Gå til innhold

Sykepleiere tjener over 42.000 i måneden, likevel klager de


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du må ha liten innsikt. Har du opplevd sykehus?

Har du vært på et akuttmottak eks? Der de får inn hardt skadde personer?

Har du vært på intensive? Der det er pleie/behov 24/7 av pasienter. Pasienter som kan dø når som helst.

Har du vært på en overfylt hjerteavd? Med kritisk syke pasienter.

Har du vært på en kreftavdeling med alvorlige syke pasienter?

Vet du hva,ta deg en bolle og kom deg ut i jobb

Anonymkode: 041ea...6d2

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er så glad jeg klarer å føle at jeg gjør en nyttig jobb til tross for alle disse trådene. Dog gjør det meg en smule lei meg og høre at det er dette folk syntes om sykepleiere.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Sugemerke skrev:

Det er virkelig fascinerende å se hvor mange det er som virkelig har en agenda mot sykepleiere her inne på Kvinneguiden. Samme gjengen elsker dog hjelpepleiere. Uke etter uke startes samme trådene opp og samme gjengen skriver det samme, sykepleiere er bånn i bøtta, hjelpepleiere og leger er det eneste helsevesenet trenger. Ja og kanskje en radiolog og en bioingeniør, muligens. Under tvil. 

Jeg lurer på hvem som står bak? Fagforbundet? :ler:

Tipper det er de som er uten utdanning, bitre og akterutseilte og de som har en omtrent like lang utdanning de prøver å hausse opp til å være mye "finere". Da går de etter sykepleierne fordi det er mange av dem og stort sett kvinner. Lett match, liksom. De hadde egentlig fortjent å treffe på en sykepleier som er så ubrukelig som de mener sykepleiere er. En som ikke kunne regne og overdoserte dem med noe, helst noe som gav permanente lammelser i munnen og tastefingrene :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frifagbevegelse har laget en oversikt over hva de forskjellige yrkene i Norge tjener i snitt. Sykepleiere stiller uforholdsmessig høyt på listen, med bare tre-årig bachelor. Jeg ante ikke at de tjente så mye som de gjør! Likevel klager og syter de over at de tjener så "lite" og vil bare ha mere. For hva da? For å vaske noen eldre, mate noen pasienter og dele ut den medisinen som leger har bedt dem dele ut. Sette noen sprøyter og ta noen blodprøver, og det er det hele. De har ingen krevende, utfordrende eller stressende arbeidshverdag. Ingen mentale utfordringer, trenger ikke ha kreative løsninger på vanskelige problemer. Det er ingen logisk grunn til at sykepleierne skal tjene så mye som de gjør. Jeg synes dette var trist og urettferdig lesing.

Anonymkode: fde34...af7

Jeg lurer på hvor disse sykepleierne jobber, gi meg gjerne svarer på det. De som ikke har krevende jobb, ingen stressende hverdag, ikke må finne på kreative løsninger. Og ikke minst hvor jobber de som har 42.000 i mnd? 

Jeg tjener langt i fra det og har 10 års erfaring.  Har en veldig stressende hverdag, det hender ofte jeg ikke får gått på do eller spiser min lunsj mens jeg løper avgårde. Jeg har syns det ikke er en lek å se unge mennesker dø av kreft, eller få inn pasienter som er svært dårlige/blir dårlige og legen ikke kan komme kjapt. 

Jeg kan si med trygghet du ikke er sykepleier, eller har vært innlagt på sykehus. Spør heller om du kan få være med en dag, så skal du få se hvordan det faktisk fungere. Og fortell meg gjerne hvor de som har den lønna jobber, tror vi er mange som må bytte jobb. 

Anonymkode: 8ba98...1a7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse fantastiske menneskene har gitt meg PTSD. Yay! Bare fordi mange av dem ikke klarer å gjøre jobben sin.

Anonymkode: f6a1b...56e

Har jeg? Jeg gjør jo aldri møtt deg en gang. 

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten sykepleiere ville vi hatt hjelpepleiere i stedet. Som gjør samme jobben bare med kursing i stedet for treårig bachelor.

Anonymkode: fde34...af7

Jeg har både sykepleier og hjelpepleier utdanningen, vi gjør ulike ting. Begge yrkesgrupper er viktige, men vi har også ulike arbeidsoppgaver i tillegg til de vi har like. 

