Gå til innhold

Valpens tann skrapte opp huden. Sprøyte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Valpen og jeg lekte og hans tann klarte å skrape meg på underarmen. Kuttet er på str med lillefingerneglen min. Fått blåmerke og kuttet er rødt. Må jeg ta stivkrampesprøyte?

Anonymkode: 0d201...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke hvis du tok en for mindre enn ti år siden. Ellers, ja, stivkrampe.

Anonymkode: 9717e...995

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke for risp, da måtte du jo tatt det for skrubbsår også, siden bakterien finnes i jorden :P 

Anonymkode: d1187...5cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du trenger ikke å ta stivkrampe for en liten skrape...jeg har hatt hundre sår etter valpen min. syns det er veldig overdrevet...men er du redd, og det er over 10 år siden sist du tok stivkrampe så bør du kanskje ta en ny :) så slipper du å bekymre deg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst sannsynlig ts,  så må nok armen din amputeres! 

Et bittelite skrap av en ren valpetann er nok sannsynligvis så farlig at jeg tror amputasjon er det tryggeste for å unngå å få svartedauden og dø en grusom død. 

Lykke til! 

Ps har du ringt 113?? Hvis ikke, gjør det. Og jeg tror det er innafor å be om helikopter i dette tilfellet

Anonymkode: c560f...503

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tørkestativ skrev:

Nei du trenger ikke å ta stivkrampe for en liten skrape...jeg har hatt hundre sår etter valpen min. syns det er veldig overdrevet...men er du redd, og det er over 10 år siden sist du tok stivkrampe så bør du kanskje ta en ny :) så slipper du å bekymre deg

Har egt ikke brydd meg før jeg leste en annen tråd om det her isted :fnise: husker ikke når jeg fikk sist heller :fnise: 

Anonymkode: 0d201...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høyst sannsynlig ts,  så må nok armen din amputeres! 

Et bittelite skrap av en ren valpetann er nok sannsynligvis så farlig at jeg tror amputasjon er det tryggeste for å unngå å få svartedauden og dø en grusom død. 

Lykke til! 

Ps har du ringt 113?? Hvis ikke, gjør det. Og jeg tror det er innafor å be om helikopter i dette tilfellet

Anonymkode: c560f...503

My gad!!! Viste det! Takk!! Må bare poste et innlegg på face "åh nei, må på sylehuset" først. Takk, du reddet livet mitt.

Anonymkode: 0d201...fe4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

My gad!!! Viste det! Takk!! Må bare poste et innlegg på face "åh nei, må på sylehuset" først. Takk, du reddet livet mitt.

Anonymkode: 0d201...fe4

Sykehuset først!! Det er ikke nok tid til face nå!!

Har du testamente??? 

Anonymkode: c560f...503

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høyst sannsynlig ts,  så må nok armen din amputeres! 

Et bittelite skrap av en ren valpetann er nok sannsynligvis så farlig at jeg tror amputasjon er det tryggeste for å unngå å få svartedauden og dø en grusom død. 

Lykke til! 

Ps har du ringt 113?? Hvis ikke, gjør det. Og jeg tror det er innafor å be om helikopter i dette tilfellet

Anonymkode: c560f...503

Det er jo det man vanligvis får høre her, kanskje hysterikerne har tatt fri eller lagt seg...

Anonymkode: d1187...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykehuset først!! Det er ikke nok tid til face nå!!

Har du testamente??? 

Anonymkode: c560f...503

Åh herregud nei! Dette har jeg ikke hatt tid til!!!!!!1111 må skrive testamentet på face i helikopteret

Anonymkode: 0d201...fe4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker hvordan denne tråden utviklet seg! 😂 Kudos til TS for å ha litt humor i stedet for å bare klikke i vinkel ;)

Men ja, du burde definitivt sjekke når du vaksinerte seg sist! Valpen min skrapte meg opp titt og ofte, og da jeg fant ut at det var over 10 år siden sist vaksine tok jeg en ny. Det var en kombinasjonsvaksine for flere ting enn bare stivkrampe, uten at jeg husker hva de andre var 😜

