Gå til innhold

Ditt beste tips for å få smoothie mer næringsrik?


cha

Anbefalte innlegg

Har en 2 åring med matnekt om dagen. Eneste som kan gå ned er smoothie. Tilsetter havregryn for at den skal bli mer mettende. Har dere noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri tenkt over om den er veldig næringsrik eller ikke, men jeg vil tro man får i seg det meste med den smoothien jeg lager her hjemme

Tyrkisk yoghurt, masse grønnkål, 1 egg, litt frossen banan (typ 1/4 banan), avokado, noen bringebær og blåbær

Justerer tykkelsen på smoothien med noe tyntflytende, som f.eks melk

 

Endret av Wenda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet på kjøkkenet på ett eldrehjem, der laget vi smoothie som næringsdrikk. Når du hører ingredienslista høres det ikke så veldig godt ut, men både beboere og ansatte (mange visste ikke innholdet) drakk store mengder og syntes den var svært god. Var jeg deg ville jeg prøvd en-to av ingrediensene om gangen.

Cottage cheese
Matolje
Melis
Rå egg
Vaniljesukker
bær
youghurt
banan
Fløte

husker ikke helt blandingsforholdene, men det var veldig lite bær mot hva jeg hadde i min egen sunne smoothie hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hen ikke er sulten, så er det vel ikke noe poeng at det skal være "mettende"? Tenk på hva som stimulerer appetitten, ikke demper den. 

En veldig god smoothie får du av 100 gram av hver av banan og helmelk, 30 g peanøtter og 10 g kakaopulver. Eller mandler istedenfor peanøtter, og uten kakao. Mengden må kanskje justeres til en liten kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pringle skrev:

Hvis hen ikke er sulten, så er det vel ikke noe poeng at det skal være "mettende"? Tenk på hva som stimulerer appetitten, ikke demper den. 

En veldig god smoothie får du av 100 gram av hver av banan og helmelk, 30 g peanøtter og 10 g kakaopulver. Eller mandler istedenfor peanøtter, og uten kakao. Mengden må kanskje justeres til en liten kropp.

Har du noen tips på hva som stimulerer appetitten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid litt ingefær i smoothien. Jeg liker det når det smaker litt sterkt, men hvis du bare tar litt, så piffer den veldig opp den gode smaken ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn som noen nevner er vel og bra men gir en kornete smoothie.  Mandler, fløte, linfrøn, solsikkefrø og gresskarfrø gir lite smak.  Ellers er det bare å prøve med nøytral olje f.eks solsikkeolje og selvfølgelig rått egg.  Det er 100 kcal i en skje olje så man øker kaloriopptaket betraktelig hvis man bruker olje tilsatt i mat.  Jeg lagde smoothie med jordbær, banan, biola,  mandler, egg og olje en periode til sønnen min en periode han var litt tynn.  Det hjalp og han ble litt rundere i kinnene etter noen uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smoothie funker her også. Han må bare ikke se hva jeg putter oppi, og så må den komme i en lukket beholder (for han drikker den ikke hvis den ikke er gul/rød/fresh I fargen). Så lenge den ikke er besk eller sur så elsker han det :)

Prøv litt grønnkål og gulrot og avocado sammen med søte frukter og bær. :)

Anonymkode: e1009...664

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Grønnkål eller spinat

-Alger i pulverform eller gurkemeie 

-Grønnsaker som gulrøtter, rødbete, osv 

-Fersk frukt og ikke hermetisert (f.eks. ikke hermetisert ananas)

-Havregryn eller havremel

-Avokado

-Nøtter eller nøttepålegg (ikke tilsatt sukker eller mye salt)

-Frø 

-Ingefær, chilli, lime, sitron 

-Frossen banan for konsistens 

-Bær og frukt

 

Anonymkode: b2ddc...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, cha skrev:

Har du noen tips på hva som stimulerer appetitten da?

Barns appetitt går i rykk og napp. Så lenge barnet vokser som det skal, ikke blir tynn, og har energi og generelt godt humør, får det i seg nok mat. Matmors/-fars ansvar er å tilby et variert utvalg mat til faste tider, barnets ansvar er å spise seg mett. Ikke bekymre deg og prøv å holde en avslappet og hyggelig stemning ved matbordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Pringle skrev:

Barns appetitt går i rykk og napp. Så lenge barnet vokser som det skal, ikke blir tynn, og har energi og generelt godt humør, får det i seg nok mat. Matmors/-fars ansvar er å tilby et variert utvalg mat til faste tider, barnets ansvar er å spise seg mett. Ikke bekymre deg og prøv å holde en avslappet og hyggelig stemning ved matbordet.

Eh. Hvor mange barn har du? :fnise: 

 

I perioder med matnekt eller småspisthet er det vel helt fint med næringsrik smoothie til frokost, kvelds eller mellommåltid? Matnekt behøver ikke bety mangel på sult, og det er veldig typisk/vanlig at det oppstår nettopp rundt toårsalder.

Anonymkode: 88cf8...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh. Hvor mange barn har du? :fnise: 

 

I perioder med matnekt eller småspisthet er det vel helt fint med næringsrik smoothie til frokost, kvelds eller mellommåltid? Matnekt behøver ikke bety mangel på sult, og det er veldig typisk/vanlig at det oppstår nettopp rundt toårsalder.

Anonymkode: 88cf8...6fc

Hvor mange barn har DU? :klo: Og lærer du dem også å bruke stygge hersketeknikker på folk, eller er det forbeholdt bare deg? Og er du i så fall klar over at du med oppførselen din lærer barna dine at å mobbe folk er ok? Mamma gjør det jo.. :ironi: 

Folkeskikk er ikke forbeholdt barn. Skjerpings! Blir så oppgitt..

 

Ts: i utgangspunktet er å erstatte et måltid med en helt normal smoothie (melk, banan, frukt) og intet annet helt ok næringsmessig. Barn blir mett en stund og når det blir sultent igjen er det bare å spise mer. Barn flest får uansett i seg for lite frukt og grønt. 

Om du tenker at den skal være mest mulig næringsmessig "komplett" så ville jeg hatt i banan, bær, joghurt (naturell, barn får i seg nok sukker), sorte bønner (jupp), en anelse salt (mer enn en anelse dersom barnet er sykt og dehydrert), et eller annet grønt (salat, spinat, kokt brokoli), nøttesmør (igjen, typen uten sukker), eventuelt litt olje og havregryn/mel. Bland ut med vann til den blir ok i konsistens.

Anonymkode: 4ff3e...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...