Gå til innhold

Hund og baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Noen som har noen tips og råd for å få det til å gå best mulig med nyfødt/baby og hund? Vi har to hunder og han ene er VELDIG avhengig av å få nok mosjon. Så spørsmålet mitt er; kan jeg ta med babyen min i bæresele ut i skogen for å gå tur med hundene mine, hvis været tillater dette selvfølgelig? Hvor gammel burde eventuelt barnet være før den kan være med? Er det andre ting å tenke på? Hvor lenge kan barnet sitte i en bæresele om gangen? Jeg skulle gjerne gått med vogn men med to hunder og ingen fortau her vi bor syns jeg det høres veldig vanskelig ut.. Mannen min jobber vekk i ukene, så vil gjerne få dette til å fungere best mulig for oss i hverdagen, så alle kan være glade og fornøyde :)

Anonymkode: 1aae8...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man får bæreseler med spedbarnsinnlegg (ergobaby) så det kan du jo. Hvor enkelt det er med en nyfødt er en annen sak. Du venter kanskje baby når det er litt varmere i været? I bæresele må man ha litt mer tøy på enn om baby kan ligge i en vognpose hvor det er lunt. Du må nesten prøve deg frem når baby kommer tenker jeg. For vår del var det håpløst med bæresele første ukene, tror han var 3-4 mnd før det gikk greit. 

Anonymkode: d2c9f...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår baby likte seg aldri i bæresele, så for vår del ble både sjal og sele bomkjøp. 

Ellers syntes jeg hund pluss nyfødt baby bare var stress. Hunden ville typisk ut/ha oppmerksomhet/leke mens babyen sov eller jeg ammet, og hadde vanskeligheter for å forstå at vi ikke kunne gå ut når det passet henne siden jeg i hennes øyne jo var "tilgjengelig". 

Anonymkode: ace31...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund selv (fuglehund). Vi får baby i april :) jeg har kjøpt ergobaby 360 med spebarn innlegg pluss en god vogn.  Hunden krever jo sitt av trim og mosjon så jeg har siste tiden brukt en del kløv på han med sandsekker i. 

Da får han brukt hodet pluss trent å fått muskler :-) føler dette er like god trening som di lange turene han får springe løs på fjell og skogen. Han får forsovet det forsatt, men trappet ned betraklig slik at han ikke "forventer" lange turer hverdag osv. Gått veldig bra! Viktigste er at hunden får brukt hodet det er da di blir slitene. Så bruker en del øvelser på han hjemme som trening mot jakt. (Kan være mye annen god hode trening også)

Min plan er forsovet å vende ungen til selen tidlig, også ha god jakke over og ha det lunt på dager med dårlig vær eller om det sku bli det underveis :)  Blir nok ikke di heftigste turene i starten, men da er det greit å bruke kløv eller kjetting sleping på hunden så får du sterk hund og en som får brukt psyken :) 

alle hunder og babyer er like forskjellig så man må nok finne en rutine som passer deretter :) min hun har takla bra nedtrappingen på di lange gode turene. Får 1-2 i uken før 3-4. Når ungen blir litt større og jeg vet Åssen unge jeg får så blir det jo mest sannsynlig ut på turer slik jeg var vant med før jeg ble gravid bare med unge i sele :) 

(Hunden får selvfølig tur hverdag, bare ikke hver dag den lange skogs turen/ topp turen)

Anonymkode: a879f...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det litt an på størrelsen på hunden, men o utgangspunktet så ville jeg ikke ha gått med to hunder og baby samtidig. Det er så mye som kan skje på tur. En ting er at babyen våkner og du kanskje til tider må ha minst en hånd på babyen, men en annen ting er at selv om dine hunder er aldri så snille så kan dere møte på andre hunder når dere er ute og det kan oppstå en situasjon som du må stoppe fysisk. Det blir vanskelig med en baby. Dumt å sette både hund og barn i en sånn situasjon synes jeg.

Anonymkode: 969e0...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke dette du spurte om, men prøv å trapp ned på aktivitetsmengden til hundene og prøv å få på plass en fast hundelufter før baby kommer.

En nyfødt baby er uforutsigbar, du sparer deg selv for mye stress om du planlegger for at du kanskje ikke klarer lange turer i begynnelsen på forhånd. 

Kan hende du klarer det, men det er ikke usannsynlig at du ikke klarer. Baby kan hate sele, kolikk, mat hver 30 min. ,  keisersnitt osv. Når barnet er noen mnd går det seg sannsynligvis til uansett. 

Anonymkode: cc23a...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen

Hvis du kjøper Ergobaby Adapt slipper du spedbarnsinnlegg, så det er nok et bedre kjøp til ditt bruk.

Vi bærer ute i sele så lenge det er bare veier og ingen fare for å skli. Ellers har jeg gått med barnevogn og hatt hundene festet til belte i livet.

Må sikkert se det an, men babyen vår har alltid sovet godt i sele, sjal og vogn når vi har vært på tur. Har ikke blitt de mest spennende turene i terreng, men fuglehundene våre har ikke brydd seg. Gått en times tur daglig, men de er løs i hagen i tillegg. 

Den første uka fikk jeg hjelp med hundene, for da orket jeg ikke å gå tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett råd, få deg magebelte du kan feste båndene i. Du kan ikke ha begge hender opptatt hele tiden når du har på bæresele.

Anonymkode: 67b18...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magebelte med anti-sjokk bånd og luft en hund om gangen. Det var helt ærlig bare ekstremt mye styr med hund og baby. 

Anonymkode: a5b37...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...