Gå til innhold

Hvor mye bruker du på mat per måned?


etnavn

Anbefalte innlegg

Hvor mye, eller lite, handler du for på en måned? Hva er matbudjettet per uke, og hvor ofte handler du? Hvor mange er dere evt i husstanden, og er det middag hver dag?

 

Vi er to voksne i husstanden, og har middag hver dag. Jeg handler en dag i uka, riktignok fordi det er langt til butikken, og da er innkjøpene nøye planlagt med handleliste og full oversikt. Det har også gått litt sport i å prøve å bruke så lite som mulig på mat, uten at det går utover å kunne ha middag hver dag, for dette er jo virkelig en post man kan spare på i budsjettet. Det er ikke noe problem å bruke 10.000 kr på mat i måneden, hvis man vil. Men det går faktisk an å bruke så lite som 2.000 kr også. Det er helt sant, det er budsjettet vårt. Jeg handler for ca 500 kr uka, da er det NØYE planlagt for å få det til. Og vi unner oss god mat innimellom, samt litt godteri, på dette budsjettet.

Hva med dere?

Endret av etnavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

To voksne og en katt. Bruker ca 4500 kr på alt, mat og husholdningsartikler, inkl. kattemat og kattesand.

Handler flere ganger i uka. Frukt og melk holder seg ikke så lenge her, så noen ting er umulig å skaffe med bare ukeshandling. Fungerer fint for oss.

Jeg brukte 1200-1500 kr da jeg bodde alene og uten katt, men forbruket øker når mannen må ha kjøtt til hver middag og prisene har gått noe opp de siste 1-2 årene også.

Skulle ønske vi brukte enda mindre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, etnavn skrev:

Hvor mye, eller lite, handler du for på en måned? Hva er matbudjettet per uke, og hvor ofte handler du? Hvor mange er dere evt i husstanden, og er det middag hver dag?

 

Vi er to voksne i husstanden, og har middag hver dag. Jeg handler en dag i uka, riktignok fordi det er langt til butikken, og da er innkjøpene nøye planlagt med handleliste og full oversikt. Det har også gått litt sport i å prøve å bruke så lite som mulig på mat, uten at det går utover å kunne ha middag hver dag, for dette er jo virkelig en post man kan spare på i budsjettet. Det er ikke noe problem å bruke 10.000 kr på mat, hvis man vil. Men det går faktisk an å bruke så lite som 2.000 kr også. Det er helt sant, det er budsjettet vårt. Jeg habdler for ca 500 kr uka, da er det NØYE planlagt for å få det til. Og vi unner oss god mat innimellom, samt litt godteri, på dette budsjettet.

Hva med dere?

Kan du legge ut et eksempel av deres ukemeny og handleliste? Interessant med hvordan man kan få en voksen person til å spise tre ganger per dag for så lite som 36 kr per dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Ny Bruker skrev:

Kan du legge ut et eksempel av deres ukemeny og handleliste? Interessant med hvordan man kan få en voksen person til å spise tre ganger per dag for så lite som 36 kr per dag.

 

Ja, grunnen til at jeg gjorde dette i utgangspunktet, altså tok tak i matbudsjettet, var fordi vi lå på rundt 6000 kr i måneden. Og jeg tenkte, "vi spiser opp alle pengene våre! Tenk så mye gøy vi kunne funnet på isteden." Så, dette har krevd litt jobb, men jeg tenker at grunnen til at vi har fått det såpass ned, er at jeg planlegger nøye og handler kun en dag i uka. Altså, jeg setter opp alle middagene på forhånd. Denne uka er det:

2 middager med kyllinglår (49,- på kiwi, det blir ca 25,- pr middag) med pommes frites (16,- delt på 2 = 8 kr pr middag).

1 taco middag (taco kit fra rema1000 til 7 kr) med kyllingkjøttdeig (20 kr rema1000) og div grønnsaker til rundt 50 kr, som også brukes til salat til kyllingmiddagene og på pålegg.

2 middager med seifilet (17,- på rema1000) og poteter (10,-) og gulerøtter (19,- delt på to = ca 10,-)

2 middager med grønnsakssuppe, lager fra bunnen, bruker resten av gulerøttene fra sei-middagene, kålrot, potet, purre, en søtetpotet, totalpris ca 50,- delt på to ca 25 kr pr middag.

Middagskostnad totalt denne uka: 265 kr.

Så går det med to brød til hver ca 20 kr, og en pk knekkebrød til 29 kr. En pk smør til 19 kr varer ca to uker, så det blir ca 10 kr på det. Et par pakker med kylligfilet pålegg til 19 kr stk på rema 1000, en pk leverpostei til 19 kr (rema1000), en med makrell i tomat (15 kr rema1000). Melk ca 30 kr. Saft 20 kr kiwi.

