Gå til innhold

Bør barnevernet fritas fra taushetsplikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

17 minutter siden, slagelse skrev:

Når noen argumenterer for å oppheve taushetsplikten så er det fordi at de har en sterk sak. Det er ingen tvil om at ingen har lyst til å bli eksponert, men en familie må en eller annen gang betale den prisen for at andre ikke skal måtte gå igjennom samme urettferdige kamp mot barnevernet. Og jeg vet hva det vil si. Jeg vet også hvordan det er å oppleve at barnevernet produserer løgner som de skriver ned i detaljer i sine rapporter. At du kan mene at det er uegnede foreldre som ønsker å oppheve taushetsplikten til barnevernet i noen saker er mildt sagt sjokkerende. Hva skal man gjøre da? Skal man tie barnevernets ugjerninger i hjel? Skal barnevernet bedrive terror mot flere familier? Det er det som skjer. TV2 har tatt tak i flere saker det siste året som viser dette. Hvis du mener at barnevernet skal ta barn på falske grunnlag så er det bekymringsfullt. Det barnevernet gjør da er å ødelegge hele familier. Alle er like mye verdt, barn og voksne. 

Mener du oppriktig at personvernet til enkelte barn skal ofres? Hvem er det du mener er offer for barnevernet? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Violetta skrev:

Har du kilder på at barnevernet har så liten tillit, eller baserer du uttalelsen din på tabloide medieoppslag? 

http://www.dagbladet.no/nyheter/storoffensiv-mot-norge-menneskerettsdomstolen-skal-granske-sju-norske-barnevernsaker/63609781

https://www.idunn.no/lor/2016/06/det_norske_barnevernet_under_lupen

 

Siden menneskerettighetsdomstolen skal inn å se på så mye som syv saker vil jeg påstå det er en god INDIKAJSON på at ikke alt er riktig i norsk barnevern selv om de nok gjør en god jobb på mye.

 

Og jeg regner med vurderingen for å komme gjennom der er ubestridelig av "ola nordmann" som meg og deg.

 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke verre enn at du setter deg inn i lovgivers ramme for barnevernets kompetanse. Er ikke slike at de kan synse i vilden sky. 

Anonymkode: 52f3f...419

Europadomstolen synser nok ikke og de mener BV ikke følger hverken norsk lov eller deres.

 

3 timer siden, New Girl skrev:

Når man skriver at tilliten til barnevernet er så liten at det truer dens eksistens, så må det nesten være det som skal dokumenteres.

viser igjen til link (en av mange) over - det er fritt frem å søke seg frem til mer info om man øsnker det.

3 timer siden, Violetta skrev:

Selvfølgelig har barnevernet liten tillit blant mennesker som føler seg urettferdig behandlet av dem. Men de er da ikke representative for befolkningen. 

Siden kritikken mot norsk BV har vært eksplosiv i 2016 og ført til - igjen vit over, så kan man selvsagt argumentere for at ikke alt er bra og ha god dekning for slike argumenter da jeg ikke tror noen av KG sine brukere har den kunnskap de som har vurdert dette har - når også norges egne dommere, politikere osv sier at dette er alvorlige signaler til norsk BV som må tas på alvor går jeg ut fra at de vet hva de snakker om. Det er mye om dette på nett for de som orker søke det opp, det er ikke "foreldre som ahr mistet barna sine som klager" lengre, det er langt over den påstanden..

2 timer siden, slagelse skrev:

Jeg ba deg om dokumentasjon. Og det kommer du ikke med. Hva slags argument er det forresten? 

se over, eller søk selv.

2 timer siden, gjestvest skrev:

Barnesaker starter ofte hos helsesøster og BUP. De ender opp hos barnevernet som den rette instans. Tråden er et angrep på barns rettigheter.

Tråden er ikke et angrep på banrs rettigheter men en diskusjon på hvorvidt norsk barnevern kanskje bør innse at de ikke alltid har rett. Det er to helt forskjellige saker.

1 time siden, slagelse skrev:

Barnevernet vurderer som oftest ikke øvrig familie. Det er det som er det største problemet. Og når de da ikke vurderer øvrig familie, så bryter de loven. Skal vi ha et slikt barnevern?

