Gå til innhold

Må jeg gi opp hunden min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, xinnia skrev:

Hvordan noen kan si at en hund får ett så mye bedre liv uten friske kroppsorganer er for meg helt uvirkelig... 

 

Hadde du sett min hvordan han var intakt og hvordan han er som kastrert, så hadde du sett hvordan noen kan få et mye bedre liv som kastrert. Enkelte hunder sliter med kronisk høyt stres i hverdagen pga hormoner, og de kan få mye bedre livskvalitet som kastrert. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Tabris skrev:

Hadde du sett min hvordan han var intakt og hvordan han er som kastrert, så hadde du sett hvordan noen kan få et mye bedre liv som kastrert. Enkelte hunder sliter med kronisk høyt stres i hverdagen pga hormoner, og de kan få mye bedre livskvalitet som kastrert. 

Stiller meg helt med deg der!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje
På 22.2.2017 den 3.54, Perle skrev:

Takk! 

Er 100% enig, og håper og tror, at alle selvskapsdyr, som ikke skal gå i avel, elller stilles ut, rutinemessig blir kastrestert, til nytte for både rase/dyr og eiers skyld. 

Jeg tror grunnen til at mange av miniene markerer inne, er på grunn av avlen - genene. 

Det er vel en grunn til at mentaliteten og sykdom sjekkes før avl, men på miniene så kan det se ut til at markering ikke går under som et "problem" og derfor avles det videre på disse hannene som har så altfor lett for å løfte på beinet. Grunnen til at jeg tenker at det har med gener å gjøre er, at en aldri hører om en rottweiler som løfter på beinet inne - og hadde en hund av slik str gjort det, så hadde den i hvert fall ikke blitt avlet på! Dette har jeg ikke fakta på, det er kun egne tanker om det, etter å ha passet flere hanner av en liten rase og kjenner litt til en del oppdrettere som sverger til bellyband/ eller forverter til hannene, da de ikke er til å ha i hus på grunn av pissingen.

Det er en grunn til at jeg aldri vil ha en hanne av miniatyrrase, da det rett og slett ikke er ønskelig å få et nedpisset hus, eller bruke ekstra penger på en operasjon for at hunden skal fungere i hus.

Så ts, prøv kjemisk kastreringschip og se om det hjelper på, som du leser i denne tråden så har det hjulpet flere, hvis ikke du ønsker en lettere løsning som bellyband- men da skjer det fort at han får uhellet på seg selv allikevel, og det er ikke en langvarig løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, gjest- silje skrev:

Jeg tror grunnen til at mange av miniene markerer inne, er på grunn av avlen - genene. 

Det er vel en grunn til at mentaliteten og sykdom sjekkes før avl, men på miniene så kan det se ut til at markering ikke går under som et "problem" og derfor avles det videre på disse hannene som har så altfor lett for å løfte på beinet. Grunnen til at jeg tenker at det har med gener å gjøre er, at en aldri hører om en rottweiler som løfter på beinet inne - og hadde en hund av slik str gjort det, så hadde den i hvert fall ikke blitt avlet på! Dette har jeg ikke fakta på, det er kun egne tanker om det, etter å ha passet flere hanner av en liten rase og kjenner litt til en del oppdrettere som sverger til bellyband/ eller forverter til hannene, da de ikke er til å ha i hus på grunn av pissingen.

Det er en grunn til at jeg aldri vil ha en hanne av miniatyrrase, da det rett og slett ikke er ønskelig å få et nedpisset hus, eller bruke ekstra penger på en operasjon for at hunden skal fungere i hus.

Så ts, prøv kjemisk kastreringschip og se om det hjelper på, som du leser i denne tråden så har det hjulpet flere, hvis ikke du ønsker en lettere løsning som bellyband- men da skjer det fort at han får uhellet på seg selv allikevel, og det er ikke en langvarig løsning :)

Tror dessverre du er inne på noe der 😕

Har utrolig lyst på Dvergpuddel han, men orker virkelig ikke tanken på markering inn igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, gjest- silje skrev:

Jeg tror grunnen til at mange av miniene markerer inne, er på grunn av avlen - genene. 

