Gå til innhold

Hvor mye bruker du på mat per måned?


etnavn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi er to stykker, og bruker mellom 4000 og 6000 i måneden. Det kommer an på hvor mye vi er på middag hos familiene våre, hvor mye vi spiser ute osv. Selv synes jeg ikke det gjør noe å bruke penger på mat. Vi har faktisk aldri brukt så lite penger på mat som det vi gjør i dag, prosentvis. Og for meg er mat hobby og en opplevelse. Vi har fisk tre ganger i uka, og gjerne treretters en gang i løpet av helgen. I tillegg har jeg en relativt streng diett som innebærer at jeg spiser lite karbohydrater, så å kjøpe store kvanta med ris og poteter fungerer heller ikke. Sambo spiser helst middagsmat til lunsj, og spiser egentlig for to.🙊

Jeg handler en-to ganger i uka og er ganske flink til å sette opp meny og skrive (og ikke minst følge) handleliste. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, etnavn skrev:

Jeg spiser kornmo knekkebrød, som har ca 90 kalorier pr knekkebrød. Makrellboksen er på 170 gram, delt på fire = ca 43 gram. Den har 239 kalorier per 100 gram, og 43 gram blir da 103 kalorier. Totalt knekkebrød 90 kalorier + makrell 103 kalorier = 193 kalorier.

Så du kjøper altså noe i nærheten av de dyreste knekkebrødene som finnes :klo: Det henger jo ikke helt sammen med det du tidligere har skrevet... Men uansett må man spise svært mange slike "måltider" i løpet av en dag for å dekke dagsbehovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Leo skrev:

Så du kjøper altså noe i nærheten av de dyreste knekkebrødene som finnes :klo: Det henger jo ikke helt sammen med det du tidligere har skrevet... Men uansett må man spise svært mange slike "måltider" i løpet av en dag for å dekke dagsbehovet.

De koster 29 kr på rema1000, ganske mange i pakka og. Ikke de dyreste, og du får mer energi for pengene enn f eks wasa som du nevner. Og les forrige innlegget mitt en gang til, så ser du kaloriinntaket mitt typisk for en dag, siden du er over middels opptatt av det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, etnavn skrev:

De koster 29 kr på rema1000 (som beskrevet i mitt innlegg nr to - denne ukens handleliste), ganske mange i pakka og. Ikke de dyreste, og du får mer energi for pengene enn f eks wasa som du nevner. Og les forrige innlegget mitt en gang til, så ser du kaloriinntaket mitt typisk for en dag, siden du er over middels opptatt av det ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, etnavn skrev:

De koster 29 kr på rema1000, ganske mange i pakka og. Ikke de dyreste, og du får mer energi for pengene enn f eks wasa som du nevner. Og les forrige innlegget mitt en gang til, så ser du kaloriinntaket mitt typisk for en dag, siden du er over middels opptatt av det ;-)

Jeg bryr meg lite om kaloriinntaket ditt, men du kommer med en del merkelige påstander. Du får f.eks. ikke mer energi for pengene ved å kjøpe det knekkebrødet du nevner. En økonomipakke Wasa Havre gir deg ca. 1.700 kalorier for ca. 15 kroner mens Kornmo gir ca. 870 kalorier for ca. 30 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Leo skrev:

Jeg bryr meg lite om kaloriinntaket ditt, men du kommer med en del merkelige påstander. Du får f.eks. ikke mer energi for pengene ved å kjøpe det knekkebrødet du nevner. En økonomipakke Wasa Havre gir deg ca. 1.700 kalorier for ca. 15 kroner mens Kornmo gir ca. 870 kalorier for ca. 30 kroner.

Jeg vet ihvertfall at jeg kan gå mye lengre på de kornmo knekkebrødene enn på wasa sine. Så det har vel med innholdet å gjøre da tenker jeg, ikke vet jeg, er ikke knekkebrødekspert. Vet bare hva som funker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, etnavn skrev:

Jeg vet ihvertfall at jeg kan gå mye lengre på de kornmo knekkebrødene enn på wasa sine. Så det har vel med innholdet å gjøre da tenker jeg, ikke vet jeg, er ikke knekkebrødekspert. Vet bare hva som funker for meg.

Men budsjettet ditt henger uansett ikke sammen. Du spiser altså to knekkebrød som hver koster ca. tre kroner om dagen. Det blir seks kroner. I tillegg kommer makrell i tomat for kr 7,50 pr. dag. Til sammen blir bare det kr 13,50 og da mangler det ganske mange kalorier for å få dekket et vanlig dagsbehov. Du oppgir også at du spiser ca. en tredjedel av maten som til sammen koster 2.000 kroner. Det vil si at du spiser for ca. 670 kroner måneden eller ca. 22 kroner pr. dag. Da gjenstår det altså kr 8,50 som skal dekke bl.a. middag, lunsj, godteri, husholdningsartikler og litt ekstra god mat innimellom. Det henger ganske enkelt ikke på greip og spesielt ikke over tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to stk voksne, og vi bruker til sammen 2500kr på mat i mnd :)

Anonymkode: 23349...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leo skrev:

Men budsjettet ditt henger uansett ikke sammen. Du spiser altså to knekkebrød som hver koster ca. tre kroner om dagen. Det blir seks kroner. I tillegg kommer makrell i tomat for kr 7,50 pr. dag. Til sammen blir bare det kr 13,50 og da mangler det ganske mange kalorier for å få dekket et vanlig dagsbehov. Du oppgir også at du spiser ca. en tredjedel av maten som til sammen koster 2.000 kroner. Det vil si at du spiser for ca. 670 kroner måneden eller ca. 22 kroner pr. dag. Da gjenstår det altså kr 8,50 som skal dekke bl.a. middag, lunsj, godteri, husholdningsartikler og litt ekstra god mat innimellom. Det henger ganske enkelt ikke på greip og spesielt ikke over tid.

