Gå til innhold

Forskning på livet etter døden


Anbefalte innlegg

Folk som har opplevd å komme til himmelen og/eller helvete beskriver det stort sett veldig forskjellig. Det kan bety at hver enkelt får sitt helt eget liv etter døden, eller mer sannsynlig at ingen av dem FAKTISK har vært i himmelen eller helvete. Men det er veldig fascinerende at så mange har slike opplevelser når de holder på å dø, men jeg ser ikke hvordan man skal kunne bevise at opplevelsene er reelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, linsejesus skrev:

Folk som har opplevd å komme til himmelen og/eller helvete beskriver det stort sett veldig forskjellig. Det kan bety at hver enkelt får sitt helt eget liv etter døden, eller mer sannsynlig at ingen av dem FAKTISK har vært i himmelen eller helvete. Men det er veldig fascinerende at så mange har slike opplevelser når de holder på å dø, men jeg ser ikke hvordan man skal kunne bevise at opplevelsene er reelle.

Hvordan forklare det anonym opplevde? Konkret ting!

Så sko på taket, flere etg over. Det ble bekreftet etterpå. 

Anonymkode: f13c6...2e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan forklare det anonym opplevde? Konkret ting!

Så sko på taket, flere etg over. Det ble bekreftet etterpå. 

Anonymkode: f13c6...2e7

Problemet er vel at det er blitt gjort kontrollerte forsøk og forsket på dette utallige ganger, og det enda ikke er blitt bevist.

Mange vandrehistorier dog.

Anonymkode: 126f6...6d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde på liv etter døden. Så mistet jeg en nærfammdl.vi hadde avtale om å gi tegn....ikke sett noe ennå. Skuffet

Anonymkode: c3b89...471

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et NRK-program tok jo for seg nettopp dette (i tillegg til kontakt med de døde), og da fortalte de om flere studier hvor de blant annet hadde plassert tegninger rundt omkring i et operasjonsrom (tror jeg det var?). Ingen av de som hadde vært klinisk døde, og gjenopplivet igjen, kunne fortelle om hva det var bilde av på disse tegningene. 

Anonymkode: c61fb...bc8

NRK slår til igjen! Meningsløse debunker-eksperiment som heller ikke er seriøs forskning. *gjesp*

Anonymkode: b1451...5b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lykkehjerte skrev:

Respekt for din opplevelse! :hjerte:Jeg tror i alle fall ikke at du er gal, tvert i mot!:klem: Forresten så er vel vi alle litt "gale" her, som henger litt på KG fra tid til annen!:fnise:

Takk :klem: Jeg vet hva jeg opplevde og er iallfall ikke redd for døden lenger. Skeptikere får bare tro hva de vil.

Anonymkode: 0e7c9...9d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

NRK slår til igjen! Meningsløse debunker-eksperiment som heller ikke er seriøs forskning. *gjesp*

Anonymkode: b1451...5b3

De henviste jo til eksperimenter/forskning som andre hadde gjort, i tillegg til å foreta egne eksperimenter.

Anonymkode: c61fb...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er vel at det er blitt gjort kontrollerte forsøk og forsket på dette utallige ganger, og det enda ikke er blitt bevist.

Mange vandrehistorier dog.

Anonymkode: 126f6...6d7

Overveldende mange faktisk.

Anonymkode: b1451...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde på liv etter døden. Så mistet jeg en nærfammdl.vi hadde avtale om å gi tegn....ikke sett noe ennå. Skuffet

Anonymkode: c3b89...471

Hadde en NDO i fjor. Merket absolutt ingenting. Helt totalt svart. Så jeg er skeptisk til at det fins noe som helst.

         Hjertestans .... men jeg var vel kanskje ikke "død nok "  ? 

Anonymkode: 719d8...154

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde på liv etter døden. Så mistet jeg en nærfammdl.vi hadde avtale om å gi tegn....ikke sett noe ennå. Skuffet

Anonymkode: c3b89...471

Kanskje det har blitt gitt tegn som du ikke har tolket som tegn?

Anonymkode: b0801...9c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan forklare det anonym opplevde? Konkret ting!

Så sko på taket, flere etg over. Det ble bekreftet etterpå. 

Anonymkode: f13c6...2e7

Jeg vet ikke mer om den historien enn det som er nevnt om den her, så jeg har ingen forutsetning for å si om den er sann. Men generelt opplever folk mange uforklarlige ting. Men hvis vi skal si at det er sant må det mer til enn anekdoter. Min egen bestemor var både kristen og trodde på tusser og troll, for hun hadde sett dem med egne øyne. Hun kan ha hatt rett, men det er lite sannsynlig, selv om hun var 100% sikker på at hun faktisk hadde sett dem.

Jeg har ingen forklaring på det den anonyme brukeren forteller om, men jeg har dessverre ikke gode nok grunner til å tro at mennesker har en sjel eller bevissthet som er uavhengig av hjernen, at denne lever videre når kroppen dør, eller at den kan vandre ut av kroppen og så komme tilbake. Spesielt ikke når folk opplever så motstridende ting når de er ute av kroppen.

