Gå til innhold

Hva tenker du om voksne folk som "ikke liker" mange typer mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg liker ikke hvalbiff, lutefisk, skalldyr, reker, grøt, steingrove brød, sild, rakfisk, muggost, svisker, skreimølje og en hel del andre ting. Dette spiser jeg bare ikke, uansett hvor jeg er.  Det samme har jeg faktisk opplært barna mine til. Hvis de overhodet ikke liker noe, og blir fysisk dårlig av å spise det, så skal de ikke tvinges til å spise det heller. 

Kresen eller ikke, det er en menneskerett å slippe å tvinge i seg mat man ikke liker. De som vil får kalle meg kresen, men vi lever i en verden der man kan velge bort lever og rogn, for å spise noe man liker, uten å måtte sulte ihjel. Det er klart, hadde jeg vært utsultet i krigen og noen kom med sild, klart jeg ville spist det for å overleve. Men det er noe annet enn den verden vi lever i nå. Og jeg forbeholder meg retten til å spise det jeg vil.

Anonymkode: aadf4...9b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke hvalbiff, lutefisk, skalldyr, reker, grøt, steingrove brød, sild, rakfisk, muggost, svisker, skreimølje og en hel del andre ting. Dette spiser jeg bare ikke, uansett hvor jeg er.  Det samme har jeg faktisk opplært barna mine til. Hvis de overhodet ikke liker noe, og blir fysisk dårlig av å spise det, så skal de ikke tvinges til å spise det heller. 

Kresen eller ikke, det er en menneskerett å slippe å tvinge i seg mat man ikke liker. De som vil får kalle meg kresen, men vi lever i en verden der man kan velge bort lever og rogn, for å spise noe man liker, uten å måtte sulte ihjel. Det er klart, hadde jeg vært utsultet i krigen og noen kom med sild, klart jeg ville spist det for å overleve. Men det er noe annet enn den verden vi lever i nå. Og jeg forbeholder meg retten til å spise det jeg vil.

Anonymkode: aadf4...9b9

hadde det vært mulig, hadde du fått 100 upvotes for den der.

Anonymkode: 3894b...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dumpet en date som ikke liker grønnsaker. :ler:  Det utsagnet der sa meg at vi to ikke kan leve sammen. Hadde han sagt "Jeg liker ikke paprika og tomat" hadde det vært greit. Men grønnsaker var ikke en del av hans kosthold. Det er barnslig, og han hadde sultet i hjel under samme tak som meg. 

Anonymkode: cb92c...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt dette store opphenget i mat. Jeg spiser fordi jeg trenger næring, dette med "store fantastiske matopplevelser" har jeg aldri klart å henge meg på. Jeg har reist jorden rundt, med fly, tog, seilbåt, til fots. Jeg har opplevd mye og levd det jeg anser som fullt ut. Så at noen påstår jeg er ukultivert fordi jeg ikke søker "matopplevelser" fnyser jeg av. Du er ikke SÅ spesiell fordi du spiser tartar og snegler med vin fra 1620 tallet.

Anonymkode: 131aa...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi ekstrem "liker ikke" så er jeg enig, men at noen foretrekker Norgvegia i stedet for muggost rynker jeg ikke på nesen for. Har vel egentlig mer imot de som ser ned på andre for hva de spiser og at de ikke er "kultiverte" nok.

Anonymkode: 369bf...8f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri skjønt dette store opphenget i mat. Jeg spiser fordi jeg trenger næring, dette med "store fantastiske matopplevelser" har jeg aldri klart å henge meg på. Jeg har reist jorden rundt, med fly, tog, seilbåt, til fots. Jeg har opplevd mye og levd det jeg anser som fullt ut. Så at noen påstår jeg er ukultivert fordi jeg ikke søker "matopplevelser" fnyser jeg av. Du er ikke SÅ spesiell fordi du spiser tartar og snegler med vin fra 1620 tallet.

Anonymkode: 131aa...d57

Enig. Det er godt med god mat når det er der, men jeg kan overleve på det aller meste og det er liksom hovedprioriteringen. 

Anonymkode: eaf2c...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helt ekstreme tilfeller så kan man bli litt paff av mennesker som bare spiser pølser feks, litt ala Hellstrøm rydder opp hjemme programmet. Ellers får folk spise det de vil og like det de vil. Synes litt synd på de som ikke vil smake og bestemmer seg på forhånd at de ikke liker ting for de går glipp av så mye god mat. :P Og smaken endrer seg. Før likte jeg ikke reker, prøvde igjen for ca 1 år siden og elsket det! Så man kan vinne på å prøve på nytt og😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange som ikke kan spise forskjellige ting pga. diverse helseproblemet. Alt fra allergi til tarmproblemer. Er vel lettere å si "liker ikke" enn "det får jeg magesmerter og sprutdiare av." Før ga folk flest seg faen i hva slags problemer folk fikk, nå tas det mer hensyn. Det er vel heller det som er utvikling.

Anonymkode: d886b...d4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at en del av de som klager mest på at andre er kresne og "ikke liker", også har en del ting de selv ikke liker når det kommer til stykket. Men at de av en eller annen grunn ser på det de selv ikke liker som mer legitimt enn det andre ikke liker. F. eks. en del eldre mennesker som klager over at "ungdommene nå til dags" er så kresne. Men om de selv får servert f. eks pizza, taco,  sushi, sterkt krydret mat,  eller i det hele tatt middag uten potet,  så griner de på nesa... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på mengden mat de ikke liker. Og hvordan de oppfører seg rundt det. Dersom de ikke kan spise stort mer enn kjøttdeig og pølser, tenker jeg at de egentlig burde hatt hjelp for lenge siden og at foreldre har sviktet litt og. 

Det et lov å ikke like alt som settes på bordet, og jeg synes ikke noe om at folk skal tvinge i seg mat for å være høflig. Men de skal oppføre seg voksent rundt det. Og jeg har lite sans for mennesker som mener ting er æsj uten å ha smakt på det og. Greit du ikke har lyst å spise apehjerne, men "liker ikke grønnsaker" er tullete. 

Inviterer jeg på mat tar jeg hensyn til etikk, religion, allergier og en viss grad liker ikke om det handler om enkelte ting. Jeg MÅ ikke servere sterk, indisk mat til noen som ikke liker det. Men dersom noen kun kan spise pizza Grandiosa, får de sitte sultne til bords eller la være å komme. Heldigvis kjenner jeg ingen slike lengre... 

Anonymkode: 3a8c9...b32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...