Gå til innhold

Bedt på middag / liker ikke maten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det at du har tidligere hatt et angstrengt forhold til mat, antageligvis spiseforstyrrelse er jo ikke relevant i det hele tatt. Det er INGEN unnskyldning å bruke. Man gjemmer seg ikke bak en tidligere alvorlig sykdom. Du spiser det du får når du er invitert. Det er mye jeg ikke liker jeg heller, men når jeg først blir invitert spiser jeg det for å vise respekt og høflighet ovenfor de som inviterte meg. Du kan prøve å sette deg selv i den situasjonen. Hvordan hadde det vært for deg om du skulle ha gjester, du står i flere timer og lager mat, så er det en viss person som sier h*n ikke vil ha. Synes du ikke det er jævlig sært og frekt? Om du ikke synes det tror jeg at du mangler et par hjerneceller og en god oppvekst. 

Anonymkode: b8435...75a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det er greiere å stå over helt spesielle retter som komle, lutefisk, rakfisk etc, det er tross alt retter som de fleste må venne seg til og som har veldig utpreget smak, og dette cil nok de aller fleste ha stor forståelse for. 

 

Jeg synes imidlertid TS er veldig vanskelig som klager over at hun får mat hun ikke liker, som altså er helt vanlig mat; lam og fisk, og hvor det er helt mulig og greit å spise tilbehør. Jeg regner med at det serveres grønnsaker, poteter og saus til, f.eks. Attpåtil klager hun når hun har fått spesialservering (pølser), og vurderer altså å ikke dra på besøk til nærmeste familie pga egen særhet. Det er ekstremt selvsentrert i mine øyne. Jeg mener hun må ta ansvar for at hun er så sær i matveien selv. Spise tilbehør, være takknemlig og høflig og ikke gjøre noen sak ut av det siden feilen her tross alt ligger hos henne og henne alene. For ja, det er uendelig sært og spesielt og f.eks ikke spise noen form for fisk. 

Anonymkode: 87c75...b30

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fire valg

-Spis det du får

-Ta med egen mat

-Takk nei til invitasjonen 

-Inviterer selv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at du har tidligere hatt et angstrengt forhold til mat, antageligvis spiseforstyrrelse er jo ikke relevant i det hele tatt. Det er INGEN unnskyldning å bruke. Man gjemmer seg ikke bak en tidligere alvorlig sykdom. Du spiser det du får når du er invitert. Det er mye jeg ikke liker jeg heller, men når jeg først blir invitert spiser jeg det for å vise respekt og høflighet ovenfor de som inviterte meg. Du kan prøve å sette deg selv i den situasjonen. Hvordan hadde det vært for deg om du skulle ha gjester, du står i flere timer og lager mat, så er det en viss person som sier h*n ikke vil ha. Synes du ikke det er jævlig sært og frekt? Om du ikke synes det tror jeg at du mangler et par hjerneceller og en god oppvekst. 

Anonymkode: b8435...75a

Jeg er ikke så vrang at jeg ikke har forståelse for at noen har mat de ikke liker og ikke klarer å få ned. Synes du at folk bare må presse i seg mat og kanskje brekke seg fordi du har stått flere timer på kjøkkenet? Hvis de ikke liker maten du har laget, så blir du blodig fornærmet? :snurt:  Åsi ts mangler en god oppvekst er bare drøyt og det vet du ingen ting om.

Jeg blir verken fornærmet eller sur hvis noen av mine gjester sier ifra på en høflig måte de ikke liker lam, fisk, fugl, kylling eller wathever. Det er en ærlig sak og ikke noe å bli sur for. Jeg vil faktisk mye heller de er ærlig enn at de sitter å presser i seg mat de ikke kan fordra. Jeg kan ikke fordra svalahove og det nekter jeg å spise. Så fæl og frekk er jeg :) 

Anonymkode: 15c97...139

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Belima skrev:

Barnebarnet mitt på 9 år takler det bedre enn deg. Da han hadde spist middag hos en venn, lasagne som jeg vet han ikke liker, spurte jeg hva han gjorde. Han svarte: " Jeg tok en porsjon og spiste den opp selvfølgelig" Han la til at han alltid spiste det han fikk, selv om det  er mat han ikke liker når han er borte. Tar av meg hatten for han jeg!
 

