Gå til innhold

Hvor mye bruker du på mat per måned?


etnavn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 timer siden, boblevann skrev:

Ja, samme her! Skjønner ikke at det går an. Han bruker så sinnsykt mye penger på mat at jeg blir helt svett. Nei, jeg tar helt, holdent og frivillig ansvar for mathandling. Sparer oss jo 6000-8000kr i mnd 😱

Min mann er helt rå på å bruke penger og si 'jeg skjønner ikke hvor pengene blir av'. Han prøvde  belære meg om at VI hadde brukt mye penger på mat en måned. Han hadde brukt 6 000 (!) på det han mente var mat til oss, bleier etc til babyen vår osv. Vel... Mannen tar seg en burger på vei hjem, snuser jo ti den store gullmedaljen og kjøper mye "skit". 

Jeg har denne måneden (les: siden 1 feb.) brukt 988,- på matbudsjettet. Skal sies at vi har 70 ruller med dopapir og annet som er hamstret på tilbud. Han har handlet to brød og en pakke med bleier til OSS denne måneden. Det resterende aner jeg ikke hvor blir av. Men tydeligvis bruker menn mye penger....? Jeg er visst ikke alene om å ha en slik mann. 

Anonymkode: 5ed26...239

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Søgni skrev:

Jeg vil tro jeg bruker i underkant av 3000 kroner på mat til meg selv, og da spiser jeg i tillegg lunsj gratis fem dager i uka, og har tilgang til gratis viltkjøtt, fisk og svin. Tror jeg skulle slitt med å holde de budsjettene mange klarer å holde, uten at det gikk på bekostning av ernæring, etikk, eller matglede. Jeg har vært student og levd på studielån uten ekstrajobb,og klarte meg jo, men det var ikke optimalt eller en slags mal for hva jeg mener er holdbart eller ønskelig over tid, så fremst man ikke må. 

Jeg klarer ikke å se for meg hvordan man bruker 500 kroner i uka på nok mat til to personer, som samtidig er sunn, fornuftig og noenlunde variert. 

Er du storspist?

Anonymkode: 069d5...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du storspist?

Anonymkode: 069d5...f1d

Sånt er fryktelig vanskelig å svare på, syns jeg. Jeg har et matinntak som ligger ca. på det anbefalte for damer på min størrelse, med mitt aktivitetsnivå.

Men la oss ta brokkoli som eksempel da, jeg har flere ganger merket meg forslag, om at en familie, bestående av to voksne og muligens barn, kan spise en brokkoli til middag over to dager. Jeg spiser glatt over en halv en alene altså, på en middag. Det er mange ganger jeg syns billige menyforslag er fryktelig dårlig sammensatte, jeg spiser enorme mengder grønnsaker i forhold til mange av disse. Jeg ser jo at jeg kunne spist mer av varer som potet, ris, pasta og brød til middag, og slik kommet billigere unna, men dette er en prioritering jeg gjør. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann er helt rå på å bruke penger og si 'jeg skjønner ikke hvor pengene blir av'. Han prøvde  belære meg om at VI hadde brukt mye penger på mat en måned. Han hadde brukt 6 000 (!) på det han mente var mat til oss, bleier etc til babyen vår osv. Vel... Mannen tar seg en burger på vei hjem, snuser jo ti den store gullmedaljen og kjøper mye "skit". 

Jeg har denne måneden (les: siden 1 feb.) brukt 988,- på matbudsjettet. Skal sies at vi har 70 ruller med dopapir og annet som er hamstret på tilbud. Han har handlet to brød og en pakke med bleier til OSS denne måneden. Det resterende aner jeg ikke hvor blir av. Men tydeligvis bruker menn mye penger....? Jeg er visst ikke alene om å ha en slik mann. 