37 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ser ut som du har valgt feil arbeidsplass.

Husk at de fleste tjener over gjennomsnittet.

De aller fleste sykepleiere tjener IKKE 42.000 kr i mnd. Jeg har aldri hørt om noen som gjør det, kanskje de med videreutdanning. Noen gjør det nok men ikke flertallet. 

Anonymkode: 8ba98...1a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frifagbevegelse har laget en oversikt over hva de forskjellige yrkene i Norge tjener i snitt. Sykepleiere stiller uforholdsmessig høyt på listen, med bare tre-årig bachelor. Jeg ante ikke at de tjente så mye som de gjør! Likevel klager og syter de over at de tjener så "lite" og vil bare ha mere. For hva da? For å vaske noen eldre, mate noen pasienter og dele ut den medisinen som leger har bedt dem dele ut. Sette noen sprøyter og ta noen blodprøver, og det er det hele. De har ingen krevende, utfordrende eller stressende arbeidshverdag. Ingen mentale utfordringer, trenger ikke ha kreative løsninger på vanskelige problemer. Det er ingen logisk grunn til at sykepleierne skal tjene så mye som de gjør. Jeg synes dette var trist og urettferdig lesing.

Anonymkode: fde34...af7

Jeg er helt enig i at sykepleiere tjener bra i lys av lengde på utdannelse og hvor krevende denne er, og arbeidsoppgaver, ansvar og lignende. Helt generelt mener jeg uansett det er et feilspor å kun se på lengde på utdanningen, for det er faktisk stor variasjon mellom ulike bachelorer og fagfelt. De tre første årene på medisinstudiet, jusstudiet, siving. og lignende er i mine øyne vesentlig mer krevende enn sykepleier-bacheloren. Tipper også at en del av lønnen er tillegg for ubekvem arbeidstid/turnus, noe som gjør det rimelig at lønnen ligger noe over arbeidsgrupper med lignende kompetansekrav, med med 8-16-jobb. I tillegg så er det vel ganske store variasjoner utfra ansiennitet (og kanskje videreutdanning også), en nyutdannet sykepleier har ikke 42 000 brutto.

Men det er helt unødvendig å komme med slike karakteristikker. Sykepleiere gjør en viktig jobb. Jeg vil også tippe at det over tid er ganske mentalt utfordrende å holde døende pasienter i hånden, se barn som får beskjed om at kreften ikke kan kureres og møte pårørende som skal si farvel til sine kjære. Et visst ansvar har de jo også. Er fort gjort å gjøre feil når man tar blodprøver (det er faktisk ikke bare å stikke i en arm) eller skal regne ut medikamentdoser, om man ikke har fullt fokus og peiling på hva man driver med. 

Anonymkode: 73506...23a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri skjønt hvorfor så mange på KG hater sykepleiere? :klo: 

Anonymkode: 104a6...a59

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har langt ifra 42000 kr i lønn! 32000 før skatt er nok mere riktig. Og dette inkluderer tillegg for helg og kveld.

Anonymkode: 26039...843

Da er du enten nyutdannet eller så har noen bommet kraftig når de har beregnet ansienniteten din. 

44 minutter siden, Heisann1234 skrev:

Nyutdanna sykepleier,  jobber 100% på sykehjem. Tro meg,  det er mye utfordringer her der en trenger en god del sykepleiere i gruppa. Får bare 25k utbetalt da, det er ikke allverden med alle regninger og man bor alene,  42k hadde vært ganske bra kjenner jeg :)

25 k utbetalt som nyutdannet er ikke dårlig lønn! 

Anonymkode: 79927...ed3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha liten innsikt. Har du opplevd sykehus?

Har du vært på et akuttmottak eks? Der de får inn hardt skadde personer?

Har du vært på intensive? Der det er pleie/behov 24/7 av pasienter. Pasienter som kan dø når som helst.

Har du vært på en overfylt hjerteavd? Med kritisk syke pasienter.

Har du vært på en kreftavdeling med alvorlige syke pasienter?

Vet du hva,ta deg en bolle og kom deg ut i jobb

Anonymkode: 041ea...6d2

Mest sannsynlig har ts aldri opplevd dette. Hvis dette skulle skje, så håper jeg ts viser litt takknemlighet for at de gadd å redde ræva hans/hennes. Synes folk skal slutte å bitche og syte over sykepleiere. Weh weh

Anonymkode: 104a6...a59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjøre et bedre forsøk på å provosere.

