Gå til innhold

Er det min feil at min datter mobber?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Jolene skrev:

Dersom barn mobber har ikke foreldrene greid å lære dem folkeskikk, omtanke for andre og generell dårlig oppdragelse. Så ja, man er en dårlig forelder dersom man har et barn som mobber.

Dette er feil. Man kan ha lært ungene forskjell på rett og galt, men likevel oppleve at sitt eget barn har mobbet. Opplevde det selv med mitt barn. 

Jeg fikk vite at mitt barn sammen med andre hadde mobbet ei jente. Jeg tok det tungt og ble veldig lei meg og sint på mitt barn. Tok det opp med barnet og forklarte hvordan den andre ungen følte det og tenk om det var omvendt. Praten virket og barnet har aldri mobbet mer. Barnet mitt er egentlig omsorgsfull og snill. Så jo, alle kan ha unger som gjør noe galt selv om du har gjort det rette i oppdragelsen. Til og med vi voksen gjør feil vi angrer på. Mitt barn sa unnskyld og de ordnet opp slik man skal gjøre. Det er lett å la seg rive med og man kan ikke skylde på alle de andre, selv om man ble påvirket til å delta i mobbingen.

Man har alltids et valg selv men når man er ungdommer er det lett å trå feil og ikke tørre å stå opp for hva man selv mener, i frykt for å selv bli mobbet.

Hva ungen din gjør når du ikke ser, kan du ikke vite :)

Anonymkode: e1ae6...a10

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får en vond følelse av å lese denne tråden. Ikke av svarene ts får, men holdningen til ts. 

Jeg håper du går innover deg selv og samtidig lære din datter å ha omtanke for andre uansett om de er sære eller ikke. 

Anonymkode: aaa24...b76

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU MENER AT MOBBEOFFERET OG HENNES FORELDRE ER PROBLEMET???!!

håper dette er en tulletråd.... enkelte folk skulle ikke hatt barn. Du er garantert en STOR del av dette problemet! 

Hilsen tidligere mobbeoffer som er JÆVLA provosert akkurat nå!!!

Anonymkode: eed99...20f

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent nå litt; du mener at foreldrene til jenta som blir mobbet må ta ansvar, fordi hun er sær og rar?
Mens du, forelder til barnet som står for mobbingen, du har ikke noe ansvar?

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min (sammen med sin venninne) mobber tydeligvis en jente i klassen. De har visst skriblet på pulten hennes, "Xxxxx den stygge", med blyant. Hun som blir mobbet er litt einstøing, litt sær, rar. Foreldrene hennes får vel ta ansvar og gjøre noe med det, synes jeg. Min datter er flink på skolen, så god ellers, så jeg forstår ikke helt at hun skulle være problemet.

Anonymkode: 851ff...97f

Så hvis noen blir mobbet fordi de er annerledes,  så er det de som skal forandre seg, ikke de som mobber? De som er "rare" må bare regne med å bli mobbet? Det er de som er annerledes som er problemet,  ikke de som plager andre? Hvis dette er holdningene du overfører til datteten din,  er det ikke så rart om hun mobber. 

Forhåpentligvis er dette en trolletråd. Men dessverre er det enkelte som har slike holdninger. 

Endret av Thyra
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

Jeg tenker sånn, barn må jo bli oppdratt, og barn kan ikke bli veldig strengt straffet for at de mobber. Men kanskje man kunne begynne å straffe voksne som ikke tar tak i at barna sine mobber? Hvor ellers skal ansvaret ligge? Liv blir ødelagt, og ingen står til ansvar. Mobbing kan faktisk føre til PTSD, og senskader. Det er en enorm belastning for den enkelte, og også en samfunnsøkonomisk byrde. Man skulle tro det var nok med normer, og gode verdier, men det er det tydeligvis ikke. Jeg synes det er fælt med et samfunn der det er så vanskelig å gjøre det rette, men siden det virker som det er det, kanskje man må straffes for mobbing. Sånn det er nå så er det som oftest offeret som blir dobbelt straffet. Bare en tanke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Man kan ha lært ungene forskjell på rett og galt, men likevel oppleve at sitt eget barn har mobbet. Opplevde det selv med mitt barn. 

