Gå til innhold

Voksne mennesker som er sære i matveien - er det normalt å late som man er allergisk? Og er jeg hensynsløs som ikke gidder å lyve om at de er allergiske?


Christiane_W

Anbefalte innlegg

I fjor fikk jeg i oppdrag å arrangere julebordet til firmaet jeg jobber i. Sjefen ga meg et ganske generøst budsjett og noen føringer på hva han ønsket.  Jeg endte med 3-retters middag med full vinpakke på en god restaurant i Oslo og en runde på byen i hovedstaden etterpå. Budsjettet rakk også til hotellovernatting så vi slapp å stresse med å rekke siste toget hjem eller en drøy taxiregning.

Restauranten jeg valgte opererer med at bord på 8 pax eller mer må bestille en fastsatt meny på forhånd i julebordsesongen og vi fikk to valg.   Ettersom jeg vet at ikke alle er like begeistret for fisk valgte jeg menyen som hadde biff som hovedrett.  Forretten var fisk, men den andre menyen hadde fisk som både forrett og hovedrett.  Da bestillingene var gjort sendte jeg epost til kollegene mine og informerte om planene.

Den ene kollegaen min kom ganske raskt og sa at hun og mannen måtte få lov til å velge en annen forrett siden ingen av dem liker fisk.  Jeg sa jeg kunne ta en telefon til restauranten å høre om det var mulig å gjøre endringer.  Samtalen gikk omtrent sånn:

"Restaurant XXX, hva kan jeg hjelpe deg med i dag?"

"Dette er Christiane fra bedrift YYY.  Jeg bestilte et julebord for 10 pax med 'Grand Menu' for et par dager siden.  Et par av kollegaene mine liker ikke fisk og lurer på om det er mulig å bytte forretten til noe annet."

"Vi endrer egentlig ikke på de faste gruppemenyene, men vi kan fikse at to pax får løksuppe i stedet for fisk."

"Supert. Da gjør vi det. Tusen takk for hjelpen."

"Bare hyggelig. Vi sees *dato*. Ha en fin dag!"

Da jeg avsluttet samtalen kom det ganske kjapt fra kollegaen min at det var dårlig gjort at jeg hadde sagt at hun og mannen ikke liker fisk. Jeg kunne jo unnskyldt det med de var allergiske.  Jeg ble irritert og svarte at om hun og mannen er så sære at de ikke spiser enkelte ting får de stå for de. Jeg gidder ikke juge for voksne folk som bare er sære. 

Nå skal det planlegges ny fest og sjefen sa at siden jeg ikke tar hensyn har han overlatt ansvaret til en kollega av meg. Jeg er glad til for å slippe å styre med det, men føler det er urettferdig at det fremstilles som at jeg er hensynløs.  Jeg ordnet jo så kollegaen min og mannen slapp å spise fisk til forret, men jeg ordnet det ikke med å lyve om at de er allergiske. Er det hensynsløst å si ting som de er?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei jeg synes de er umodne og kresne. Jeg spiser det jeg får selv om det nødvendigvis ikke er livretten. Så hvorfor du skulle lyve skjønner jeg ikke,  er de kresne får de stå for det.  

 

Anonymkode: a8838...348

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært dårlig gjort ovnfor restauranten å si at de er allergiske når det ikke er tilfelle. Skaper mer jobb for de siden de da må passe på at det ikke er noe spor av fisk og alt det der. Pluss at ansatte i restauranten gir beng i at noen ikke liker fisk. 

Anonymkode: 4745a...cab

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Når man later som det er på grunn av allergi, så blir det mer av det og folk blir drittlei alle disse som sier de er allergiske. Dette går utover de som faktisk ER allergiske og blir syke av å spise visse matttyper.

Voksne folk som tror andre alltid skal ta hensyn bare fordi de ikke liker noe, får null sympati fra meg. Det er bare egoistisk og barsnlig.

Anonymkode: b8349...fc6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort på samme måte som deg, jeg liker ikke når folk lyver om allergier når de egentlig ikke liker maten. Helt greit å ikke like fisk, men da får man si det. Kollegaen din er frekk.

Anonymkode: 726a7...102

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes! Kollegaen din burde jo bare sagt til deg at de var allergiske til fisk, hvis det var så sykt viktig at det var meldingen restauranten fikk!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er idiotisk. Jeg har jobbet med booking og de mest slitsomme kundene er slike med "allergier".

Har du en reell allergi selvfølgelig skal alt tilrettelegges, men gang på gang tok jeg folk i å lyve med allergiene sine.