Anonymkode: 4535f...66b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt stivkrampe på over 10 år (har jeg det i det hele tatt egentlig?) og har blitt bitt av både ilder, hund og så klart - da jeg selv hadde valp. Et lite risp etter en valp hadde jeg ikke vært bekymret for i det hele tatt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kattene har klort meg en god del ganger de siste årene uten at jeg har tenkt noe spesielt over det. Men da den ene katten ved ett uhell bet meg så hardt at blodet bare rant da jeg skulle gi han favorittmaten, så tok jeg turen til legekontoret for sikkerhets skyld. Der fikk jeg både antibiotika og stivkrampesprøyte. Fikk feber etter å ha blitt bitt til blods en gang da jeg var barn, og da ble jeg tatt med til sykehuset for å få stivkrampesprøyte der så jeg syns det er kjempe viktig å passe på sånt som dette. Om jeg fortsatt har dyr om 10 år så kommer jeg til å ta stivkrampesprøyta på nytt uansett om jeg blir bitt eller ikke, da slipper jeg å måtte stresse om jeg blir bitt på kveldstid som nå da jeg ble bitt sist.

Anonymkode: 3cc50...241

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tullete svar i denne tråden. Har man dyr, og spesielt dyrebabyer bør man ha oppdatert stivkrampevaksine. Den skal bare tas hvert tiende år, så det er en liten kostnad for å være sikker. Har en venn som holdt på å miste fingeren pga et lite ilderbitt på feil sted, så det er fort gjort, og så lett å sikre seg mot. Jeg oppdaterte stivkrampen sist jeg fikk meg valp, tok bare fire uker før jeg ble bitt skikkelig, og var glad for at det var i orden. 

Anonymkode: 0c0f6...d95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilegg: Håper ikke de som ler av folk som oppdaterer stivkrampa er de samme som ler av antivaxxere. Stivkrampe er en del av barnevaksinasjonsprogrammet, og den er der for en grunn. Vaksinen gis til spedbarn, med en revaksinering i 11-12 års alder, for dere som lurer på om dere har den. Er du eldre enn noen og tyve er det på tide å revaksinere, dersom du håndterer dyr på regelmessig basis. 

Anonymkode: 0c0f6...d95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mye tullete svar i denne tråden. Har man dyr, og spesielt dyrebabyer bør man ha oppdatert stivkrampevaksine. Den skal bare tas hvert tiende år, så det er en liten kostnad for å være sikker. Har en venn som holdt på å miste fingeren pga et lite ilderbitt på feil sted, så det er fort gjort, og så lett å sikre seg mot. Jeg oppdaterte stivkrampen sist jeg fikk meg valp, tok bare fire uker før jeg ble bitt skikkelig, og var glad for at det var i orden. 

Anonymkode: 0c0f6...d95

Ppga stivkrampe da?

Jeg har hatt dyr hele livet og har ikke tatt vaksinen på 30 år, kommer aldri til å ta den igjen heller.

 

Anonymkode: d1187...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye tullete svar i denne tråden. Har man dyr, og spesielt dyrebabyer bør man ha oppdatert stivkrampevaksine. Den skal bare tas hvert tiende år, så det er en liten kostnad for å være sikker. Har en venn som holdt på å miste fingeren pga et lite ilderbitt på feil sted, så det er fort gjort, og så lett å sikre seg mot. Jeg oppdaterte stivkrampen sist jeg fikk meg valp, tok bare fire uker før jeg ble bitt skikkelig, og var glad for at det var i orden. 

Anonymkode: 0c0f6...d95

Da var det en infeksjon han fikk og ikke stivkrampe. Infeksjoner kan man ikke sikre seg mot. Stivkrampevaksine er uansett lurt og spesielt hvis man har eller omgås dyr. Nå er stivkrampesmitte riktignok svært uvanlig i Norge, men får man det først er dødeligheten stor.

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ppga stivkrampe da?

Jeg har hatt dyr hele livet og har ikke tatt vaksinen på 30 år, kommer aldri til å ta den igjen heller.

 

Anonymkode: d1187...5cd

Det er nettopp fordi stivkrampe er med i barnevaksinasjonsprogrammet og en av de vaksinene folk er relativt flinke til å oppdatere at stivkrampe svært sjelden forekommer i Norge. På verdensbasis dør det hundretusenvis av denne sykdommen hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Howl skrev:

Jeg har ikke tatt stivkrampe på over 10 år (har jeg det i det hele tatt egentlig?) og har blitt bitt av både ilder, hund og så klart - da jeg selv hadde valp. Et lite risp etter en valp hadde jeg ikke vært bekymret for i det hele tatt. :)

Nei, man trenger ikke være bekymret - men det er jo lurt å vaksinere seg da liksom.

Anonymkode: 4535f...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klassiske symptomet ved stivkrampe er at kjeven stivner.

Anonymkode: c1a59...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...