Gå til innhold

Bør barnevernet fritas fra taushetsplikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, slagelse skrev:

Og hva med dine og dere bv tilhengeres holdning til noen som er mer nyansert i forhold til synet på barnevernet?

Hvis du noensinne ønsker en "ryddig" debatt på dette tema (som du forresten klarer å kjøre ned i grøfta hver eneste tråd) så MÅ du slutte å dele alle i to grupper, deg + de some HATER bv og "resten".

Det er mange meninger mellom hat og elsk, du vet, nyanser. Siden du bruker ordet så må du kunne vite hva det betyr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, slagelse skrev:

Så da er det greit å ta barn vekk fra foreldre uten grunn? Jeg kaller ikke det å være nyansert. 

Det er ingen her som har påstått at det er greit å ta barn vekk fra foreldre uten grunn, og det at du ikke ser det (eller ikke vil se det) understreker poenget mitt.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, vil ikke akkurat si det. Hva har de fleste andre å bidra med? Annet enn "Barnets Beste"  og stoisk tro siden det er en offentlig myndighet?

Anonymkode: 710cd...175

Det å være nyansert er å kunne se flere sider av saken og være åpen for at verden ikke er sort/hvitt. Det har ikke noe med mengde dokumentasjon å gjøre. Begge sider har brukt både lenker og egne erfaringer i debatten, men jeg ser ingen vilje fra Slagelse og Bravia til å forstå sine motdebattanter sine argumenter. De (dere?) ser kun sine egne meninger og argumenter og viker ikke fra dem en eneste millimeter. Unyansert og fastlåst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bravia skrev:

Dette blir min siste post, da denne debatten helt mangler konstruktivitet. Vel,  ikke helt... det interessante er å se hvilket (e) sinne, vulgæriteterer og personangrep som oppstår i denne debatten. La meg forklare...

Det ironiske er at i en tid med sosiale medier, der det er ufattelig mange debatter,  skal det mye til for at folk gidder å bruke for mye tid på samfunnsdebatter.  Så hvorfor blir det Slagelse og jeg gitt så mye negativ oppmerksomhet (retorisk spørsmål)? Det er ikke akkurat de mest kontroversielle meningene vi ytrer. En etat gjør noe kritikkverdig, men hvem bryr seg? Det er jo gammelt nytt. 

Likevel er det noe eget rundt akkurat Barnevernet, som har har sine paralleller med SOS Rasisme, og Scientologikirken. Førstnevnte (SOS)  ble tatt for medlemsjuks og sistnevnte... det meste annet. 

Felles for alle disse tre organisasjonene er:

a) Å hevde pressen lyver

b) Sjikanere kritikere (SOS rasisme sa:"dere er rasister! Scientologikirken sa: "Dere er svikere!" BV sier: Dere bryr dere bare om dere selv og ikke barna! ") 

c) Trekke inn lojale tilhengere som ikke stiller spørsmål ved praksisen. Ideologien og pedagogikken skal stå sterkere enn vitenskap. 

d) Det skal tjenes mange penger. 

e) Skyhøy prestige 

Kjære barnehagensatt: Jeg kunne godt ha dokumentert alt dette, men slik der er i denne debatten kan man like godt sende inn all verdens dokumentasjon uten at det blir tatt imot på en imøtekommede måte.

Særlig dere unge i BV som ikke har jobbet der så lenge vil jeg si et par ting:

Jeg vet at det er mange inspirerende mentorer blant sjefene deres og kursledere,  som snakker om "barnas beste" og om at "vi er et barnevern og ikke et foreldrevern". 

Dere blir lurt trill rundt på sentrale punkter. Om dere ikke tror meg, gå til litteraturen selv. Ikke læreboka og de få case-oppgvaene som dere hadde i den 3-årige utdanningen,  men store metastudier gjort om barnevernet. Her i forumet kaster dere bare bort tiden på å la dere provosere. Sett heller av tid til å lese uavhengig litteratur. 

Når det gjelder pressen, så skriver den mye slemt om BV, jeg er klar over det. Men husk nå enda på at den går ikke etter enkeltpersoner i BV, men etter mange av de metodene som ofte brukes . Husk videre på at selv om alt er i sjønneste i ditt lokale Barnevern er det ikke ensbetydende med at det er slikt overalt. Det er nemlig helt umulig å ha oversikt over. Derfor er pressen viktig for å plukke opp mange tragiske historier over hele landet. Heller ikke undervurder pressen som kilde, da liken til studier og offentlige tilsyn ofte står nevnt. Dere trenger altså ikke henge dere for mye opp i tabloide overskriter men kan lese direkte selv med bare et ekstra tastetrykk. 