Øvrig da totalt: 171 kr.

Tilsammen: 436 kr. Det gir rom for litt småting, ene uken er det dopapir, neste uke shampo. Og litt godteri fra europris. Og en uke er det f eks rapsolje, eller stekemaragrin, en annen uke kan det være ketchup eller dressing. Prøver forøvrig å kjøpe ting når de er på tilbud, kikker på alle tilbudsavisene før jeg handler. Har som hovedregel at middagene burde koste rundt 25 kr til 40 kr.

Endret av etnavn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ca 11 000 i mnd, to voksene og tre barn.

Anonymkode: ab89b...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med såpe, dopapir, vaskemiddel og alt annet man kjøper i matbutikken som ikke er mat :)

Anonymkode: ab89b...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enslig. Har ca 3000 etter alle faste utgifter. Dette dekker togbillett en gang i mnd til kjæresten (5-600 totalt) 

ellers dekker resten alt jeg trenger av husholdningsartikler, litt kos (noen øl ute feks, eller en middag ute) kunne sikkert vært flinkere, men jeg liker å kose meg med god mat så det går litt ekstra på middagene en hos andre enslige tror jeg :P 

Anonymkode: 2caf6...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Ser at tallene stemmer, men forstår da ikke hvor jeg kan spare uten at det går på bekostning av næring.

Våre typiske dager er noe sånt som:

Frokost for meg er yoghurt med en frukt(salat). Mannen: to grillpølser, to egg og en brødskive.

Lunch for meg er 2 brødskiver med pålegg eller en G'Morgen yoghurt med frukt. For mannen Fjordland middag.

Middager i forrige uke var:

- Kjøttkaker med potetmos og gresk salat (uten feta)

- Kyllinglever med løk og epler + ris + revet gulrot x 2 dager

- Kyllingfilet med sopp og fløtesaus + spaghetti x 2 dager

- Grønnsakssuppe + middagsrester til mannen

- Laksewokk med eggnudler

Kveldsmat til mannen er to brødskiver med pålegg eller noe liknende + yoghurt.

 

I tillegg er det melk til kaffe, kaffe og ca. 2 kg frukt per uke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg handler og har ansvar bruker vi kanskje rundt 1700-2000kr i mnd på mat, kaffe osv. Ingen problem til 2 stykker :) 

Men når kjæresten er på arbeid (reisejobb) er det mye fjorland, burger og annen bensinstasjonmat, bagetter til 60kr/stk osv. Da kan han fint bruke 4000-5000kr på bare seg selv 😧 Mens når jeg er alene bruker jeg rundt 600kr i mnd på mat :fnise: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ny Bruker skrev:

Hmm. Ser at tallene stemmer, men forstår da ikke hvor jeg kan spare uten at det går på bekostning av næring.

Våre typiske dager er noe sånt som:

Frokost for meg er yoghurt med en frukt(salat). Mannen: to grillpølser, to egg og en brødskive.

Lunch for meg er 2 brødskiver med pålegg eller en G'Morgen yoghurt med frukt. For mannen Fjordland middag.

Middager i forrige uke var:

- Kjøttkaker med potetmos og gresk salat (uten feta)

- Kyllinglever med løk og epler + ris + revet gulrot x 2 dager

- Kyllingfilet med sopp og fløtesaus + spaghetti x 2 dager

- Grønnsakssuppe + middagsrester til mannen

- Laksewokk med eggnudler

Kveldsmat til mannen er to brødskiver med pålegg eller noe liknende + yoghurt.

 

I tillegg er det melk til kaffe, kaffe og ca. 2 kg frukt per uke.

 

Jeg glemte å si at vi har frukt og bær fra egen produksjon, derfor er ikke dette med på budsjettet. Og det betyr bla.a. at vi alltid har syltetøy o.l. som jeg lager selv. Også er jeg velsignet med en mann som spiser det han får, og smører med seg brødskiver på jobb. Jeg baker også en del, så vi har som oftest kanelboller, pizzaboller o.l. i fryseren, de gangene går budsjettet over med et par hundre kr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, boblevann skrev:

Når jeg handler og har ansvar bruker vi kanskje rundt 1700-2000kr i mnd på mat, kaffe osv. Ingen problem til 2 stykker :) 

Men når kjæresten er på arbeid (reisejobb) er det mye fjorland, burger og annen bensinstasjonmat, bagetter til 60kr/stk osv. Da kan han fint bruke 4000-5000kr på bare seg selv 😧 Mens når jeg er alene bruker jeg rundt 600kr i mnd på mat :fnise: 

 

Hvis samboern min mot formodning skulle handle en dag, dette skjedde faktisk for ikke så lenge siden da jeg var syk, så bruker han hele ukesbudsjettet på en handletur. Han får da med seg to middager og litt pålegg, og en god del tull (les: is, brus, potetgull). Det er vel ganske typisk gutter ;-)

Endret av etnavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mye, ca 6000 - 7000 i mnd på to stk, ofte mer. Nå er vi er veldig glade i skikkelige råvarer fra lokale produsenter og å spise ute. Men når jeg tenker på det høres det bare helt sinnssykt ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, etnavn skrev:

 

Hvis samboern min mot formodning skulle handle en dag, dette skjedde faktisk for ikke så lenge siden da jeg var syk, så bruker han hele ukesbudsjettet på en handletur. Han får da med seg to middager og litt pålegg, og en god del tull (les: is, brus, potetgull).

