Gå til innhold

Er det min feil at min datter mobber?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 20.2.2017 den 19.15):

Datteren min (sammen med sin venninne) mobber tydeligvis en jente i klassen. De har visst skriblet på pulten hennes, "Xxxxx den stygge", med blyant. Hun som blir mobbet er litt einstøing, litt sær, rar. Foreldrene hennes får vel ta ansvar og gjøre noe med det, synes jeg. Min datter er flink på skolen, så god ellers, så jeg forstår ikke helt at hun skulle være problemet.

Anonymkode: 851ff...97f

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, chisandra skrev:

Det tragiske er at disse menneskene finnes på ordentlig der ute. 

Dagens visdomsord.

Anonymkode: f2858...c68

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok TS bare finner på for å provosere. Men det er jo noe som er interessant å diskutere. 

Jeg jobber som lærer, og har vært borti foreldre med lignende type holdninger. De får beskjed om at barnet har mobbet eller gjort noe annet galt, men kommer bare med unnskyldninger eller prøver å bortforklare det uten å ta tak i problemet. Det ender opp med dårlig samarbeid med hjemmet, og det blir vanskeligere for skolen å få bukt med problemet. Holdninger hjemmefra kan noen ganger være sterkere enn de holdninger skolen prøver å skape hos barna. 

Barn, og garantert noen voksne og, må klare å leve med at det fins noen "særinger". Skjønner at man kanskje ikke har lyst til å være bestevenn med en som er litt rar.. men det betyr ikke at man ikke skal være høflig og ha normal folkeskikk mot dem. 

Anonymkode: cce1c...83c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jolene skrev:

Nei, da har man ikke lært opp barnet nok. Så enkelt er det faktisk. Barn som ikke har fått god nok oppdragelse mangler noe sentralt i hjemmet, hvorfor ellers skulle de ta det utover andre? Dersom man ikke klarer å unngå at sine barn tyr til mobbing, er det seg selv man bør begynne å granske, nettopp for å komme til årsaken til at barnet mobber andre. Barn som har det godt hjemme og har det godt med seg selv, mobber ikke. Godt du tok tak i oppdragerrollen for barnet ditt.

Ja du er sikkert en bedre foreldre enn meg som har oppdratt barnet ditt på riktig måte . Jeg har sikkert noen feil her og der og det er vel naturlig. Vi er ikke supermennesker, men vi håndterer det og tar tak i det om barnet gjør feil. Det er forskjellen. Jeg tror iallefall på at vi alle kan gjøre feil i livet :) Det er menneskelig men da ber man om unnskyldning . Tror du virkelig at ditt barn gjør alt rett selv om man har lært det det? Livet er ikke sort/hvitt dessverre.

Anonymkode: e1ae6...a10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lalaB skrev:

Ikke meg du siterte (og ikke nødvendigvis enig med den du siterte), men forskjellen på deg og ts er at DU tok tak i det, og tok den praten med datteren din. Du tok ansvar som forelder, mens ts klarer ikke å se at den lille prinsessen hennes har gjort noe galt, og mener at det er foreldrene til mobbeofferet som skal ta ansvar fordi hun er "en enstøing, sær og rar".

Ja det er der forskjellen ligger. Noen foreldre tror at deres gull aldri gjør noe galt 

Anonymkode: e1ae6...a10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du TS, du høres direkte uintelligent og svært trangsynt ut! Slutter aldri å forundre meg over at slike tapere som deg faktisk får barn, men vips - her er du jo. Shame on you!!!

Anonymkode: 6b0f8...e13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja du er sikkert en bedre foreldre enn meg som har oppdratt barnet ditt på riktig måte . Jeg har sikkert noen feil her og der og det er vel naturlig. Vi er ikke supermennesker, men vi håndterer det og tar tak i det om barnet gjør feil. Det er forskjellen. Jeg tror iallefall på at vi alle kan gjøre feil i livet :) Det er menneskelig men da ber man om unnskyldning . Tror du virkelig at ditt barn gjør alt rett selv om man har lært det det? Livet er ikke sort/hvitt dessverre.