Wow ♡ sånne barn er fantastiske :D 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke så vrang at jeg ikke har forståelse for at noen har mat de ikke liker og ikke klarer å få ned. Synes du at folk bare må presse i seg mat og kanskje brekke seg fordi du har stått flere timer på kjøkkenet? Hvis de ikke liker maten du har laget, så blir du blodig fornærmet? :snurt:  Åsi ts mangler en god oppvekst er bare drøyt og det vet du ingen ting om.

Jeg blir verken fornærmet eller sur hvis noen av mine gjester sier ifra på en høflig måte de ikke liker lam, fisk, fugl, kylling eller wathever. Det er en ærlig sak og ikke noe å bli sur for. Jeg vil faktisk mye heller de er ærlig enn at de sitter å presser i seg mat de ikke kan fordra. Jeg kan ikke fordra svalahove og det nekter jeg å spise. Så fæl og frekk er jeg :) 

Anonymkode: 15c97...139

Stor forskjell på smalahove og fisk eller kjøtt, det skjønner du og.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, jeg forstår om man ikke liker maten. Jeg liker f.eks. ikke smør på brød. Jeg brekker meg. 

Men når det er så mye man ikke liker, tenker jeg at man kan prøve litt. Særlig hvis en blir invitert ofte, og likevel aldri blir fornøyd. Jeg synes du burde ta deg sammen og prøve. Du trenger jo ikke ta så stor del av fisken eller kjøttet, men fokuser mer på tilbehøret. Du er voksen du burde prøve ihvertfall:) 

Anonymkode: 1952d...853

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fugleskremsel skrev:

Stor forskjell på smalahove og fisk eller kjøtt, det skjønner du og.

Egentlig ikke. Når noe er så "ekkelt" at man brekker seg, eventuelt kaster opp av det, så er det irrelevant om deg er smalahove, fisk, kjøtt, melkesjokolade, rødvin, smurfepastiller eller gulrøtter. 

Anonymkode: baaa5...14e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS spiser jo åpenbart ikke en hel rekke av vanlige middagsretter, det er ikke bare en enkelt ting. Og hun forventer å bli tatt hensyn til, men blir også sur når hun faktisk får egen mat. 

Anonymkode: 87c75...b30

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hatt et så anstrengt forhold til mat at du ikke kan spise fisk eller lam? Du får si fra til de da, de kan ikke lese problemene dine. Vanskelig å vite hva de skal lage til en person som har hatt et anstrengt forhold til mat. Du høres litt kresen ut, noe må du jo spise uansett.

Anonymkode: fd6ad...b93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men TS spiser jo åpenbart ikke en hel rekke av vanlige middagsretter, det er ikke bare en enkelt ting. Og hun forventer å bli tatt hensyn til, men blir også sur når hun faktisk får egen mat. 

Anonymkode: 87c75...b30

Så vidt jeg kan lese, er det kun snakk om får/lam og fisk? To ting. Reagerer mer på vertskapet som insisterer på å servere de to tingene de vet hun ikke liker hver gang de inviterer. 

 

Anonymkode: baaa5...14e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at du har tidligere hatt et angstrengt forhold til mat, antageligvis spiseforstyrrelse er jo ikke relevant i det hele tatt. Det er INGEN unnskyldning å bruke. Man gjemmer seg ikke bak en tidligere alvorlig sykdom. Du spiser det du får når du er invitert. Det er mye jeg ikke liker jeg heller, men når jeg først blir invitert spiser jeg det for å vise respekt og høflighet ovenfor de som inviterte meg. Du kan prøve å sette deg selv i den situasjonen. Hvordan hadde det vært for deg om du skulle ha gjester, du står i flere timer og lager mat, så er det en viss person som sier h*n ikke vil ha. Synes du ikke det er jævlig sært og frekt? Om du ikke synes det tror jeg at du mangler et par hjerneceller og en god oppvekst. 