Nei og derfor er dette noe av det de må svare på i Europarådet når de nå altså skal gå gjennom hele 7 saker for å granske om norsk barnevern bryter menneskerettighetene.

 

La meg avslutte med å si at jeg har stor respekt for de som arbeider i barnevernet, det er svært mange saker de ikke griper inn i som de absolutt burde vært i, det er saker de burde vært raskere i, der barn lider uten hjelp osv - men det fritar dem ikke i de sakene der de gjør feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Carrot skrev:

http://www.dagbladet.no/nyheter/storoffensiv-mot-norge-menneskerettsdomstolen-skal-granske-sju-norske-barnevernsaker/63609781

https://www.idunn.no/lor/2016/06/det_norske_barnevernet_under_lupen

 

Siden menneskerettighetsdomstolen skal inn å se på så mye som syv saker vil jeg påstå det er en god INDIKAJSON på at ikke alt er riktig i norsk barnevern selv om de nok gjør en god jobb på mye.

 

Og jeg regner med vurderingen for å komme gjennom der er ubestridelig av "ola nordmann" som meg og deg.

 

Europadomstolen synser nok ikke og de mener BV ikke følger hverken norsk lov eller deres.

 

viser igjen til link (en av mange) over - det er fritt frem å søke seg frem til mer info om man øsnker det.

Siden kritikken mot norsk BV har vært eksplosiv i 2016 og ført til - igjen vit over, så kan man selvsagt argumentere for at ikke alt er bra og ha god dekning for slike argumenter da jeg ikke tror noen av KG sine brukere har den kunnskap de som har vurdert dette har - når også norges egne dommere, politikere osv sier at dette er alvorlige signaler til norsk BV som må tas på alvor går jeg ut fra at de vet hva de snakker om. Det er mye om dette på nett for de som orker søke det opp, det er ikke "foreldre som ahr mistet barna sine som klager" lengre, det er langt over den påstanden..

se over, eller søk selv.

Tråden er ikke et angrep på banrs rettigheter men en diskusjon på hvorvidt norsk barnevern kanskje bør innse at de ikke alltid har rett. Det er to helt forskjellige saker.

Nei og derfor er dette noe av det de må svare på i Europarådet når de nå altså skal gå gjennom hele 7 saker for å granske om norsk barnevern bryter menneskerettighetene.

 

La meg avslutte med å si at jeg har stor respekt for de som arbeider i barnevernet, det er svært mange saker de ikke griper inn i som de absolutt burde vært i, det er saker de burde vært raskere i, der barn lider uten hjelp osv - men det fritar dem ikke i de sakene der de gjør feil.

Påstanden var at barnevernet har liten tillit i befolkningen. Det har jeg til gode å se dokumentert. Jeg har fremdeles ikke påstått at barnevernet er feilfri eller bør unndras kritikk/gransking. 

Endret av Violetta
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hevder at bv er feilfri. Det er umulig når det er snakk om mennesker. I følge SSB har barnevernet åpnet nesten 400 000 undersøkelsessaker de siste fjorten årene. 7 av disse sakene er nå hos menneskerettighetsdomstolen. Resten er det ikke.

Anonymkode: f14cf...d70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Violetta skrev:

Påstanden var at barnevernet har liten tillit i befolkningen. Det har til gode å se dokumentert. Jeg har fremdeles ikke påstått at barnevernet er feilfri eller bør unndras kritikk/gransking. 

Nå er det tillitten i befolkningen som har sendt sakene dit de nå er, sammen med 59 demonstrasjoner mot vårt hjemlige barnevern i 20 forskjellige land - det vil jeg påstå man kan ta som et ganske kraftig signal om at tillitt har de i allefall ikke på det nivået de bør ha.

Sakene startet tilbake i 2015 hvor EDM kommuniserte bekymring nettopp på denne bakgrunnen dersom man har forsøkt lese litt om sakene. Men det er helt klart lettere å si at dette er "klaging" enn å sette seg inn i det. Så mitt spørsmål er da mer hva du legger i tillit?

Det er verdt å ta med at prosessen i Strasbourg har så vidt kommet i gang som det også vises til i den ene linken hvor de skriver at endelig avgjørelse i sakene ikke kan ventes før i 2017. Men jeg er enig i at fra dette startet i 2015 og til i dag hvor EMD etter en lang tids opphold med å kommunisere nye saker mot Norge har besluttet å gripe fatt i så mange som 7 saker!