Andre tilhengere av BV: Hva kan man si... erfaring og kunnskap kommer etterhvert. Dere skulle fått vært med å møte de mange hundre foreldre og besteforeldre som gråter seg i søvn hver natt, fordi de trodde hjelp fra Barnevernet faktisk betød hjelp og ikke omsorgsovertakelser. Dere skulle ha følt maktesløsheteten, følelsen av latterliggjørelse og sviket de føler fra BV-ansatte som ofte ikke selv har barn engang. Dere skulle sett rapportene som er skrevet, der det i praksis står "dere er udugelige foreldre!" Dvs en overfladisk rapport som ikke forklarer mye av hva foreldrene har gjort galt eller bare bisarre begrunnelser. Hva kan man si? Dere må bare lese dem selv. 

Er par ord også til dere nøytrale anonym nr 1,2,3 etc. Ta en titt på 95 % av innleggene her. De er nøyaktige slik dere beskriver meg og Slagelse sine innlegg. 

Slagelse, jeg ønsker deg lykke til dersom du har ork til å skrive videre her. Kanskje vi ses i et mer voksent forum. 🙂 

Apropos andre forum...  det er ingen grunn til bekymring... Barnevernet blir satt under lupen der og. Så her er det bare å "slette alle spor" med enda flere sinte meldinger og personangrep som jeg forventer etter denne posten. De vil ikke bli besvart uansett. Ha en fin natt. 

Den eneste grunnen til at denne debatten mangler konstruktivitet er dine og slagelses innspill. Grunnen til at dere får så mye negativ oppmerksomhet er at dere sporer av debatten, bedriver stråmannsargumentasjon, truer og generelt leser andre ting enn det som blir skrevet. Dere er heller ikke noen særlig grad i stand til å underbygge argumentene deres.

Barnevernet kan ikke sammenlignes med SOS rasisme og scientologikirken basert på de premissene du legger opp. Barnevernet uttaler ikke at pressen lyver, de sjikanerer ikke kritikere, de har ingen lojale følgere, de tjener ikke mange penger (tvert om de bruker masse penger), og den skyhøye prestisjen har vi heller ikke sett så mye til.

Jeg er heller ikke enig i ditt premiss om pressen. Jeg skulle ønske det var flere artikler om hvordan barnevernet fungerer eller ikke fungerer og ikke alltid hulkehistorier fra de misforståtte foreldre (tm).

Og angående foreldrene. Altså, man kan ikke ofre et barn bare fordi man er redd for at foreldrene skal bli lei seg. Og ja, klart det er tøft å lese at man ikke duger som forelder. Men det bør jo minst stå sånne ting i rapporten når det er snakk om omsorgsovertakelse.

Om man i stedet ser på barna, så viser flere brukerundersøkelser at de aller fleste har det bra og at de opplever å ha fått hjelp.

https://www.ntnu.no/documents/10458/20990221/gautun.pdf

https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/1382448/Innhold/Politikk og administrasjon/Statistikk/Kvalitetsrapporter - Helse og sosial/Brukerundersøkelse i barnevernet 2013-2014.pdf

http://www.ramboll.no/~/media/images/rm/rm no/pdf/publikasjoner/2011/brukerundersokelse_barn.pdf

https://www.bufdir.no/global/Ramboll_Brukerundersokelse_barn_unge_hjelpetiltak_2013.pdf

https://www.bufdir.no/Global/Brukerundersokelsen_2016_Ramboll.pdf

https://www.bufdir.no/Barnevern/Aktuelt/Arkiv/2015/Atte_av_ti_opplever_barnevernet_som_en_hjelper/

 

Anonymkode: f14cf...d70

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ardwinna skrev:

Det er ingen her som har påstått at det er greit å ta barn vekk fra foreldre uten grunn, og det at du ikke ser det (eller ikke vil se det) understreker poenget mitt.

Det å være nyansert er å kunne se flere sider av saken og være åpen for at verden ikke er sort/hvitt. Det har ikke noe med mengde dokumentasjon å gjøre. Begge sider har brukt både lenker og egne erfaringer i debatten, men jeg ser ingen vilje fra Slagelse og Bravia til å forstå sine motdebattanter sine argumenter. De (dere?) ser kun sine egne meninger og argumenter og viker ikke fra dem en eneste millimeter. Unyansert og fastlåst.