 

Sykepleiere er et av norges mest undervurderte yrke, uten disse fantastiske menneskene ville ikke Norge gått rundt ❤

Anonymkode: dc5c2...526

Uten skattebetalere hadde ikke sykepleiere fått lønn. Så ja, man er avhengig av hverandre. Men jeg sier ikke at det ikke er et undervurdert arbeid. For det er det uten tvil.

Anonymkode: bc74e...121

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Nuttery skrev:

Er så glad jeg klarer å føle at jeg gjør en nyttig jobb til tross for alle disse trådene. Dog gjør det meg en smule lei meg og høre at det er dette folk syntes om sykepleiere.

Definer "folk"? Anbefaler at du leser gjennom tråden, det er ikke så mange som uttaler seg negativt om sykepleiere her. Hvis du til tross for å ha lest tråden grundig fortsatt mener at "folk" (vi i tråden?) synes masse negativt om sykepleiere, tror jeg du burde tenker over hva du fokuserer på - det som er bra eller det som er dårlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er du enten nyutdannet eller så har noen bommet kraftig når de har beregnet ansienniteten din. 

25 k utbetalt som nyutdannet er ikke dårlig lønn! 

Anonymkode: 79927...ed3

Nei. 25k er ikke dårlig lønn, men langt i fra hva TS påstår sykepleiere har. 

Anonymkode: 8ba98...1a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er du enten nyutdannet eller så har noen bommet kraftig når de har beregnet ansienniteten din. 

25 k utbetalt som nyutdannet er ikke dårlig lønn! 

Anonymkode: 79927...ed3

Nei, har 6 års ansiennitet. Lønnen er rett og slett elendig! Det er store forskjeller innen yrket.

Anonymkode: 26039...843

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg? Jeg gjør jo aldri møtt deg en gang. 

Jeg har både sykepleier og hjelpepleier utdanningen, vi gjør ulike ting. Begge yrkesgrupper er viktige, men vi har også ulike arbeidsoppgaver i tillegg til de vi har like. 

De aller fleste sykepleiere tjener IKKE 42.000 kr i mnd. Jeg har aldri hørt om noen som gjør det, kanskje de med videreutdanning. Noen gjør det nok men ikke flertallet. 

Anonymkode: 8ba98...1a7

Sykepleiere med videreutdanning (som kvalifiserer til tittelen spesialsykepleier) har sin egen kolonne i tabellen, dette tallet gjelder sykepleiere som ikke har spesialist-utdanning. Det er snitt-tall det her er snakk om, så så vanskelig å finne en sykepleier som tjener denne summen eller over kan det jo neppe være. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 25k er ikke dårlig lønn, men langt i fra hva TS påstår sykepleiere har. 

Anonymkode: 8ba98...1a7

Du vet at det er forskjell på netto og brutto, ikke sant ?

 

Jeg tror det hersker noe misforståelse ang. at de av oss som er lei av sykepleierenes evinnelige klaging om lønna "misliker" sykepleiere. Det gjør vi ikke, de gjør en utrolig flott og viktig jobb! Vi er bare lei av at NSF liker å fremstille sykepleiere som urettferdig lavtlønte, når tallene viser at dette ikke er tilfelle. 

Anonymkode: 79927...ed3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er latterlig hvor lite Frisører. Frisør er et ganske krevende yrke både fysisk og sykisk. Nå sier ikke jeg at frisører bør tjene like mye som en med 8 års utdannelse eller mere. Men hvis man ser bortifra utdannelsen tiden og ser på hvor krevende selveste jobben er, så synes jeg virkelig de får dårlig betalt. 

Anonymkode: 09512...64b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Heisann1234 skrev:

Nyutdanna sykepleier,  jobber 100% på sykehjem. Tro meg,  det er mye utfordringer her der en trenger en god del sykepleiere i gruppa. Får bare 25k utbetalt da, det er ikke allverden med alle regninger og man bor alene,  42k hadde vært ganske bra kjenner jeg :)

Hva får du før skatt? 

Hva du har utbetalt har ingen relevans. 