Jeg fikk vite at mitt barn sammen med andre hadde mobbet ei jente. Jeg tok det tungt og ble veldig lei meg og sint på mitt barn. Tok det opp med barnet og forklarte hvordan den andre ungen følte det og tenk om det var omvendt. Praten virket og barnet har aldri mobbet mer. Barnet mitt er egentlig omsorgsfull og snill. Så jo, alle kan ha unger som gjør noe galt selv om du har gjort det rette i oppdragelsen. Til og med vi voksen gjør feil vi angrer på. Mitt barn sa unnskyld og de ordnet opp slik man skal gjøre. Det er lett å la seg rive med og man kan ikke skylde på alle de andre, selv om man ble påvirket til å delta i mobbingen.

Man har alltids et valg selv men når man er ungdommer er det lett å trå feil og ikke tørre å stå opp for hva man selv mener, i frykt for å selv bli mobbet.

Hva ungen din gjør når du ikke ser, kan du ikke vite :)

Anonymkode: e1ae6...a10

Ikke meg du siterte (og ikke nødvendigvis enig med den du siterte), men forskjellen på deg og ts er at DU tok tak i det, og tok den praten med datteren din. Du tok ansvar som forelder, mens ts klarer ikke å se at den lille prinsessen hennes har gjort noe galt, og mener at det er foreldrene til mobbeofferet som skal ta ansvar fordi hun er "en enstøing, sær og rar".

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min (sammen med sin venninne) mobber tydeligvis en jente i klassen. De har visst skriblet på pulten hennes, "Xxxxx den stygge", med blyant. Hun som blir mobbet er litt einstøing, litt sær, rar. Foreldrene hennes får vel ta ansvar og gjøre noe med det, synes jeg. Min datter er flink på skolen, så god ellers, så jeg forstår ikke helt at hun skulle være problemet.

Anonymkode: 851ff...97f

Hun som blir mobbet er litt einstøing, litt sær, rar.

Så da er det greit at datteren din, sammen med sin venninde, mobber henne?

(Valgte å utheve litt ekstra her, så du ser hvordan du omtaler et menneske på samme alder som din datter som om beskrivelsen skulle rettferdiggjøre mobbingen.)

Endret av Zenobia
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
4 minutter siden, Ruccula skrev:

Folkens, ikke mat trollet!! Dette er jo bare tull, alle ser vel det?!!

Det tragiske er at disse menneskene finnes på ordentlig der ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose

Håper datteren din blir utestengt fra skolen så du skjønner alvoret. Eller så må barnevernet gripe inn hvis hun ikke gir seg. Ingen fortjener å bli mobbet og få livet ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, stakkars datteren din! Hvis hun andre jenta bare ville slutte å være så sær og rar, så ville din datter sluppet å skrive slike stygge ting til henne! Klart foreldrene til einstøingen bør ta ansvar for at datteren deres ikke skiller seg ut.

:ironi:

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta tak i dette Ts!! Det er faktisk ditt ansvar ja, når det er ditt barn som mobber! Ikke finn på unnskyldninger for barnet ditt. At det andre barnet etter din mening er sær er helt irrelevant. Det er ditt barns adferd som er problemet her, og det er hun som bør ta konsekvensene av egne handlinger. 

Sjokkerende at noen kan mene at mobbeofferet og dets foreldre bør ta ansvar og ordne opp??!! Her trengs det en kraftig holdningsendring, både hos mor og datter! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min (sammen med sin venninne) mobber tydeligvis en jente i klassen. De har visst skriblet på pulten hennes, "Xxxxx den stygge", med blyant. Hun som blir mobbet er litt einstøing, litt sær, rar. Foreldrene hennes får vel ta ansvar og gjøre noe med det, synes jeg. Min datter er flink på skolen, så god ellers, så jeg forstår ikke helt at hun skulle være problemet.

Anonymkode: 851ff...97f

Er det foreldrene til mobbeofferet som er ansvarlig for at deres datter ikke skal mobbes? NEI. Det er ditt og moren til den andre jenta som mobber, som er ansvarlige for å sørge for at deres døtre slutter å mobbe andre. Ærlig talt.

