Gå til innhold

Hvorfor fuskpels?


Gjest Margit Spat

Anbefalte innlegg

Gjest Margit Spat

Dette er ikke ment som en diskusjon om pelsdyr. La oss bare ta utgangspunkt i at mange er pelsdyrmotstandere, og at det finnes absolutt gangbare argumenter for det. 
Det jeg sliter med å forstå er følgende: mange pelsmotstandere bruker bevisst fuskpelsdetaljer på vinterklærne sine. Det kan dreie seg om alt fra hele jakker og vester til pelskanter på hetter og pelsdusker på luer. Interiørdetaljer som pledd og puter i fuskpels har også vært på markedet i mange år. Hvorfor dette ønsket om å bruke fuskpels? Hvorfor bruke noe som utseendemessig likner på ekte pels når man er motstander av den industrien som fremmer den ekte pelsen? Vil ikke bruken av fuskpels bare understreke noe sånt som at «pels er fint», og på denne måten indirekte støtte opp under den pelsindustrien man ønsker å motarbeide? Hvorfor ikke bare velge vekk pelsen helt, og heller bruke andre produkter der pelsen har en funksjon?:klo: 

Jeg mener: det finnes drøssevis av andre materialer å lage varme jakker av, og pelskanten rundt anorakkhetta er ikke livsnødvendig, da vi kan bruke vindmasker og skjerf for å dekke ansiktet med i sterk kulde. Pledd kan man lage i ull, og en luedusk har ingen annen funksjon enn å være til pynt, så den kunne like gjerne blitt laget av juletrekuler ;) 

Oppegående damer: vil dere opplyse meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner det ikke jeg heller. Er man pelsmotstander bruker man ikke noe som kan bli tatt for å være ekte. Da får de heller bruke ekte pels

Anonymkode: a7cbb...d10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om miljøaspektet ved fuskepels....

Anonymkode: e7552...e47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det heller ikke. Bortsett fra fuskepelskanten på vinterjakka - når det snør alle veier så er den gull verdt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ekte pels, og det kan man også se dersom man har et ordinært syn. Jeg ser ikke helt hvorfor du er opptatt av å prøve å ta pelsmotstandere på slike banale ting som dette. Det blir litt som å ta vegetarianere for å spise kjøtterstatning. 

Anonymkode: 7fc5a...70f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste tilfeller er det veldig lett å se om pelsdusker på luer og pelskant på krager ikke er ekte pels. 

Anonymkode: 17bb0...204

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ekte pels, og det kan man også se dersom man har et ordinært syn. Jeg ser ikke helt hvorfor du er opptatt av å prøve å ta pelsmotstandere på slike banale ting som dette. Det blir litt som å ta vegetarianere for å spise kjøtterstatning. 

Anonymkode: 7fc5a...70f

Du er vel klar over hvor skadelig fuskepels er for naturen? Det er et plastmateriale

http://www.minmote.no/#!/artikkel/23836690/god-samvittighet-med-fuskepels-kan-vaere-miljoeversting

Anonymkode: a7cbb...d10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er vel klar over hvor skadelig fuskepels er for naturen? Det er et plastmateriale

http://www.minmote.no/#!/artikkel/23836690/god-samvittighet-med-fuskepels-kan-vaere-miljoeversting

Anonymkode: a7cbb...d10

Og det er etiske problemstillinger rundt nesten alt vi assosierer oss med. At man engasjerer seg i én etisk problemstilling vil da ikke si at man må engasjere seg i alt. Det forutsetter jo selvsagt at pelsmotstanderen ikke går verbalt løs på de som ikke er så opptatt av pels, men heller velger å fokusere på noe annet. 

Jeg blir helt svett av slike bedrevitere som deg som skal sette på plass mennesker som engasjerer seg i en viktig sak. 

Anonymkode: 7fc5a...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Margit Spat skrev:

Dette er ikke ment som en diskusjon om pelsdyr. La oss bare ta utgangspunkt i at mange er pelsdyrmotstandere, og at det finnes absolutt gangbare argumenter for det. 
Det jeg sliter med å forstå er følgende: mange pelsmotstandere bruker bevisst fuskpelsdetaljer på vinterklærne sine. Det kan dreie seg om alt fra hele jakker og vester til pelskanter på hetter og pelsdusker på luer. Interiørdetaljer som pledd og puter i fuskpels har også vært på markedet i mange år. Hvorfor dette ønsket om å bruke fuskpels? Hvorfor bruke noe som utseendemessig likner på ekte pels når man er motstander av den industrien som fremmer den ekte pelsen? Vil ikke bruken av fuskpels bare understreke noe sånt som at «pels er fint», og på denne måten indirekte støtte opp under den pelsindustrien man ønsker å motarbeide? Hvorfor ikke bare velge vekk pelsen helt, og heller bruke andre produkter der pelsen har en funksjon?:klo: 

Jeg mener: det finnes drøssevis av andre materialer å lage varme jakker av, og pelskanten rundt anorakkhetta er ikke livsnødvendig, da vi kan bruke vindmasker og skjerf for å dekke ansiktet med i sterk kulde. Pledd kan man lage i ull, og en luedusk har ingen annen funksjon enn å være til pynt, så den kunne like gjerne blitt laget av juletrekuler ;) 

Oppegående damer: vil dere opplyse meg? 

Er enig med deg! Jeg velger bort pels helt, selv om den er fusk, både på klær og puter/pledd.

Jeg vil ikke ha noe som minner om pels i hus, og vil heller ikke kle meg i det. Jeg støtter ikke pelsindustri,

Likevel bruker jeg skinnjakker og sko av lær. Men det er fordi dyret allerede er brukt til kjøtt. Jeg er tilhenger av at man bruker alt på dyret når det slaktes. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
Akkurat nå, Majott skrev:

 

Jeg er tilhenger av at man bruker alt på dyret når det slaktes. 

 

 

Akkurat det jeg siterer her er faktisk mitt viktigste ankepunkt mot pelsindustrien. Man spiser ikke mink og blårev :eeeh:
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke fuskepels av samme årsak som du TS skriver. Jeg støtter ikke pelsbruk, og syntes derfor det er feil (for min egen del) å "reklamere" for pels ved å bruke fusk.

Det er et veldig lite offer for meg, da jeg syntes fuskepels ser billig og stygt ut uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...