Gå til innhold

Ulønnet permisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen der det er mannen som tar den ulønnede permisjonen for å få det til å gå opp før bhgstart? 

Mannen er vel ikke ALLTID den som tjener best slik at det ikke lønner seg? Hva med tilfeller der man tjener omtrent det samme? Hva var grunnen til hvem dere valgte til å ta den ulønnede permisjonen? 

Anonymkode: a27b6...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss var det mannen som tok ulønnet permisjon. Først full permisjon i 2 uker før han de neste årene var hjemme en dag i uken frem til minstemann begynte på skolen.
Grunnen var rett og slett at han ville være hjemme, jeg ville jobbe ;-)
Vi har ganske lik lønn, jeg hadde kanskje litt mer enn han da, mens han har litt mer enn meg nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tjente mannen best, men hadde nok likevel vært meg som hadde tatt den ulønnede permisjonen fordi det var det vi begge ville. Tenker at hvert par må finne ut av dette selv :) Min mann hadde pappapermen og 4 uker ferie som han tok ut etter det. 

Anonymkode: f4fb8...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tilleggsspørsmål: hvordan var det mottatt på jobben hans? Hva slags yrke har han?

Anonymkode: a27b6...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen der det er mannen som tar den ulønnede permisjonen for å få det til å gå opp før bhgstart? 

Mannen er vel ikke ALLTID den som tjener best slik at det ikke lønner seg? Hva med tilfeller der man tjener omtrent det samme? Hva var grunnen til hvem dere valgte til å ta den ulønnede permisjonen? 

Anonymkode: a27b6...c90

Vi delte den naturligvis 50/50%, slik at ingen av oss mistet rettigheter ift sykepenger etc, samat at vi syntes at barnet skulle få like mye tid med oss begge. 

Anonymkode: 593be...605

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mannen som skal ta ulønnet permisjon. Jeg tjener litt bedre, så sånt sett lønner det seg. Siden vi begge ønsker at han skal være hjemme lenger enn bare fedrekvoten så må han jo også det, da vi ikke kan utsette fellesperioden med ulønnet permisjon så vidt jeg har forstått. Jeg har termin nå i slutten av februar, så vi satser på barnehagestart august 2018. Med fedrekvoten, ferie og ulønnet perm så kommer han til å gå hjemme i 7-8 mnd.

Han har en ledende stilling over firma han har delvis eierskap i, så ikke nødvendigvis en enkel jobb å være borte fra. Men han gjør det mulig fordi familien tross alt er viktigere enn jobben. Han var borte lengre enn fedrekvoten ved forrige barn også, og det gikk helt fint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Aomame skrev:

Her er det mannen som skal ta ulønnet permisjon. Jeg tjener litt bedre, så sånt sett lønner det seg. Siden vi begge ønsker at han skal være hjemme lenger enn bare fedrekvoten så må han jo også det, da vi ikke kan utsette fellesperioden med ulønnet permisjon så vidt jeg har forstått. Jeg har termin nå i slutten av februar, så vi satser på barnehagestart august 2018. Med fedrekvoten, ferie og ulønnet perm så kommer han til å gå hjemme i 7-8 mnd.

Han har en ledende stilling over firma han har delvis eierskap i, så ikke nødvendigvis en enkel jobb å være borte fra. Men han gjør det mulig fordi familien tross alt er viktigere enn jobben. Han var borte lengre enn fedrekvoten ved forrige barn også, og det gikk helt fint.

Så positivt å høre om! 

Har inntrykk av at det stort sett er kvinnene som tar all risikoen og alt ved ulønnet perm. 

Her skal vi forøvrig dele 50/50. 

Anonymkode: a27b6...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det mannen som tok litt ulønnet permisjon, først og fremst fordi han synes ti uker var litt lite, og for å få det til å gå opp med dagmamma. Han var vel hjemme 3 uker ekstra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så positivt å høre om! 

Har inntrykk av at det stort sett er kvinnene som tar all risikoen og alt ved ulønnet perm. 

Her skal vi forøvrig dele 50/50. 

Anonymkode: a27b6...c90

Før jeg fikk barn hadde jeg et ideal om å dele 50/50 jeg også. Men så innhentet realiteten med amming meg, og da jeg begynte i jobb etter 8 mnd permisjon med første, så var ikke det uten litt strev med å opprettholde amming og få til en god overgang til tilstrekkelig fast føde. Jeg ammet mye, både natt og dag frem til da. Så denne gangen er jeg glad for at jeg skal være hjemme lenger, slik at dette med amming og jobbstart blir mindre stress.

Så idealet mitt er nok ikke nødvendigvis lenger 50/50, men jeg synes at flere fedre burde ta mer enn bare fedrekvoten, både for barnet, for mors, for familiens og for deres egen skyld. Alle vinner på delaktige fedre som fungerer selvstendig med barna.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aomame skrev:

Før jeg fikk barn hadde jeg et ideal om å dele 50/50 jeg også. Men så innhentet realiteten med amming meg, og da jeg begynte i jobb etter 8 mnd permisjon med første, så var ikke det uten litt strev med å opprettholde amming og få til en god overgang til tilstrekkelig fast føde. Jeg ammet mye, både natt og dag frem til da. Så denne gangen er jeg glad for at jeg skal være hjemme lenger, slik at dette med amming og jobbstart blir mindre stress.

