Gå til innhold

Bør barnevernet fritas fra taushetsplikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag er barnevernet underlagt lovpålagt taushetsplikt.

Denne taushetsplikten hindrer etter min mening offentlighetens mulighet til å ta stilling til om barnevernets jobb er i samsvar med allmenn rettsoppfatning.

Uten denne taushetsplikten ville barnevernet kunnet legge frem fakta på sin side som offentligheten kunne vurdere sammen med historier fra medier og enkeltpersoner. Når alle fakta offentliggjøres allmennheten ta stilling til om barnevernet bør legges ned, reformeres eller fortsette som nå.

Slik situasjonen er nå, er tilliten til barnevernet så liten at det truer hele etatens eksistens. Noe må gjøres. Hensynet til de involverte parter må i denne situasjonen vike, rett og slett fordi hele barnevernets eksistens står på spill. Et slags unntakstilstand, state of emergency,

For at dette skal kunne gjennomføres, må det en lovendring til. En lovendring som kan initieres av grasrota, altså deg og meg.

Anonymkode: 54e6f...737

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn som er alt for små til å kunne frita noen fra taushetsplikten skal selvsagt vernes, dermed kan ikke barnevernet generelt fitas for taushetsplikt. Det er altså BARNAS beste som skal i fokus, ikke voksne personers ønske om å ha et barn.

Anonymkode: c1505...dba

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag er barnevernet underlagt lovpålagt taushetsplikt.

Denne taushetsplikten hindrer etter min mening offentlighetens mulighet til å ta stilling til om barnevernets jobb er i samsvar med allmenn rettsoppfatning.

Uten denne taushetsplikten ville barnevernet kunnet legge frem fakta på sin side som offentligheten kunne vurdere sammen med historier fra medier og enkeltpersoner. Når alle fakta offentliggjøres allmennheten ta stilling til om barnevernet bør legges ned, reformeres eller fortsette som nå.

Slik situasjonen er nå, er tilliten til barnevernet så liten at det truer hele etatens eksistens. Noe må gjøres. Hensynet til de involverte parter må i denne situasjonen vike, rett og slett fordi hele barnevernets eksistens står på spill. Et slags unntakstilstand, state of emergency,

For at dette skal kunne gjennomføres, må det en lovendring til. En lovendring som kan initieres av grasrota, altså deg og meg.

Anonymkode: 54e6f...737

Har du kilder på at barnevernet har så liten tillit, eller baserer du uttalelsen din på tabloide medieoppslag? 

Endret av Violetta
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjestvest

Når du foreslår en utbretting av privatlivet til disse barna, hvilket dette oppheving er taushetsplikten er, bidrar du ikke til kun en forverring av nåværende situasjonen, men også den fremtidige. Egoismen har alltid sin pris. Men vær i hvert fall forsiktig med å være den som betaler, ikke dra andre, de ordløse med ned i suget.

Om det har skjedd saksbehandlingsfeil kan disse rettes opp gjennom rette instanser. Om det har vært svik, det er alltid tid, rom for å lære. Det som ikke må skje under noe som helst omstendighet er at de som er svakest innstilt, og som ikke kan forsvare seg skal få lide.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Honey Dew skrev:

Nei, så absolutt ikke. Fritas de, vil det gå utover de som er sårbare, nemlig barna

Ja, da er det mye bedre at "Barnevernet" kan få operere bak lukkede dører og fortsette å stjele barn fra foreldre som de har klart å finne noen tåpelige bagateller hos. Gjerne litt ressurs-svake foreldre som har fint forhold til barna, men som er litt lette å frarøve barna fra. Så blir barnevernsindustriens investorer så glade at de kan fortsette å late som de hjelper barna.

Anonymkode: f4fc2...8d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da er det mye bedre at "Barnevernet" kan få operere bak lukkede dører og fortsette å stjele barn fra foreldre som de har klart å finne noen tåpelige bagateller hos. Gjerne litt ressurs-svake foreldre som har fint forhold til barna, men som er litt lette å frarøve barna fra. Så blir barnevernsindustriens investorer så glade at de kan fortsette å late som de hjelper barna.