Det synes å være minst like lite nyansert den andre veien. Og argumentasjonen til BV-tilhengere begrenser seg til at barn må reddes fra mishandlende foreldre, og at BV er for barna, ikke foreldrene. 

Det tyder i beste fall på at det er liten evne til å se annet enn sort/hvitt, eller i værste fall på kunnskapsløshet. Det er godt dokumentert at BV ikke alltid følger regelverk eller har kunnskap. Et godt sted å starte er å erkjenne at dette skjer, og heller fokusere på hvordan BV kan kvalitetssikre arbeidet sitt.

Anonymkode: 710cd...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Bravia skrev:

Snakker om "cherry-picking" og ta ting ut av sammenheng! Studien er av dels kvalitativ design og da er det riktignok vanlig å ta med enkeltuttalelser (I dette tilfellet både fra BV-ansatte og foreldre). Men selv om en enkeltuttalelse er interessant i seg selv vil den på ingen måte fortelle om det store bildet, da det er som følger:

Cherry picking? Dette er forskernes oppsummering av sine funn og ikke noe enkeltuttalelse fra en informant. merkelig at du ikke ser forskjellen. Det er nettopp det store bildet i undersøkelsen som framkommer her.

20 timer siden, Bravia skrev:

Det studien bla konkluderer med er et lavt kunnskapsnivå hos BV-ansatte når det kommer til funksjonshemmede og/eller foreldre med psykisk sykdom. 

Ja, det stemmer, her er vi enige. Men i følge undersøkelsen fører dette til at kommunikasjonen med foreldrene blir vanskeligere. Dette er langt i fra at de ansatte i BV spekulerer i omsorgsovertakelser, som du hevdet.

20 timer siden, Bravia skrev:

Jeg kunne helt klart ha kommentert studien side for side men som du kanskje har observert (i det minste burde ha sett) uttrykker majoriteten her inne svært liten interesse for vitenskapelige studier.

Nei, det stemmer ikke, veldig mange har nettopp etterspurt dette. Du kom inn i tråden og etterlyste vitenskapelighet uten å lenke til noen vitenskapelige studier selv. Hvorfor skal andre gidde å gjøre en jobb du ikke gjør selv?

20 timer siden, Bravia skrev:

Det svares i stedet med stygge personangrep og en enveiskjøring om at BV ikke har noen som helst bevisbyrde. Jeg har argumentert for hvorfor BV faktisk har det, men ble ikke møtt med forståelse. Derfor tok jeg initiativ til å legge ut dokumentasjon først (selv om det er urettferdig). 

Du kom inn i en debatt og slang ut en masse påstander og etterlyste forskning på området. Det er jo ikke rart at du blir bedt om å bidra selv. Du prøver å framstå som en autoritet på feltet, med dine forsøk på å forklare vitenskap og hvordan BV egentlig fungerer. Da er det ikke rart i at det blir etterspurt dokumentasjon. At du synes det er urettferdig viser hvor lite du har skjønt hvordan en diskusjon foregår.

BV har en bevisbyrde i saker i fylkesnemda og ingen plikt til vitenskapelig bevise sin praksis. Det ser for øvrig ut som om du blander vitenskapelig arbeide sammen med offentlig forvaltning. BV er en offentlig tjeneste som utfører sitt virke i et kryssfelt mellom offentlig forvaltning, politikk, vitenskap, juss, menneskelige hensyn mm..

20 timer siden, Bravia skrev:

Så hva tror du hadde skjedd dersom hadde beskrevet studien i detalj? Ville folk her inne blitt mer imøtekommede?

Da tror jeg du hadde avslørt deg som enda mer kunnskapsløs. Du har jo vist at du ikke har forstått hva som står i sammendraget som du selv lenket til.

20 timer siden, Bravia skrev:

Vel, jeg la tidligere ut bla internasjonal forskning og da trodde folk her inne at internasjonal forskning ikke gjelder for Norge. Da skjønte jeg at de akademiske kunnskapene ikke sto særlig bra til med. Ikke at det er noe galt i det selv, det kommer an på interesse. Men dersom man imidlertid jobber for BV er det meget alvorlig. For dem som bare er sterk tilhenger av BV bør man i det minste kunne henvise til en eller annen forsker. Alt er bedre enn bare skrik og språl og bruke billige slagord som "barnets beste" uten å vite hva det egentlig innebærer.

