Gå til innhold

Hjelp, hva skal jeg velge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal bli. Jeg går vg2 og tar realfag. Jeg har gode karakterer så tror jeg kan komme inn på så og si hva som helst. Jeg vurderer mye forskjellig, men aner liksom ikke om det er riktig for meg eller ikke. Har vurdert dette:

Medisin: Fordi jeg er glad i å hjelpe mennesker, og fordi jeg synes det er interessant å vite hvordan menneskekroppen fungerer. Minus her er at jeg ikke er såå glad i veldig ekle ting når det gjelder sykdommer..

Psykolog: Fordi jeg er en god lytter, og har lett for å forstå hvordan andre mennesker har det. Jeg synes også generelt dette med psykologi er interessant.

Rettsvitenskap/jus: Interessant yrke, og veldig mange jobbmuligheter.

Biolog: Fordi jeg er veldig glad i natur og dyr.

Veterinær: Fordi jeg er glad i dyr.

Noen som har utdannet seg innen dette og jobber som det eller studerer som kan fortelle meg om hvordan studiet er, selve jobben og lønn? Tar også gjerne imot tips til ting jeg kan passe til. :P 

Anonymkode: c2414...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva du liker med de forskjellige yrkene er jo veldig generelt og overfladisk (noe som er helt normalt på dette stadiet). Jeg vil råde deg til å tenke litt over litt mer spesifikt hva du ønsker å jobbe med, hvordan du ønsker å arbeide, arbeidstider etc. Det bør være noe litt utover det å "like å arbeide med mennesker" og "glad i natur og dyr", men det er et fint utgangspunkt. 

Anonymkode: 025ad...1f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å tenk på ulempene ved hver utdanning istedenfor fordelene: Psykologi profesjon er det veldig vanskelig å komme inn på, selv med gode karakterer. Veterinærer som jobber med smådyr og hest klager på at de jobber mer med å krangle med eiere enn å faktisk hjelpe dyrene (en jeg kjenner gikk over til å jobbe kun med fisk, av den grunnen).