Gå til innhold

Excel, noen som er gode her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et drøss av data i et dokument med tallene 1-8. Jeg ønsker å endre verdiene, slik at alle 1 blir et tall, alle 2 blir et annet tall osv. Er det noen som kjenner formelen for dette? Settet er for stort til å endre manuelt

Anonymkode: 2a53a...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal alle celler med verdien 1 få et bestemt tall (eller tekst), mens alle celler med verdien 2 skal få et annet tall?

I så fall bør du lese deg opp på funksjonen FINN.RAD (VLOOKUP på engelsk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to!

2 timer siden, Horge skrev:

Skal alle celler med verdien 1 få et bestemt tall (eller tekst), mens alle celler med verdien 2 skal få et annet tall?

I så fall bør du lese deg opp på funksjonen FINN.RAD (VLOOKUP på engelsk).

Ja, det stemmer! Takk

Anonymkode: 2a53a...43f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
2 timer siden, Horge skrev:

Skal alle celler med verdien 1 få et bestemt tall (eller tekst), mens alle celler med verdien 2 skal få et annet tall?

I så fall bør du lese deg opp på funksjonen FINN.RAD (VLOOKUP på engelsk).

Nei, da bruker du ikke finn.rad. Da bruker du HVIS-formler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, canacas skrev:

Nei, da bruker du ikke finn.rad. Da bruker du HVIS-formler.

Enig med canacas, hvis du vil erstatte noe som har en spesifikk verdi med noe bestemt må du bruke HVIS funksjonen (IF, whis du bruker en engelsk versjon). Dessverre tror jeg du må lage veldig lang nøstet formel siden du har så mange som 8 verdier. Dvs, HVIS-funksjon som inneholder en HVIS-funksjon som igjen inneholder en HVIS-funksjon osv..

https://exceljet.net/formula/nested-if-function-example

Endret av Skram
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Heftig

OK, Hvis jeg har forstått det riktig skal der det står 1 bli til f.eks 11 og der det står 2 skal bli til f.eks 12

Kan man ikke da bare bruke søk og erstatt verktøyet? Ctrl + F?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 skal bli 365, 2 skal bli 208, 3 skal bli 78, 4 skal bli 30, 5 skal bli 12, 6 skal bli 7, 7 skal bli 3, og 8 skal bli 0

Anonymkode: 2a53a...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Herr Heftig skrev:

OK, Hvis jeg har forstått det riktig skal der det står 1 bli til f.eks 11 og der det står 2 skal bli til f.eks 12

Kan man ikke da bare bruke søk og erstatt verktøyet? Ctrl + F?

Ja, det kan man faktisk. Det mye lettere! Men da må du merke kun den kolonna eller det området du vil bytte ut verdiene, hvis ikke så gjøres utbyttinga i hele dokumenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
28 minutter siden, Herr Heftig skrev:

OK, Hvis jeg har forstått det riktig skal der det står 1 bli til f.eks 11 og der det står 2 skal bli til f.eks 12

Kan man ikke da bare bruke søk og erstatt verktøyet? Ctrl + F?

 

Akkurat nå, Skram skrev:

Ja, det kan man faktisk. Det mye lettere! Men da må du merke kun den kolonna eller det området du vil bytte ut verdiene, hvis ikke så gjøres utbyttinga i hele dokumenet.

Vær forsiktig så ikke feil tall byttes da. Fort gjort å bytte noe etter at den man har byttet har blitt "ny". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, canacas skrev:

 

Vær forsiktig så ikke feil tall byttes da. Fort gjort å bytte noe etter at den man har byttet har blitt "ny". 

Ja, der sier du noe! Hvis man har bytta 1 til 365 først, så vil 5'eren i 365 byttes ut med 12 når du kommer lengre ned i rekka. Bruker du HVIS-funksjonen har du iallefall den orginale verdiene slik at du kan sjekke her og der at operasjonen gikk som planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
1 minutt siden, Skram skrev:

Ja, der sier du noe! Hvis man har bytta 1 til 365 først, så vil 5'eren i 365 byttes ut med 12 når du kommer lengre ned i rekka. Bruker du HVIS-funksjonen har du iallefall den orginale verdiene slik at du kan sjekke her og der at operasjonen gikk som planlagt.

Slike blemmer har jeg gjort mange ganger. I tilfeller der jeg må prøve meg frem bruker jeg kopiere dataene over i ny flik eller nytt ark, så jeg kan teste og likevel ha korrekte rådata om det går galt. Men søk/erstatt bruker jeg faktisk ikke så ofte på tall. 

Hvis/Eller/Og funker veldig bra på å bytte eller legge til tall. Eventuelt kjede.sammen. 

