Gå til innhold

Spiser jeg usunt mye kjøtt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiser 600-1400 gram kjøtt i uken. Som regel 50/50 storfe og kylling. Er dette veldig usunt? Vet at rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt gir økt risiko for kreft, men har lest om kylling og virker som de somme problemene er der.

Anonymkode: a15fc...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det var veldig mye ja. Spiser du ikke fisk?

Anonymkode: 71c41...219

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt kjøtt har mye mer fett og kalorier i tillegg til å være veldig lite bra for tarmsystemet ditt, inkludert at det øker sjansen for tarmkreft betraktelig om du konsumerer mye av det. Fuglekjøtt er bra for magen, lettfordøyelig, sunt og har lite fett. 

Anonymkode: cf296...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

- At du ikke spiser mer enn to middager med rødt kjøtt i uken, i tillegg til å begrense bruken av kjøttpålegg. Dette tilsvarer mindre enn 500 gram i uken.

http://nhi.no/livsstil/nye-kostrad-skal-gi-bedre-folkehelse-34906.html

http://www.animalia.no/Kjott-og-egg-i-kostholdet/Kostradene/Hva-er-rodt-eller-bearbeidet-kjott/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det var veldig mye ja. Spiser du ikke fisk?

Anonymkode: 71c41...219

Det føles ikke SÅ mye. Spiser som regel biff 1-2 ganger i uken. Også kyllingsalat nesten hver dag. Spiser fisk 3 dager til middag. Det er først når jeg teller opp at jeg ser hvor mye det blir. 

Anonymkode: a15fc...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om jeg holder meg til 200-400g biff i uken, og 300-500 gram kylling. Tror dere det kunne vært ok for å holde kreftfare og andre farlige effekter vekke? Spiser ikke ost, så mettet fett er jeg ikke redd for. 

Anonymkode: a15fc...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst er det sjukt dårlig for miljøet.

Anonymkode: 46595...ade

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva om jeg holder meg til 200-400g biff i uken, og 300-500 gram kylling. Tror dere det kunne vært ok for å holde kreftfare og andre farlige effekter vekke? Spiser ikke ost, så mettet fett er jeg ikke redd for. 

Anonymkode: a15fc...2a4

Tror det i såfall er helt normal, og høres helt greit ut i mine ører. Det er mye man skal passe seg for, så kan like godt bli mett på middag enn å bli det på godis og kaker mener jeg i hvertfall. 

Anonymkode: 3e71c...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst er det sjukt dårlig for miljøet.

Anonymkode: 46595...ade

Var veganer i en periode, men så fikk jeg streng beskjed av legen min å spise kjøtt siden jeg fikk jernmangel. Tar piller også, og vet jeg kan få det gjennom bønner, men har bare ikke fått det til enda.

Anonymkode: a15fc...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel inntaket av rødt kjøtt som bør holdes under 500 gram? Altså du kan supplere med hvitt kjøtt utover det tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser 600-1400 gram kjøtt i uken. Som regel 50/50 storfe og kylling. Er dette veldig usunt? Vet at rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt gir økt risiko for kreft, men har lest om kylling og virker som de somme problemene er der.

Anonymkode: a15fc...2a4

Spiser du ikke mer kjøtt?!? 600-1400 gram kjøtt i uka er jo bare 85-200 gram kjøtt til dagen. En gjennomsnittlig kyllingfilet veier ca 120g. Så nei, dette er ikke mye kjøtt i det hele tatt. Hva får folk her til å si at dette er for mye kjøtt? 0,7-1,7 kyllingfileter i løpet av en hel dag.

Det er ikke bevist på noen måte at kjøtt er usunt. Det er bare bevist at jo mer "rødt kjøtt" du spiser, jo høyere risiko har du for diverse sykdommer. Men ingen studier jeg har sett har behandlet rent rødt kjøtt og junk food forskjellig. Det er i hovedsak i USA at disse store studiene er, og det er mye vanligere å spise junk food med hvitt brød, pommes frites fritert i dårlig olje og drikke sukkerholdig drikke til enn det er å spise rent kjøtt med grønnsaker, saus og vann. 

Mettet fett-hypotesen klarte de aldri å bevise, men de bare presset den gjennom før de hadde bevis og ignorerte alle forskerne som steilet. Sitat George McGovern (Amerikansk senator): "Senatorer har ikke den luksusen vitenskapsmenn har, at de kan vente til alle bevisene er inne." Litt trumpsk over den situasjonen. "Alternative fakta" og sånt. :P Nå har vi fakta og vi vet at de hadde feil. Men det tar tid før den gamle generasjonen tør å innrømme at de har tatt feil. Vi trenger en anti-McGovern som klarer å få til endringer kjapt, men de riktige endringene!