Anonymkode: f4fc2...8d3

Samme det om foreldrene har et fint forhold til barna, hva slags forhold har barna til sine ressurssvake foreldre?Mulig at bagatellene ikke er  bagateller for barna.

Anonymkode: dc262...d98

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2017 den 20.06, AnonymBruker skrev:

Ja, da er det mye bedre at "Barnevernet" kan få operere bak lukkede dører og fortsette å stjele barn fra foreldre som de har klart å finne noen tåpelige bagateller hos. Gjerne litt ressurs-svake foreldre som har fint forhold til barna, men som er litt lette å frarøve barna fra. Så blir barnevernsindustriens investorer så glade at de kan fortsette å late som de hjelper barna.

Anonymkode: f4fc2...8d3

Btw: Hvis man stjeler noe, tar man en eiendel som en annen er i besittelse av. Siden et barn ikke er en eiendel, kan ikke barnevernet "stjele" disse. Foreldre eier ikke sine barn.

 

Endret av Nordvesta
Innlegg ryddet for latterliggjøring
  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme det om foreldrene har et fint forhold til barna, hva slags forhold har barna til sine ressurssvake foreldre?Mulig at bagatellene ikke er  bagateller for barna.

Anonymkode: dc262...d98

Det går ikke an å snakke til disse konspirasjons-teoretikerne. Det er som å diskutere med en gråstein. Jeg har selv meldt foreldre til barnevernet og det var det god grunn til. Det er barnas sikkerhet barnevernet skal passe på, Alle foreldre ser på seg selv som gode foreldre, selv om de ikke evner å se sin egen utilstrekkelighet.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da er det mye bedre at "Barnevernet" kan få operere bak lukkede dører og fortsette å stjele barn fra foreldre som de har klart å finne noen tåpelige bagateller hos. Gjerne litt ressurs-svake foreldre som har fint forhold til barna, men som er litt lette å frarøve barna fra. Så blir barnevernsindustriens investorer så glade at de kan fortsette å late som de hjelper barna.

Anonymkode: f4fc2...8d3

Det finnes personer som er i full stand til å være glad i sine barn. De er derimot ikke i stand til, eller vet hva det betyr å ta vare på et barn. Det virker å være en slags skille mellom disse to egenskapene. Så har vi igjen de som er glad i sine barn på en gal måte, og fungerer deretter. Det er her barnevernet kommer inn. Du må gjerne kalle disse ressurs-svake foreldre som blir frastjålet sine barn. Men noen foreldre burde ikke blitt foreldre til å begynne med. Fordi noen barn ikke burde vært utsatt for det de har blitt utsatt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke verre enn at du setter deg inn i lovgivers ramme for barnevernets kompetanse. Er ikke slike at de kan synse i vilden sky. 

Anonymkode: 52f3f...419

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da er det mye bedre at "Barnevernet" kan få operere bak lukkede dører og fortsette å stjele barn fra foreldre som de har klart å finne noen tåpelige bagateller hos. Gjerne litt ressurs-svake foreldre som har fint forhold til barna, men som er litt lette å frarøve barna fra. Så blir barnevernsindustriens investorer så glade at de kan fortsette å late som de hjelper barna.

Anonymkode: f4fc2...8d3

Norge mangler faktisk fosterhjem og har et stor behov for flere. En del av barna er så skadet at de trenger særlig ressurssterke familier til å ivareta deres behov. 

Anonymkode: 52f3f...419

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke, BV skal verne barnet, noe dessverre noen foreldre ikke har innsikt nok til å gjøre selv.

Som samarbeidspartner til BV og jobb med foreldre/barn, har jeg overhodet ikke inntrykk av at det er lite tillit til BV, man kan ikke bare ha foreldre som har mistet barna som sannhetsvitner. BV driver mest med å hjelpe familier og mitt inntrykk er at de fleste er fornøyde! 