Ja, du etterlyste vitenskapelige studier av norsk praksis spesifikt og da nytter det ikke å komme med internasjonale studier. For eksempel så står det jo i den norske studien du lenket til at internasjonalt forekommer det omsorgsovertakelser basert på foreldres kognitive evne, mens i Norge grunnlegges ikke dette. Så nei, du kan ikke automatisk anta at internasjonal forskning er gyldig i Norge.

20 timer siden, Bravia skrev:

Man må kunne tenke selvkritikk, også i BV og ha en konstruktiv debatt. Politiet, sykehus, skoler...endog politikere klarer det. Men BV... nei... de pålegger seg selv nesten guddommelig rett og går ikke lengre enn:" Ja, det skjer jo feil..." Hva med meg selv, kan jeg ta selvkritikk? Det er det alltids rom for. Kanskje burde jeg linket rett til studier og annen aktuell dokumentasjon og beskrevet dem i detaljer, i stedet for å ha bett motparten om dokumentasjon. Men det ville blitt en gambling da det er enormt krevende arbeide. Det kan nok hende at jeg gjør det i en senere debatt der det er mer imøtekommede debattanter med akademisk bakgrunn. 

Nei, skoler utaler seg ikke om enkeltelever og helsevesenet uttaler seg ikke om enkeltpasienter. Ja, det er krevende å legge ut dokunetasjon men du har likevel ikke noen problemer med å be andre om å lese rapporter på 200 sider uten videre sidehenvisning. I og med det ser ut til at undersøkelsen ikke ga deg medhold i din påstand så tviler jeg på at du har lest den selv.

20 timer siden, Bravia skrev:

Du forstår ikke grunnleggende forståelse for vitenskap skjønner jeg. Hypotesen i seg selv er ikke det samme som et resultat. Men man kan lage nye hypoteser utifra de resultatene man fikk og det er noe helt annet. Angående begrepet er det riktig at teorier kan konkurrere mot hverandre, men det krever gode resultater i hver gruppe forskere. En god allmenkjent teori er imidlertid noe ganske annet og kan ikke ha for mye konkurranse. Det er feks ikke noen god konkurrerende teori til de grunnleggende trekkene evolusjonsteorien.

Jeg kritiserte deg for manglede forståelse fordi du ikke har skjønt hypotesetesting, noe av det første man lærer i et innføringskurs i vitenskap. Man tester en hypotese og resultatet av testen bekrefter eller avkrefter hypotesen. Du har skjønt at en hypotese måtte testes, men du skrev at den først måtte vise gode resultater for den kunne avkreftes og der har du misforstått.

20 timer siden, Bravia skrev:

Dette er forøvrig noe utenfor tema og at du angriper meg, som i det minste bruker dokumentasjon (i motsetning til de fleste andre her) er bare hyklersk av deg. 

Så jeg vil anbefale deg å holde deg utenfor debatten dersom du kun har til hensikt å leke moderator.

Seriøst, nå mener du at dette er å gå utenfor tema! Det er du som startet her med å prøve å forklare vitenskapsteori til andre og du har hele tiden mast om vitenskapelighet. Det er helt innenfor å påpeke at du tar feil når du har slengt ut en udokumentert eller uriktig påstand.

Ja, jeg tar selvkritikk på at jeg ikke la med lenker om grunnleggende vitenskapsteori til en som hevder å ha god kunnskap om vitenskap. Jeg burde såklart ikke ha tatt deg på ordet der.

Anonymkode: eba91...e75

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Raiu skrev:

Hvis du noensinne ønsker en "ryddig" debatt på dette tema (som du forresten klarer å kjøre ned i grøfta hver eneste tråd) så MÅ du slutte å dele alle i to grupper, deg + de some HATER bv og "resten".

Det er mange meninger mellom hat og elsk, du vet, nyanser. Siden du bruker ordet så må du kunne vite hva det betyr.

 

Hvis du ønsker en rydde debatt, så må du vise respekt for de andre debattantene selv om de skulle være uenig med deg. Det handler om gjensidig respekt. Det er mange meninger om nyanser og det handler om å se saken fra alle sider. Siden du også bruker ordet så hadde det vært en fordel for deg å vite hva det betyr :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Ardwinna skrev:

Det er ingen her som har påstått at det er greit å ta barn vekk fra foreldre uten grunn, og det at du ikke ser det (eller ikke vil se det) understreker poenget mitt.

