Gå til innhold

Fødeavdeling i Oslo og omegn. Erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du sitere, bør du sitere hele. Jeg hadde risikosvangerskap selv. Jeg har hatt dødfødsel i første svangerskap og ble fulgt tett opp senere, så slutt å snakke om "for oss som har hatt risikosvangerskap". Du er utrolig nedlatende når du skriver at for "oss" er dyktige og erfarne ansatte viktigere enn ro.

Anonymkode: 1f1b1...cec

Jeg synes ikke man kan sammenligne dødfødsel i tidligere svangerskap med det å ha alvorlig (og evt også sjelden) sykdom som innebærer en fare for både mor og barn og som krever tett medisinsk oppfølging både under svangerskapet, fødselen og på barsel. Det er en annen type medisinsk ekspertise og jeg fikk f.eks. beskjed om at jeg ikke bør føde andre steder enn Ullevål eller Rikshospitalet nettopp pga dette. 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg synes ikke man kan sammenligne dødfødsel i tidligere svangerskap med det å ha alvorlig (og evt også sjelden) sykdom som innebærer en fare for både mor og barn og som krever tett medisinsk oppfølging både under svangerskapet, fødselen og på barsel. Det er en annen type medisinsk ekspertise og jeg fikk f.eks. beskjed om at jeg ikke bør føde andre steder enn Ullevål eller Rikshospitalet nettopp pga dette. 

Hvor skriver jeg om årsaken til dødfødselen min da? Hvilket grunnlag har du til å skrive "sykdom som krever tett medisinsk oppfølging" ikke glatt i mitt tilfelle?

Anonymkode: 1f1b1...cec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor skriver jeg om årsaken til dødfødselen min da? Hvilket grunnlag har du til å skrive "sykdom som krever tett medisinsk oppfølging" ikke glatt i mitt tilfelle?

Anonymkode: 1f1b1...cec

*gladt

Anonymkode: 1f1b1...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøje meg så vanskelig auto korr skal være da:

gjaldt 

Anonymkode: 1f1b1...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor skriver jeg om årsaken til dødfødselen min da? Hvilket grunnlag har du til å skrive "sykdom som krever tett medisinsk oppfølging" ikke glatt i mitt tilfelle?

Anonymkode: 1f1b1...cec

Jeg vet selvsagt ikke noe om årsaken til din dødfødsel, men det er ikke poenget. Noen av oss trenger ekspertise som kun finnes på enkelte sykehus og da blir det uvesentlig at Bærum muligens har roligere miljø hvis de ikke har den kunnskapen som trengs for å følge opp mor og barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg vet selvsagt ikke noe om årsaken til din dødfødsel, men det er ikke poenget. Noen av oss trenger ekspertise som kun finnes på enkelte sykehus og da blir det uvesentlig at Bærum muligens har roligere miljø hvis de ikke har den kunnskapen som trengs for å følge opp mor og barn.

Og jeg betviler ikke at du fikk den beskjeden du fikk. Men det gjelder ikke for alle. Du bruker jo din egen opplevelse som veiviser for andres valg. Det følges opp risikosvangerskap andre steder enn riksen og Ullevål også, så man har flere valg som oftes (ikke alltid) eneste jeg ville belyse er at selvom man har hatt en dårlig opplevelse ett sted betyr ikke det at det er slik hver gang. Jeg hadde en god opplevelse, og jeg er sikkert ikke den eneste. Og alle sykehus vil ha fødende som har hatt dårlige opplevelser. Også på riksen og Ullevål selvom ekspertisen er aldri så spisset.

Og til slutt; hvis du leste kun ut i fra innleggene mine at det var så rolig der og derfor var mine risikosvangerskap riktig å ta der, leser du feil altså. Det at det var ro var en tilleggsgode for min del når jeg hadde det risikoelementet jeg hadde. 

