Gå til innhold

Bedt på middag / liker ikke maten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Maleficenta skrev:

Den som er sær i kosten har selv skyld i det. Ikke en allergiker. Voksne som barn må lære seg å bli vant til nye smaker. Hvis ikke ender det jo opp med at man ikke kan spise annet enn spaghetti med ketchup eller brødskive med nugatti til alle måltider.

Jeg har flere ting jeg ikke liker, det betyr ikke at jeg ikke er vant med nye smaker. Jeg elsker å prøve nye ting, elsker ny mat men det gjør ikke at jeg plutselig liker feks komle, lam, spaghetti i tomatsaus, nugatti, brunost. Man kan være vant med mye selv om man har ting man ikke liker. 

Anonymkode: 7a5b7...115

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Thyra skrev:

Jeg brekker meg heller ikke av mat jeg ikke liker. Men folk er forskjellige. 

Det er forskjell på å ikke like og å ha skikkelig avsmsk for noe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Maleficenta skrev:

Den som er sær i kosten har selv skyld i det. Ikke en allergiker. Voksne som barn må lære seg å bli vant til nye smaker. Hvis ikke ender det jo opp med at man ikke kan spise annet enn spaghetti med ketchup eller brødskive med nugatti til alle måltider.

Hun sier jo at hun har/har hatt et vanskelig forhold til mat. Jeg aner ikke hva som ligger bak, men jeg antar det er mer enn bare "liker ikke". Da tror jeg ikke hun har så mye nytte av slik tilvenning når hun er sammen med andre voksne og endatil på besøk. Det må da oppleves direkte ydmykende? 

Det har ingenting med ts å gjøre, for jeg vet som sagt ikke hva som er hennes problem, men jeg har møtt et par stykker som har et veldig vanskelig forhold til enkelte typer mat på grunn av traumer de har opplevd. Problemer med mat kan skyldes alt fra ren kresenhet til assosiasjoner på grunn av incest i barndommen. Vi vet vanligvis lite om graden av skyld i matproblemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, coffeegirl83 skrev:

Hvordan spise det du får servert, hvis du overhodet ikke liker det?? Hadde du gjort det? Det er helt sikkert noe du også ikke liker ;-)

Nå var det ikke meg du siterte, men jeg fatter ikke at man skal lage så stor sak utav det. SPIS NÅ KUN TILBEHØRET DA, hvis det er så vanskelig. Voksne folk spiser det de blir servert sålenge de ikke har allergier mot maten. En tar IKKE med seg egen mat når man er bedt til middag. Da holder man seg heller hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det er forskjell på å ikke like og å ha skikkelig avsmsk for noe

Enig. Jeg har flere ting jeg ikke er så glad i,  og noen få ting som smaker skikkelig fælt. Men har aldri brekt meg av moderate mengder mat hvis jeg ikke var kvalm i utgangspunktet. Noen ganger har lukten,  konsistensen og tanken på hva man spiser mer å si enn selve smaken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Honey Dew skrev:

Nå var det ikke meg du siterte, men jeg fatter ikke at man skal lage så stor sak utav det. SPIS NÅ KUN TILBEHØRET DA, hvis det er så vanskelig. Voksne folk spiser det de blir servert sålenge de ikke har allergier mot maten. En tar IKKE med seg egen mat når man er bedt til middag. Da holder man seg heller hjemme.

Voksne spiser hva faen de vil

Anonymkode: c7412...024

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Voksne spiser hva faen de vil

Anonymkode: c7412...024

Da får de holde seg hjemme og spise hamburgerne/pizzaene sine og du; det er ikke nødvendig å banne. Folk med et bra ordforråd har ikke behov for å hive inn banneord i annenhver (eller hver) setning. En klarer godt å få frem det en mener uten å bruke stygge ord.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Vi blir stadig bedt på middag hos svigersønn.. De vet at jeg er sær i matveien og tidligere har hatt et anstrengt forhold til mat. De ber på lam og fisk som de vet jeg ikke spiser. Synes det er så flaut å bli med samboer, men han mener jeg er barnslig. Nå så er vi igjen best på fisk og det blir vel lam til påske. Jeg fikk sist servert wienerpølser(!!) og potet. Denne gang vil jeg helst være hjemme. Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 37a57...31f

Du får forsyne deg med det tilbehøret du liker da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, antbug skrev:

Hun sier jo at hun har/har hatt et vanskelig forhold til mat. Jeg aner ikke hva som ligger bak, men jeg antar det er mer enn bare "liker ikke". Da tror jeg ikke hun har så mye nytte av slik tilvenning når hun er sammen med andre voksne og endatil på besøk. Det må da oppleves direkte ydmykende? 

Det har ingenting med ts å gjøre, for jeg vet som sagt ikke hva som er hennes problem, men jeg har møtt et par stykker som har et veldig vanskelig forhold til enkelte typer mat på grunn av traumer de har opplevd. Problemer med mat kan skyldes alt fra ren kresenhet til assosiasjoner på grunn av incest i barndommen. Vi vet vanligvis lite om graden av skyld i matproblemet.

Har hatt ja... om problwmene handlet om traumer så hadde det jo vært direkte ondskapsullt av datteren å servere akkurat den maten da...

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Da får de holde seg hjemme og spise hamburgerne/pizzaene sine og du; det er ikke nødvendig å banne. Folk med et bra ordforråd har ikke behov for å hive inn banneord i annenhver (eller hver) setning. En klarer godt å få frem det en mener uten å bruke stygge ord.