Det er vel en grunn til at mentaliteten og sykdom sjekkes før avl, men på miniene så kan det se ut til at markering ikke går under som et "problem" og derfor avles det videre på disse hannene som har så altfor lett for å løfte på beinet. Grunnen til at jeg tenker at det har med gener å gjøre er, at en aldri hører om en rottweiler som løfter på beinet inne - og hadde en hund av slik str gjort det, så hadde den i hvert fall ikke blitt avlet på! Dette har jeg ikke fakta på, det er kun egne tanker om det, etter å ha passet flere hanner av en liten rase og kjenner litt til en del oppdrettere som sverger til bellyband/ eller forverter til hannene, da de ikke er til å ha i hus på grunn av pissingen.

Det er en grunn til at jeg aldri vil ha en hanne av miniatyrrase, da det rett og slett ikke er ønskelig å få et nedpisset hus, eller bruke ekstra penger på en operasjon for at hunden skal fungere i hus.

Så ts, prøv kjemisk kastreringschip og se om det hjelper på, som du leser i denne tråden så har det hjulpet flere, hvis ikke du ønsker en lettere løsning som bellyband- men da skjer det fort at han får uhellet på seg selv allikevel, og det er ikke en langvarig løsning :)

Enig der. Jeg har hatt flere hanner av store raser, og ingen av de kunne tenke seg å markere inne. Men jeg har hørt veldig mye om hanner av små raser som markerer inne (av ulike årsaker). Såpass at jeg tenker at jeg ikke vil ha en av de.

Skal jeg ha en liten rase, så velger jeg tispe.

 

Endret av Majott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ArtyFarty skrev:

Det handler ikke bare om trening, men om helhetssituasjonen. Om å vaske med eddik for å fjerne luktsporer, om å passe på at hunden ikke får anledning til å skvette inne, kanskje bruke hjelpemidler som bellyband en periode, om å sørge for at hunden får utløp for sine behov andre steder, begrense plassen når han ikke kan holdes under oppsyn, og be om hjelp av noen som kan atferd slik at man kan få bistand til å endre atferden. Dette er snakk om en ung hund i puberteten med masse hormoner i kroppen. Han må lære hva som er greit og ikke greit, selv om det koker litt i toppen.

Hunder som ikke brukes til avl burde også kastreres, det samme med hunder som markerer, de er dominant ovenfor andre hannhunder. Miniatyr hunder er EKSTREME på dette. Du aner ikke.

Anonymkode: 073de...3fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hunder som ikke brukes til avl burde også kastreres, det samme med hunder som markerer, de er dominant ovenfor andre hannhunder. Miniatyr hunder er EKSTREME på dette. Du aner ikke.

Anonymkode: 073de...3fd

Det ser dessverre ikke ut som du gjør heller... Beklager den litt frekke/spydige svaret, men om du tror at de markerer fordi de er dominante anbefaler jeg å lese noen bøker og artikler som er publisert de siste 10 årene :) - av noen som har oppdatert kunnskap.

Endret av Portvinpiken
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Portvinpiken skrev:

Det ser dessverre ikke ut som du gjør heller... Beklager den litt frekke/spydige svaret, men om du tror at de markerer fordi de er dominante anbefaler jeg å lese noen bøker og artikler som er publisert de siste 10 årene :) - av noen som har oppdatert kunnskap.

Det samme tenkte jeg da jeg leste det svadaet der😕

Min markerte ekstremt inne. Spesielt om han var alene, men fantes ikke dominerende ovenfor andre hunder overhode. Han gikk overens med alt og alle. Til og med hanner, som ikke pleide å like andre hanner ble han venn med. Han brydde seg heller ikke om tisper med løpetid. Tok ikke hintet før de rygget mot han, og løftet halen 😂😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, xinnia skrev:

Hvordan noen kan si at en hund får ett så mye bedre liv uten friske kroppsorganer er for meg helt uvirkelig... 

