Gå til innhold

Fødeavdeling i Oslo og omegn. Erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er 7 uker + 2 dager på vei, med termin i oktober. Jeg har tenkt mye på dette med fødeplass og hvilken fødeavdeling jeg ønsker å føde på. Jeg bor i Oslo og valget står foreløpig mellom Rikshospitalet, Ahus og Ullevål. Det har vært vanskelig å finne informasjon om fødeavdelingene på nett og hva de kan tilby sine pasienter. Jeg har lest om erfaringer på forskjellige forum og har dannet meg et inntrykk av de forskjellige fødeavdelingene. 

Jeg ønsker å komme til en fødeavdeling der jordmor/helsepersonell er tilstede ved behov. Ønsker ikke å bli "overlatt til meg selv". Når det gjelder smertelindring, så ønsker jeg flere muligheter. Gjerne lystgass, noe Ahus har. Jeg er usikker på om barselhotell er noe for meg, men det er umulig å vite. Det er ikke sikkert man havner der uansett, avhengig av fødselen. 

Jeg hadde blitt veldig takknemlig om noen kunne delt sine erfaringer med disse fødeavdelingene. På godt og vondt. Jeg synes det er veldig vanskelig å velge. Det er fordeler og ulemper med alle fødeavdelingene og jeg vil velge det som passer meg best. Spesielt som førstegangsfødende. 

 

Anonymkode: 282bb...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal føde, ikke på spa-hotell. Man blir ikke noe mer overlatt til seg selv det ene eller andre stedet. Det avhenger helt av kapasiteten og pågangen den dagen. Alle sykehus i/rundt Oslo er travle. Har du vurdert Bærum? 

Anonymkode: 9e0f3...a4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født alle mine på Riksen og er veldig fornøyd. Hyggelige og dyktige ansatte. Med unntak av helt i starten med eldstemann var jeg aldri overlatt til meg selv, men hadde jordmor med under hele fødselen. Med høyrisikosvangerskap føltes det også veldig bra å ha all mulig ekspertise under samme tak. De ansatte på barsel er også utrolig hyggelige, dyktige og hjelpsomme og de gjorde sitt ytterste for at vi skulle ha det bra. Litt dumt med tomannsrom, men man er ikke på barsel så lenge uansett,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte på Ullevål, var helt ok. Var mye alene uten jordmor, da fødselen tok veldig lang tid og var ikke noe særlig dramatisk. Så de måtte prioritere andre som trengte det mer. Ble flere bytter og en del studenter, men det hører vel til. Var ikke på barselhotellet da babyen hadde lav fødselsvekt.

Jordmora mi anbefalte faktisk Bærum sykehus pga de har bedre tid, en får familierom osv, så hun anbefalte alle med normale svangerskap å søke der.

Er det høyrisiko svangerskap velger man Riksen pga spesialkompetanse.

Om en ønsker lystgass må du ta Ahus.

Jeg valgte Ullevål fordi jeg ville prøve ABC klinikken og tenkte at barselhotell var greit så en slapp dele rom. Men kunne ikke føde på ABC pga infeksjonsfare og ble vanlig barsel da baby ble født for tidlig.

Så vanskelig å planlegge. Tror alle de sykehusene skal være bra.

Anonymkode: 31932...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Bærum Sykehus. Fikk utrolig god oppfølging både under graviditeten og fødselen. Følte alltid at de hadde tid til meg. Merket ingenting til at det var flere andre som fødte samtidig. Mitt barn ble sendt ganske umiddelbart til drammen etter fødsel og der er det en helt fantastisk intensivavd som både far og mor kan være sammen med barnet og helt nyoppusset. fikk dra tilbake på barselavd på bærum etter noen dager på drammen og veldig hyggelige barnepleiere der :)

Anonymkode: 8d760...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skal føde, ikke på spa-hotell. Man blir ikke noe mer overlatt til seg selv det ene eller andre stedet. Det avhenger helt av kapasiteten og pågangen den dagen. Alle sykehus i/rundt Oslo er travle. Har du vurdert Bærum? 

Anonymkode: 9e0f3...a4a

Jeg er klar over at jeg skal føde, og ikke på et "spa-hotell". Fødeavdelingene er store og selvfølgelig travle, men noen bærer mer preg av det enn andre. Jeg ønsker at jordmødre/helsepersonell er tilgjengelige ved behov og at jeg som fødende ikke legger merke til at det er travelt på avdelingen! Det handler om å få en god opplevelse og ikke minste føle seg trygg/ivaretatt. Det er da ikke et urealistisk krav? 

Når det er sagt så er jeg kronisk syk, med en relativt komplisert sykehistorie. Om dette har innvirkning på svangerskapet er jeg usikker på. Det får tiden vise.

Jeg har også tenkt litt på Bærum sykehus. Hørt mye positivt! 