Anonymkode: 1f1b1...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i hvertfall veldig fornøyd med Bærum. Hadde også dødfødsel og de var super flinke i en fryktelig tid. Deretter har jeg blitt fulgt tett i senere svangerskap.

det er en rolig og stille fødeavdeling. Jeg vet om flere som har byttet fra travle Oslo-sykehus til Bærum og blitt mye mer fornøyd. Tenk så mange fødsler det er i året. Du vil alltid høre om gode og negative opplevelser uansett hvilket sykehus det er snakk om. 

Anonymkode: 1f1b1...cec

Det er godt du har god erfaring fra Bærum. Jeg er imidlertid ikke fornøyd så langt. Jeg er vanligvis veldig avslappet til fødsel,  men den dårlige oppfølgingen og opplevelser jeg har hatt de gangene jeg har vært der gjør at jeg gruer meg. Selvfølgelig vil det alltid være erfaringer begge veier. Likevel velger jeg nok noe annet neste gang istedenfor å krangle meg gjennom et svangerskap til på Bærum. Jeg har flere risikofaktorer og blir ikke fulgt opp med mindre jeg rent faktisk maser. Det skal være unødvendig. 

Anonymkode: 45330...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke velg Bærum om du ikke må! Er så mange jeg kjenner som har ekstremt dårlige erfaringer der. Dette er 'sterke' jenter som tåler en trøkk, men når de fleste har revnet fra Å til Å pga  dårlig kunnskap og oppfølging fra jordmor sier det litt. Vil ikke skremme noen, bare er så lei meg for hvordan de opplevde fødslene.

Anonymkode: 578b7...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt to fødsler på Ullevål, én på "vanlig " og én på abc. Helt topp selve fødslene, men jeg føder raskt, og rekker ikke vaktskifter og epidural uansett. 

På barselhotellet på vanlig avdeling med førstemann opplevde jeg at vi måtte være veldig "på" selv. Barnet kom i romjula, og pga vikarer og ferie var det ingen som fikk fulgt opp ammingen skikkelig, og vi kom veldig skeivt ut. Også fordi jeg som førstegangsmor ikke visste hvordan det skulle være når det var riktig, også er jeg i tillegg disponert for brystbetennelser viste det seg snart. Dette er mye av grunnen til at jeg valgte abc med nummer to. Jeg opplevde at på abc var de veldig bevisste på hva som sto i papirene mine om tidligere ammerfaringer og ønsker, samt bekymringer jeg hadde pga rask fødsel med nummer én. Det var super oppfølging på barsel, og ammingen gikk mye bedre fra starten av, dog ikke problemfritt den gangen heller. Da vi skulle inn igjen et par dager etter hjemreise for å ta ny gulsottest (barnet var litt i grenseland) hadde jeg crazy melkespreng og vondt og trøbbel med baby som ikke fikk tak og melk som ikke ville ut. Verdens søteste jordmor plasserte meg og babyen i sofaen med ammepute og varme omslag (nyfødtbleier fyllt med varmt vann) og håndkler. Hun tok seg god tid og viste meg løsninger som fungerte, og ga meg troen tilbake på at vi kunne få til ammingen (og det gjorde vi!).

Må legge til at dagen andremann ble født var den overlegent travleste de hadde hatt på abc den sommeren, men det merket jeg ingenting til. Greit nok varte ikke selve fødselen særlig lenge, men barselrommene er i den samme gangen som fødestuene, og hele avdelingen oste ro all den tiden vi var der.

Anonymkode: 84096...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt du har god erfaring fra Bærum. Jeg er imidlertid ikke fornøyd så langt. Jeg er vanligvis veldig avslappet til fødsel,  men den dårlige oppfølgingen og opplevelser jeg har hatt de gangene jeg har vært der gjør at jeg gruer meg. Selvfølgelig vil det alltid være erfaringer begge veier. Likevel velger jeg nok noe annet neste gang istedenfor å krangle meg gjennom et svangerskap til på Bærum. Jeg har flere risikofaktorer og blir ikke fulgt opp med mindre jeg rent faktisk maser. Det skal være unødvendig. 