Uvirkelig er det også at en oppforder til lovbrudd og er er glade for at andre utfører det. 

Men om noen binder hunden utenfor butikken- da er det leven og høye rop om at det er forbudt- tenk på hunden etc.. 

Rar verden en lever i...

 

Fordi det i utgangspunktet er et villt dyr som tilfeldigvis er blitt domestisert av oss mennesker. Hvis dette dyret så skal fungere som selskapshund, traverhest eller kosekanin til barna, så forutsetter det, at dyret er avstresset, slik at både eier og dyr kan ha fint. Et dyr er ikke "selvbevisst" (foruten visse kråkefugler, delfiner og sjimpansjearter), så det er ikke slik, at de gråter over tapte baller og bære nag.

 

Dette med å binde/hå ifra hund utenfor butikk er jeg helt enig i. Det er totalt uforsvarlig. 

 

Endret av Perle
Skriveleifer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Portvinpiken skrev:

Det ser dessverre ikke ut som du gjør heller... Beklager den litt frekke/spydige svaret, men om du tror at de markerer fordi de er dominante anbefaler jeg å lese noen bøker og artikler som er publisert de siste 10 årene :) - av noen som har oppdatert kunnskap.

 

3 timer siden, Portvinpiken skrev:

Det ser dessverre ikke ut som du gjør heller... Beklager den litt frekke/spydige svaret, men om du tror at de markerer fordi de er dominante anbefaler jeg å lese noen bøker og artikler som er publisert de siste 10 årene :) - av noen som har oppdatert kunnskap.

Skrev ikke at hannhundene KUN markerte pga de var dominante ovenfor hverandre, men mange hannhunder er også slike. Har hatt mange hannhunder hele livet her og det var et problem her en periode ;) Har også hatt hannhund alene som har markert. Mye som skulle til, kastrerte heller ;)

Anonymkode: 073de...3fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og den setningen med aner ikke skulle bety at miniatyr hunder er EKSTREME på markering, at du aner ikke. trenger ikke gjenta det i alle setninger heller for at man skal forstå, eller? ;)

Anonymkode: 073de...3fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MissPierce skrev:

Det samme tenkte jeg da jeg leste det svadaet der😕

Min markerte ekstremt inne. Spesielt om han var alene, men fantes ikke dominerende ovenfor andre hunder overhode. Han gikk overens med alt og alle. Til og med hanner, som ikke pleide å like andre hanner ble han venn med. Han brydde seg heller ikke om tisper med løpetid. Tok ikke hintet før de rygget mot han, og løftet halen 😂😂😂😂

Tror ikke anonymbrukeren sa det kun var pga dominant? :P Dere må lære dere å lese før dere påpeker hva en mener, sier litt om dere også :) 

 

3 timer siden, Portvinpiken skrev:

Det ser dessverre ikke ut som du gjør heller... Beklager den litt frekke/spydige svaret, men om du tror at de markerer fordi de er dominante anbefaler jeg å lese noen bøker og artikler som er publisert de siste 10 årene :) - av noen som har oppdatert kunnskap.

 

Anonymkode: b620c...bd1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke anonymbrukeren sa det kun var pga dominant? :P Dere må lære dere å lese før dere påpeker hva en mener, sier litt om dere også :) 

 

 

Anonymkode: b620c...bd1

Anonym skriver dette:

det samme med hunder som markerer, de er dominant ovenfor andre hannhunder. Miniatyr hunder er EKSTREME på dette. Du aner ikke.

Synes ikke det er så mange måter å tyde det AB skrev her men! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hunder som ikke brukes til avl burde også kastreres, det samme med hunder som markerer, de er dominant ovenfor andre hannhunder. Miniatyr hunder er EKSTREME på dette. Du aner ikke.

Anonymkode: 073de...3fd

Jeg har en rase med øvre grense på 35 cm, dvs de er ikke så store. Så hva jeg aner og ikke har du helt klart ikke noen verdens kunnskap om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ArtyFarty skrev:

Jeg har en rase med øvre grense på 35 cm, dvs de er ikke så store. Så hva jeg aner og ikke har du helt klart ikke noen verdens kunnskap om. 

