Gå til innhold

Må jeg gi opp hunden min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Portvinpiken skrev:

Selvfølgelig innebærer tukling med hormoner og kirurgi alltid en viss risiko. Jeg forstår at du er i mot kastrering, men kan du da komme opp med en alternativ løsning til eksempelvis en hund som har et unormalt høyt testosteronnivå? Være seg om det er arvet eller som følge av andre sykdommer. Hva er ditt konkrete tips til TS? Er svaret bestandig at det er hundeeiers feil?

Nei, men det er feil å ikke prøve andre løsninger før man tyr til kastrering. Avlen blir jo heller ikke bedre om man dekker over slike problemer, og det er ikke et høyt testosteronnivå som er årsaken i alle tilfeller.

Linken postet jeg for å vise til at kastrering også kan ha uønskede konsekvenser, så det er en avveining man må ta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil heller si at de fleste burde ha en aversjon mot å holde dyr fanget. Det er ikke naturlig. Dyr skal være i naturen der de passer inn i sitt riktige klima og forhold. Mennesker!!!!

Anonymkode: 8e5ee...b97

Da bør du snarest kle deg naken å flytte til varmere strøk. Arten du tilhører (Homo Sapiens, om skulle være i tvil) hører nemlig ikke hjemme i det nordiske klimat opprinnelig. 

Endret av Perle
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Nei, men det er feil å ikke prøve andre løsninger før man tyr til kastrering. Avlen blir jo heller ikke bedre om man dekker over slike problemer, og det er ikke et høyt testosteronnivå som er årsaken i alle tilfeller.

Linken postet jeg for å vise til at kastrering også kan ha uønskede konsekvenser, så det er en avveining man må ta.

Ja og det er vi enig i - at man skal prøve andre løsninger (trening) først. Jeg er jo den første til å mene det i hvet fall. Men dersom det TS beskriver er riktig, og i noen tilfeller ER dette et problem, så mener jeg at det kan være en idè å prøve ut kjemisk kastrering sammen med trening. ALltid sammen med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Portvinpiken skrev:

Ja og det er vi enig i - at man skal prøve andre løsninger (trening) først. Jeg er jo den første til å mene det i hvet fall. Men dersom det TS beskriver er riktig, og i noen tilfeller ER dette et problem, så mener jeg at det kan være en idè å prøve ut kjemisk kastrering sammen med trening. ALltid sammen med.

Slik jeg forstår TS så har de kun prøvd på egen hånd, uten å konsultere hjelp. Da mener jeg det er verdt forsøket å prøve det først. Om det ikke fører frem så kan man prøve chip sammen med trening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dumt spm, men fikk dere dekket kastreringen på forsikringen? Og da hvilken forsikring har du? :) 

Anonymkode: c7b5b...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå får du ta til deg dette en gang for alle!! Kastering  er NULL, NULL problem! Det tar få minutter,  de er tilbake til normalen innen få dager! 

Anonymkode: 36563...e53

NULL problem for DEG ja. 

Skulle likt å sett hvor problemløst det hadde vært for deg om noen gjorde det med deg. 

Anonymkode: f9427...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje dumt spm, men fikk dere dekket kastreringen på forsikringen? Og da hvilken forsikring har du? :) 

Anonymkode: c7b5b...cf8

Ingen forsikring dekker kastrering uten ved medisinsk / særlige behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av trådens tema, men hvorfor er det så "fælt" å skulle kastrere en hund? Det er jo opplest og vedtatt at man kastrerer katter og hester som ikke skal brukes i avl?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje dumt spm, men fikk dere dekket kastreringen på forsikringen? Og da hvilken forsikring har du? :) 

Anonymkode: c7b5b...cf8

Jeg fikk dekket kastreringen på tispa siden det var medisinsk grunn. Hannhunden måtte jeg betale selv. 

Har mye å si hvilket forsikringsselskap du har. Fikk beskjed av veterinæren om at Agria ikke dekker kastrering uansett grunn (også medisinsk), så dette selskapet ville jeg styrt unna. 