Det eneste som har blitt bevist, såvidt jeg har fått med meg, er at du ikke skal oversteke kjøttet. Svidd kjøtt er ikke bra for oss.

Anonymkode: 19c89...6a9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger litt av alt, men ikke for mye av noe. Vanskelig balansegang det der. Du kan fint kutte litt kjøtt til fordel for fisk og vegetarisk. Det er ikke bra med for mye rødt kjøtt, men noe er bra, spesielt for oss kvinner. Hva med 1x biff, 1 x karbonadedeig e.l. 1x kylling, 2 x fisk og 1x vegetar? Hver uke blir ikke lik, men sånn gjennomsnittlig. I til litt kjøttpålegg o.l. til lunsj.

Anonymkode: d0b12...7dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det bare var kylling du spiste ville du ha spist 3-4 kyllinger i uka. 3-4 dyr, som slaktes i uka kun på ditt forbruk. Det sier jo mye om hvor stor belastning du alene er for miljøet. 

 

Anonymkode: 1eb96...11a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst er det sjukt dårlig for miljøet.

Anonymkode: 46595...ade

Ikke det dette dreier seg om.

Anonymkode: c847c...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har B12 mangel, muligens fordi jeg har spist for lite rødt kjøtt, så det kan være farlig/dumt med for lite også. Når jeg tenker meg om, så er det egentlig ganske farlig å leve generelt. 

Anonymkode: a24c9...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har B12 mangel, muligens fordi jeg har spist for lite rødt kjøtt, så det kan være farlig/dumt med for lite også. Når jeg tenker meg om, så er det egentlig ganske farlig å leve generelt. 

Anonymkode: a24c9...29e

B12 kan du få i deg på andre måter. Og grunnen til B12-mangel kan komme av mye annet. 

Anonymkode: 1eb96...11a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

B12 kan du få i deg på andre måter. Og grunnen til B12-mangel kan komme av mye annet. 

Anonymkode: 1eb96...11a

Det var virkelig ikke poenget mitt  :klaske:

poenget er at alt er "farlig" i for store eller for små mengder, men man kan like så godt bli påkjørt av en buss i morgen liksom. Å spise for mye kjøtt vil jeg si gir marginale sannsynligheter for økt kreftfare. Man må leve litt, ikke bare være redd for alt mulig rart hele tiden. 

Anonymkode: a24c9...29e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ha bare 1-2 middag i uken med rødt kjøtt (biff, kjøttdeig av storfe, pølser), og ikke spis mer enn vanlig mengde (150 gram) rødt kjøtt pr middag. Å ha kyllingsalat til lunsj hver eneste dag høres ganske unødvendig ut. Kanskje du kan variere litt med pasta, egg osv og ikke kylling? Kylling regnes ikke som kjøtt forresten.

Anonymkode: 0cb76...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rødt kjøtt har mye mer fett og kalorier i tillegg til å være veldig lite bra for tarmsystemet ditt, inkludert at det øker sjansen for tarmkreft betraktelig om du konsumerer mye av det. Fuglekjøtt er bra for magen, lettfordøyelig, sunt og har lite fett. 

Anonymkode: cf296...491

Hvor mye er betraktelig, og hvor mye er mye kjøtt? I følge WHO, så er det bare litt større sannsynlighet når det kommer til bearbeidet kjøtt.

Sitat

Verdens helseorganisasjon WHO har konkludert med at bearbeidet kjøtt er kreftfremkallende, og at rødt kjøtt sannsynligvis er kreftfremkallende. Anbefalingene er basert på en sammenslåing av store studier hvor resultatene viser at risikoen for kreft er litt større, og de gjelder bare for bearbeidet kjøtt.

Ifølge Haug er store, sammenslåtte studier beheftet med stor usikkerhet. Hun mener at man vitenskapelig sett ikke kan si noe sikkert basert på resultater med en så lav risiko. WHO vet heller ikke hvorfor rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt er kreftfremkallende.

– Likevel har WHO konkludert med at bearbeidet kjøtt er kreftfremkallende. I samme kategori som asbest, røyking og arsenikk. Det er jo helt hinsides all fornuft, sier en oppgitt Haug.

http://forskning.no/mat/2016/06/trendy-kostholdsfeller-vet-du-hva-du-ikke-spiser

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...