Anonymkode: 5ed26...239

Ja, jeg tror heller det er at de ikke tenker over hva de bruker penger på. Mannen min rekner ikke med pølse til lunsj, burger på vei hjem, tre pils på fredag, en pose chips her og der, en cola til maten osv. Han tenker ikke på det som 'mat', og jeg tror det er derfor han blir så overrasket over hvor mye penger han bruker - fordi det er små beløp han glemmer.

mens jeg er veldig obs på alle småpengene som ryker, og har alltid med meg niste, drikker bare vann, spiser frukt, og har alltid med meg nok mat til at jeg slipper å bli så sulten at jeg MÅÅ ha en pølse på vei hjem. Skjønner du? 😂 

Men det er et under at de ikke forstår at 80kr her og 30kr der blir mye penger ila en mnd...

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, boblevann skrev:

Ja, jeg tror heller det er at de ikke tenker over hva de bruker penger på. Mannen min rekner ikke med pølse til lunsj, burger på vei hjem, tre pils på fredag, en pose chips her og der, en cola til maten osv. Han tenker ikke på det som 'mat', og jeg tror det er derfor han blir så overrasket over hvor mye penger han bruker - fordi det er små beløp han glemmer.

mens jeg er veldig obs på alle småpengene som ryker, og har alltid med meg niste, drikker bare vann, spiser frukt, og har alltid med meg nok mat til at jeg slipper å bli så sulten at jeg MÅÅ ha en pølse på vei hjem. Skjønner du? 😂 

Men det er et under at de ikke forstår at 80kr her og 30kr der blir mye penger ila en mnd...

Så du ser ikke at det er en sammheng mellom ditt gnitene matbudsjett og mannens behov for å kjøpe mat ute? 

Anonymkode: c924b...f7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er to voksne og bruker ca 4500 til 5000 kr i mnd på mat. Vi handler på nettet og får hjemlevering da vi bor et godt stykke unna butikk. Vi handler hver 14 dag og sper kun på med melk og brød når det trengs,. Evt pålegg. En gang i mnd er vi i Sverige og fyller på med kjøtt og kylling varer og noe godteri. Vi pleier å handle for ca 1500 kr hvet gang og det inkluderer da tilbehør til middagene, grønnsaker,. Pålegg,. Melk, smør,. Saus, pasta, ris, poteter, og fisk.  Det går også en del brus her da jeg drikker stort sett Pepsi Max hver dag. Vi spiser middag hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren bruker vel sånn ca 1000-1500 kr på mat hver måned. Men så holder vi også på med dumster diving og det hjelper veldig på :P. Før brukte jeg ca 2500-3000 kr på mat pr måned for bare meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du ser ikke at det er en sammheng mellom ditt gnitene matbudsjett og mannens behov for å kjøpe mat ute? 

Anonymkode: c924b...f7c

Eg sparer ikke, det er det jeg bruker når jeg kjøper helt vanlig mat. Når vi er hjemme har vi alltid masse god mat i hus, men han gidder ikke, vil ikke osv. Lage seg niste. Er ikke gniten på matbudsjettet, men det er det vi bruker når vi tenker oss pittelitt om.

dessuten, hadde du lest hele tråden hadde du fått med deg at mannen min har reisejobb og er mye borte. Det er der hovedsynderne er. Når jeg er ute hele dagen kjøper jeg et ferdig oppskjært brød og en pakke fårepølse = mat hele dagen for 60kr. Mens han kjøper f.eks. 3x bagett på bensinstasjon á 60kr, burger til middag á 90kr, cola til disse måltidene, kanskje en sjokolade osv. 

Ser du forskjellen? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne, et par katter og en hund.

Har ikke regnet ut nøyaktig hva som blir brukt på mat og hva som blir brukt på andre ting som såpe, dopapir, hundemat o.l. Men vi bruker ca. 1000 kroner i uka på dagligvarer, det aller meste på mat selvsagt. Det blir da totalt ca. 4000 kroner i mnd. Har sluttet å handle på Mega, som før var en favoritt på grunn av det gode utvalget og høy kvalitet når det kommer til all frukt og grønt, samt div. kjøtt. Har gått over til å bare handle i "billig-kjedene".