Anonymkode: f47be...5c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleiere med videreutdanning (som kvalifiserer til tittelen spesialsykepleier) har sin egen kolonne i tabellen, dette tallet gjelder sykepleiere som ikke har spesialist-utdanning. Det er snitt-tall det her er snakk om, så så vanskelig å finne en sykepleier som tjener denne summen eller over kan det jo neppe være. 

Du vet at det er forskjell på netto og brutto, ikke sant ?

 

Jeg tror det hersker noe misforståelse ang. at de av oss som er lei av sykepleierenes evinnelige klaging om lønna "misliker" sykepleiere. Det gjør vi ikke, de gjør en utrolig flott og viktig jobb! Vi er bare lei av at NSF liker å fremstille sykepleiere som urettferdig lavtlønte, når tallene viser at dette ikke er tilfelle. 

Anonymkode: 79927...ed3

Timelønna til en sykepleier er ikke spesielt høy. Den er lavere enn mange andre jobber med tilsvarende lang utdanning, eller lavere. Mannen min er tømrer (VGs nivå) og har tjent bedre enn meg i timelønn som er sykepleier med da bachelor. (Han jobber også kommunalt btw så ikke skyld på at det var noe med privat/offentlig sektor å gjøre) - jeg tjener bedre enn han når jeg jobber helligdager, natt, helg og kveld. DET er årsaken til at vi tjener OK innimellom. 

Anonymkode: dcc8c...2d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har 6 års ansiennitet. Lønnen er rett og slett elendig! Det er store forskjeller innen yrket.

Anonymkode: 26039...843

Sykepleiere har et stort ansvar og god utdannelse, og lønna deres er relativt lav, spesielt når en tar hensyn til at de aller fleste ikke har 100% stillinger. De som støvsuger helsevesenet for penger og sørger for at sykehusene er på randen av konkurs, er legene med sine feite gasjer, samtidig som de overlater mye av arbeidsoppgavene sine til sykepleiere og som regel ikke er kompetente og/eller villige til å gjøre en anstendig innsats når det gjelde det resterende.

Anonymkode: 81116...749

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleiere med videreutdanning (som kvalifiserer til tittelen spesialsykepleier) har sin egen kolonne i tabellen, dette tallet gjelder sykepleiere som ikke har spesialist-utdanning. Det er snitt-tall det her er snakk om, så så vanskelig å finne en sykepleier som tjener denne summen eller over kan det jo neppe være. 

Du vet at det er forskjell på netto og brutto, ikke sant ?

 

Jeg tror det hersker noe misforståelse ang. at de av oss som er lei av sykepleierenes evinnelige klaging om lønna "misliker" sykepleiere. Det gjør vi ikke, de gjør en utrolig flott og viktig jobb! Vi er bare lei av at NSF liker å fremstille sykepleiere som urettferdig lavtlønte, når tallene viser at dette ikke er tilfelle. 

Anonymkode: 79927...ed3

Det er forskjell på netto og brutto ja. 25 K vil uansett ikke utgjøre 42.000 Brutto heller på noe måte (om man ikke betaler veldig høyskatt). 

Jeg kjenner mange sykepleiere og har jobber forskjellige steder og aldri hatt 42.000, verken brutto eller netto. 

Det er etter min mening flere på den listen som tjener latterlig mye høyere og har like lang utdanning så det NSF tilstreber er at det skal være mer likheter. Og spesielt tilleggene. For å jobbe natt får man ikke hau med tillegg, ei heller kveld. Jeg syns det er greit nok og klager ikke, men tjener meg ikke rik på verken helg eller kveld. Men hvorfor gidde du å henge deg opp i det? Det er jo samtlige yrkesgrupper som har denne kranglene hvert år. Lærere, politi ++. Det er normalt med lønnsforhandlinger og et ønske om å øke lønnen. 

42.000 brutto er rundt 500 000 i året, om så mange tjener dette er det litt rart NSF jobber så hardt for at sykepleierne skal tjene 500 000. 

Anonymkode: 8ba98...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er latterlig hvor lite Frisører. Frisør er et ganske krevende yrke både fysisk og sykisk. Nå sier ikke jeg at frisører bør tjene like mye som en med 8 års utdannelse eller mere. Men hvis man ser bortifra utdannelsen tiden og ser på hvor krevende selveste jobben er, så synes jeg virkelig de får dårlig betalt. 

Anonymkode: 09512...64b

Enig. 

Anonymkode: 8ba98...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...