Gå til innhold

Jobbe for et stort selskap eller lite selskap? Erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Førstegangsjobbsøker her. Noen tanker om hva som er best av å jobbe i et stort selskap eller et lite selskap? Har fra tidligere kun erfaring med å jobbe i et mindre selskap.

Fordeler med et lite selskap slik jeg ser det er at ting blir tettere og det er mindre avstand til sjefens dør. Kanskje mer variasjon i arbeidsoppgaver og mulighet til å få mer ansvar? 

Et større selskap kan kanskje ha høyere lønninger? Og mer kompetanse og mulighet til å lære mer? Samtidig vil man kanskje fort bli en av mange og får mer rutinemessige arbeidsoppgaver og mindre variasjon?

Setter pris på innspill! :)

Anonymkode: 9ad48...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva som er best kommer an på hvor du er i karrieren, hvilken bransje det er snakk om, hva slags stilling, og ikke minst - din personlighetstype.

Jeg jobber i et lite firma og trives godt med det. Har en økonomiutdannelse, men vil helst jobbe med andre ting. I et mindre firma er det bedre muligheter for å "krysse over" og ha ansvar for flere områder - i et større firma har du stillingen du har. Det er også lettere å stige i gradene, og man får et personlig forhold til sjefen. Jeg har vært der jeg er i snart to år og har steget i gradene ganske raskt. Nå har jeg kundeansvar alene, jobbreiser, får bonuser og mer. 

Når det er sagt har ikke firmaet mitt et kjent navn, og dermed ikke så mye tyngde på CVen om jeg skulle søke et annet sted.

Anonymkode: a297a...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme. Har vært på intervju hos et stort selskap og skal i intervju til et mindre i morgen. Har godt inntrykk av begge plasser. 

Anonymkode: a4cbd...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med mindre firma: Mulighet er for andre typer arbeidsoppgaver og dermed variasjon, kanskje også å bytte stillingstype helt hvis du viser at du håndterer andre oppgaver enn de du egentlig er utdannet for bra. Som regel kortere vei til sjefen/ledergruppen, generelt mindre byråkrati for å få gjort ting og dermed enklere å vise hva du er god for. For nyutdannede kan slike stillinger ofte fungere bra, fordi man ikke kommer inn i en rutine der man bare gjør et enkelt aspekt av arbeidsoppgavene, slik det gjerne er i større bedrifter. På den annen side kan det bli stor arbeidsmengde for en som ikke er vant med mye variasjon og det kan lett bli lange dager. 

Bakdeler er mer sårbarhet og høyere arbeidspress i mindre bedrifter. Ofte er man den eneste som gjør sine arbeidsoppgaver, og mange ledere vil derfor ikke godta at du tar ut ferie, i verste fall ikke at du er syk heller. Det eneste som kvalifiserer til fravær er tilnærmet egen begravelse slik det sies i "min" bransje. 

Anonymkode: 95838...41f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet fra et firma med 10 000 ansatte til et med 35 ansatte i høst. 

Jeg trodde det kom til å bli bedre i et lite firma, men jeg oppdaget raskt ulempene. 

Ulemper med lite firma: 

- færre folk med samme kompetanse som meg - noe som betyr at det er vanskelig å få tatt ut ferie når man vil... 
- færre frysegoder. Et stort sekslap kan lettere forhandle seg til gode avtaler, og dermed tilby ting som gratis treningssenter, mobil, rabatter hos flyselskaper, osv. Her jeg jobber nå har vi absolutt ingen frynsegoder, vi må til og med kjøpe vår egen mobil... I gamlejobben hadde vi eget treningsrom, rabatt hos treningssenter, rabatt hos flyselskap, fikk mobil, mulighet til å låne firmahytter over hele landet og i spania og hellas for en slikk og ingenting, det ble arrangert fancy turer og fest og moro, og diverse andre godsaker.
- færre folk betyr at det er viktigere å like akkurat de folkene som er der. I det store firmaet var det masse folk man kunne prate med og spise lunsj med om man ikke likte akkurat de som var på ens egen avdeling. I det lille firmaet nå er man stuck med de få folkene som er der, enten man nå liker dem eller ikke. 
- færre folk å spørre om råd om ting. Jeg er den eneste som jobber med det jeg jobber med her, altså er alt ansvaret mitt, og om jeg står fast, dumt for meg. 

Fordeler med lite firma: 

- større sannsynlighet for å kunne påvirke arbeidshverdagen. Siden turen opp til sjefen er kort, kan man snakke direkte med de som bestemmer ting. I det store firmaet var man prisgitt det hr bestemte var best for 10 000 ansatte, og det var overhodet ikke noe rom for individuell tilpasning. Alt skulle være likt og strømlinjeformet. 

Jeg må si jeg foretrakk å jobbe i et stort firma. Jeg lengter litt tilbake til det. 

Anonymkode: 3ccd0...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode betraktninger her. Takk! :)

Har nå fått et tilbud med et stort og anerkjent selskap men har også en søknad til behandling hos et mindre selskap. Er fortsatt usikker på jeg innrømme men må bestemme meg snart...

Anonymkode: a4cbd...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...