Så idealet mitt er nok ikke nødvendigvis lenger 50/50, men jeg synes at flere fedre burde ta mer enn bare fedrekvoten, både for barnet, for mors, for familiens og for deres egen skyld. Alle vinner på delaktige fedre som fungerer selvstendig med barna.

Det er ikke mitt første barn, så jeg vet at det funker for meg. Dessuten pleier den ulønnede permisjonen vel å komme når barnet er opp mot ett år

Anonymkode: a27b6...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal pappa ta ulønnet permisjon og skal være hjemme 5 mnd totalt. Litt misunnelig på at han får alle sommermånedene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2017 den 10.18, AnonymBruker skrev:

Er det noen der det er mannen som tar den ulønnede permisjonen for å få det til å gå opp før bhgstart? 

Mannen er vel ikke ALLTID den som tjener best slik at det ikke lønner seg? Hva med tilfeller der man tjener omtrent det samme? Hva var grunnen til hvem dere valgte til å ta den ulønnede permisjonen? 

Anonymkode: a27b6...c90

Blir antagelig det hos oss, med mindre han lander en ny jobb ila pappapermen. Ja han får den fine tiden med vår, sommer og vesla på over ett ;) Jeg tok den artige jobben med nyfødt, spedbarn, høst, vinter... haha! Men er sånn det må være da, bare glad vi har mulighet til å utsette bhg start til hun er halvannet jeg. Jeg tjener mest, så det er økonomisk lurest å ha han hjemme. Og da blir det en naturlig forlengelse av pappaperm og hverdagene blir slik hun er vant med, det liker de små tror jeg :)  i tillegg pendler mannen per i dag mye lenger enn meg, så han har lyst til å være hjemme. Mange grunner til at det sannsynligvis blir han :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, våren14 skrev:

Blir antagelig det hos oss, med mindre han lander en ny jobb ila pappapermen. Ja han får den fine tiden med vår, sommer og vesla på over ett ;) Jeg tok den artige jobben med nyfødt, spedbarn, høst, vinter... haha! Men er sånn det må være da, bare glad vi har mulighet til å utsette bhg start til hun er halvannet jeg. Jeg tjener mest, så det er økonomisk lurest å ha han hjemme. Og da blir det en naturlig forlengelse av pappaperm og hverdagene blir slik hun er vant med, det liker de små tror jeg :)  i tillegg pendler mannen per i dag mye lenger enn meg, så han har lyst til å være hjemme. Mange grunner til at det sannsynligvis blir han :) 

Høres lurt ut. Spesielt det med stabilitet. Har inntrykk av at en del pappaer går tilbake i jobb etter sin kvote og mor deretter tar ulønnet. 

Anonymkode: a27b6...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det mest sannsynlig jeg som skal ta ulønnet permisjon da pappaen har ENK og ikke kan få permisjon. Da mister han kundene og det tar igjen opptil et halvt år å starte opp på nytt.

Han tar ikke sin kvote heller, så det blir meg i ulønnet permisjon i 4 mnd. Håper å finne en privatbarnehage eller noe slik allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, February 20, 2017 den 10.18, AnonymBruker skrev:

Er det noen der det er mannen som tar den ulønnede permisjonen for å få det til å gå opp før bhgstart? 

Mannen er vel ikke ALLTID den som tjener best slik at det ikke lønner seg? Hva med tilfeller der man tjener omtrent det samme? Hva var grunnen til hvem dere valgte til å ta den ulønnede permisjonen? 

Anonymkode: a27b6...c90

Faren med å ta ut utlønnet permisjon er at dersom man blir syk eller skadet så har man ikke rett på noen form for stønader fra Nav. Dette kan være risikabelt, særlig dersom man blir langvarig syk. Dette er noe alle bør være obs på. 

Anonymkode: 1712d...713

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ny Bruker skrev:

Her er det mest sannsynlig jeg som skal ta ulønnet permisjon da pappaen har ENK og ikke kan få permisjon. Da mister han kundene og det tar igjen opptil et halvt år å starte opp på nytt.

Han tar ikke sin kvote heller, så det blir meg i ulønnet permisjon i 4 mnd. Håper å finne en privatbarnehage eller noe slik allikevel.

Jeg har også ENK, som mor. Men må jo ta noe.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Faren med å ta ut utlønnet permisjon er at dersom man blir syk eller skadet så har man ikke rett på noen form for stønader fra Nav. Dette kan være risikabelt, særlig dersom man blir langvarig syk. Dette er noe alle bør være obs på. 

Anonymkode: 1712d...713

Nettopp. Og derfor stiller jeg spm ved at det oftest er mor som tar denne risikoen. Angående ENK og ikke ta kvote: han kan jo ta 1-2 dager i uka over tid. 

Anonymkode: a27b6...c90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss var far hjemme i neste 6 mnd inkl ferie, men siden han tjener betydelig bedre enn meg løste vi det slik at han tok en større del av fellesperioden mens jeg tok all ulønnet permisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faren med å ta ut utlønnet permisjon er at dersom man blir syk eller skadet så har man ikke rett på noen form for stønader fra Nav. Dette kan være risikabelt, særlig dersom man blir langvarig syk. Dette er noe alle bør være obs på. 

Anonymkode: 1712d...713

Derfor er det lurt å legge fire uker ferie rett etter den ulønnede permisjonen, slike at rettigheter spares opp i disse ukene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...