Gå til innhold

Hvorfor kan damer så lite om data?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det handler jo om interesser. Menn og kvinner har ulike interesser, derfor det finnes flest mannlige i tekniske yrker, og flest kvinner i omsorgsyrker for eksempel. Jeg kan fint bruke pc til det meste dagligdagse, men dersom det er noe teknisk galt, har alltid pappa fikset det. Nå har jeg en kjæreste som fikser sånt. Så jeg har aldri hatt behov for å lære det, og har ingen interesse av det heller. Slik er det vel for mange kvinner. Og såklart finnes det unntak, bare så det er sagt :) 

Anonymkode: c8aac...798

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men en datamaskin er noe du bruker i hverdagen. Så snart det blir kluss med den vil du komme til en eller annen mann i din omgangskrets og gråte og sutre for å få hjelp. Aldri hørt om menn som trenger krisehjelp med strikking...

Anonymkode: c2874...ba8

Man bruker datamaskin i hverdagen til vanlige ting som å skrive, sjekke e-mail, google. Ikke se på CPU kapasitet og diverse. Dersom noe går galt med dataen min googler jeg, spør noen om hjelp, leverer inn. 
Nå var kanskje ikke strikking det mest dagligdagse eksemplet, men hva med klesvask og matlagning? Hvem har vel ikke fått en telefon fra kompis som skal ha hjemmedate som strever med å lage bernaisesausen fra bunnen eller har drept gjæren.. 

Du virker ganske høy på deg selv og ditt eget kjønn.

Anonymkode: 22fb6...399

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har damer så lite kunnskap om data?

Hvorfor har damer så lite peiling på noe som brukes så mye i hverdagen? 

Anonymkode: c2874...ba8

Fordi man ikke egentlig trenger vite noe om hverken SSD/ HDD eller hvor mye CPU man har for å kunne gjøre seg nytte av en datamaskin ;) det er "unyttig" informasjon for relevans i forhold til selve bruken - og siden TS stigmatiserer kvinner vil det da kanskje si at kvinner er flinkere enn menn til å luke ut uvesentligheter og fokusere på de tingene som er viktig.. :fnise:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er forresten utrolige mange hverdagslige ting jeg må hjelpe voksne menn med. Som er helt usaklig at de ikke kan. F.eks. lage mat, vaske klær, fikse ødelagte klær osv, stryke skjorte, knyte slips. Utrolig mye faktisk. Men så er det også kvinner som ikke kan det, så hvem bryr seg om å lage konkurranse ut av det. 

Anonymkode: 7b538...762

Når jeg var 15 flyttet jeg for meg selv. Jeg laget mest potet-mat, men har lært meg å lage mat på egen hånd. Vaske klær like så, samme med å sy. Stryke har jeg gjort i evigheter, selv før jeg flyttet for meg selv. Til og med jeans. Jeg har en enkel slipsknute jeg bruker som jeg til og med klart å lære barn på 9 år på mindre enn to minutter. Så sorry, det der er enkle ting de fleste av oss kan. Data like så. Vel, så fremt du ikke er kvinne da.

Anonymkode: c2874...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne svart på det TS spør om.  Hilsen kvinne

Anonymkode: 22291...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Bevis det. Hva er synack for noe og hvilket lag?

Anonymkode: c2874...ba8

Bevise hva? At jeg et god på googling? Menn med interesse for data er veldig glad i å slenge om seg med ord og uttrykk, mens kvinner som er interessert i data foretrekker å få ting gjort. 

Menn og kvinner uten interesse for data er alle like dårlig på data.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest New Girl

Jeg kan ikke noe om det fordi jeg driter i det. Hjemme bruker jeg stort sett bare telefonen og på jobb er det hjelp å få(av både kvinner og menn) hvis PCn skulle klikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, asterix skrev:

Bevise hva? At jeg et god på googling? Menn med interesse for data er veldig glad i å slenge om seg med ord og uttrykk, mens kvinner som er interessert i data foretrekker å få ting gjort. 

Menn og kvinner uten interesse for data er alle like dårlig på data.

Du driver med IT-drift men er ikke kjent med TCP-protokoll? Syn-syn|ack-ack. OSI-lag fire. Jeg driver bare med det på hobbybasis, men vet likevel så pass. Tviler på at du kan så mye om data egentlig.

Anonymkode: c2874...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, asterix skrev:

Bevise hva? At jeg et god på googling? Menn med interesse for data er veldig glad i å slenge om seg med ord og uttrykk, mens kvinner som er interessert i data foretrekker å få ting gjort. 

