er det mest i hodet ditt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Eikenøtt skrev:

Blir du sammenlignet med andre, sånn egentlig? 

Er det noen som sier "Kari har skikkelig stor fin mage i motsetning til deg"? Eller er det mest i hodet ditt? 

Spiller det noen rolle? Det føles like reelt for henne uansett. Og det er ugreit, uansett.

Anonymkode: 73091...8d2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller det noen rolle? Det føles like reelt for henne uansett. Og det er ugreit, uansett.

Anonymkode: 73091...8d2

Så klart det spiller en rolle - enten så blir hun sammenlignet med andre (virkelig ikke greit) eller så handler det kun om hennes eget selvbilde (med andre ord noe hun må jobbe med selv). Vi kan ikke leve livet kun etter hvordan ting føles man må faktisk se på realiteten av virkeligheten for å se hvor problemet ligger og hvordan man kan løse det. #triggerwarning

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sunshine0 skrev:

Jeg er ei høy jente, noe som vil si at babymagen kan vokse mer innover enn utover på kroppen. Spessielt første gangen når en er gravid. Jeg har fått en babymage og er snart 30 uker på vei, men magen er kanskje ikke den største. Noe jeg synes er litt trist fordi jeg vil jo ha en stor mage å vise frem til alle, med min kjære lille baby oppi. Det som gjør ting mer sårbart er når noen rundt meg sammenligner min mage med en annen person sin mage. Forteller meg hvor flott den andre kroppen er som gravid i forhold til min kropp og min babymage.. noe som selvfølgelig gjør vondt å høre. Er hvertfall ikke noe kjekt..

Hva synes dere om dette? Er dette greit?

De som sammenligner, er de litt "enkle" eller? Alle som har litt vett i knolten forstår at kvinner bærer barn forskjellig. Jeg får gigamage, feks. (ikke særlig gøy det heller forresten hehe.)

Anonymkode: 4eee2...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også høre "åh du har jo nesten ikke mage, du ser ikke så veldig gravid ut" hele tiden. Og jeg ble kjempelei meg.

Anonymkode: 53955...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er litt sånn at som jente finner man stortsett noe å være misfornøyd med ;) De med liten mage synes sikkert det er like kjedelig som de med stor mage som får høre i uke 28 at "Oj, det var stor mage. Nå er vel termin rett rundt hjørnet eller?". Eller "Oj, venter du tvilinger?". Men jeg tror nok det lureste er å la det gå inn det ene øret og ut det andre, så lenge du vet at du og baby har det bra. Det har jeg gjort fram til nå, med min lille mage. 

For jeg kan skrive under på at det blir ganske mye sårere å høre om den lille magen når man har vært hos jordmor på svangerskapskontroll, og så sendt videre til sykehus for vekstestimering og de oppdager vekstavvik... Det gjorde jeg forrige uke, og nå er det virkelig sårt når folk kommenterer at magen min er liten :( 

Uansett kan vel alle vi som har vært der på en måte eller annen ta lærdom av kommentarer av kropp sjelden fører noe godt med seg, og så kan vi tenke over at de som buser ut med sånne kommentarer rett og slett er litt korttenkte i enkelte situasjoner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp høre på butikken at nå er det begynt å vise under jakken. Men har bare tre uker igjen til Terminen då :fnise: 

så vi er alle forskjellige. Min jordmor sa at en skal ikke sammenligne seg med andre, enn følger sin egen kurve.

Anonymkode: 49e65...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eikenøtt skrev:

Blir du sammenlignet med andre, sånn egentlig? 

Er det noen som sier "Kari har skikkelig stor fin mage i motsetning til deg"? Eller er det mest i hodet ditt? 

Ja, det er det. Med navn og alt. Så det er ikke bare i hodet mitt nei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Eikenøtt skrev:

Så klart det spiller en rolle - enten så blir hun sammenlignet med andre (virkelig ikke greit) eller så handler det kun om hennes eget selvbilde (med andre ord noe hun må jobbe med selv). Vi kan ikke leve livet kun etter hvordan ting føles man må faktisk se på realiteten av virkeligheten for å se hvor problemet ligger og hvordan man kan løse det. #triggerwarning

Har i hvertfall ingenting med mitt speilbilde å gjøre, for dette har jeg ikke engang tenkt på før eller tatt innover meg, før denne personen begynte å snakke om det og sammenligne meg og min mage med noen andre.