Anonymkode: 45330...a85

Skjønner veldig godt at du velger et annet sykehus. Hadde jeg selv hatt dårlig opplevelse, uavhengig hvilket sykehus det er, hadde jeg selv valgt noe annet.

Anonymkode: 1f1b1...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke velg Bærum om du ikke må! Er så mange jeg kjenner som har ekstremt dårlige erfaringer der. Dette er 'sterke' jenter som tåler en trøkk, men når de fleste har revnet fra Å til Å pga  dårlig kunnskap og oppfølging fra jordmor sier det litt. Vil ikke skremme noen, bare er så lei meg for hvordan de opplevde fødslene.

Anonymkode: 578b7...28c

Du, dette synes jeg er en veldig merkelig ting å si til fremmende. Jeg tviler ikke på at dine bekjentskaper revnet veldig, men det er enkelttilfeller. Det blir det samme som jeg skal si at man ikke skal velge Ullevål fordi jeg har noen jeg kjenner som ble satt i gang så alt for seint at det ble masse problemer og at de ikke følger nasjonale retningslinjer. Selvom det bar veldig gjeldende for mine bekjentskaper, vet jeg jo at dette ikke er gjengs og at de aller fleste blir satt i gang iht retningslinjer.

Faktum er at Bærum ligger godt an sammen med Ullevål og riksen i lav revning og langt foran Drammen og Ahus:

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/paa-disse-sykehusene-har-kvinner-stoerst-fare-for-aa-revne/a/23325281/

det også artikkelen forteller er at det har blitt en dramatisk nedgang i revninger etter ny arbeidsmetodikk for alle sykehus. Kanskje de du henviser fødte for noen år siden, og ting var anderledes da.

Anonymkode: 1f1b1...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at virkelig ingen kommenterte min, for Guds skyld ikke fød på Bærum tråd...

men la oss si det sånn grad av revning var virkelig ikke problemet her...det var så mye annet bekymringsverdig som skjedde som nesten kostet mitt barns liv...

Anonymkode: b950f...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rart at virkelig ingen kommenterte min, for Guds skyld ikke fød på Bærum tråd...

men la oss si det sånn grad av revning var virkelig ikke problemet her...det var så mye annet bekymringsverdig som skjedde som nesten kostet mitt barns liv...

Anonymkode: b950f...58f

Jeg kommenterte den ikke, av samme grunn som jeg ikke svarte på tråden som gikk på hvorfor man ikke skulle føde på Ullevål. Det er kjipt for deg, men så lenge konsensus ikke er at noe er bedre enn noe annet kan jeg ikke la enkelt hendelser for andre (ukjente) gå inn på meg. I så tilfelle kunne jeg ikke født noe sted.

Anonymkode: 52656...964

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan anbefale Bærum :Nikke: Født der to ganger selv og kjenner mange andre som har født der siste tre årene. Ingen som har vært misfornøyde av de jeg kjenner hvertfall. Jeg har ikke trengt noen ekstra oppfølging i svangerskapet, men de jeg kjenner som har gjort det har vært fornøyd med oppfølgingen de fikk. De som jobber der er helt supre, både på føden og barselavdelingen. Fikk akkurat så mye oppfølging jeg ville og trengte, ingen som kom og tvang ungen på puppen som jeg har hørt om andre steder. Skrekkhistorier hører man fra alle sykehus, jeg har bl.a en niese som fikk CP pga komplikasjoner under fødselen på Ullevål (moren ble ikke tatt på alvor før hjertelyden forsvant). Kunne fint født der likevel om det hadde vært aktuelt:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommenterte den ikke, av samme grunn som jeg ikke svarte på tråden som gikk på hvorfor man ikke skulle føde på Ullevål. Det er kjipt for deg, men så lenge konsensus ikke er at noe er bedre enn noe annet kan jeg ikke la enkelt hendelser for andre (ukjente) gå inn på meg. I så tilfelle kunne jeg ikke født noe sted.

