Gå til innhold

Sure miner - kaffegjest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror heller du skal prøve å se det fra hennes side. Som du selv skriver så er du fadder for hennes barn og var bedt i middag i hennes bryllup, og du gjør det jo klart at du ikke verdsetter henne på samme måte som hun verdsetter deg. Hun er helt sikkert såret, og ønsker medfølelse fra andre i familien. En klønete måte å gjøre det på, kanskje, men mye er nok løst om du tar en skikkelig prat med henne og forklarer hvordan det var tenkt. 

Der jeg kommer fra er det ikke vanlig å invitere gjester kun til kaffen - enten inviteres man skikkelig eller ikke i det hele tatt. Nå er det jo for seint å gjøre noe med det, men har ingen problemer med å forstå at kusina di synes det er leit. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde stort lokale og både middag og kaffe etterpå med alle jeg. Er det ikke det som er mer normalt? Jeg hadde også blitt fornærmet om jeg kun ble bedt på kaffe etterpå :ohmy:

Anonymkode: 70405...09f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ble bedt til middag i hennes bryllup og hun ville ha deg som fadder til sitt barn, åpenbart så bryr hun seg om deg på en eller annen måte. Også kommer du og viser nøyaktig hva du tenker om henne... en annenrangs gjest. Selvfølgelig blir hun såret.

Anonymkode: dcb22...95a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hun er skuffet. Du er fadder til hennes barn og var invitert til middag i hennes bryllup, så returnerer du det med å ikke spørre henne om å være fadder og som kaffegjest. Det er jo tydelig at hun setter deg høyere enn du gjør henne, og det er helt fair det altså, men hun er rett og slett såret. Ignorer at hun har baksnakket deg, stoltheten er såret.

Anonymkode: 9a1fe...cf3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp et sted hvor kafégjester er helt vanlig. Og reagerer normalt ikke på det.

Men det er vanlig at søskenbarn blir invitert i middagen, så jeg skjønner at hun reagerer. Tommelfingerregel på hvem som er kaffegjester er venner, kolleger, naboer og slektninger lenger ut enn felles besteforeldre. Det er også svært sjeldent at søskenbarn inviteres uten barn, med mindre det fører til at selskapet eksploderer i størrelse. Det er tross alt ikke så ofte slekta treffes. 

Anonymkode: d66d4...245

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.3.2017 den 14.38, AnonymBruker skrev:

Kaffegjester er den ultimate fornærmelse.. Var bedt som kaffegjest i min venninnes bryllup i Belgia.. Wtf. Vi er ikke venner i dag for å si det sånn.. Det er jo en okei måte å sortere folk på da... så slipper man å lure på hvor man står i forhold til den andre parten.

Anonymkode: b6183...a94

Denne forstår jeg, folk langveis fra skal få komme til middagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg giftet meg tidlig på 90-tallet, og bor i en småby, på mine kanter var det den gangen vanlig å be familie og forlovere til middag, og venner/naboer til kaffe. Ingen rynket på minen den gangen da dette var vanlig da, men ser at ettersom årene har gått har man gått vekk fra å be kun til kaffe. I dag hadde jeg aldri bedt noen til kaffe i bryllup, men som sagt den gangen var dette vanlig. 

Anonymkode: cdaad...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2017 den 6.15, AnonymBruker skrev:

Jeg har vokst opp et sted hvor kafégjester er helt vanlig. Og reagerer normalt ikke på det.

 

Anonymkode: d66d4...245

Så det er mange kaféer der du kommer fra?

Anonymkode: 26afb...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattehviskeren

Kaffegjester er én (u)ting, men det er jo helt normal høflighet å be de du har vært i bryllupet til tilbake på samme måte. Skjønner ikke helt hva du tenkte på ved å bare invitere henne til kaffen, uten barn. Skjønner godt at hun syns det er frekt, det er det. Man får jo følelsen av at du bevisst har forsøkt å fryse henne ut/ vise at du ikke setter pris på henne.

Angående kaffegjester, de gangene det har vært det har det blitt et stort skille mellom de som har vært på hele festen og de som bare kommer på slutten, det er i grunn grunnen til at jeg syns det er en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda.... du må være ny her som våger å nevne skjellsordet "kaffegjester" her inne på KG... Jeg er dog enig med mange andre i at kaffegjester er litt frekt... annenrangs gjester man inviterer bare for å få flere gaver. (det er det man ofte tenker).

Jeg ville syntes det var snodig hvis noen inviterte meg som kaffegjest når de var middagsgjester i mitt hypotetiske bryllup...

Hvorfor ikke bare ha middagsgjester og akseptere at man må snevre inn gjestelisten? Har man ikke råd til å invitere, så har man ikke råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2017 den 6.15, AnonymBruker skrev:

Jeg har vokst opp et sted hvor kafégjester er helt vanlig. Og reagerer normalt ikke på det.

Men det er vanlig at søskenbarn blir invitert i middagen, så jeg skjønner at hun reagerer. Tommelfingerregel på hvem som er kaffegjester er venner, kolleger, naboer og slektninger lenger ut enn felles besteforeldre. Det er også svært sjeldent at søskenbarn inviteres uten barn, med mindre det fører til at selskapet eksploderer i størrelse. Det er tross alt ikke så ofte slekta treffes. 

Anonymkode: d66d4...245

Og jeg har aldri vært invitert i bryllupet til noen av mine søskenbarn. Med tanke på at hvert besteforeldrepar har 4-7 barn, så blir det svært mange gjester om man skulle invitere alle.

Og ingen sure miner i vår familie ;)

Anonymkode: c606d...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg slipper slike helvetes familiemedlemmer:fnise: For mannen og jeg har tenkt oss til en øy, med en håndfull venner til vitner.

 

Anonymkode: 2d161...9a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår faktisk kusinen din. Er enig med det flere skriver her, at kusinene din har tildelt deg en fadder rolle for sitt barn OG inviterte til HELE bryllupet, mens du gjør verken noen av delene. Hvis du snur det om, og du hadde vært kusinen din, hvordan ville du følt deg? For meg virker du nesten litt for selvopptatt og at hun ikke er god nok for deg. Bryllup er en veldig følelsesmessig greie, ikke bare for brudeparet selv, men de nære rundt også. Det er sårende å tro man er av de nære, for å si finne ut at man ikke er det. Jeg ville invitert kusina til middag. Når du allikevel skal bruke så mye penger på et bryllup, hvorfor være gnien på ett par tusenlapper... Har man ikke råd til det, så har du ikke råd til bryllup! 

Anonymkode: a986e...bf1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16. mars 2017 den 14.38, AnonymBruker skrev:

Kaffegjester er den ultimate fornærmelse.. Var bedt som kaffegjest i min venninnes bryllup i Belgia.. Wtf. Vi er ikke venner i dag for å si det sånn.. Det er jo en okei måte å sortere folk på da... så slipper man å lure på hvor man står i forhold til den andre parten.

Anonymkode: b6183...a94

Det blir veldig sært å bare bli bedt til kaffe når dere tok turen til Belgia. Men hvis det var dét som gjorde at du kuttet ut venninnen, så synes jeg hun kom heldigst ut av den avgjørelsen. Vennskap skal tåle både noen tabber og fornærmelser. Du var nok ikke den venninnen hun trodde du var...

Anonymkode: eeb44...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og si meg - bor kusinen et godt stykke unna der bryllupet skal holdes? En tommelfingerregel er at man aldri inviterer folk med reisevei kun til kaffe. Det er kun helt lokale som kan inviteres til kaffe. 

Anonymkode: d66d4...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...