Anonymkode: b8435...75a

Selv om man er friskmeldt, så er spiseforstyrrelser noe som ofte henger igjen lang tid etterpå. Det er fullt mulig å være frisk nok til å ha et sunt nok forhold til mat samtidig som man har noen få matvarer som fortsatt er så vanskelig at de blir potensielle "triggere" for tilbakefall. 

Man skal ikke ta lett på at folk har hatt eller har et anstrengt forhold til mat. Det er så lett å si at det bare er å spise opp. Jeg tviler på at TS ville spurt om råd hvis det var så enkelt. En middag hos andre er heller ikke rette tid og plass å utfordre seg når det er veldig tøft. 

TS, du får bare akseptere at den alternative maten de lager til deg ikke nødvendigvis er lagt like mye innsats i. De burde få en stjerne i boka for omtanken :) Å ta med egen mat er også et fint alternativ. Om du tar med noe som passer med det tilbehøret som blir servert, så spiser du nesten det samme som de andre :) 

Anonymkode: 389e9...8a2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis tilbehøret og ta evt med et stykke kjøtt du har tilberedt selv på forhånd. Jeg skjønner godt at de serverer pølser til de som ikke liker maten, fordi de inviterte til noe annet og pølser tar lite tid å koke opp til de som ikke liker det som serveres. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts, ta deg sammen og vær glad for at du blir invitert.  Du behøver ikke spise mye av det du ikke "liker" men ta en liten porsjon som andre foreslår her.  Og om du har så store problemer med å spise middag hos andre,  bør du begynne å smake på flere ting og utvide smakshorisonten din en smule.... 

Anonymkode: 8992c...997

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også mye middagsmat som jeg brekker meg over når jeg spiser. Tror det begynte etter at jeg hadde kreft og fikk behandling i tarm-og bekkenregionen for det har kommet de siste årene. Trikset mitt er å ta så lite så mulig og så fylle på med tilbehør. Poteter, ris, grønnsaker etc går fint. Kylling og fiskekaker er en av tingene jeg ikke klarer å få ned (sammen med veldig mye annen mat som jeg alltid har likt tidligere). Det er sjelden noen reagerer så lenge jeg tar så små porsjoner at jeg klarer å trykke det ned på et vis.

Anonymkode: c11b9...19c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med noe som passer til retten som blir servert, men ta med såpass at alle kan smake hvis de vil. Spør vertskapet om det er greit at du f.eks tar med et fat med noe annet kjøtt som passer tilbehøret. Da kan de ta det med i beregningen slik at de f.eks ikke trenger å lage like mye lam eller fisk. Da blir det heller ikke like mye oppmerksomhet rundt det du ikke liker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Vi blir stadig bedt på middag hos svigersønn.. De vet at jeg er sær i matveien og tidligere har hatt et anstrengt forhold til mat. De ber på lam og fisk som de vet jeg ikke spiser. Synes det er så flaut å bli med samboer, men han mener jeg er barnslig. Nå så er vi igjen best på fisk og det blir vel lam til påske. Jeg fikk sist servert wienerpølser(!!) og potet. Denne gang vil jeg helst være hjemme. Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 37a57...31f

Du inviterer, så vet du at du får ting du spiser

Anonymkode: 7afd6...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør hva de skal ha. Er det noe du kan spise er det jo greit, og hvis de skal ha noe du ikke liker gir du beskjed om at du lager noe eget og tar med deg. Du virker både barnslig og vrang hvis du furter over å få pølser eller lar være å gå på grunn av maten. Ta ansvar selv, vel. Du er jo en voksen kvinne :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg kan lese, er det kun snakk om får/lam og fisk? To ting. Reagerer mer på vertskapet som insisterer på å servere de to tingene de vet hun ikke liker hver gang de inviterer. 

 

Anonymkode: baaa5...14e

TS virker så passiv-aggressiv at det slett ikke er sikkert at de vet om det. 

 

Og fisk (og jeg mistenker også skalldyr) er ikke én ting. Det finnes et stort utvalg, og en mengde ulike måter å tilberede på. Og det er Moe de fleste spiser flere ganger i uka. 

Anonymkode: 87c75...b30

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...