Gå til innhold

Bedt på middag / liker ikke maten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Arkana skrev:

Enig. I store sammenkomster må man for enkelhets skyld lage det samme til alle og det blir noe annet enn å ha 3-4 gjester på middag.

Ikke sant. Jeg hadde blitt direkte flau dersom jeg serverte middagsgjestene mine noe jeg var fullstendig klar over at de ikke liker. Jeg har f.eks en kamerat som ikke liker tacokrydder. Dette har vi snakket om mange ganger. Jeg inviterer ikke han på taco, men har invitert han på mye annet. Det er faktisk ikke min jobb og skulle belære et voksent menneske om matvaner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet godt hva eksponeringsterapi er, og det virker svært dårlig når det er traumer som ligger bak et problem. Ofte forverrer det problemet. Ikke virker det på allergi heller, og jeg tør påstå at traumer eller udiagnostiserte allergier eller intoleranser ligger bak i en god prosentandel av de tilfellene hvor folk kaster opp av bestemte matvarer.,

Anonymkode: f1406...a14

Jeg er en av dem som faktisk spyr av fisk. Dette stammer fra traumer i barndommen uten at jeg skal gå nærmere inn på dette. Tidligere var det så ille at jeg spydde av fiskelukt, men etter mye eksponering kan jeg nå sitte i samme rom som noen som spiser fisk uten at tårene renner og at jeg brekker meg ukontrollert. 

At eksponeringsterapi virker er det ingen tvil om, men det funker langt fra bra nok i alle tilfeller til at man kan sette seg ned ved et middagsbord og smile og nyte maten.

Jeg er jo fullstendig klar over hvor idiotisk dette er selv, og jeg vet godt at jeg går glipp av mye god mat. Jeg har til og med gått i terapi for å få bukt med "fiskeproblemet" mitt, men jeg er nok en lost case i det tilfellet.

Jeg prøvde faktisk for ikke så lenge siden og spise snitter med eggerøre og laks hvor laksen var plukket av uten at jeg viste om dette. Med andre ord, jeg ante faktisk ikke at det hadde vært laks på eggerøra. Jeg tok en bit av snitten, kjente fiskesmaken på tunga og løp rett på do for å spy. Jeg kunne ikke kontrollere det. Det er jo forferdelig flaut og reagere sånn, men jeg kan faktisk ikke noe for det. 

Jeg blir faktisk både lei meg og forbanna når folk på død og liv skal lære meg og spise fisk. Jeg er faktisk ikke bare sær og vanskelig! Respekter at jeg ikke spiser fisk, kan det være så forbanna vanskelig?

Anonymkode: d1205...a32

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fikk jo pølse...skjønner ikke at folk virkelig kan være så selvopptatte...de har jo prøvd så godt de kan å ta hensyn....

 

jeg hadde laget det jeg ville lage, så fikk svigermor drite i å komme hvis hun ikke var fornøyd med erstatningen hun fikk...makan til oppførsel fra voksne mennesker altså...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Fugleskremsel skrev:

Hun fikk jo pølse...skjønner ikke at folk virkelig kan være så selvopptatte...de har jo prøvd så godt de kan å ta hensyn....

 

jeg hadde laget det jeg ville lage, så fikk svigermor drite i å komme hvis hun ikke var fornøyd med erstatningen hun fikk...makan til oppførsel fra voksne mennesker altså...

En gang fikk hun pølse, her er det jo snakk om gjentatte ganger hvor hun ikke får noe. Det er stor forskjell på det. 

Hadde du gjort det med din mor ? Jeg syns å lage middag man vet ikke gjestene liker, og det å gjøre det gang på gang da oppfører man seg heller ikke som et voksent mennesker, heller en trassig svigersønn som skal straffe svigermor. I store selskaper er noe annet, men gang på gang, vel inviter en dag dere ikke spiser akkuratt det hun ikke liker da. Det hadde ikke falt meg inn å invitere min mor på kylling som hun ikke liker, jeg vil faktisk hun skal kose seg jeg. 

Det er ikke noe poeng i å skulle lage av to råvarer når man har fått beskjed og vet at gjestene ikke liker det, det er bare tull. 

Anonymkode: 7a5b7...115

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde en sær gjest, ville jeg sagt at du får se i skapet og lage deg et knekkebrød eller ostesmørbrød, desserten kommer etterpå.

Men visste jeg at en av gjestene ikke liker fisk eller lam, ville jeg ikke servert det. Og spurt om alternativer.