 

Så bra at du forstår at man ikke skal ta barn fra foreldre uten grunn. Da forventer jeg din saklige begrunnelse for hvorfor du støtter et barnevern som gjør nettopp dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, slagelse skrev:

Så bra at du forstår at man ikke skal ta barn fra foreldre uten grunn. Da forventer jeg din saklige begrunnelse for hvorfor du støtter et barnevern som gjør nettopp dette. 

Det du gjør der er så fiendtlig. Du går ut fra at alle støtter barnevernet og er i krig mot alle og det verste er at du i samme slengen vil ha en slags begrunnelse for din egen fiendtlighet.

Anonymkode: 40f9b...383

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ardwinna skrev:

Det å være nyansert er å kunne se flere sider av saken og være åpen for at verden ikke er sort/hvitt. Det har ikke noe med mengde dokumentasjon å gjøre. Begge sider har brukt både lenker og egne erfaringer i debatten, men jeg ser ingen vilje fra Slagelse og Bravia til å forstå sine motdebattanter sine argumenter. De (dere?) ser kun sine egne meninger og argumenter og viker ikke fra dem en eneste millimeter. Unyansert og fastlåst.

Og dere bv tilhengere har ingen vilje til å se andres meninger enn deres egen. Dokumentasjonen har dere fått, men dere viser ikke vilje til å se på det. Det å ha nyansert bilde på en sak handler om å se alle sider. Nå er det også slik at dere bv tilhengere har til gode å komme med et argument som skal forsvare hvorfor vi skal ha dagens barnevern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det du gjør der er så fiendtlig. Du går ut fra at alle støtter barnevernet og er i krig mot alle og det verste er at du i samme slengen vil ha en slags begrunnelse for din egen fiendtlighet.

Anonymkode: 40f9b...383

Jeg forventer en saklig begrunnelse på hvorfor det er støtte til dagens barnevern som tar barn fra foreldre uten grunn. Det er ikke fiendtlig, men ærlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, slagelse skrev:

Så da er det greit å ta barn vekk fra foreldre uten grunn? Jeg kaller ikke det å være nyansert. 

Noen skriver "Du og Bravia er de minst nyanserte her i tråden.", og svaret du kommer med er som vanlig stråmenn, uten at du i det hele tatt svarer på det som er kommentert. Du har seriøst issues, og alle her ser det utenom deg selv. Du beviser gang etter gang at du ikke har selvinnsikt og en dypere forståelse for noe.

Anonymkode: b1536...89d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen skriver "Du og Bravia er de minst nyanserte her i tråden.", og svaret du kommer med er som vanlig stråmenn, uten at du i det hele tatt svarer på det som er kommentert. Du har seriøst issues, og alle her ser det utenom deg selv. Du beviser gang etter gang at du ikke har selvinnsikt og en dypere forståelse for noe.

Anonymkode: b1536...89d

Når foreldre blir fratatt på grunn av en falsk diagnose, kaller du det en god nok grunn fra barnevernets side? Kaller du det for å ha issues? Mener du at jeg mangler selvinnsikt fordi at jeg stiller spørsmålstegn ved barnevernets arbeid når de holder på slik? Isåfall forventer jeg din saklige begrunnelse på hvorfor det er korrekt å ta barn vekk fra foreldre på grunn av en diagnose de ikke har.

Der har vi også en essens iforhold til taushetsplikten barnevernet gjemmer seg bak. Derfor må også taushetsplikten oppheves i noen saker for at barnevernets arbeid skal bli belyst.  

Endret av slagelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, slagelse skrev:

Når foreldre blir fratatt på grunn av en falsk diagnose, kaller du det en god nok grunn fra barnevernets side? Kaller du det for å ha issues? Mener du at jeg mangler selvinnsikt fordi at jeg stiller spørsmålstegn ved barnevernets arbeid når de holder på slik? Isåfall forventer jeg din saklige begrunnelse på hvorfor det er korrekt å ta barn vekk fra foreldre på grunn av en diagnose de ikke har. 

For å være ærlig så gidder jeg ikke skrive et godt og utfyllende svar, for uansett hva jeg kommer med vil det ikke nå igjennom og du vil uansett kun skrive ett innlegg med masse av de samme spørsmålene du har stilt gang etter gang tidligere. Men essensen i innlegget vil du ignorere. Jeg har lest innleggene dine både i denne tråden, og i den tidligere BV trådet. Det er rett og slett ikke vits.