Jeg sa ifra bestemt for å være hyggelig at jeg kan gjøre unntak for de som har en reell allergi, men når man begynner å ramse opp allergier etter allergier hver gang man kommer med et forslag bare fordi du er kresen. Da får du spise hjemme.

Det er utrolig mye jobb for kjøkkenet da de må ta alt i betraktning når de tilbereder retten til en allergiker. Pluss flere hundre gjester i salen.

Dette er så synd for det går utover de som faktisk har allergier. I disse dager er jeg skeptisk til alle som sier de er allergier å sånn skal det ikke være. Noen har faktisk en alvorlig allergi så det er veldig bra du sa ifra! 

Jeg hjelper mer enn gjerne de som er ærlige med meg enn de som lyver om sine allergier. Vi har alltid et alternativ, og vi gjør vårt beste. Men til en viss grad. 

Anonymkode: cffd7...d35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt feil at folk som brekker seg av fisk skal sitte å kaste opp for hver bit. Så ekkelt smaker fisk for noen, som å spise kloakk.

Anonymkode: 1d07a...688

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Målet og resultatet er jo det samme, så hvorfor hisse seg opp over om man kaller det allergi eller særhet/kresenhet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Dette er jo latterlig, kan de ikke stå for at de ikke liker fisk, så er det jo deres problem. Og skulle du liksom lukte deg frem til at du måtte lyve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel at du ble irritert og sa det du sa etterpå som var problemet. Du kunne sikkert sagt det på en mildere måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger.

Jeg skal ikke sitte på min høye hest å påstå at jeg er altetende, selv om jeg ble oppdratt til å spise det jeg får servert når jeg er bedt bort. Det er flere ting jeg overhodet ikke liker, bl.a. sliter jeg skikkelig med rakfisk og pinnekjøtt, men jeg later ikke som jeg er allergisk for å slippe å spise det.  Jeg prøver å spise litt når jeg får det servert og sier det som det er, at jeg ikke liker det.  

Jeg har venner som jobber i restaurantbransjen og vet hvor mye merarbeid en "allergibestilling" medfører og syns det blir helt feil å påføre en restaurant det pga at noen ikke liker noe.  I min verden er det mer realt å si at noen ikke liker ting og spørre om det er mulig å tilpasse menyen etter preferansene til "særingene" enn å ljuge på seg en allergi og påføre restauranten masse unødvendig ekstraarbeid.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kort og konsis overskrift er ikke din greie eller? :fnise:  Og pax? Hva skjedde med personer? 

 

Til saken: jeg synes kanskje du er litt lite smidig og litt lite demokratisk. Hos oss har vi regelmessig slike middager med jobb (ca 2 ganger pr år), dvs tre-fire retters meny med vin. (Ps: Treretters er ikke "Grand Menu", det er helt standard middag. Og "full vinpakke" til treretters? :fnise: Det er tre glass vin, det). Hos oss har enten sjefen sjekket ut diverse alternativer på forhånd og så loddet stemningen rundt lunsjbordet eller på Mail, eller delegert det, og vedkommende har gjort det samme. Medvirkning, medvirkning! I mail linkes det til nettsidens menyvalg og man bes om å oppgi hvilken meny man ønsker. Det er ingen som noensinne har tatt det valget på vegne av alle. Hvis noen trenger tilpasninger sendes det kort Mail til restauranten. 

Så det jeg mener du burde ha gjort: involvert kollegaene i valget - både av selve restauranten og i menyvalg. Deretter i mailen til restauranten (du trenger ikke ringe) kort beskrevet at to ikke ønsker fisk. Du trenger da ikke oppgi grunn. Kollegaene dine føler sikkert at de blir hengt ut, og jeg tipper restauranten kan ha fnist litt over en slik beskrivelse. jeg kan faktisk forstå at det blir kjipt for dem ø få servert løksuppen når restauranten har fått den informasjonen, informasjon de så absolutt ikke trenger. 

 

To ønsker ikke fisk. To spiser ikke fisk. To trenger noe annet enn fisk. Det er mange måter å formulere seg på, bare man er bittelitt smidig og bittelitt sensitiv, bittelitt omtenksom og bittelitt hyggelig. Kollegaen din og mannen får rett og slett en mye mindre hyggelig kveld etter det du gjorde, og det kunne så lett vært unngått. Hva de spiser og ikke spiser er ikke din sak. 

 

Så ja, jeg støtter sjefen din, og jeg synes du var hensynsløs og litt bulldozer, og det er ikke urettferdig. Lær litt av dette til en annen gang. 