Endret av Sunshine0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marimba skrev:

Jeg tenker det er litt sånn at som jente finner man stortsett noe å være misfornøyd med ;) De med liten mage synes sikkert det er like kjedelig som de med stor mage som får høre i uke 28 at "Oj, det var stor mage. Nå er vel termin rett rundt hjørnet eller?". Eller "Oj, venter du tvilinger?". Men jeg tror nok det lureste er å la det gå inn det ene øret og ut det andre, så lenge du vet at du og baby har det bra. Det har jeg gjort fram til nå, med min lille mage. 

For jeg kan skrive under på at det blir ganske mye sårere å høre om den lille magen når man har vært hos jordmor på svangerskapskontroll, og så sendt videre til sykehus for vekstestimering og de oppdager vekstavvik... Det gjorde jeg forrige uke, og nå er det virkelig sårt når folk kommenterer at magen min er liten :( 

Uansett kan vel alle vi som har vært der på en måte eller annen ta lærdom av kommentarer av kropp sjelden fører noe godt med seg, og så kan vi tenke over at de som buser ut med sånne kommentarer rett og slett er litt korttenkte i enkelte situasjoner. 

Men er ikke det aller beste at folk holder tankene sine om andres kroppsfasong for seg selv? Så hadde vi sluppet alt dette her. I steden for å legge ansvaret over på den gravide, at HUN må la det gå inn det "gå ene øret og ut det andre," så kunne man legge ansvaret på den personen som faktisk åpner munnen sin og sier slike ting.

Anonymkode: 12147...4a4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men er ikke det aller beste at folk holder tankene sine om andres kroppsfasong for seg selv? Så hadde vi sluppet alt dette her. I steden for å legge ansvaret over på den gravide, at HUN må la det gå inn det "gå ene øret og ut det andre," så kunne man legge ansvaret på den personen som faktisk åpner munnen sin og sier slike ting.

Anonymkode: 12147...4a4

Veldig enig med deg! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke det aller beste at folk holder tankene sine om andres kroppsfasong for seg selv? Så hadde vi sluppet alt dette her. I steden for å legge ansvaret over på den gravide, at HUN må la det gå inn det "gå ene øret og ut det andre," så kunne man legge ansvaret på den personen som faktisk åpner munnen sin og sier slike ting.

Anonymkode: 12147...4a4

Selvfølgelig, men nå er det dessverre sånn at man får ikke styrt hva andre gjør, derimot kan man i større grad styre hvordan man selv reagerer på det. 

Og som nevnt i mitt siste avsnitt, så må man jo nesten tenke at de som buser ut med kroppskommentarer muligens er litt korttenkte i øyeblikket, eller ikke vet bedre. Som oftest mener de vel hvertfall ikke noe vondt med det, selv om det kan være sårende for mottakeren. 

Er dessverre litt sånn at når man er gravid så er man plutselig litt allemannseie. Vet ikke om det går an å få slutt på det. Eneste er vel kanskje å si ifra rett ut at man ikke synes sånne kommentarer er greit, og så tenker vedkommende seg kanskje bedre om neste gang,  men ser ikke helt for meg at så mange kommer til å starte med det med det første... 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mage var ikke så stor del heller.. Fikk veldig ofte spørsmål om jeg var sikker på at alt var normalt med babyen :icon_frown: Stresset meg litt og jeg tenkte jo på om babyen fikk nok næring etc. Snakket også med jordmor om mine bekymringer... Jenten som kom ut var (selvsagt) helt normal! :biggrin:

 

Anonymkode: 58a00...0cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det hos meg også, det var ikke så morsomt. Alle trodde at barnet ikke utviklet seg som det skulle. Atte hva? Symfysemålet var på snittet heele veien og ut kom en bylt på 3500 gram :) Min mage ble litt større mot slutten da, i hvert fall stor nok til at folk klarte å akseptere størrelsen. Som om det var noe de måtte. Men når jeg fikk babyshower var venninna mi sin mage større og hun var 4 måneder etter meg (andregangs). Det er ikke noe kult ts, men enten må du si fra at du ikke synes det er geit, ellers må du tåle det, dessverre. Folk tror visst at gravide er fritt vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja. Det er sårt. En vennine kommenterte og lurte på om jeg også slanket meg, sånn som den ene bloggeren, vet hun spøkte, men det var sårt.

Anonymkode: f9904...498

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...