Samtidig har kritikken utenfor landet økt betraktelig, noe som også selvsagt viser en manglende tillitt.

Så jeg kan ikkehelt se at du har 100% rett heller når du sier norsk BV har tillitt i beforlkingen her hjemme? Kanskje du har tillitt til dem, og mange med deg - ,en det er ufravikelig at mange ikke har tillitt til dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Violetta skrev:

Påstanden var at barnevernet har liten tillit i befolkningen. Det har jeg til gode å se dokumentert. Jeg har fremdeles ikke påstått at barnevernet er feilfri eller bør unndras kritikk/gransking. 

Det er nok fordi det er vanskelig å dokumentere. I følge den undersøkelsen, som slagelse ønsker skal være falsk, er tilliten til barnevernet god hos veldig mange av barnevernets brukere.

Anonymkode: f14cf...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carrot skrev:

Nå er det tillitten i befolkningen som har sendt sakene dit de nå er, sammen med 59 demonstrasjoner mot vårt hjemlige barnevern i 20 forskjellige land - det vil jeg påstå man kan ta som et ganske kraftig signal om at tillitt har de i allefall ikke på det nivået de bør ha.

Sakene startet tilbake i 2015 hvor EDM kommuniserte bekymring nettopp på denne bakgrunnen dersom man har forsøkt lese litt om sakene. Men det er helt klart lettere å si at dette er "klaging" enn å sette seg inn i det. Så mitt spørsmål er da mer hva du legger i tillit?

Det er verdt å ta med at prosessen i Strasbourg har så vidt kommet i gang som det også vises til i den ene linken hvor de skriver at endelig avgjørelse i sakene ikke kan ventes før i 2017. Men jeg er enig i at fra dette startet i 2015 og til i dag hvor EMD etter en lang tids opphold med å kommunisere nye saker mot Norge har besluttet å gripe fatt i så mange som 7 saker!

Samtidig har kritikken utenfor landet økt betraktelig, noe som også selvsagt viser en manglende tillitt.

Så jeg kan ikkehelt se at du har 100% rett heller når du sier norsk BV har tillitt i beforlkingen her hjemme? Kanskje du har tillitt til dem, og mange med deg - ,en det er ufravikelig at mange ikke har tillitt til dem også.

Igjen. Jeg har ikke sagt at barnevernet har tillit. Jeg har ikke sagt det motsatte. Jeg etterlyste dokumentasjon på en påstand. Likevel googlet jeg litt og fant kun dokumentasjon på at barnevernet har tillit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen hevder at bv er feilfri. Det er umulig når det er snakk om mennesker. I følge SSB har barnevernet åpnet nesten 400 000 undersøkelsessaker de siste fjorten årene. 7 av disse sakene er nå hos menneskerettighetsdomstolen. Resten er det ikke.

Anonymkode: f14cf...d70

Ifølge menneskerettighetsadvokaten Gro Hillestad Thune er det ekstremt varsel til norsk barnevern at åtte saker skal inn for Strasbourg. Det er nok mange flere saker som er alvorlig som belyser barnevernets svik. 

Endret av slagelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest
11 minutter siden, Carrot skrev:

 

Tråden er ikke et angrep på banrs rettigheter men en diskusjon på hvorvidt norsk barnevern kanskje bør innse at de ikke alltid har rett. Det er to helt forskjellige saker.

 

" Bør barnevernet fritas fra taushetsplikt? "
Dette er trådens heading. Fritas barnevernet for taushetsplikt vil dette føre til at barn og unge ikke lenger vil kunne henvende seg til skolens helsesøster eller BUP. Av redsel for at personlige, sårbare temaer skal ut til offentligheten. Dette er en gruppe som allerede finner det vanskelig nok å åpne seg, eller åpne seg for en. Å frita barnevernet for taushetsplikt vil også bety en fritakelse for taushetsplikt for underinstansene for denne grupperingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At norske barnevernssaker havner i menneskerettighetsdomstolen skyldes vel like mye at vi i Norge har et helt annet syn på barn og oppdragelse enn mange andre land har. 