 

Hilsen en alteter som elsker restauranter, men som ikke legger seg opp i kollegaers sårheten når man skal ha en hyggelig kveld. :) 

Anonymkode: d4702...207

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kort oppsummert: man må ikke si alt rett ut alltid. Det vitner bare om manglende sosiale antenner, og det er sikkert det sjefen din har oppdaget. 

Anonymkode: d4702...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne vel bare ha sagt at de ikke spiser fisk og at du derfor ønsker å forhøre deg om det finnes et alternativ. De synes sikkert det var flaut, og det skjønner jeg jo. Det er uansett bedre at de får noe de liker enn at de må tvinge i seg mat de ikke liker i et sosialt lag. 

At du poengtere at de fikk løksuppe fordi du sa at de ikke likte fisk får meg til å undre om dette er tull, eller at du bare gikk inn for å være ekkel. Det mest normale ville jo bare ha vært å si at det ble ordnet, og at de nå kan vente seg en løksuppe til forrett. 

Anonymkode: fb039...9e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er litt feil at folk som brekker seg av fisk skal sitte å kaste opp for hver bit. Så ekkelt smaker fisk for noen, som å spise kloakk.

Anonymkode: 1d07a...688

Hvis det er så ille så lar de være å spise forretten. Enkelt og greit.

Jeg er selv temmelig kresen men forventer faktisk ikke at det skal tas hensyn til ved bestilling av felles meny på restaurant, og det kunne ikke falle meg inn å først sutre over at jeg ikke likte forretten for så å sutre etterpå over at dette ikke ble presentert som allergi overfor restauranten. Det er da bare å stå over forretten og kose seg med hovedretten, desserten og vinen. Det er jo ikke akkurat snakk om at de går glipp av hele måltidet eller må sitte og sulte mens de andre spiser.
Jeg synes ikke du gjorde noe galt, Christiane.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ordnet en del julebord og sommerfester i min tid, og har stor sympati med deg TS. Du kom likevel seirende ut av dette, for nå slipper du å ordne flere julebord!

Og til dere som mener det er lite demokratisk å bare bestemme sted og meny: om man jobber på et sted med mer enn 5 mennesker det er dønn umulig å få en vettug avstemning, ting tar uendelig mye lenger tid og krefter, og halvparten blir garantert missfornøyde uansett. Jeg havnet faktisk i en HELT LIK situasjon som TS som resultat av demokratisk valg av spisested og meny. Bare at jeg måtte fikse julebordet året etter også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Alice123 skrev:

Jeg har ordnet en del julebord og sommerfester i min tid, og har stor sympati med deg TS. Du kom likevel seirende ut av dette, for nå slipper du å ordne flere julebord!

Og til dere som mener det er lite demokratisk å bare bestemme sted og meny: om man jobber på et sted med mer enn 5 mennesker det er dønn umulig å få en vettug avstemning, ting tar uendelig mye lenger tid og krefter, og halvparten blir garantert missfornøyde uansett. Jeg havnet faktisk i en HELT LIK situasjon som TS som resultat av demokratisk valg av spisested og meny. Bare at jeg måtte fikse julebordet året etter også.

Året før var det en kollega av meg som arrangerte julebordet og han forsøkte seg på en mer demokratisk tilnærming.  Det var mye frem og tilbake og masse dikkedarier før valget ble tatt og langt fra alle var fornøyde i etterkant.  Når folks ønsker varierer fra Friday's til Maemo er det ikke lett å enes om noe...  

Jeg fikk beskjed fra sjefen om at han ikke ønsket å bruke like mye tid på planleggingen i år og ba meg la vær å involvere alle, men å erfaringene fra fjoråret som utgangspunkt for valg av sted.  Jeg avklarte planene, inkl. valg av restaurant og meny med sjefen før jeg bestilte bord og sendte ut epost og informerte om planene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic, men vil bare si tusen takk til alle dere som tar allergi på alvor! :blomst:Vi som ikke tåler noe er avhengig av å bli trodd for at vi skal kunne gå ut og nyte mat og drikke som andre har laget, og da er det ødeleggende at det er "in" å skylde på allergier. 

Har selv opplevd å få servert skalldyrsaus etter å ha informert om skalldyrallergi. De trodde at jeg bare ikke likte blåskjellene som var en del av tilbehøret, og siden det ikke smakte så mye skalldyr av sausen så ville det gå bra. Har også ei venninne som kvier seg for å spise ute fordi det er så mange som tror at siden hun er ung og tynn så er gluten- og laktosefri bare synonym for at hun prøver å være sunn :angry:

Anonymkode: 36bbc...f5f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...