Kunnskap som du definitivt finner på selv helt sikkert. Vet ikke alt hva du har skrevet men ser bare de andre fikk mer upwotes enn deg i diskusjonen.

Anonymkode: b620c...bd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kunnskap som du definitivt finner på selv helt sikkert. Vet ikke alt hva du har skrevet men ser bare de andre fikk mer upwotes enn deg i diskusjonen.

Anonymkode: b620c...bd1

Ja, for det er et kvalitetstegn, hvor mange "upvotes" man får på KG :fnise:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er skummelt hvis dette spørsmålet ender opp med "enten-eller" forslag hvor man foreslår å enten trene mer på å få hunden husren, ELLER kastrere. Jeg tenker det kan være lurt å snakke med en veterinær om å forsøke kjemisk kastrering (chip), men ville samtidig lagt inn ekstra innsats og vasket vekk tisselukt, startet på nytt med rensligshetstrening og overvåket situasjonen. Jeg håper ikke at folk som leser denne tråden tenker at kastrering er en easy-fix man kan velge i stedet for å jobbe med problemer, men synes også det er litt dårlig gjort å tenke at absolutt alt kan løses via trening og ingenting annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MrsPiggyBank skrev:

Det er skummelt hvis dette spørsmålet ender opp med "enten-eller" forslag hvor man foreslår å enten trene mer på å få hunden husren, ELLER kastrere. Jeg tenker det kan være lurt å snakke med en veterinær om å forsøke kjemisk kastrering (chip), men ville samtidig lagt inn ekstra innsats og vasket vekk tisselukt, startet på nytt med rensligshetstrening og overvåket situasjonen. Jeg håper ikke at folk som leser denne tråden tenker at kastrering er en easy-fix man kan velge i stedet for å jobbe med problemer, men synes også det er litt dårlig gjort å tenke at absolutt alt kan løses via trening og ingenting annet.

Det er jo her dere misforstår noe fundamentalt: hunden er allerede husren, dette har ingen verdens ting å gjøre med at den ikke skjønner hvor den skal gjøre fra seg, det har med markering å gjøre! Helt annen greie, helt annen tilnærmingsmåte. Gah! :klaske: 

Anonymkode: 53600...747

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Tabris skrev:

Hadde du sett min hvordan han var intakt og hvordan han er som kastrert, så hadde du sett hvordan noen kan få et mye bedre liv som kastrert. Enkelte hunder sliter med kronisk høyt stres i hverdagen pga hormoner, og de kan få mye bedre livskvalitet som kastrert. 

Helt enig :) 

En venninne har en inntakt mini. Og for et helvetes lurvelleven av en hund. Det koker over av hormoner der. Hjelper lite at den ene ballen ikke kom ut heller og ligger god og varm oppi buken. Det er så høyt stressnivå på den hunden at jeg blir stressa av å være i nærheten av den. Den har det jo virkelig ikke noe bra. Og den skal aldri brukes i avl. Så nå går den rundt og stresser seg syk helt uten grunn. Det er faktisk mer dyreplageri enn å fjerne de ballene. 

I alle andre land er kastrasjon av hannhunder mye mer vanlig og gjør også at det generelt blir mer ro i hundetette områder. 

Chop chop sier nå jeg. 

Anonymkode: 4b836...e67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo her dere misforstår noe fundamentalt: hunden er allerede husren, dette har ingen verdens ting å gjøre med at den ikke skjønner hvor den skal gjøre fra seg, det har med markering å gjøre! Helt annen greie, helt annen tilnærmingsmåte. Gah! :klaske: 

Anonymkode: 53600...747

Har som du sier ikke noe med å være husren. Men trening må til vedsiden av kastrering. For når en hun har hatt en uvane med å markere en stund. Så sitter den i hode på hunden. Å vil ikke automatisk forsvinne når den blir kastrert. 

Men skal ikke trene som om han skal bli husren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...