Jeg spiser lavkarbo pga. helsen min, og det er dessverre ikke et billig kosthold. Billige ting som pasta, ris, poteter, brød og nudler er noe jeg må holde meg unna. Vi spiser middag hver dag, men er ikke alltid vi har råd til andre måltider. Er vi heldige spiser vi 2 måltider om dagen, hvis ikke spiser vi bare middag.

Det er ikke ideelt, men det fungerer! :opplyser:

Anonymkode: fb72e...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er to 18 åringer som bruker 3000 kr på mat i måneden 

Anonymkode: 612fa...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, boblevann skrev:

Ja, jeg tror heller det er at de ikke tenker over hva de bruker penger på. Mannen min rekner ikke med pølse til lunsj, burger på vei hjem, tre pils på fredag, en pose chips her og der, en cola til maten osv. Han tenker ikke på det som 'mat', og jeg tror det er derfor han blir så overrasket over hvor mye penger han bruker - fordi det er små beløp han glemmer.

mens jeg er veldig obs på alle småpengene som ryker, og har alltid med meg niste, drikker bare vann, spiser frukt, og har alltid med meg nok mat til at jeg slipper å bli så sulten at jeg MÅÅ ha en pølse på vei hjem. Skjønner du? 😂 

Men det er et under at de ikke forstår at 80kr her og 30kr der blir mye penger ila en mnd...

Men tre pils på en fredag, en pose chips av og til og en cola til maten er helt normalt for de fleste.

2 minutter siden, boblevann skrev:

Eg sparer ikke, det er det jeg bruker når jeg kjøper helt vanlig mat. Når vi er hjemme har vi alltid masse god mat i hus, men han gidder ikke, vil ikke osv. Lage seg niste. Er ikke gniten på matbudsjettet, men det er det vi bruker når vi tenker oss pittelitt om.

dessuten, hadde du lest hele tråden hadde du fått med deg at mannen min har reisejobb og er mye borte. Det er der hovedsynderne er. Når jeg er ute hele dagen kjøper jeg et ferdig oppskjært brød og en pakke fårepølse = mat hele dagen for 60kr. Mens han kjøper f.eks. 3x bagett på bensinstasjon á 60kr, burger til middag á 90kr, cola til disse måltidene, kanskje en sjokolade osv. 

Ser du forskjellen? 

De fleste synes heller ikke det er greit å spise kun brød med fårepølse i dagevis. Og hvis du handler mat for 1.700 - 2.000 kroner i måneden så er det neppe masse god mat i hus. Mannen her i huset er absolutt blant de late når det gjelder niste, men når det finnes gode ingredienser til å lage noe å ta med, så gjør han faktisk det. Av den enkle grunn at det smaker utrolig mye bedre enn det man får kjøpt på bensinstasjoner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg spiser lavkarbo pga. helsen min, og det er dessverre ikke et billig kosthold. Billige ting som pasta, ris, poteter, brød og nudler er noe jeg må holde meg unna. Vi spiser middag hver dag, men er ikke alltid vi har råd til andre måltider. Er vi heldige spiser vi 2 måltider om dagen, hvis ikke spiser vi bare middag.

Det er ikke ideelt, men det fungerer! :opplyser:

Anonymkode: fb72e...2ad

Spiser også lavkarbo. Bruker mindre penger på mat nå enn hva jeg gjorde når jeg spiste høykarbo faktisk. Men om man sammenligner med "2 poser nudler" om dagen så blir jo all mat dyrt i forhold. Men lavkarbo i seg selv er langt ifra et dyrt kosthold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og når jeg ser at det er flere her som har menn som nærmest ikke klarer å handle inn matvarer på egenhånd og kjøper mye spiselig utenfor det som er beskrevet som husholdningens matbudsjett, så lurer jeg på om mitt budsjett egentlig er så feil ;) Det inkluderer nemlig absolutt all mat og drikke. Også det som spises og drikkes utenfor husets fire vegger selv om det stort sett er mat vi har med oss hjemmefra fordi den maten er sunnere og bedre enn den man får kjøpt når man er på farten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, etnavn skrev:

Hvem har sagt at ikke vi MÅ spare penger? Og til opplysning kan jeg fortelle at vi begge har sjekket oss for vitaminmangel, nå på vinteren, og mangler ingenting. Tar ikke vitamintilskudd, så tydeligvis er kostholdet vårt bærekraftig.

