Gå til innhold

De eldre og omstilling til data


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker

Data er  forlengst blitt obligatorisk pensum på ungdomskolen ,og borna får idag gjerne  IPad,og mobil   i dåpsgave,og de får datakunskapen  inn med morsmjølka........Nå  blir ofte sagt  at det er blitt  en  slags  en "genrasjonskløft" i  bruk av data som arbeidsredskap...Og mange eldre brukere har måtte forsøke å tilegne seg denne kunnskapen i godt voksen alder.

.....Dei fleste bedrifter inkl. NAV legger m.a mer ,og mer om til elektronisk korrespondanse,og de oppfordrer  brukerne å nytte hjemmesiden   dersom ein ønsker å utføre tjenester,og  holde seg oppdatert .....Tidligere så kunne ein ta ein telefon å få snakke med ein rådgiver ved kundesenteret,men idag er ein  jaggu heldig om ein idet heiletatt kjem  igjnnom på telefonen om ein ringer kl. 09,og kommer  igjennom "før"stengetid  kl. 15.30 ....Skal ein bruke tlf. så må ein vera tålmodig,og først belage seg på å   taste inn en serie  nr. 1-2-3-4-5 osv. medan  tellerskrittene løper og   "før" ein endeleg får bekreftet at ein står nr. 40   køen.....Ofte  må ein "rykke tilbake til start"  ....Før dama i "andre enden er ferdig  snakka" så har ein kanskje  glemt  hvilke tall ein skulle velge.o.s.v.....

Neste bli vel at ein kommuniserer med fastlegen på Skype   og  Webcamera,og dernest  bestiller sykehusplass på Facebook...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 19. februar 2017 den 17.04, Klinke skrev:

  ....Før dama i "andre enden er ferdig  snakka" så har ein kanskje  glemt  hvilke tall ein skulle velge.o.s.v.....

Jeg antar umiddelbart at du er av den eldre generasjonen? Du kan nemlig trykke tallet i sekundet du hører ett alternativ som passer deg, og trenger ikke å vente på at "dama er ferdig snakka". Dama blir ikke sur, hun er nok bare et opptak som spilles. :P

Også blir det for enkelt å skylde på alder. Min mormor på 81 eier iPad og kan både google, skype, Facebook og YouTube. Hun lærte det selv (og hun var et eller annet datakurs for eldre, som hun fant selv) for å kunne holde kontakt med barnebarn og oldebarn som omtrent alle bor langt vekke. YouTube lærte hun selv når hun skjønte at der kunne hun søke opp og se på gamle glemte artister som hun likte. Google lærte hun når hun skulle finne ut noe om blomsterfrø. osv. Altså, hun hadde motivasjon - derfor fikk hun det til. Også er hun nok ikke av de dummeste. :P

Anonymkode: ff915...9d3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lager jo problemer ut av ingenting. 

Jeg opplever også at de fleste eldre er nysgjerrige på den teknologiske utviklingen, selv om det tar litt lengre tid for dem å sette seg inn i det. Det er noen som syter og krangler over bagateller, men disse finnes i alle aldre. 

Anonymkode: 15de1...ac0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker

 Er etterhvert  "sjølv" blitt nokså nysgjerrig på all denne nyskapningen,og har til en viss  grad måtte tilpasse meg pc-er og den teknologiske nyvinningen. i jobbsamanheng,....... Det går mot slutten å   "prate saman"  og all  kommunikasjonen skal  helst foregå på e-post.....Sikkert like greitt.!......Da slipper ein å sjå folk i øynene,og det blir  det ikkje så personleg lenger,og fastlegen kan stille diagnosen igjennom Pc-en på kontoret.... ......Hyggeleg  å høre at din mormor på 81 har greidd å tilpasse denne teknologiske nyvinning,og er vel forlengst komt på facebook.......Ser mange barn helt nedi 3 års alderen  er så hekta på IPad at huden  er utslitt under  fingertuppene ,og øynene blitt firkantet....

Mange "eldre" har til en viss grad "heldigvis"  greidd å tilegne seg denne nye teknologien,og er til en viss grad blitt  sjølvhjelpte ,....Dette såfremt  de har  hatt noen å spørre,og noen som kan hjelpe dem og støtte dem underveis.....Hva vil du si til alle dem som ikkje har det...?.....

Tidligere så stilte en bilrepratør diagnosen igjennom hørsel,syn og fagkompetanse .....Idag pc-en.......Moderne biler er idag fylt opp m/ en mengde "svarte bokser",som skal overvåkes ......Problemet er bare at bilkonstrukørene som sitter i en lekegrind på bilfabrikkene har ikkje teke høgde for at det i Norge pøses tonnevis m/ salt på norske veier,og rust er fremdeles bilen værste fiende.....

Siste nyvinning er DAB+,og Norge skal vist vera eit forgangsland,og mange radioer havner på søppeldynga....Heilt greitt m/ DAB+,men hvorfor ikkje vente til mange andre land også har fått innstallert DAB+ og landet forøvrig har fått god dekning...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste eldre har vært på Facebook i mange år allerede. Tror ikke dette blir noe problem 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg vet ikke helt om jeg forstår problemet her. Skulle du ønske du behersket teknologien bedre, eller vil du bare klage og er på jakt etter noen som er enig med deg?

Det er nå en gang slik at verden har blitt sånn. Du må forholde deg til dette, men HVORDAN du forholder deg til det, velger du helt selv. Er det mye som virker håpløst og uforståelig, ring kommunen (ja, de har fortsatt telefonnummer) og spør om det arrangeres datakurs for eldre. Du løser ingenting for din egen del ved å sitte og knuge på at alt var bedre før. Jeg er ingen stor fan av ny teknologi selv, men har innsett at det aller meste her i verden kan læres. Ingen forstår det de ikke kan, samme om det gjelder gårdsdrift, rørlegging, bilkjøring eller databruk. Du kan lære dette :) Du klarte tross alt å rote deg inn på KG-forumet, av alle plasser. Tror dette ordner seg, jeg.

Anonymkode: 2506b...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er veldig slitsomt med DNB når jeg kort skal prøve å beskrive problemet, som regel så oppfatter ikke datamskinen hva jeg sier eller så må jeg forkorte så mye at det ikke er noe poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som faller utenfor.

Eks er mormor svaksynt. Dårlig hørsel. Et mareritt å ringe der du må taste, ditt og datt.

Nå fins det pc for svaksynte,men det er en terskel å gå på kurs ved 85 år.

 

Anonymkode: a358a...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere steder de eldre kan få hjelp med datautstyret sitt. Servicen på elektrokjedene er ofte veldig hjelpsomme med eldre folk som trenger litt ekstra innføring har jeg hørt. Ellers er det kurs, naboer eller familie som ofte hjelper til for å sette folk inn i det de ikke kan. Men det er også en gruppe eldre som ikke er interessert i å lære data og det synes jeg vi må respektere i samfunnet. Utviklingen har gått litt for fort og banker og slikt faser ut filialer i stor fart for å spare penger. Thorvald Stoltenberg klagde på dette når de la ned hans faste bankfilial gjennom mange år.

Anonymkode: 2a2b8...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...