Endret av Maleficenta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest star123

Var trist og høre hvordan holdning du hadde til dette ts.Tror du trenger litt veiledning av barnevernet.... 

Endret av star123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Man kan ha lært ungene forskjell på rett og galt, men likevel oppleve at sitt eget barn har mobbet. Opplevde det selv med mitt barn. 

Jeg fikk vite at mitt barn sammen med andre hadde mobbet ei jente. Jeg tok det tungt og ble veldig lei meg og sint på mitt barn. Tok det opp med barnet og forklarte hvordan den andre ungen følte det og tenk om det var omvendt. Praten virket og barnet har aldri mobbet mer. Barnet mitt er egentlig omsorgsfull og snill. Så jo, alle kan ha unger som gjør noe galt selv om du har gjort det rette i oppdragelsen. Til og med vi voksen gjør feil vi angrer på. Mitt barn sa unnskyld og de ordnet opp slik man skal gjøre. Det er lett å la seg rive med og man kan ikke skylde på alle de andre, selv om man ble påvirket til å delta i mobbingen.

Man har alltids et valg selv men når man er ungdommer er det lett å trå feil og ikke tørre å stå opp for hva man selv mener, i frykt for å selv bli mobbet.

Hva ungen din gjør når du ikke ser, kan du ikke vite :)

Anonymkode: e1ae6...a10

Nei, da har man ikke lært opp barnet nok. Så enkelt er det faktisk. Barn som ikke har fått god nok oppdragelse mangler noe sentralt i hjemmet, hvorfor ellers skulle de ta det utover andre? Dersom man ikke klarer å unngå at sine barn tyr til mobbing, er det seg selv man bør begynne å granske, nettopp for å komme til årsaken til at barnet mobber andre. Barn som har det godt hjemme og har det godt med seg selv, mobber ikke. Godt du tok tak i oppdragerrollen for barnet ditt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Jolene skrev:

Nei, da har man ikke lært opp barnet nok. Så enkelt er det faktisk. Barn som ikke har fått god nok oppdragelse mangler noe sentralt i hjemmet, hvorfor ellers skulle de ta det utover andre? Dersom man ikke klarer å unngå at sine barn tyr til mobbing, er det seg selv man bør begynne å granske, nettopp for å komme til årsaken til at barnet mobber andre. Barn som har det godt hjemme og har det godt med seg selv, mobber ikke. Godt du tok tak i oppdragerrollen for barnet ditt.

Tror det handler om at foreldre ikke tenker over at barna kan plukke opp ting de sier om andre foran de. Snakker foreldrene gjerne litt nedsettende om naboen så hører barna det og tar etter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jolene skrev:

Nei, da har man ikke lært opp barnet nok. Så enkelt er det faktisk. Barn som ikke har fått god nok oppdragelse mangler noe sentralt i hjemmet, hvorfor ellers skulle de ta det utover andre? Dersom man ikke klarer å unngå at sine barn tyr til mobbing, er det seg selv man bør begynne å granske, nettopp for å komme til årsaken til at barnet mobber andre. Barn som har det godt hjemme og har det godt med seg selv, mobber ikke. Godt du tok tak i oppdragerrollen for barnet ditt.

Dette er litt for A4, det handler litt om hvilket miljø de også havner oppi på skolen. Er enig i at foreldre oftest har skyld men alt er ikke firkantet A4. Men den du sitere gjorde i det minste alt riktig når hun fikk vite det, motsetning til TS som jeg er sjokket over. 

Anonymkode: 40804...1e7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er litt for A4, det handler litt om hvilket miljø de også havner oppi på skolen. Er enig i at foreldre oftest har skyld men alt er ikke firkantet A4. Men den du sitere gjorde i det minste alt riktig når hun fikk vite det, motsetning til TS som jeg er sjokket over. 

Anonymkode: 40804...1e7

Ja det er jo sant. Noen mobbere vil jo gjøre alt for å tekkes den kuleste i klassen. Noen mobbere mobber for å bli godtatt. Men så blant jenter er det jo ofte en queen b som styrer. Det er denne jenta som mest sannsynlig har lært det hjemme. Ikke lakeiene hennes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...