Jeg er forøvrig utdannet barnevernpedagog, og jobber som miljøterapeut. Så jeg vet hvor mye dritt alt for mange barn og unge opplever i Norge.

Anonymkode: b1536...89d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig så gidder jeg ikke skrive et godt og utfyllende svar, for uansett hva jeg kommer med vil det ikke nå igjennom og du vil uansett kun skrive ett innlegg med masse av de samme spørsmålene du har stilt gang etter gang tidligere. Men essensen i innlegget vil du ignorere. Jeg har lest innleggene dine både i denne tråden, og i den tidligere BV trådet. Det er rett og slett ikke vits.

Jeg er forøvrig utdannet barnevernpedagog, og jobber som miljøterapeut. Så jeg vet hvor mye dritt alt for mange barn og unge opplever i Norge.

Anonymkode: b1536...89d

Jeg har erfaring med dere i barnevernet og vet hvordan dere jobber. Det er tydelig at du som bv pedagog ikke liker å bli stilt spørsmål ved deres arbeid. Når skal dere våkne og ta barnas beste som første prioritet? Og jeg forventer din faglige og profesjonelle begrunnelse på hvorfor det er greit å ta barn vekk fra foreldre på grunn av diagnoser de ikke har. Jeg vet hvor mye dritt barn går igjennom på grunn av dere. Faglig og profesjonell begrunnelse - på forhånd takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, slagelse skrev:

Jeg har erfaring med dere i barnevernet og vet hvordan dere jobber. Det er tydelig at du som bv pedagog ikke liker å bli stilt spørsmål ved deres arbeid. Når skal dere våkne og ta barnas beste som første prioritet? Og jeg forventer din faglige og profesjonelle begrunnelse på hvorfor det er greit å ta barn vekk fra foreldre på grunn av diagnoser de ikke har. Jeg vet hvor mye dritt barn går igjennom på grunn av dere. Faglig og profesjonell begrunnelse - på forhånd takk. 

Vi har barna som første prioritet, og ikke foreldrene. Det er det de fleste foreldre sliter med å forstå.

"Og jeg forventer din faglige og profesjonelle begrunnelse på hvorfor det er greit å ta barn vekk fra foreldre på grunn av diagnoser de ikke har. "

Om barn vil fjernet KUN på bakgrunn av en diagnose som det viser seg at foreldrene ikke har, da har det jo blitt gjort feil og det er det ikke tvil om. Saken er jo at i de fleste slike tilfeller så var kanskje diagnosen (som viste seg å ikke stemme) grunnlagget for bekymringsmeldingen. Men ut ifra undersøkelser kan det jo da dukke opp andre forhold som har en relevans i forhold til foreldrenesomsorgskompetanse.

At barn går igjennom mye dritt når de kommer under barnevernet er det heller ikke tvil om. Det er en stor risikofaktor å vokse opp under barnevernet. Mange kommer også såpass seint inn under barnevernet at skaden allerede er skjedd, og dette er jo også med på å skape den dystre statistikken for barnevernsbarn i forhold til utdannelse, rus og kriminalitet. Det er uhyre vanskelig å snu skjevutviklingen til et barn som har opplevd grov omsorgssvikt eller har store traumer fra barndommen. Men det blir fortsatt vurdert som bedre at barna flytter til en fosterfamilie eller bor på institusjon istedenfor for å bo hjemme. Og dette er jo nettopp en av grunnene til at barn blir flyttet tidlig. Om et barn bor under grovt omsorgssvikt kan det allerede fra 2års alderen være for sent feks. fordi barnet ikke har fått nok stimuli og blikkkontakt, noe som kan føre til en svært svekket empati hos barnet resten av livet.

Anonymkode: b1536...89d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det synes å være minst like lite nyansert den andre veien. Og argumentasjonen til BV-tilhengere begrenser seg til at barn må reddes fra mishandlende foreldre, og at BV er for barna, ikke foreldrene. 

Det tyder i beste fall på at det er liten evne til å se annet enn sort/hvitt, eller i værste fall på kunnskapsløshet. Det er godt dokumentert at BV ikke alltid følger regelverk eller har kunnskap. Et godt sted å starte er å erkjenne at dette skjer, og heller fokusere på hvordan BV kan kvalitetssikre arbeidet sitt.

