Gå til innhold

Hvor mye leser du hver dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av ren nysgjerrighet og til inspirasjon til meg selv til å finne tid til å lese: 

 

Hvor mange minutter/timer i løpet av en dag bruker du til å lese bok? Og til hvilken tid i døgnet? 

 

Da tenker jeg ikke på faglitteratur som du må lese med tanke på studier og lignende. 

Anonymkode: faa83...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig glad i å lese, men leser mye mindre skjønnlitterære tekster enn jeg vil. Dette skyldes i hovedsak at jeg går et studie der skjønnlitteratur utgjør en god porsjon av studiepoengene mine, noe som fører til at jeg stort sett leser bøkene/novellene/diktene jeg har på pensum i løpet av semesteret. Jeg leser vel i gjennomsnitt skjønnlitterære tekster en halvtime til en time hver dag, men dette er da pensum. Likevel prøver jeg å få inn litt egenlesing av å til, men det er heller sjeldent jeg har samvittighet til å lese det jeg vil i stedet for å lese pensum. Helst skulle jeg lest Fitzgerald og Plath, men dette halvåret må jeg nok holde meg til Knut Hamsun og Amalie Skram. 

Anonymkode: 372df...8b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga fibrotåke (et symptom når man har fibromyalgi) så klarer jeg ikke fokusere særlig når jeg leser. Må lese samme setning flere ganger og jeg blir ekstremt sliten av det. 

Heldigvis har jeg Storytel 🤗 Så nå hører jeg på lydbøker flere timer hver dag. Det blir fort 5-6 timer om dagen. Noen ganger færre, ofte mer 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Månestøv

Varierer litt, men prøver å lese minst 20 sider hver dag. Leser alltid ved sengetid. Så varierer det litt gjennom dagen ellers. Alt ettersom hvilket vakt jeg skal jobbe, om jeg har en fridag osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser 0,5 - 3 timer hver dag.

På hverdager leser jeg alltid minst 0,5 time etter middag, gjerne opp mot en time. 

I helgene leser jeg minst 0,5 time på formiddagen etter frokost, også her gjerne opp mot en time. Blir som regel en times tid med lesing til om ettermiddagen. 

Jeg elsker å lese, og skulle gjerne hatt tid til å lese enda mer. Men jeg merker jeg ikke har roen til å sitte i mer enn en time om gangen nå, mens jeg i mine yngre dager kunne sitte 5-6 timer i strekk med naso i en bok. I følge øyelegen er det derfor jeg har -13 i brillestyrke nå :P:P 

Anonymkode: 30c27...c3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en periode-leser :) Nå er jeg inne i en ny periode der jeg digger å lese John Grisham. Boken "Forvandlingen", hans siste, ligger på stuebordet med bokmerke i akkurat nå. Jeg har en Grisham bok til liggende på sidebordet ved siden av sofaen, klar til å begynnes på.

Jeg prøver å lese daglig, men det varierer hva jeg gjør. Nå har jeg planer om en "lesehelg", fordi jeg skal være alene hele helgen (sønnen drar til faren sin og jeg har ingen planer). Da blir det mye sjokolade, mye lesing og en film eller to. Gleder meg til det :-) Ingen avbrytelser i lesingen eller noen som gauler "mamma!"

Men jeg må si jeg egentlig ikke vet svaret på spørsmålet, hvor mye jeg leser pr dag når jeg har leseperiodene mine. Det kan være alt fra en halvtime til flere timer i strekk, antar jeg. Når jeg først blir grepet og ikke har noen forstyrrelser rundt meg, kan det lett bli noen timer.

NÅR på døgnet jeg leser kan jeg imidlertid svare på. Det er stort sett alltid på kvelden. Vet ikke hvorfor. Som uføretrygdet har jeg jo tid til å lese på dagen også, om jeg vil det, men av en eller annen grunn gjør jeg ikke det. Jeg leser stort sett alltid på kvelden. Digger å legge meg på sofaen med tv'en på i bakgrunnen, åpne boka jeg holder på meg og så bare fordype meg i den noen timer. Helst med sjokolade og drikke på bordet ved siden av :)

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med å finne tid :)

Blir kun tid til å "lese" gjennom å lytte til lydbok når jeg reiser til/fra jobb og når jeg er på arbeidsreise mellom de store norske byene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodeleser her også, kan lese i flere timer pr dag for så å ikke åpne en bok på par uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk Kindle, leste jeg mye. Etter at jeg fikk Kindle, har jeg lest hele tiden. 