Over her har jeg presantert èn ukesmeny. Neste uke er det noe annet. Jevnt over varierer vi maten veldig, men ingen av oss er bortskjemte, heldigvis. Og bare sånn til informasjon; en pk makrell i tomat, den store fra stabburet til 15 kr, varer for meg i to dager, eller fire måltider. Da er det et knekkebrød med 1/4 makrell til frokost, samme til kvelds, to dager på rad.

Et knekkebrød med pålegg er langt ifra et godt måltid for meg.

Anonymkode: 4cb9a...3e8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et knekkebrød med pålegg er langt ifra et godt måltid for meg.

Anonymkode: 4cb9a...3e8

Nei hva skal jeg si, vi er alle forskjellige :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et knekkebrød med pålegg er langt ifra et godt måltid for meg.

Anonymkode: 4cb9a...3e8

Det er vel ikke det for noen. Snakker vi om et vanlig Wasa knekkebrød med 45 g. makrell i tomat utgjør det ca. 120 kalorier. Det er kun en brøkdel av kaloribehovet hos et voksent menneske og selv en liten, lett kvinne må spise ca. 15 slike "måltider" i løpet av en dag for å opprettholde kroppsvekten. Og på dette punktet er vi svært lite forskjellige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leo skrev:

Dette er jo bare tull! Egg er stemplet med en best før dato som er 28 dager etter verping, altså fire uker. Det er svært strenge regler for dette, så det sier seg selv at de ikke er lagret i månedsvis før de selges. At de kan være holdbare i månedsvis er en annen sak.

Det er gjort mange undersøkelser rundt dette, her er en: http://www.adressa.no/nyheter/article65309.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, etnavn skrev:

Det er gjort mange undersøkelser rundt dette, her er en: http://www.adressa.no/nyheter/article65309.ece

Men da er det ikke fordi de står på lager i butikken slik du hevder. Det er også snakk om et fåtall egg og det er heller ikke snakk om månedsvis. Leser du artikkelen så kan du også se at det kan være snakk om at det er andre faktorer som påvirker disse målingene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Leo skrev:

Det er vel ikke det for noen. Snakker vi om et vanlig Wasa knekkebrød med 45 g. makrell i tomat utgjør det ca. 120 kalorier. Det er kun en brøkdel av kaloribehovet hos et voksent menneske og selv en liten, lett kvinne må spise ca. 15 slike "måltider" i løpet av en dag for å opprettholde kroppsvekten. Og på dette punktet er vi svært lite forskjellige.

Jeg spiser kornmo knekkebrød, som har ca 90 kalorier pr knekkebrød. Makrellboksen er på 170 gram, delt på fire = ca 43 gram. Den har 239 kalorier per 100 gram, og 43 gram blir da 103 kalorier. Totalt knekkebrød 90 kalorier + makrell 103 kalorier = 193 kalorier.

 

Så altså: ca 200 kalorier til frokost. Ca 200 kalorier til kvelds. En middag er sjelden under 5-600 kalorier. Da har jeg 1000 kalorier. Så er det to lunsjer, som varierer, men kan ta et gjennomsnitt på 500 kalorier til sammen. Så er det noen kalorier i saft, en kanelbolle, eller hva evt annet jeg får i meg den dagen. Og vipps: 2000 kalorier pr dag. Har ført kaloridagbok tidligere over lang tid, så jeg VET det er innafor ;-)

Endret av etnavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...