Menn og kvinner uten interesse for data er alle like dårlig på data.

Det siste der, riktig! :)

Kort sagt, det man ikke har interesse for velger man å ikke tilegne seg kunnskap om 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, konklusjonen er, damer kan lite om data for damer er for opptatt med strikking.

Anonymkode: c2874...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW, jeg har selv, helt alene uten hjelp mekka laptopen min og byttet til ssd. 

Så, TS.... Forklar meg nå hvordan man trer i en symaskin og hvordan man syr en jakke! 

Anonymkode: 22291...26a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om flere eldre kvinner er bedre på data enn gamle menn. Har litt det inntrykket.

Ellers så er data veldig "skummelt" og virker "vanskelig", og kvinner er mer tilbøyelige til å unngå ting de tror er for vanskelige for dem enn menn. Menn brauter seg mer frem selv om de ikke har erfaring eller peiling og prøver allikevel. Kvinner har kanskje litt høyere forventninger til seg selv og føler de må mestre ting ekstremt bra for at det skal være bra nok og verdt det.

Hvor mye kan du om vasking av tøy selv om du gjør det hver uke? Du setter på en maskin med litt pulver i, men det er mange flere komplekse konsepter som ligger i bunn. Bare det å vite hvordan man kan drepe bakterier og fjerne skitt uten å ødelegge klærne er jo en bragd

Anonymkode: 3de18...02b

Dette handler veldig lite om evner, og 100% om å gidde å lese seg opp. Kjønn er irrelevant. 

Er med på at det kanskje ikke er så relevant i hverdagen i forhold til mye annet som er greit å vite, men det er absolutt relevant på kjøpsdagen og når man får problemer med noe. Bryr man seg ikke så bryr man seg ikke, men gidder man ikke prøve å lære får man heller ikke klage over hvor vanskelig ting er, alt bare blir ødelagt, at selgere har lurt deg, osv. Eller forvente at andre skal stille opp hjelpe med ting man lett kan finne ut av selv hvis man bare gidder.

Anonymkode: aaa7c...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel om interesser.

Jeg f.eks, spiller en del og liker "data" generelt. Har bygget alle mine maskiner selv og tror jeg er sånn passe ok på normal kunnskap man burde ha. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS har litt vondt for å takle at kvinner kan mer på data, enn han liker å tro! Derfor kommer slike merkelige påstander når noen sitter og kjeder seg:nori:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen på IT-avdelingen vår(en kvinne) sier at folk flest, altså begge kjønn, har lite peiling, men det er bare kvinnene som innrømmer det. Mennene later som selv når de ikke har snøring på hvordan ting funker, og slår gjerne om seg med IT-ord de har snappet opp men ikke forstår. Regner med at du er uenig og vet bedre, men det sier hun altså ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, antbug skrev:

Sjefen på IT-avdelingen vår(en kvinne) sier at folk flest, altså begge kjønn, har lite peiling, men det er bare kvinnene som innrømmer det. Mennene later som selv når de ikke har snøring på hvordan ting funker, og slår gjerne om seg med IT-ord de har snappet opp men ikke forstår. Regner med at du er uenig og vet bedre, men det sier hun altså ;) 

Da er det bare til å gi henne en utfordring, be henne om å forklare for deg hva synack er for noe. Vedder på at hun ikke har den blekeste, trass at det er noe hun bruker daglig. 

Anonymkode: c2874...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det bare til å gi henne en utfordring, be henne om å forklare for deg hva synack er for noe. Vedder på at hun ikke har den blekeste, trass at det er noe hun bruker daglig. 

Anonymkode: c2874...ba8

Med andre ord så kan du alt som har med data å gjøre? 

Anonymkode: 22fb6...399

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Med andre ord så kan du alt som har med data å gjøre? 

Anonymkode: 22fb6...399

Jeg kan mer enn damer kan, tydeligvis.

Anonymkode: c2874...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du driver med IT-drift men er ikke kjent med TCP-protokoll? Syn-syn|ack-ack. OSI-lag fire. Jeg driver bare med det på hobbybasis, men vet likevel så pass. Tviler på at du kan så mye om data egentlig.

Anonymkode: c2874...ba8

Well - that escalated quickly. Hvordan i alle dager gikk du fra å klage over kvinner som ikke vet hvilket OS de kjører til dette?

Det er ikke nødvendig å kunne noe særlig om TCP for å være noenlunde selvhjulpen med en PC. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Bevis det. Hva er en transistor for noe?

Anonymkode: c2874...ba8

PNP eller NPN trasistor?

Anonymkode: 27d86...2ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...