Anonymkode: 8893d...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sirah skrev:

Litt på siden av trådens tema, men hvorfor er det så "fælt" å skulle kastrere en hund? Det er jo opplest og vedtatt at man kastrerer katter og hester som ikke skal brukes i avl?

Jaha, du.

Du er ikke den eneste som undrer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Perle skrev:

Jaha, du.

Du er ikke den eneste som undrer. 

Jeg har hannhund selv jeg og har ingen planer om å kastrere. Den fungerer veldig fint, men hadde den laget problemer jeg ikke kunne trene bort hadde jeg kastrert den. Jeg har for den saks skyld også hingst (som blir brukt i avl) men hadde den vært dum og håndtere og ikke brukt i avl hadde den blitt valakk på dagen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg har hannhund selv jeg og har ingen planer om å kastrere. Den fungerer veldig fint, men hadde den laget problemer jeg ikke kunne trene bort hadde jeg kastrert den. Jeg har for den saks skyld også hingst (som blir brukt i avl) men hadde den vært dum og håndtere og ikke brukt i avl hadde den blitt valakk på dagen.

Nå er jeg kanskje dum, men hva er valakk? 

Anonymkode: 8893d...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aha, takk. Det visste jeg ikke.

Anonymkode: 8893d...e1a

Ikke så lett å vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2017 den 23.19, ArtyFarty skrev:

Så du mener man skal kastrere som første og beste løsning, uten å vurdere andre muligheter? Seriøst..

Du har ikke peiling på hva du snakker om, trening? Virkelig? 

Anonymkode: 073de...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke peiling på hva du snakker om, trening? Virkelig? 

Anonymkode: 073de...3fd

Det handler ikke bare om trening, men om helhetssituasjonen. Om å vaske med eddik for å fjerne luktsporer, om å passe på at hunden ikke får anledning til å skvette inne, kanskje bruke hjelpemidler som bellyband en periode, om å sørge for at hunden får utløp for sine behov andre steder, begrense plassen når han ikke kan holdes under oppsyn, og be om hjelp av noen som kan atferd slik at man kan få bistand til å endre atferden. Dette er snakk om en ung hund i puberteten med masse hormoner i kroppen. Han må lære hva som er greit og ikke greit, selv om det koker litt i toppen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2017 den 23.33, ArtyFarty skrev:

Jaja, denne tråden er i alle fall et perfekt eksempel på hvorfor man skal ta råd gitt på kjæledyrforumet på KG med en kjempediger klype salt...

Akkurat. Så ikke hør på de som sier du ikke skal kastrere TS. Det er så mange hunder som får et bedre liv uten disse ballene. 

Flere hunder burde vært kastrert. Alt for få kastreres i dag. Men heldigvis er de fleste veterinærer mer enn glade for å kastrere nå, så det pleier ikke være noe problem å få til :) 

Anonymkode: 4b836...e67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat. Så ikke hør på de som sier du ikke skal kastrere TS. Det er så mange hunder som får et bedre liv uten disse ballene. 

Flere hunder burde vært kastrert. Alt for få kastreres i dag. Men heldigvis er de fleste veterinærer mer enn glade for å kastrere nå, så det pleier ikke være noe problem å få til :) 

Anonymkode: 4b836...e67

Klart TS velger å høre på de som tilbyr en quick fix, når det passer hennes agenda. Jeg synes imidlertid at man bør prøve å finne den beste løsningen, og det er ikke nødvendigvis den raskeste og "enkleste". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat. Så ikke hør på de som sier du ikke skal kastrere TS. Det er så mange hunder som får et bedre liv uten disse ballene. 

Flere hunder burde vært kastrert. Alt for få kastreres i dag. Men heldigvis er de fleste veterinærer mer enn glade for å kastrere nå, så det pleier ikke være noe problem å få til :) 

Anonymkode: 4b836...e67

Hvordan noen kan si at en hund får ett så mye bedre liv uten friske kroppsorganer er for meg helt uvirkelig... 

Uvirkelig er det også at en oppforder til lovbrudd og er er glade for at andre utfører det. 

Men om noen binder hunden utenfor butikken- da er det leven og høye rop om at det er forbudt- tenk på hunden etc.. 

Rar verden en lever i...

 

Endret av xinnia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...