Anonymkode: 671d6...a4a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min oppfatning klarer igrunnen kritikerne av barnevernet helt fint å bekrefte barnevernets eksistensberettigelse helt selv. Dessuten er det ikke opp til den allmenne oppfatning å avgjøre hvilken form barnevernet skal ha.  
Når det gjelder fritak for taushetsplikt: selvsagt ikke. Barna har rett til å beskyttes mot at vold, overgrep og andre svik mot barnas rettigheter skal offentliggjøres for å tilfredsstille en eller annen korttenkt «barnevernsskeptiker» som antyder at det nærmest skal avgjøres av en folkeavstemning hvordan barnevernet skal organiseres. 

Anonymkode: 1ce84...9a1

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du slutte og tulle! Skal "almennheten" sitte og bestemme og kanskje lage egne "lover og regler" og bestemme hva som er riktig i barnevernssaker? Overlat det til ekspertene du, og slutt å fable. Etaten har et komplisert lovverk å forholde seg til. Jeg tror ikke jeg vil at "Gunnar og Beate på Vinstra" eller "Reidun fra Stovner" skal få synse en masse om hver sak og bestemme om de profesjonelle har gjort rett.

Anonymkode: 8bca1...bb4

Det er ingen tvil om at barnevernet har et lovverk å forholde seg til. Kanskje du skal forklare for oss da hvorfor barnevernet ikke følger loven? For det er det som skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norge mangler faktisk fosterhjem og har et stor behov for flere. En del av barna er så skadet at de trenger særlig ressurssterke familier til å ivareta deres behov. 

Anonymkode: 52f3f...419

Grunnen til at Norge mangler fosterhjem er fordi at barnevernet ikke vurderer øvrig familie og nettverk - noe de faktisk er lovforpliktet til å gjøre. Hvis barnevernet hadde vurdert familie først hadde ikke Norge manglet så mange fosterhjem. Jeg minner deg om at det er barnas beste som skal være første prioritet. http://www.tv2.no/nyheter/8942802/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Violetta skrev:

Har du kilder på at barnevernet har så liten tillit, eller baserer du uttalelsen din på tabloide medieoppslag? 

Har du kilder på at barnevernet har stor tillit? Eller baserer du din uttalelse på tabloide medieoppslag? Må bare spørre ettersom mediaoppslag også er bv tilhengernes måte å bevise sine påstander. Jeg har fulgt med på dere med stor interesse de siste månedene, og dere har brukt TV2, Nrk1 og andre aviser for å "bevise" deres påstander om hvor fantastiske barnevernet skal være. Men når det kommer kritiske spørsmål og forskning på bordet om barnevernets unnasluntring blir dette avfeid som løgn og svada. 

Til slutt minner jeg deg om at disse siste oppslagene på TV2 har basert seg på grundige undersøkelser og forskning fra journalistene. Noe bv tilhengernes tidligere "beviser" ikke har gjort. 

Endret av slagelse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag er barnevernet underlagt lovpålagt taushetsplikt.

Denne taushetsplikten hindrer etter min mening offentlighetens mulighet til å ta stilling til om barnevernets jobb er i samsvar med allmenn rettsoppfatning.

Uten denne taushetsplikten ville barnevernet kunnet legge frem fakta på sin side som offentligheten kunne vurdere sammen med historier fra medier og enkeltpersoner. Når alle fakta offentliggjøres allmennheten ta stilling til om barnevernet bør legges ned, reformeres eller fortsette som nå.

Slik situasjonen er nå, er tilliten til barnevernet så liten at det truer hele etatens eksistens. Noe må gjøres. Hensynet til de involverte parter må i denne situasjonen vike, rett og slett fordi hele barnevernets eksistens står på spill. Et slags unntakstilstand, state of emergency,

For at dette skal kunne gjennomføres, må det en lovendring til. En lovendring som kan initieres av grasrota, altså deg og meg.

Anonymkode: 54e6f...737

Nei, det er nok at udugelige foreldre henger ut sine barn i disse om ikke barnevernet skal begynne med det også. Jeg skulle jo ønske at det heller var mulig å frata enkeltmennesker muligheten til  å få barn, men det går jo ikke. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...