Men herregud, jeg spiser da vel ikke knekkebrød med makrell hver dag! Og jeg har lagt ut EKSEMPLER på ukesmeny, ikke hva jeg spiser slavisk & fast hver dag, hver uke, hele året. Herregud, snakk om avsporing. Mulig det svir at ikke du greier å få ned matbudsjettet ditt, men snakk om hakking. Nå får det holde. Jeg har utlevert meg nok. Hold deg til trådens tema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, etnavn skrev:

Men herregud, jeg spiser da vel ikke knekkebrød med makrell hver dag! Og jeg har lagt ut EKSEMPLER på ukesmeny, ikke hva jeg spiser slavisk & fast hver dag, hver uke, hele året. Herregud, snakk om avsporing. Mulig det svir at ikke du greier å få ned matbudsjettet ditt, men snakk om hakking. Nå får det holde. Jeg har utlevert meg nok. Hold deg til trådens tema.

Jeg greier helt fint å kjøpe billig dritt hvis jeg vil/må. Alle greier det. Men det viser seg gang på gang at disse superlave matbudsjettene ikke henger på greip når man begynner å gå dem etter i sømmene. SIFO sin standard er meget nøktern og slike tråder er egentlig bare egnet til å gi folk som må leve på eksistensminimum dårlig samvittighet fordi de ikke klarer å leve på vesentlig mindre enn det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leo skrev:

Jeg greier helt fint å kjøpe billig dritt hvis jeg vil/må. Alle greier det. Men det viser seg gang på gang at disse superlave matbudsjettene ikke henger på greip når man begynner å gå dem etter i sømmene. SIFO sin standard er meget nøktern og slike tråder er egentlig bare egnet til å gi folk som må leve på eksistensminimum dårlig samvittighet fordi de ikke klarer å leve på vesentlig mindre enn det.

Kort og greit: hadde du ikke greid deg på den handlelista jeg skrev til å begynne med her, en uke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, etnavn skrev:

Kort og greit: hadde du ikke greid deg på den handlelista jeg skrev til å begynne med her, en uke?

Jeg hadde iallefall ikke det, hadde nok vært mye sulten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, etnavn skrev:

Kort og greit: hadde du ikke greid deg på den handlelista jeg skrev til å begynne med her, en uke?

Jeg hadde nok overlevd, men heller ikke mer. Mannen min derimot hadde klatret på veggene av sult.

Pålegget du nevner hadde f.eks. holdt i maks to dager her og to brød er nok til tre dager. Kanskje. Dårlig med frukt og grønt også. Vi spiser minst en halv kilo grønnsaker og et par frukt pr. person hver dag.

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker i underkant av 2000 kroner pr måned på det jeg kjøper i dagligvarebutikker. Jeg har ikke noe ukentlig matbudsjett. Jeg planlegger måltidene mine (nøye) og har "storhandel" (frisk frukt og knaskegrønnsaker samt lettbedervelige middagsingredienser) to ganger i uka (vanligvis mandag og fredag), men fyller på lageret med basisvarer når (før) jeg går tom og når det ellers passer (feks tilbud). Jeg er en voksen men liten dame. Jeg spiser middag hver dag. Jeg spiser meget godt, både sunt, variert og velsmakende. Jeg kjøper billige matvarer til de fleste dagene og litt ekstra luksus av og til. Jeg ser an hva jeg skal ha det til og velger det beste rimelige alternativet. Det går lite godteri nå som jeg spiser så godt, og jeg spiser heller ikke mye ute siden jeg har fått ganske dilla på å lage mat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har et budsjett på 6000 kr per måned. Dette inkluderer også andre husholdningsartikler, mat og sand til kattene og eventuelt mat vi spiser ute/takeaway. Vi er to voksne og to katter. 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, etnavn skrev:

Det er gjort mange undersøkelser rundt dette, her er en: http://www.adressa.no/nyheter/article65309.ece

Jeg synes, helt ærlig, at det ikke er redelig å vise til en nesten 13 år gammel artikkel som dokumentasjon for en påstand som gjelder dagens situasjon. Å kjøpe egg rett fra bonden er knall for de som har mulighet til det (skulle gjerne gjort det selv), men det trenger da på ingen måte å begrunnes i en feiloppfatning av at produktet i butikkene er dårlig. 

Vi er to voksne i husholdningen og vi bruker jevnt over 6000 kroner i måneden. Det inkluderer hygieneartikler og ellers alt man kjøper i matbutikken, men det inkluderer ikke utespising og takeaway. Da kan vi plusse på 1000-2000 til. Jeg kunne helt klart kuttet dette ned til under 4000, men jeg liker ikke å spise på den måten. Jeg har en god miks av svært billige varer, middels prisede varer og dyre spesialvarer i handlekurven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 5-6000 på to personer. Kjøper ikke mat i vakuum eller frysedisk. Handler hos slakter og fiskehandler

Heller ikke poser eller bokser. Baker brød og kaker selv

Anonymkode: 2a1a2...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...