Det er ikke nødvendig å ikke banne heller. Jeg banner så mye jeg vil, ingenting galt med det.

Anonymkode: c7412...024

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Majott skrev:

Hun liker ikke fisk og lam. Hun kan sikkert jobbe med det, men et middagsselskap er vel ikke rette sted/tidspunkt å gjøre det?

Jeg kjenner flere voksne personer som ikke liker kylling. Jeg ber ikke dem på middag, og serverer kylling. De får noe annet. Så enkelt er det.

 

Hun skriver at hun er sær i matveien, så det er sikkert ikke bare lam og fisk som er problemet. Hvis det er kun det som er problemet, så burde hun være voksen nok til å ta en liten porsjon. 

Anonymkode: fd6ad...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje svigersønnen også mener at hun bør bli vandt til normal mat? Hva vet jeg.

Endret av Fugleskremsel
Feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Honey Dew skrev:

Nå var det ikke meg du siterte, men jeg fatter ikke at man skal lage så stor sak utav det. SPIS NÅ KUN TILBEHØRET DA, hvis det er så vanskelig. Voksne folk spiser det de blir servert sålenge de ikke har allergier mot maten. En tar IKKE med seg egen mat når man er bedt til middag. Da holder man seg heller hjemme.

Men det er litt rart å invitere noen på middag man vet de ikke liker. Det hadde faktisk ikke falt meg inn om jeg visste om det på forhånd. 

Anonymkode: 7a5b7...115

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Honey Dew skrev:

Da får de holde seg hjemme og spise hamburgerne/pizzaene sine og du; det er ikke nødvendig å banne. Folk med et bra ordforråd har ikke behov for å hive inn banneord i annenhver (eller hver) setning. En klarer godt å få frem det en mener uten å bruke stygge ord.

Det er mange som reagerer på den måten når de møter selveste tante Sofie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Majott skrev:

Jeg tenker det samme! Dette er datter og svigersønn, som sikkert vet om ts sine problemer. Hvorfor serverer de gjentatte ganger mat som ts ikke klarer å spise? Det blir da ikke hyggelig hverken for ts eller vertene. 

Når jeg inviterer på middag, er det viktig for meg at gjestene liker maten som serveres. Noen ganger spør jeg også om de liker ditt eller datt. Jeg kunne aldri tenkt meg å servere noe som jeg visste at en av gjestene ikke klarte å spise. Særlig når man er et lite lag med få gjester. Da teller hver enkelt gjest mer enn om det hadde vært 30 gjester. 

Det er ganske enkelt å unngå å servere fisk eller lam, det finnes jo så utrolig mye annet man kan lage. Man MÅ ikke servere det til en i nærmeste familie, som man vet ikke klarer det. 

 

Antagelig er det datteren til samboeren til ts og svigersønn. Hvis det er datteren til ts, så hadde hun vel skrevet det.

 

Anonymkode: ae40e...d09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Antagelig er det datteren til samboeren til ts og svigersønn. Hvis det er datteren til ts, så hadde hun vel skrevet det.

 

Anonymkode: ae40e...d09

Da burde det vel het stedatter eller noe. Men de vet det jo uansett 😊

Anonymkode: 7a5b7...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Antagelig er det datteren til samboeren til ts og svigersønn. Hvis det er datteren til ts, så hadde hun vel skrevet det.

 

Anonymkode: ae40e...d09

Hun sa min svigersønn så jeg tenkte det var hennes datter. Men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er en eller to ting jeg vet folk ikke liker, så serverer jeg ikke det. Dersom lista er eviglang, slik at de egentlig burde vært deltager i "Hellstrøm rydder opp hjemme", så tar jeg IKKE hensyn overhode. Da får de pirke i maten så mye de orker, la vær å spise eller la vær å komme. De kan og ta med mat etter visse regler jeg har i huset.

Som oftest serverer folk noe mer enn bare et stykke lam eller et stykke fisk, men her har jo de i tillegg kjøpt inn pølser til deg, men det var ikke bra nok tydeligvis? Hva mer er det egentlig på lista di over "ikke liker"? Er den egentlig ganske lang, slik at det er vanskelig å ta hensyn til deg hele tiden?

Hadde syntes det var flaut selv om jeg hadde hatt en samboer som pirket slik i maten, og hadde eviglang liste over "ikke liker".

 

Anonymkode: e8d1d...2b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brekker meg veldig sjeldent over mat jeg ikke liker, det eneste jeg ikke klarer er rå tomater. Og jeg vet med meg selv som vert at jeg heller vil noen tar med litt egen mat enn at de pines ved matbordet mitt eller avlyser.

Anonymkode: 0b2a8...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Honey Dew skrev:

Da får de holde seg hjemme og spise hamburgerne/pizzaene sine og du; det er ikke nødvendig å banne. Folk med et bra ordforråd har ikke behov for å hive inn banneord i annenhver (eller hver) setning. En klarer godt å få frem det en mener uten å bruke stygge ord.

Folk som banner har et større ordforråd, er mere kreative og mindre stresset enn folk som ikke gjør det. Og det at noen har enkelte typer mat de ikke liker er ikke synonymt med at alt de spiser er hamburger og pizza.

Anonymkode: 0b2a8...23f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...