Anonymkode: e1ae6...a10

Nå mista jeg litt tråden, så jeg er usikker på om du er TS eller en annen. Men jeg måtte bare kommentere denne:

Jeg er enig med deg i at det er menneskelig å gjøre feil, men den store forskjellen på en god og dårlig forelder er å innse disse feilene for så å veilede barnet/ungdommen i riktig retning. Når et barn/ en ungdom mobber en annen, så har man feilet i ett eller annet ledd og må rette opp i dette. Å skylde på mobbeofferet eller dets foreldre er helt hårreisende og jeg mener at barnevernet burde vært innblandet i saken når det gjelder TS sin framlegging av det som har skjedd. 

Anonymkode: eed99...20f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå mista jeg litt tråden, så jeg er usikker på om du er TS eller en annen. Men jeg måtte bare kommentere denne:

Jeg er enig med deg i at det er menneskelig å gjøre feil, men den store forskjellen på en god og dårlig forelder er å innse disse feilene for så å veilede barnet/ungdommen i riktig retning. Når et barn/ en ungdom mobber en annen, så har man feilet i ett eller annet ledd og må rette opp i dette. Å skylde på mobbeofferet eller dets foreldre er helt hårreisende og jeg mener at barnevernet burde vært innblandet i saken når det gjelder TS sin framlegging av det som har skjedd. 

Anonymkode: eed99...20f

Ja jeg er helt enig, jeg er ikke ts. Jeg bare siterte Jolene og sa at det er menneskelig at barn gjør feil, det gjør vi voksne og, men da tar man tak i det og veileder ungen i riktig retning, snakker med dem om det og de får be om unnskylding.

Slik TS forteller er jo så klart helt feil :) Helt enig med det :)

Anonymkode: e1ae6...a10

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sterkeste barnet i klassen, som har mest selvtillit og integritet,  er alltid det barnet som står opp for den svakeste!  Hva er årsaken til at du ikke har gitt barnet ditt denne selvtilliten? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er ekte, så håper jeg du forstår at holdningene dine er grusomme. Hvordan skal foreldrene til jenta som blir mobbet ta ansvar? Hva skal de gjøre mener du? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Det at du skriver "mobber tydeligvis" og "De har visst", viser oss at du ikke vil bekrefte hva din datter har gjort. Du ser ikke på dette som mobbing eller noe stort problem. 
Det at du føler en trang til å nevne en tredjepart som er med, styrker dette. Du skriver også "De", ikke "hun". Indirekte så legger du mye av skylden over på venninnen. 
Du sier det ikke rett ut, "min datter mobber", "Hun har skriblet". Du gjemmer det bak "tydeligvis" og "de". 
Du tar ikke dette alvorlig, og du nekter å innrømme at din egen datter gjør noe galt. 

Det å beskrive offeret som "einstøing, litt sær, rar" viser også godt hva slags holdninger og syn du har om andre. Noe som smitter over på ditt barn.
Du legger skylden på offeret. For det du sier er at dersom hun ikke var einstøing, sær og rar så hadde hun ikke blitt mobbet. 
Du legger også all ansvar over på offerets foreldre, for du og ditt barn har ikke gjort noe galt. 
"så jeg forstår ikke helt at hun skulle være problemet.", du nekter å se sannheten i øynene, din datter er en mobber. Du understreker her at offeret er problemet, ikke din datter, eller deg.  

Det at du absolutt måtte legge til "med blyant" forteller oss at du ikke ser på dette som noe stort problem. For blyant kan man viske bort, penn og tusj kan man ikke det.  
Det kan også være et bevis på at du troller. Du overselger historien ved å legge til irrelevant informasjon, noe man gjør når man lyver for å selge løgnen bedre.

Så ja. 
Utifra det du skrev så har du mye skyld i at din datter er en mobber. Kan ikke si all skyld, for du sier lite om hva din egen datter tenker om saken, hvorfor hun gjorde det. etc.
Hvordan du formulerer deg forteller mer enn du tror ;)  
 

Kan man si det bedre?  Takk, Nasse Nøff, for et reflektert og veldig godt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Maleficenta skrev:

Ja det er jo sant. Noen mobbere vil jo gjøre alt for å tekkes den kuleste i klassen. Noen mobbere mobber for å bli godtatt. Men så blant jenter er det jo ofte en queen b som styrer. Det er denne jenta som mest sannsynlig har lært det hjemme. Ikke lakeiene hennes.