Anonymkode: c22b3...187

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser hver dag. Jeg må alltid lese før jeg sovner og prøver å få lest 30-60 minutter. Er jeg veldig trøtt blir det ikke så mye, mens er boken kjempespennende/-interessant hender det at det blir noen sene netter. :sjenert: I helger og ferier kan jeg godt lese på dagtid også. 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser hver dag og stort sett før jeg sovner. Det kan være alt fra en halv time til 2-3 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en veldig typisk periodeleser hvor jeg har noen uker der jeg ikke leser noe annet enn 30 min her og der mens andre uker er nettbrettet pakket vekk og jeg leser 3-4 timer om dagen. 

Jeg leser egentlig uansett tid på døgnet, bortsett fra om natta siden jeg liker å sove da :P

I ferier og lengre friperioder kan jeg fint bruke opp mot 10 timer om dagen med nesa i en bok. Jeg bruker også lydbøker på trening og ved lengre kjøreturer, føles som litt juks, men jeg får i det minste gjort noe fornuftig samtidig med andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antbug

Det varierer. Jeg er en typisk periodeleser. Når jeg er i siget kan jeg sluke tre bøker i uka, men det hender også jeg ikke åpner en på flere uker. Du vil ikke ha med lesing av faglitteratur her, men hvor mye skjønnlitteratur jeg leser har en sammenheng med det. Jeg får mettet leselysten når jeg ruker mye tid på faglitteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser alltid før jeg legger meg. Hvor lenge kommer an på hvor trøtt jeg er, men jeg vil vel si det blir i snitt 30 minutter hver kveld.

I tillegg leser jeg stort sett alltid på ettermiddagen/kveldingen, når ungene ser barne-tv, og etter leggetiden deres. Det varierer veldig alt etter hvor opplagt jeg er, og hvilken bok jeg holder på med. Forrige helg leste jeg for eksempel i snitt rundt 4 timer daglig fredag-mandag fordi boken jeg holdt på med var så bra. Synes det er vanskelig å sette et spesifikt tall, siden det varierer så veldig.

I tillegg til å lese fysiske bøker, hører jeg på lydbok til- og fra jobb, når jeg lager middag, når jeg gjør husarbeid, når jeg handler, når jeg strikker osv. I snitt blir det kanskje rundt 1,5 time hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Periodeleser her også. Jeg pleier faktisk å lese mest rundt eksamenstider og i ferier. Når jeg egentlig burde lese pensum virker alle andre bøker så utrolig mye mer spennende. Men mengden jeg leser varierer vel fra ikke noe til et par timer i løpet av en dag. Jeg burde virkelig lage bedre rutiner på dette slik som jeg hadde før. Da leste jeg alltid før jeg la meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fra jeg var liten og opp til ungdomsskolealder leste jeg omtrent hver dag og hadde i alltid en bok jeg drev og leste i. Etter hvert som jeg ble jeg lei oppdaget internett gikk det lengre og lengre mellom hver gang jeg leste, og dermed ble det vanskeligere å fullføre bøker også. 

De siste to årene har jeg prøvd å være mer bevisst på å lese jevnt og skape gode vaner. Jeg prøver å slå koble av fra TV/internett en time før jeg legger meg for å få lest litt. Rekker sjeldent å få lest så mye som jeg håper på, men det hjelper å sette seg et mål. :) Leser 1-4 bøker i måneden og det synes jeg er ganske greit med tanke på at full jobb og ellers mange gjøremål hindrer meg i å sette av timevis til lesing daglig. Å skaffe meg Kindle var også en veldig god investering. Nå slipper jeg å kjøpe bøker før jeg har lest ut gratiseksemplaret og slipper også å pakke med meg mange bøker hver gang jeg skal på reise etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...