Anonymkode: 282bb...d91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har valgt Bærum sykehust, og er såklart spent. Ønsket et lite sted, som liknet på stedet jeg fødte sist, med enerom og lystgass og mulighet for badekar. Vi var der på ordinær ultralyd, og ble da veldig godt mottatt av en entusiastisk jordmor. De har tilbud om å komme dit noen uker før fødsel for samtale med jordmor om ønsker for fødselen. Håper på en god fødselsopplevelse :-)

Anonymkode: b2486...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er klar over at jeg skal føde, og ikke på et "spa-hotell". Fødeavdelingene er store og selvfølgelig travle, men noen bærer mer preg av det enn andre. Jeg ønsker at jordmødre/helsepersonell er tilgjengelige ved behov og at jeg som fødende ikke legger merke til at det er travelt på avdelingen! Det handler om å få en god opplevelse og ikke minste føle seg trygg/ivaretatt. Det er da ikke et urealistisk krav? 

Når det er sagt så er jeg kronisk syk, med en relativt komplisert sykehistorie. Om dette har innvirkning på svangerskapet er jeg usikker på. Det får tiden vise.

Jeg har også tenkt litt på Bærum sykehus. Hørt mye positivt! 

Anonymkode: 282bb...d91

Som fødende så kan man ikke kreve at man ikke skal merke at det er travelt på avdelingen, er det travelt så er det jo travelt. Kanskje kommer det inn noen ekstra fødende samtidig med deg og det blir en travel dag/natt. Slik er det ofte når man føder i storbyene. Det er ikke lett å forutse hvor og når det skjer et trykk akkurat når du skal føde. Det sagt så blir man jo som oftest godt ivaretatt for det :) Feks hadde jeg og en annen venninne en kjempegod opplevelse av å føde på Riksen, mens to andre venninner igjen hadde en veldig dårlig opplevelse, her er det så mange faktorer som spiller inn. Jeg velger likevel Riksen ved neste fødsel og håper på en like god opplevelse da, selv om jeg vet at akkurat det må jeg ta som det kommer :) 

Anonymkode: 3543b...2a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en kronisk sykdom og endte opp med å velge Ahus. Jeg håper at vi får være på barselhotellet, men tror at vi må bli på avdelingen. Får heller bare bli positivt overrasket hvis vi kan være på hotellet:) Etter det jeg har hørt av andre så virker det veldig bra.

Anonymkode: 3d0b2...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på ullevål i August. Jordmor var inne hos meg under hele fødselen med unntak av en liten spisepause. Absolutt veldig fornøyd og følte meg veldig godt ivaretatt. Havnet på barselavdeling ettersom jeg ikke fikk tømt blæra ordentlig. Der også var de veldig tilstede.

Anonymkode: 862e4...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på Bærum. Foreløpig ikke spesielt imponert. Oppfølging grunnet risikosvangerskap. Vet ikke hvordan opplevelsen blir med fødsel, men hvis den er like dårlig som oppfølgingen blir det ikke Bærum neste gang. 

Anonymkode: 45330...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal på Bærum. Foreløpig ikke spesielt imponert. Oppfølging grunnet risikosvangerskap. Vet ikke hvordan opplevelsen blir med fødsel, men hvis den er like dårlig som oppfølgingen blir det ikke Bærum neste gang. 

Anonymkode: 45330...a85

Jeg kjenner flere som valgte nytt sykehus, vekk fra Bærum, underveis i sitt risikosvangerskap grunnet dårlig oppfølging. Og på venterommet på Riksen overhørte jeg flere ganger andre gravide si at de før hadde kontrollene på Bærum, men var så misfornøyd at de byttet. Det er veldig annerledes for en frisk fødende som ikke skal se sykehuset annet enn under fødselen og noen timer/et par dager på barsel og en som har (høy)risikosvangerskap og skal ha flere kontroller på sykehuset og i tillegg trenger spesiell oppfølging under fødselen og på barsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge du ikke føder på sommeren med mange vikarer på jobb så går det nok greit

Anonymkode: 6d3c3...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg kjenner flere som valgte nytt sykehus, vekk fra Bærum, underveis i sitt risikosvangerskap grunnet dårlig oppfølging. Og på venterommet på Riksen overhørte jeg flere ganger andre gravide si at de før hadde kontrollene på Bærum, men var så misfornøyd at de byttet. Det er veldig annerledes for en frisk fødende som ikke skal se sykehuset annet enn under fødselen og noen timer/et par dager på barsel og en som har (høy)risikosvangerskap og skal ha flere kontroller på sykehuset og i tillegg trenger spesiell oppfølging under fødselen og på barsel. 

Det forstår jeg godt at de valgte. Enerom virker attraktivt, men utover det virker det ikke spesielt bra. Spent på hvordan det blir under og etter fødsel. Jeg har også valgt Bærum på grunn av kort reisevei. Fødselen forrige gang gikk veldig fort. Neste gang blir det Drammen hvis Bærum er like dårlig på fødsel og barsel som de er på oppfølging.  

