Gå til innhold

Bedt på middag / liker ikke maten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å ta med egen mat synes jeg er utrolig sært! Har aldri opplevd noen ta med eget kjøtt når jeg har laga mat...Da synes jeg du bare skal holde deg hjemme. Skjønner godt at samboeren din blir irritert og flau. Du er ikke 5 år.

Anonymkode: fd6ad...b93

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig ikke. Når noe er så "ekkelt" at man brekker seg, eventuelt kaster opp av det, så er det irrelevant om deg er smalahove, fisk, kjøtt, melkesjokolade, rødvin, smurfepastiller eller gulrøtter. 

Anonymkode: baaa5...14e

Det er jo spesielt å brekke seg av noe bare fordi det ikke er sånn kjempegodt. Forstår om man brekker seg av heelt spesielle ting som vi i norge ikje er vant til å spise som de fleste har sperrer mot. Men av helt vanlig lammestek eller en lakserett f.eks? Det er jo helt vanlig å spise

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å ta med egen mat synes jeg er utrolig sært! Har aldri opplevd noen ta med eget kjøtt når jeg har laga mat...Da synes jeg du bare skal holde deg hjemme. Skjønner godt at samboeren din blir irritert og flau. Du er ikke 5 år.

Anonymkode: fd6ad...b93

Hvorfor er det så sært? Det er mange allergikere som gjør det, så hvorfor ikke en som er sær i kosten? Hun skaper jo mindre bryderi for vertskapet også, så slipper de å styre med ekstramat som uansett ikke faller i smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stadig er stadig? Lov å si nei hvis det er invitasjon hver uke. Wienerpølser med potet høres direkte ekkelt ut, men man eter det man får :) du trenger ikke å ta mer enn en liten porsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud. Ikke ta med egen mat. Spis tilbehør og smil og prat om andre ting. Stek en grandis  når du kommer hjem. Hvor vanskelig kan det være? Dette er jo nærmeste familie, ikke middag hos Sonja. 

Anonymkode: 87c75...b30

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, antbug skrev:

Hvorfor er det så sært? Det er mange allergikere som gjør det, så hvorfor ikke en som er sær i kosten? Hun skaper jo mindre bryderi for vertskapet også, så slipper de å styre med ekstramat som uansett ikke faller i smak.

Den som er sær i kosten har selv skyld i det. Ikke en allergiker. Voksne som barn må lære seg å bli vant til nye smaker. Hvis ikke ender det jo opp med at man ikke kan spise annet enn spaghetti med ketchup eller brødskive med nugatti til alle måltider.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Loki Laufeyson skrev:

Spist det jeg fikk servert.

Hvordan spise det du får servert, hvis du overhodet ikke liker det?? Hadde du gjort det? Det er helt sikkert noe du også ikke liker ;-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg kan lese, er det kun snakk om får/lam og fisk? To ting. Reagerer mer på vertskapet som insisterer på å servere de to tingene de vet hun ikke liker hver gang de inviterer. 

 

Anonymkode: baaa5...14e

Jeg tenker det samme! Dette er datter og svigersønn, som sikkert vet om ts sine problemer. Hvorfor serverer de gjentatte ganger mat som ts ikke klarer å spise? Det blir da ikke hyggelig hverken for ts eller vertene. 

Når jeg inviterer på middag, er det viktig for meg at gjestene liker maten som serveres. Noen ganger spør jeg også om de liker ditt eller datt. Jeg kunne aldri tenkt meg å servere noe som jeg visste at en av gjestene ikke klarte å spise. Særlig når man er et lite lag med få gjester. Da teller hver enkelt gjest mer enn om det hadde vært 30 gjester. 

Det er ganske enkelt å unngå å servere fisk eller lam, det finnes jo så utrolig mye annet man kan lage. Man MÅ ikke servere det til en i nærmeste familie, som man vet ikke klarer det. 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
Akkurat nå, coffeegirl83 skrev:

Hvordan spise det du får servert, hvis du overhodet ikke liker det?? Hadde du gjort det? Det er helt sikkert noe du også ikke liker ;-)

Selvfølgelig er det ting jeg ikke liker, men er da høflig og tar litt uten å gjøre et stort nummer ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det er jo spesielt å brekke seg av noe bare fordi det ikke er sånn kjempegodt. Forstår om man brekker seg av heelt spesielle ting som vi i norge ikje er vant til å spise som de fleste har sperrer mot. Men av helt vanlig lammestek eller en lakserett f.eks? Det er jo helt vanlig å spise

Hvilke smaker som kan få det til å vrenge seg i en henger ikke nødvendigvis sammen med hva som er vanlig å spise. Det er like "greit" å mislike kjøttkaker eller fiskeboller som å mislike blekksprut eller lutefisk. Nå framstår riktignok ts som mer enn alminnelig kresen. 

Er jeg invitert på noe jeg vet jeg ikke liker,  spiser jeg hjemme før jeg drar og forsyner meg veldig lite, eventuelt spiser mest tilbehør. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt, hadde ALDRI spist noe jeg ikke likte.

Anonymkode: c7412...024

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Maleficenta skrev:

Den som er sær i kosten har selv skyld i det. Ikke en allergiker. Voksne som barn må lære seg å bli vant til nye smaker. Hvis ikke ender det jo opp med at man ikke kan spise annet enn spaghetti med ketchup eller brødskive med nugatti til alle måltider.

Ikke alle liker ketchup... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, antbug skrev:

Hvorfor er det så sært? Det er mange allergikere som gjør det, så hvorfor ikke en som er sær i kosten? Hun skaper jo mindre bryderi for vertskapet også, så slipper de å styre med ekstramat som uansett ikke faller i smak.