Anonymkode: 710cd...175

Begge sider har startet der for lenge siden. At du ikke ser det kan du ikke klandre andre for.

 

59 minutter siden, slagelse skrev:

Så bra at du forstår at man ikke skal ta barn fra foreldre uten grunn. Da forventer jeg din saklige begrunnelse for hvorfor du støtter et barnevern som gjør nettopp dette. 

 

51 minutter siden, slagelse skrev:

Og dere bv tilhengere har ingen vilje til å se andres meninger enn deres egen. Dokumentasjonen har dere fått, men dere viser ikke vilje til å se på det. Det å ha nyansert bilde på en sak handler om å se alle sider. Nå er det også slik at dere bv tilhengere har til gode å komme med et argument som skal forsvare hvorfor vi skal ha dagens barnevern. 

Interessant hvordan du klarer å anta og skrive så mye om meg og mine meninger uten at jeg har skrevet noe som helst om hvor jeg står i saken. Du understreker fremdeles bare det jeg har skrevet så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.2.2017 den 0.50, AnonymBruker skrev:

Denne taushetsplikten hindrer etter min mening offentlighetens mulighet til å ta stilling til om barnevernets jobb er i samsvar med allmenn rettsoppfatning.

Anonymkode: 54e6f...737

Hva så? Skal du bare gi blaffen i barnas rettigheter? Det er barna som skal beskyttes her. Barnevernets taushetsplikt beskytter barna.

Bombe at en BV-motstander gir blaffen i barnas rettigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2017 den 2.06, AnonymBruker skrev:

Ja, da er det mye bedre at "Barnevernet" kan få operere bak lukkede dører og fortsette å stjele barn fra foreldre som de har klart å finne noen tåpelige bagateller hos. Gjerne litt ressurs-svake foreldre som har fint forhold til barna, men som er litt lette å frarøve barna fra. Så blir barnevernsindustriens investorer så glade at de kan fortsette å late som de hjelper barna.

Anonymkode: f4fc2...8d3

Så til helvete med barnas privatliv da? Åja, jeg ser jo at du bare anser barn for å være eierobjekter. Gjenstander. Ting uten egne rettigheter. Ditt syn på barn er forkastelig og avskyelig.

Hvorfor skulle forresten barnevernet bry seg om barnevernsindustriens investorer? Omsorgsovertakelser er en ren utgiftspost for barnevernet.

Endret av jabx
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2017 den 16.09, slagelse skrev:

Har du kilder på at barnevernet har stor tillit? Eller baserer du din uttalelse på tabloide medieoppslag? Må bare spørre ettersom mediaoppslag også er bv tilhengernes måte å bevise sine påstander. Jeg har fulgt med på dere med stor interesse de siste månedene, og dere har brukt TV2, Nrk1 og andre aviser for å "bevise" deres påstander om hvor fantastiske barnevernet skal være. Men når det kommer kritiske spørsmål og forskning på bordet om barnevernets unnasluntring blir dette avfeid som løgn og svada. 

Til slutt minner jeg deg om at disse siste oppslagene på TV2 har basert seg på grundige undersøkelser og forskning fra journalistene. Noe bv tilhengernes tidligere "beviser" ikke har gjort. 

Det viser seg at over halvparten av foreldrene som er fratatt omsorgen har "stor tillit" til barnevernet. Av foreldre generelt som har hatt kontakt med barnevernet har 3 av 4 "stor tillit", noe som er høyere enn i befolkningen forøvrig:

http://www.dagbladet.no/nyheter/foreldre-til-barnevernsbarn-har-stor-tillit-til-barnevernet/60435663

Imidlertid er tilliten økende i befolkningen:

http://www.advokatsylte.no/barn/tilliten-til-barnevernet-er-hoyere-enn-noen-gang-for

Det burde være et tankekors for BV-haterne at de med størst tillit til BV er de som faktisk har vært i kontakt med dem. Det tyder på at sladder fra et mindretall lystløgnere påvirker flere enn det burde.

Endret av jabx
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2017 den 16.26, AnonymBruker skrev:

Du kan få en tydelig indikasjon fra demonstrasjonstalene som har vært.
Tilliten virker ikkeeksisterende faktisk.

Anonymkode: f4fc2...8d3

Man skal være rimelig alternativt anlagt for å mene at en liten gruppe ekstremister som hater barnevernet fordi de ikke lar foreldre mishandle barna sine i fred representerer befolkningen generelt...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...