Anonymkode: 45330...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2017 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig fornøyd med Bærum Sykehus. Fikk utrolig god oppfølging både under graviditeten og fødselen. Følte alltid at de hadde tid til meg. Merket ingenting til at det var flere andre som fødte samtidig. Mitt barn ble sendt ganske umiddelbart til drammen etter fødsel og der er det en helt fantastisk intensivavd som både far og mor kan være sammen med barnet og helt nyoppusset. fikk dra tilbake på barselavd på bærum etter noen dager på drammen og veldig hyggelige barnepleiere der :)

Anonymkode: 8d760...fe4

Drammen har en av de beste nyfødt-intensivene i landet. 

Anonymkode: 52656...964

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte på Ullevål i januar, og hadde 2 forskjellige jordmødre under fødsel. Gikk greit, hadde mye oppfølging pga igangsatt fødsel og noe styr underveis. 

På barsel og hotell var jeg overlatt helt til meg selv tross behov for oppfølging. Virket som de kun prioriterte det det stod om livet, eller faktisk også kjendiser. Kjent folk fikk 30 min omvisning i bleiehylla mens vi andre bare måtte klare oss selv.

Jeg forventer ingen oppfølging med hverken ammmng eller annet neste fødsel, men søker meg inn på ABC i håp om litt bedre forhold. 

Anonymkode: 1000b...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det forstår jeg godt at de valgte. Enerom virker attraktivt, men utover det virker det ikke spesielt bra. Spent på hvordan det blir under og etter fødsel. Jeg har også valgt Bærum på grunn av kort reisevei. Fødselen forrige gang gikk veldig fort. Neste gang blir det Drammen hvis Bærum er like dårlig på fødsel og barsel som de er på oppfølging.  

Anonymkode: 45330...a85

Jeg er i hvertfall veldig fornøyd med Bærum. Hadde også dødfødsel og de var super flinke i en fryktelig tid. Deretter har jeg blitt fulgt tett i senere svangerskap.

det er en rolig og stille fødeavdeling. Jeg vet om flere som har byttet fra travle Oslo-sykehus til Bærum og blitt mye mer fornøyd. Tenk så mange fødsler det er i året. Du vil alltid høre om gode og negative opplevelser uansett hvilket sykehus det er snakk om. 

Anonymkode: 1f1b1...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mareritt opplevelse i Bærum for 12 år siden ble ikke igangsatt før fire dager etter at vannet hadde gått. Jeg var da 19 dager over termin. Fikk beskjed om å presse ut uten rier ellers dør hun. Jeg ble sett ned på og nærmest latterlig gjort uansett hva jeg sa. Fikk senere vite at jeg mest sannsynlig hadde svangerskaps forgiftning som aldri ble tatt tak i...

Anonymkode: b950f...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om flere som har byttet fra travle Oslo-sykehus til Bærum og blitt mye mer fornøyd. Tenk så mange fødsler det er i året. 

Anonymkode: 1f1b1...cec

Igjen kommer det an på hva man har behov for. Store sykehus med mange fødsler har også mye bedre erfaring enn mindre sykehus og for oss med risikosvangerskap er dyktige og erfarne ansatte viktigere enn at det er rolig (og jeg merket forøvrig aldri noe til travelhet enda det var stappfullt både på føden og barsel under to av mine fødsler). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Arkana skrev:

Igjen kommer det an på hva man har behov for. Store sykehus med mange fødsler har også mye bedre erfaring enn mindre sykehus og for oss med risikosvangerskap er dyktige og erfarne ansatte viktigere enn at det er rolig (og jeg merket forøvrig aldri noe til travelhet enda det var stappfullt både på føden og barsel under to av mine fødsler). 

Skal du sitere, bør du sitere hele. Jeg hadde risikosvangerskap selv. Jeg har hatt dødfødsel i første svangerskap og ble fulgt tett opp senere, så slutt å snakke om "for oss som har hatt risikosvangerskap". Du er utrolig nedlatende når du skriver at for "oss" er dyktige og erfarne ansatte viktigere enn ro.

For det første, når du sitter med et dødt barn i armene er det faktisk overraskende viktig med ro, og at det ikke piper overalt og flyr folk ut og inn. Det er faktisk også betryggende at det ikke er veldig mange forskjellige jordmødre, dette gjelder også for senere oppfølging. Videre er det ofte større gjennomtrekk av ansatte på større arbeidsplasser en mindre. Bærum er heller ikke en bitte liten avdeling, de har rundt 1500-1700 fødsler i året. Og til slutt er det slik at selvom du opplevde ikke noe stress lå venninna mi på gangen på Ullevål under store deler av åpningsfasen. En annen ble igangsatt så seint på Ullevål grunnet kapasitetsproblemer på jordmødre at ungen var over 5 kg, de måtte knekke kragebeinet og baby var omtrent livløs når den kom ut. Masse problemer i ettertid. En annen for under ett halvt år siden ble igangsatt dag 16 over termin fordi det var så mye å gjøre der. Det er heller ikke iht nasjonale retningslinjer.

Men så har du alle de utallige hendelsene som går strålende. Både her og der. Poenget mitt var at det er så mange fødsler i året at uansett hvilket sykehus man velger vil man høre om både positive og negative historier. 

Anonymkode: 1f1b1...cec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...