Her er jeg fullstendig uenig med deg. Selvfølgelig lærer vi som voksne barn hva som er greit og ikke greit å gjøre. Har barn ikke lært å ikke gi etter for gruppepress eller for den som styrer showet, ja, da har foreldre desverre feilet. Her er det kun en ting som gjelder. Man mobber IKKE uansett hva slags unnskylding man har. Kardemommeloven bør leses og læres utenat gjennom hele livet, og helst hver eneste dag. Dess fortere man oppdager hva unger holder på med, jo enklere blir det å stoppe det. Men å unnskylde det blir helt feil. Man har ansvar for sine egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Man kan ha lært ungene forskjell på rett og galt, men likevel oppleve at sitt eget barn har mobbet. Opplevde det selv med mitt barn. 

Jeg fikk vite at mitt barn sammen med andre hadde mobbet ei jente. Jeg tok det tungt og ble veldig lei meg og sint på mitt barn. Tok det opp med barnet og forklarte hvordan den andre ungen følte det og tenk om det var omvendt. Praten virket og barnet har aldri mobbet mer. Barnet mitt er egentlig omsorgsfull og snill. Så jo, alle kan ha unger som gjør noe galt selv om du har gjort det rette i oppdragelsen. Til og med vi voksen gjør feil vi angrer på. Mitt barn sa unnskyld og de ordnet opp slik man skal gjøre. Det er lett å la seg rive med og man kan ikke skylde på alle de andre, selv om man ble påvirket til å delta i mobbingen.

Man har alltids et valg selv men når man er ungdommer er det lett å trå feil og ikke tørre å stå opp for hva man selv mener, i frykt for å selv bli mobbet.

Hva ungen din gjør når du ikke ser, kan du ikke vite :)

Anonymkode: e1ae6...a10

ungdom? Når du først skrev trudde jeg dattern din var en liten drittunge. Er man ungdom er man i stand til å lære seg normal folkeskikk, det er en grunn til at de fleste greier å oppføre seg. Men når jeg leser at su regelrett unnskylder drittoppførsel og bagatelliserer, ja da blir jeg bekymret. Lurer på om du har den villeste anelse om hva mobbing kan føre til. Hilsen offer for grov mobbing

Anonymkode: 3145f...3c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke din feil. Dumme foreldre har ikke ansvaret for dumme barn. Det må psykologer ta seg av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min (sammen med sin venninne) mobber tydeligvis en jente i klassen. De har visst skriblet på pulten hennes, "Xxxxx den stygge", med blyant. Hun som blir mobbet er litt einstøing, litt sær, rar. Foreldrene hennes får vel ta ansvar og gjøre noe med det, synes jeg. Min datter er flink på skolen, så god ellers, så jeg forstår ikke helt at hun skulle være problemet.

Anonymkode: 851ff...97f

Svar på det du lurte på: JA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper så inderlig at barnevernet blir innblandet i denne saken, for datteren din kan virkelig ikke ha det godt med seg selv. Noe jeg baserer på din datters handlinger men også (ikke minst!!!) ditt innlegg her. At du i det heletatt kan få deg selv til å skrive at mobbeofferet og foreldrene der har skylda, viser til hvor lite egnet du er som mor. Sorry at jeg sier det, men du trenger virkelig hjelp TS. Dette er ikke sunne og normale holdninger du fører over til din datter. 

Anonymkode: eed99...20f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister trua på menneskeheten når jeg ser hvor UFATTELIG mange som biter på alle disse talentløse trolletrådene....:bond:

Anonymkode: f24e8...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, makkapakka skrev:

Nei det er ikke din feil. Dumme foreldre har ikke ansvaret for dumme barn. Det må psykologer ta seg av. 

Du kødder? Man skal sende hver eneste unge som gjør noe feil til psykolog? Får være grenser for ansvarsfraskriving. Oppdragelse skjer i hjemmet, og vi andre sosiale instanser, skole, og venner. Sosialisering rett og slett. Men å mene at PSYKOLOGER skal ta ansvar for straff og konsekvenser for barn som har plaget andre barn blir fullstendig tåpelig. Hvis de er et problembarn og foreldrene ikke får bukt med det på egen hånd kan de få hjelp fra utenforstående, men det blir noe annet. 

Anonymkode: 43f1d...a0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...