Ja, samme her! Skjønner ikke at det går an. Han bruker så sinnsykt mye penger på mat at jeg blir helt svett. Nei, jeg tar helt, holdent og frivillig ansvar for mathandling. Sparer oss jo 6000-8000kr i mnd 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte 5300 i mat på januarlønna. Det er da ikludert masse tørrvarer og lørdagsgodt som vil holde i flere måneder. Supper, pasta, toalettpapir, shampoo, gulvvask etc

Har så langt på februarlønna brukt 1900 kr. I det siste har jeg gått inn for å handle kun 1 gang i uka, også skal fryseren tømmes nå. Er i sparemodus så kvir meg for å dra på butikken. Kjenner jeg kan stramme inn mere. Som du sier, så det går det litt sport i å bruke minst mulig ;)

 

Skulle gjerne stått for bær og slikt selv, håper å bli det på sikt. Får jordbær til sommeren, håper på en god avling :)

Hvilke andre bær kan trives godt oppe i kalde nord? Blåbær plukker vi allerede rett fra naturen.

Anonymkode: c92e1...f87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, boblevann skrev:

Ja, samme her! Skjønner ikke at det går an. Han bruker så sinnsykt mye penger på mat at jeg blir helt svett. Nei, jeg tar helt, holdent og frivillig ansvar for mathandling. Sparer oss jo 6000-8000kr i mnd 😱

Hehe, til hans forsvar da, så sier han at det som skjer når han kommer inn i butikken er at han får hjernteppe. Og røsker med seg ting nærmest i panikk. Det ser jeg jo tydelig når jeg ser hva han kommer hjem med :-) Er absolutt tryggest å ta ansvar for handlingen selv, ja :-)

Endret av etnavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brukte 5300 i mat på januarlønna. Det er da ikludert masse tørrvarer og lørdagsgodt som vil holde i flere måneder. Supper, pasta, toalettpapir, shampoo, gulvvask etc

Har så langt på februarlønna brukt 1900 kr. I det siste har jeg gått inn for å handle kun 1 gang i uka, også skal fryseren tømmes nå. Er i sparemodus så kvir meg for å dra på butikken. Kjenner jeg kan stramme inn mere. Som du sier, så det går det litt sport i å bruke minst mulig ;)

 

Skulle gjerne stått for bær og slikt selv, håper å bli det på sikt. Får jordbær til sommeren, håper på en god avling :)

Hvilke andre bær kan trives godt oppe i kalde nord? Blåbær plukker vi allerede rett fra naturen.

Anonymkode: c92e1...f87

Vi bor på ca 500 moh, så her går det heller ikke an å dyrke alt mulig. Samt kort sesong. Fordelen er tilgangen til blåbær, tyttebær og multer, da. Og jeg lette og fant epletrær + et plommetre som tåler høyden samt modner tidligere, det gikk greit. Ellers har vi rips, bringebær, solbær og stikkelsbær. Mange bærbusker tåler høyde, du må bare finne riktig type. Det står som regel på bærbuskene på en liten lapp, f eks hos plantasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og jeg har aldri forstått poenget med å bruke så lite penger som mulig på mat med mindre man er helt nødt av økonomiske årsaker og ingen skal prøve å fortelle meg at to voksne mennesker spiser godt for 2.000 kroner måneden. Det er tross alt godt under halvparten av SIFO sitt referansebudsjett og det tilsier ingen overflod. Det blir jo da også bekreftet av handlelisten TS skisserer. En boks makrell i tomat holder f.eks. til en frokost eller lunsj til en person her i huset og en voksen mann i en fysisk krevende jobb trenger tross alt litt mer enn to brødskiver til et måltid. Ferdigkjøpt pommes frites to ganger i uken er også helt uaktuelt. Det samme er tacokit. Grønnsaker for 50 kroner er jo heller nesten ingenting med mindre man kjøper hodekål, løk og kålrot.