Det betyr ikke at opplevelsene ikke er reelle. Jeg vet av erfaring av man kan oppleve ting som helt klart fremstår magiske/overnaturlige og gjerne mer virkelige enn det daglige livet mens det står på. Spørsmålet er om dette egentlig skjer utenfor folks egen fantasi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde på liv etter døden. Så mistet jeg en nærfammdl.vi hadde avtale om å gi tegn....ikke sett noe ennå. Skuffet

Anonymkode: c3b89...471

Er det lenge dette skjedde? 

En alternativ person sa en gang, at det kunne ta litt tid før man kunne gi tegn til de levende.

Hvilket tegn ble avtalt? Klare og tydelige tegn?

Har hørt om de som har bedt om spesielle tegn, for så ha mottatt det. Har du sagt det høyt, bedt om tegnet dere avtalte?

 

Anonymkode: f13c6...2e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, linsejesus skrev:

Spesielt ikke når folk opplever så motstridende ting når de er ute av kroppen.

Opplever de motstridende ting? Jeg har inntrykk av at de opplever veldig like ting. Det sier til og med skeptikeren i klippet under.

her er Dr. Eben Alexanders beretning om hvordan han hadde en NDO mens hjernebarken var satt ut av spill. Han er nevrokirurg og pleide å avfeie disse tingene helt, til han opplevde det selv. Han vet at han var ute av stand til å "fantasere" i den tilstanden hjernen var i.
https://www.youtube.com/watch?v=cHEfVPnnd-8

Legger til Anita Moorjani's NDO. Hun var heller ikke erklært død, men lå i koma og var døende. Fascinerend historie uansett: https://www.youtube.com/watch?v=7jFN9XQeEn4

 

Anonymkode: b1451...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplever de motstridende ting? Jeg har inntrykk av at de opplever veldig like ting

 

Anonymkode: b1451...5b3

Jeg tenkte først og fremst på alle som påstår å ha vært i himmelen eller helvete. Der er det utrolig mange forskjellige varianter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
20 timer siden, visningsnamn skrev:

Har du noen linker til konkrete saker om dette?

Ikke på toppen av hodet desverre....jeg leste en bok som samlet beretninger fra folk som har opplevd det. Så var det en dokumentar om emnet som gikk på tv for et par år siden. Særdeles interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
2 timer siden, linsejesus skrev:

Jeg tenkte først og fremst på alle som påstår å ha vært i himmelen eller helvete. Der er det utrolig mange forskjellige varianter.

Teorien på hvorfor folk opplever å enten havne i himmel eller helvete, er jo at folk som har levd et dårlig liv og vært dårlige personer, opplever at de kommer til en lite hyggelig plass, mens de som har levd et bra liv opplever en enorm glede og kjærlighet. Ganske logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest HarryDotter
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde på liv etter døden. Så mistet jeg en nærfammdl.vi hadde avtale om å gi tegn....ikke sett noe ennå. Skuffet

Anonymkode: c3b89...471

Nå er jo teorien slik at de døde går over i en annen dimensjon da. Og det dreier seg om at sjelen lever videre. Slik de som har opplevd det beskrives det som at de ser og sanser allt som skjer, men at de ikke kan påvirke noe fysisk eller kommunisere. Så at du ikke opplevde tegn, betyr ikke at liv etter døden ikke eksisterer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, linsejesus skrev:

Jeg tenkte først og fremst på alle som påstår å ha vært i himmelen eller helvete. Der er det utrolig mange forskjellige varianter.

Er det så veldig mange som forteller om at de har vært i noe de kaller "helvete"? Jeg vet det er noen, men trodde det var en stor overvekt av de som har hatt fantastiske opplevelser.

Eben Alexander var også først et sted der det virket "mørkt" og det ikke skjedde så mye, han vet ikke helt hva dette var, men tror det kan ha vært den graden av bevissthet som hjernen hans klarte å skape på det tidspunktet, at han må ha hatt en opplevelse inne fra hjernen på en måte, og så når han kom "ut" av den, så åpnet dette fantastiske landskapet seg som han beskriver. Han gikk innn og ut mellom disse to "verdenenen" mens han hadde NDOen.

Anonymkode: b1451...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/24/2017 den 17.21, visningsnamn skrev:

Har du noen linker til konkrete saker om dette?

De intervjuer noen som driver med det litt uti denne videoen, men fikk ikke tak i navnet: https://www.youtube.com/watch?v=cHEfVPnnd-8

Det er en link til denne videoen i beskrivelsen av den forrige videoen, her er en som forsker på det og mener han har bevis. Han har samlet mere enn 1000 NDO-historier. Han sier ett av bevisene er at folk som har vært blinde fra fødsel har visuelle opplevelser: https://www.youtube.com/watch?v=B6b4t1_A528

 

Anonymkode: b1451...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det så veldig mange som forteller om at de har vært i noe de kaller "helvete"? Jeg vet det er noen, men trodde det var en stor overvekt av de som har hatt fantastiske opplevelser.

Anonymkode: b1451...5b3

Hvor stor prosentandelen er vet jeg ikke, har inntrykk av at det er flere som har positive enn negative opplevelser av etterlivet.

Du kan lese en mengde opplevelser på http://www.near-death.com/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...