Har du en sykdom eller er allergisk er det noe helt annet. Dette handler om en person som er kresen og sær i matvanene. Det synes jeg blir for tåpelig for en voksen person. Da bør personen jobbe med sin oppfattelse av mat.

Anonymkode: fd6ad...b93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Majott skrev:

Jeg tenker det samme! Dette er datter og svigersønn, som sikkert vet om ts sine problemer. Hvorfor serverer de gjentatte ganger mat som ts ikke klarer å spise? Det blir da ikke hyggelig hverken for ts eller vertene. 

Når jeg inviterer på middag, er det viktig for meg at gjestene liker maten som serveres. Noen ganger spør jeg også om de liker ditt eller datt. Jeg kunne aldri tenkt meg å servere noe som jeg visste at en av gjestene ikke klarte å spise. Særlig når man er et lite lag med få gjester. Da teller hver enkelt gjest mer enn om det hadde vært 30 gjester. 

Det er ganske enkelt å unngå å servere fisk eller lam, det finnes jo så utrolig mye annet man kan lage. Man MÅ ikke servere det til en i nærmeste familie, som man vet ikke klarer det. 

 

Joda litt enig der. Det virker nesten som de bevisst inviterer henne på de to tingene de vet hun ikke liker bare på trass.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thyra skrev:

Ikke alle liker ketchup... 

Var bare eksempler på ting som typiske kresne barn pleier å like..  kan være andre ting og men var de eksemplene jeg kom på i farten

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det at du har tidligere hatt et angstrengt forhold til mat, antageligvis spiseforstyrrelse er jo ikke relevant i det hele tatt. Det er INGEN unnskyldning å bruke. Man gjemmer seg ikke bak en tidligere alvorlig sykdom. Du spiser det du får når du er invitert. Det er mye jeg ikke liker jeg heller, men når jeg først blir invitert spiser jeg det for å vise respekt og høflighet ovenfor de som inviterte meg. Du kan prøve å sette deg selv i den situasjonen. Hvordan hadde det vært for deg om du skulle ha gjester, du står i flere timer og lager mat, så er det en viss person som sier h*n ikke vil ha. Synes du ikke det er jævlig sært og frekt? Om du ikke synes det tror jeg at du mangler et par hjerneceller og en god oppvekst. 

Anonymkode: b8435...75a

Men ærligtalt. Om jeg skal invitere til mat, jeg har en mor som ikke liker pølser eller kylling. Hun hadde nok spist det om jeg serverte det, men hvor tåpelig er det egentlig ikke å faktisk invitere moren sin på noe hun absolutt ikke liker?

Den situasjonen du beskriver er litt annderledes, fordi datteren og svigersønnen VET at hun ikke liker det. Hvordan de ikke lage noe annet enn de to tingene til middag når hun ikke liker det? Det hadde ikke falt meg inn å invitere noen på en slik middag. 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS virker så passiv-aggressiv at det slett ikke er sikkert at de vet om det. 

 

Og fisk (og jeg mistenker også skalldyr) er ikke én ting. Det finnes et stort utvalg, og en mengde ulike måter å tilberede på. Og det er Moe de fleste spiser flere ganger i uka. 

Anonymkode: 87c75...b30

De vet det, hun har jo tideligere fått annet isteden for. 

Anonymkode: 7a5b7...115

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Thyra skrev:

Hvilke smaker som kan få det til å vrenge seg i en henger ikke nødvendigvis sammen med hva som er vanlig å spise. Det er like "greit" å mislike kjøttkaker eller fiskeboller som å mislike blekksprut eller lutefisk. Nå framstår riktignok ts som mer enn alminnelig kresen. 

Er jeg invitert på noe jeg vet jeg ikke liker,  spiser jeg hjemme før jeg drar og forsyner meg veldig lite, eventuelt spiser mest tilbehør. 

Jeg kan ikke fordra kjøttkaker men jeg brekker meg ikke av å spise det

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Majott skrev:

Jeg tenker det samme! Dette er datter og svigersønn, som sikkert vet om ts sine problemer. Hvorfor serverer de gjentatte ganger mat som ts ikke klarer å spise? Det blir da ikke hyggelig hverken for ts eller vertene. 

Når jeg inviterer på middag, er det viktig for meg at gjestene liker maten som serveres. Noen ganger spør jeg også om de liker ditt eller datt. Jeg kunne aldri tenkt meg å servere noe som jeg visste at en av gjestene ikke klarte å spise. Særlig når man er et lite lag med få gjester. Da teller hver enkelt gjest mer enn om det hadde vært 30 gjester. 

Det er ganske enkelt å unngå å servere fisk eller lam, det finnes jo så utrolig mye annet man kan lage. Man MÅ ikke servere det til en i nærmeste familie, som man vet ikke klarer det. 

 

Jeg ville heller ikke invitert til middag og servert noe jeg visste en av gjestene ikke likte. Enig i at det er merkelig at de stadig inviteter ts på mat hun ikke liker. Kanskje ts skulle invitere svigersønn på noe hun visste han ilke likte. Kanskje han tok poenget?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en sykdom eller er allergisk er det noe helt annet. Dette handler om en person som er kresen og sær i matvanene. Det synes jeg blir for tåpelig for en voksen person. Da bør personen jobbe med sin oppfattelse av mat.

Anonymkode: fd6ad...b93

Hun liker ikke fisk og lam. Hun kan sikkert jobbe med det, men et middagsselskap er vel ikke rette sted/tidspunkt å gjøre det?

Jeg kjenner flere voksne personer som ikke liker kylling. Jeg ber ikke dem på middag, og serverer kylling. De får noe annet. Så enkelt er det.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jeg kan ikke fordra kjøttkaker men jeg brekker meg ikke av å spise det

Jeg brekker meg heller ikke av mat jeg ikke liker. Men folk er forskjellige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...