Lenge siden jeg har brukt excel med engelske formler, så beklager at jeg hiver inn de norske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Herr Heftig skrev:

OK, Hvis jeg har forstått det riktig skal der det står 1 bli til f.eks 11 og der det står 2 skal bli til f.eks 12

Kan man ikke da bare bruke søk og erstatt verktøyet? Ctrl + F?

Takk! Jeg prøvde dette. Men selvom jeg markerte det området jeg ville ha endret, så omgjorde den alle tallene i hele dokumentet. Vet du hvordan man endrer kun de tallene man har markert? :)

Anonymkode: 2a53a...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest canacas
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Jeg prøvde dette. Men selvom jeg markerte det området jeg ville ha endret, så omgjorde den alle tallene i hele dokumentet. Vet du hvordan man endrer kun de tallene man har markert? :)

Anonymkode: 2a53a...43f

Skal du endre til eksakt det samme? Da markerer du alle cellene du skal endre i, skriver inn det du skal endre til, trykker ctrl og enter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Jeg prøvde dette. Men selvom jeg markerte det området jeg ville ha endret, så omgjorde den alle tallene i hele dokumentet. Vet du hvordan man endrer kun de tallene man har markert? :)

Anonymkode: 2a53a...43f

Det funket for meg, men så har jeg den engelske versjonen, viste ikke at det skulle være noen forskjell.

Ville bare brukt HVIS-funksjonen jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Jeg prøvde dette. Men selvom jeg markerte det området jeg ville ha endret, så omgjorde den alle tallene i hele dokumentet. Vet du hvordan man endrer kun de tallene man har markert? :)

Anonymkode: 2a53a...43f

Det fungerte helt fint for meg akkurat nå. Jeg markerte et område og gjorde den vanlige prossessen, og fikke skiftet fra 1 til 11 uten at 1-tallet utenfor ble endret. Men hvis det ikke fungere kan du kanskje kopiere over i et annet ark, og gjøre det der.

 

Jeg har også negersk versjon.

Endret av Herr Heftig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Takk for kjempehjelp alle sammen!

8 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Det fungerte helt fint for meg akkurat nå. Jeg markerte et område og gjorde den vanlige prossessen, og fikke skiftet fra 1 til 11 uten at 1-tallet utenfor ble endret. Men hvis det ikke fungere kan du kanskje kopiere over i et annet ark, og gjøre det der.

 

Jeg har også negersk versjon.

Ja, nå prøvde jeg å lime inn i et nytt dokument å gjøre det der. Problemer nå var at tallene ble veldig tullete. Fks hvis jeg gjorde om 1 til 365, så skulle jeg gjøre 3 om til 78, så ble 3-tallet i 365 gjort om til 78. Vet du hvordan man kun kan endre hele tall, og ikke deler av det?

Anonymkode: 2a53a...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Takk for kjempehjelp alle sammen!

Ja, nå prøvde jeg å lime inn i et nytt dokument å gjøre det der. Problemer nå var at tallene ble veldig tullete. Fks hvis jeg gjorde om 1 til 365, så skulle jeg gjøre 3 om til 78, så ble 3-tallet i 365 gjort om til 78. Vet du hvordan man kun kan endre hele tall, og ikke deler av det?

Anonymkode: 2a53a...43f

Ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener her, men om du vil sette mange regler må du nok bruke en hvis/eller/og formel, søk og erstatt funker ikke til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Når du er inne på "erstatt" greia, kan du trykke på options og hake av for "match entire cell content"

Da slipper du å gjøre om 55 til 66 når du bare vil gjøre om 5 til 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 skal bli 365, 2 skal bli 208, 3 skal bli 78, 4 skal bli 30, 5 skal bli 12, 6 skal bli 7, 7 skal bli 3, og 8 skal bli 0

Formler funker til mye, men om dette er en statisk engangsting hadde jeg og brukt søk og erstatt.

For å komme rundt problemet med at du erstatter et tall som allerede har blitt byttet hadde jeg først byttet ut de 8 tallene med ord og deretter byttet ordene med tall.

Feks gjør man først søk og erstatt på alle

1= KAKE

2 = PAI

3=MUFFINS

4=EPLE

osv

Deretter

KAKE=365

PAI = 208

MUFFINS = 78

osv.

 

Jeg er klar over at dette ser helt teit ut, men terskelen er mye lavere enn å lære en som ikke kan bruke formler i excel å bruke formler i excel.

Her Heftig sin fremgangsmåte er bedre enn min, så lenge du ikke skal erstatte slik som at "1 blir til 2" og deretter "2 blir til 1"

(Om du først gjør alle som er 6->7 og derertter erstatter alle 7ere får du et problem)

 

 

Endret av ekkoet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...