Det er faktisk maten vi lever av og for meg er det viktig at den er god, sunn og variert. Hva vi spiser er tross alt svært viktig både for helse og velvære så vi bruker 8 - 10.000 kroner i måneden på mat til to personer og det med god samvittighet. Det inkluderer fersk fisk, ferske, varierte grønnsaker og frukt i til dels store mengder, fersk juice, økologisk kjøtt, fjærfe og egg, godt brød og vi spiser så mye pålegg vi har lyst på.

Men siden det tydeligvis er så om å gjøre for mange å bruke så lite penger som mulig på mat, så får vi også det utvalget i butikkene vi fortjener. Masse billig usunn dritt og varer av generelt dårlig kvalitet siden det skal være så billig som mulig. Slik som f.eks. oppdrettslaks, pommes frites, tacokit og mishandlet kylling og svin. For ikke å snakke om alle mulige ferdgretter og blandingsprodukter.

Selvfølgelig kan man leve billig dersom man velger å spise ting som gjerne ikke er verken sunt eller godt, men jeg synes ikke det er så mye å skryte av rett og slett.

 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Leo skrev:

Og jeg har aldri forstått poenget med å bruke så lite penger som mulig på mat med mindre man er helt nødt av økonomiske årsaker og ingen skal prøve å fortelle meg at to voksne mennesker spiser godt for 2.000 kroner måneden. Det er tross alt godt under halvparten av SIFO sitt referansebudsjett og det tilsier ingen overflod. Det blir jo da også bekreftet av handlelisten TS skisserer. En boks makrell i tomat holder f.eks. til en frokost eller lunsj til en person her i huset og en voksen mann i en fysisk krevende jobb trenger tross alt litt mer enn to brødskiver til et måltid. Ferdigkjøpt pommes frites to ganger i uken er også helt uaktuelt. Det samme er tacokit. Grønnsaker for 50 kroner er jo heller nesten ingenting med mindre man kjøper hodekål, løk og kålrot.

Det er faktisk maten vi lever av og for meg er det viktig at den er god, sunn og variert. Hva vi spiser er tross alt svært viktig både for helse og velvære så vi bruker 8 - 10.000 kroner i måneden på mat til to personer og det med god samvittighet. Det inkluderer fersk fisk, ferske, varierte grønnsaker og frukt i til dels store mengder, fersk juice, økologisk kjøtt, fjærfe og egg, godt brød og vi spiser så mye pålegg vi har lyst på.

Men siden det tydeligvis er så om å gjøre for mange å bruke så lite penger som mulig på mat, så får vi også det utvalget i butikkene vi fortjener. Masse billig usunn dritt og varer av generelt dårlig kvalitet siden det skal være så billig som mulig. Slik som f.eks. oppdrettslaks, pommes frites, tacokit og mishandlet kylling og svin. For ikke å snakke om alle mulige ferdgretter og blandingsprodukter.

Selvfølgelig kan man leve billig dersom man velger å spise ting som gjerne ikke er verken sunt eller godt, men jeg synes ikke det er så mye å skryte av rett og slett.

 

 

Hvem har sagt at ikke vi MÅ spare penger? Og til opplysning kan jeg fortelle at vi begge har sjekket oss for vitaminmangel, nå på vinteren, og mangler ingenting. Tar ikke vitamintilskudd, så tydeligvis er kostholdet vårt bærekraftig.

Over her har jeg presantert èn ukesmeny. Neste uke er det noe annet. Jevnt over varierer vi maten veldig, men ingen av oss er bortskjemte, heldigvis. Og bare sånn til informasjon; en pk makrell i tomat, den store fra stabburet til 15 kr, varer for meg i to dager, eller fire måltider. Da er det et knekkebrød med 1/4 makrell til frokost, samme til kvelds, to dager på rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (kvinne i førtiårene) bor med en halvvoksen sønn, så jeg kjøper mat for to personer. Bruker rundt 6000,- i måneden på det, og da handler jeg stort sett alt på Rema og Kiwi, for å få så billige varer som mulig. Har Coop Mega i nærheten også, men der handler jeg veldig sjelden pga prisene er så mye dyrere.

Grunnen til at jeg har så høyt forbruk som 6000,- er at jeg drikker Pepsi Max daglig, og det koster jo en del. Men det er en vane jeg ikke akter å legge fra meg, så sånn får det bli :-)

Tipper vi hadde hatt et matbudsjett på rundt 5000,- om jeg ikke hadde hatt denne (u)vanen med brus, etter hva jeg har regnet ut når jeg trekker fra bruskostnaden. Og det regnestykket stemmer da bra med gjennomsnittlig budsjett for en familie på vår størrelse iflg staten. Iflg SIFO (statens institutt for forbruksforskning) så er 5050,- gjennomsnittlig forbruk for en familie på to voksne, dvs en kvinne og en mann. En mann spiser i snitt for noen få hundrelapper mer i måneden enn en kvinne gjør. Tror det var snakk om 200-300 mer på en mann enn på en kvinne.

 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...