Anonymkode: 03a28...1c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, slagelse skrev:

ifølge menneskerettighetsadvokaten Gro Hillestad Thune er det ekstremt varsel til norsk barnevern at åtte saker skal inn for Strabourg. Det er nok mange flere saker som er alvorlig som belyser barnevernets svik. 

Det er snakk om 0,002 promille av sakene. Hvordan kan det si noe som helst om barnevernet utover at det en sjelden gang kan svikte?

Anonymkode: f14cf...d70

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

At norske barnevernssaker havner i menneskerettighetsdomstolen skyldes vel like mye at vi i Norge har et helt annet syn på barn og oppdragelse enn mange andre land har. 

Anonymkode: 03a28...1c2

Jepp. I andre land er barn sine foreldres eiendom og prisgitt dem. I Norge går barns rettigheter fremfor foreldrenes.

Anonymkode: f14cf...d70

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om 0,002 promille av sakene. Hvordan kan det si noe som helst om barnevernet utover at det en sjelden gang kan svikte?

Anonymkode: f14cf...d70

Denne advokaten har også selv sagt på TV2: `Når skal vi få orden på dette barnevernet?`. Hun satt som dommer i Strasbourg i mange år og kaller det for et ekstremt varsel at de tar inn åtte saker innenfor dette feltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. I andre land er barn sine foreldres eiendom og prisgitt dem. I Norge går barns rettigheter fremfor foreldrenes.

Anonymkode: f14cf...d70

Korreksjon: I Norge går barnevernets prestisje foran barnets beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, slagelse skrev:

Korreksjon: I Norge går barnevernets prestisje foran barnets beste. 

Korreksjon: dette er en påstand, ikke fakta 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, slagelse skrev:

Denne advokaten har også selv sagt på TV2: `Når skal vi få orden på dette barnevernet?`. Hun satt som dommer i Strasbourg i mange år og kaller det for et ekstremt varsel at de tar inn åtte saker innenfor dette feltet. 

Hele åtte av nesten firehundre tusen saker er ekstremt?

1 minutt siden, slagelse skrev:

Korreksjon: I Norge går barnevernets prestisje foran barnets beste. 

Dette kan du gjerne dokumentere.

Anonymkode: f14cf...d70

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Violetta skrev:

Igjen. Jeg har ikke sagt at barnevernet har tillit. Jeg har ikke sagt det motsatte. Jeg etterlyste dokumentasjon på en påstand. Likevel googlet jeg litt og fant kun dokumentasjon på at barnevernet har tillit.

jeg tror vi må enes om å være uengie for jeg finner mye dokumentasjon på det motsatte i mine googlesøk :fnise: og noe av det har jeg også vist til, men kan ikke se at du har gjort tilsvarende?

10 minutter siden, gjestvest skrev:

" Bør barnevernet fritas fra taushetsplikt? "
Dette er trådens heading. Fritas barnevernet for taushetsplikt vil dette føre til at barn og unge ikke lenger vil kunne henvende seg til skolens helsesøster eller BUP. Av redsel for at personlige, sårbare temaer skal ut til offentligheten. Dette er en gruppe som allerede finner det vanskelig nok å åpne seg, eller åpne seg for en. Å frita barnevernet for taushetsplikt vil også bety en fritakelse for taushetsplikt for underinstansene for denne grupperingen.

Personlig er jeg enig i at som utgangspunkt skal man ikke ta bort taushetsplikten, men jeg mener at når man bruker denne for å nekte uttale seg eller gi innsyn så bør det være opp til domsstolene å tvinge frem en åpenhet i saker det dette er nøvdendig. Jeg ser ikke at det er et angrep på barna, men på saksbehandligen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Violetta skrev:

Korreksjon: dette er en påstand, ikke fakta 

Korreksjon: Det er fakta. Det går prestisje i det for barnevernet å vinne sakene. Jeg vet det, for jeg har opplevd det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Carrot skrev:

jeg tror vi må enes om å være uengie for jeg finner mye dokumentasjon på det motsatte i mine googlesøk :fnise: og noe av det har jeg også vist til, men kan ikke se at du har gjort tilsvarende?

 

Da får du se bedre etter, jeg gidder ikke å gjøre den jobben for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...