Anonymkode: 52656...964

Helt enig, og det er hva jeg har prøvd å få frem også. Det er så utrolig mange fødsler, at man vil alltid finne mange enkelthendelser. Og i tillegg forbedrer jo avdelingene seg mye også.

et annet eksempel er gamle sykehuset Østfold, Fredrikstad. Fredrikstad Blad hadde veldig fokus på forholdene der, med rette, men man fikk jo inntrykk av at mødre døde som fluer der. Det ble en slags sannhet om at man ikke måtte føde der for alt i verden for noen år siden. Gikk man inn og så, fant man at Fredrikstad rapporterte langt flere hendelser enn øvrige sykehus. Altså de hadde ikke nødvendigvis så vanvittig mange flere tilfeller (selvom de hadde for mange), men at rapporteringsgraden av samme type hendelser var høyere der enn andre steder. Så er det da krisetilfelle i Fredrikstad eller er det stor underrapportering andre steder? Nå gikk den avdelingen igjennom en del endringer, slik at forholdene har blitt mye bedre. I tillegg er det nytt sykehus på kalnes nå, og det hjelper jo veldig på omdømme ift å starte med blanke ark.

men, man kan ikke generelt gå ut i fra enkelthendelser, men et større bilde. Om det gjelder Bærum, Fredrikstad, Ullevål, Lillehammer eller Ahus. Som jeg skrev over her, hadde jeg selv opplevd en dårlig erfaring, hadde jeg byttet neste gang, uavhengig sykehus. For det går på min trygghetsfølelse. Men min opplevelse er ikke fasit for noen andre. Den er bare min. 

Anonymkode: 1f1b1...cec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig, og det er hva jeg har prøvd å få frem også. Det er så utrolig mange fødsler, at man vil alltid finne mange enkelthendelser. Og i tillegg forbedrer jo avdelingene seg mye også.

et annet eksempel er gamle sykehuset Østfold, Fredrikstad. Fredrikstad Blad hadde veldig fokus på forholdene der, med rette, men man fikk jo inntrykk av at mødre døde som fluer der. Det ble en slags sannhet om at man ikke måtte føde der for alt i verden for noen år siden. Gikk man inn og så, fant man at Fredrikstad rapporterte langt flere hendelser enn øvrige sykehus. Altså de hadde ikke nødvendigvis så vanvittig mange flere tilfeller (selvom de hadde for mange), men at rapporteringsgraden av samme type hendelser var høyere der enn andre steder. Så er det da krisetilfelle i Fredrikstad eller er det stor underrapportering andre steder? Nå gikk den avdelingen igjennom en del endringer, slik at forholdene har blitt mye bedre. I tillegg er det nytt sykehus på kalnes nå, og det hjelper jo veldig på omdømme ift å starte med blanke ark.

men, man kan ikke generelt gå ut i fra enkelthendelser, men et større bilde. Om det gjelder Bærum, Fredrikstad, Ullevål, Lillehammer eller Ahus. Som jeg skrev over her, hadde jeg selv opplevd en dårlig erfaring, hadde jeg byttet neste gang, uavhengig sykehus. For det går på min trygghetsfølelse. Men min opplevelse er ikke fasit for noen andre. Den er bare min. 

Anonymkode: 1f1b1...cec

Nemlig. Og det negative trnger ikke skje deg,det holde rmed en av dine nærmesee. 

Anonymkode: 52656...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også en forferdelig opplevelse fra Bærum. Babyen min døde i magen min mens jeg var innlagt der på grunn av svangerskapsforgiftning. Både NPE og Fylkesmannen har konkludert med at det var på grunn av sykehusets feilbehandling at babyen min døde. Velg et annet sykehus om du kan. Har hørt om utrolig mange tilfeller av feilbehandling på det sykehuset  (ikke bare svangerskap/fødsel). 

Vi valgte St.Olavs i neste svangerskap, langt unna men ekspertisen og den fantastiske oppfølgingen veide opp for det. 

Anonymkode: 23526...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...