En gang, da var jeg ganske ung, laget vi kjøttkaker som var kjøpt på Coop. De inneholdt svinekjøtt, og vi valgte å ikke si det til en som er muslim og også skulle spise, vi hadde felles måltider. Men, etterpå fikk jeg dårlig samvittighet. Jeg velger heller ikke å lage noe av svinekjøtt, ikke industri-kylling og -fisk.

Er det ikke noe gjestene ikke liker, er det ok å ta hensyn. Til en viss grad. Leste bare første siden av tråden, og en skrev at hun hatet komle /raspeball, og også lammekjøtt. Da kunne du sagt det, så kunne du fått reinkjøtt eller elg /hjort/dådyrkjøtt, og jeg har en helt annen variant av raspeball enn alle andre, den kan man spise som en egen rett. Den er laget på tradisonelt vis, men ikke med samme innhold. Bedre enn vanlige raspeballer selvsagt. Den er en delikatesse.

Og liker ikke fisk? Jeg elsker fisk, men er den feil tilberedt klarer jeg fint å styre meg.

Det samme gjelder vel med alt.

Jeg tror ikke jeg liker østers noe særlig, men jeg har spist det. Og jeg liker det ikke, det var som en formell velkomstdrink. Neste gang skal jeg si at jeg heller tar et glass vann og skylde på at jeg er tørst.

Har en svigerdatter, hun klarer ikke fisk, noen typer fisk, og selvsagt serverer jeg ikke det.

En eks var veldig sær, selv om han var flink til ... å lage mat. Han reagerte med sinne, og mutt hvis jeg ikke spiste det som ble satt foran meg, på fatet. Hele meg steiler jo, ikke forsyne seg selv?

Det fortsatte med at jeg fikk påminnelser om at jeg måtte spise. Endte opp med at jeg sa at jeg spiser f.... meg når jeg er sulten, og jeg liker kald mat, kald kaffe, kald te, og varm øl og varm bløtkake. Ok?

Han likte meg etter hvert. Han var så sær at jeg ikke turte kjøpe inn mer mat, og tiden gikk, han betalte hele budsjettet for måneden, vi levde særbo, men...

Jeg tok det opp, at jeg måtte få lov til å bidra litt, overføre penger. Det skjedde aldri, fordi han vandret heden en dag.

En annen forventet at jeg skulle være hos han presis kl. 17.30. Hver dag. Jeg sa at jobben min slutter ikke nødvendigvis fire og begynner ikke ni, noen dager ... jeg kan ikke avbryte fordi du plutselig er så opptatt av tiden. Men, siden jeg hadde vært utro, valgte jeg likevel å følge hans tider. Det gikk ikke bra, etter noen uker fikk jeg nok og sa fra at nok er nok.

Ts, og andre som sliter med mat. Si fra, man må ikke spise opp alt, det er uhøflig i mange andre land.

Den pølsa var litt drøy, du får si fra, jeg tror jeg ville erklært meg som sær. Er jo litt sær siden jeg lever mest lavkarbo. Og ikke spiser enkelte typer kjøtt og fisk.  Men, tilbyr meg å bake, ta med lavkarbo mat og supplere uten at andre må gjøre mer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loffeliten
1 time siden, Fugleskremsel skrev:

jeg hadde laget det jeg ville lage, så fikk svigermor drite i å komme hvis hun ikke var fornøyd med erstatningen hun fikk...makan til oppførsel fra voksne mennesker altså...

Helt enig, makan til oppførsel fra voksne mennesker. :) 

Hvorfor invitere på besøk hvis man egentlig ikke har lyst til å behandle gjestene sine ok? :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, Atea skrev:

Hvis jeg hadde en sær gjest, ville jeg sagt at du får se i skapet og lage deg et knekkebrød eller ostesmørbrød, desserten kommer etterpå.

Men visste jeg at en av gjestene ikke liker fisk eller lam, ville jeg ikke servert det. Og spurt om alternativer.

En gang, da var jeg ganske ung, laget vi kjøttkaker som var kjøpt på Coop. De inneholdt svinekjøtt, og vi valgte å ikke si det til en som er muslim og også skulle spise, vi hadde felles måltider. Men, etterpå fikk jeg dårlig samvittighet. Jeg velger heller ikke å lage noe av svinekjøtt, ikke industri-kylling og -fisk.

Er det ikke noe gjestene ikke liker, er det ok å ta hensyn. Til en viss grad. Leste bare første siden av tråden, og en skrev at hun hatet komle /raspeball, og også lammekjøtt. Da kunne du sagt det, så kunne du fått reinkjøtt eller elg /hjort/dådyrkjøtt, og jeg har en helt annen variant av raspeball enn alle andre, den kan man spise som en egen rett. Den er laget på tradisonelt vis, men ikke med samme innhold. Bedre enn vanlige raspeballer selvsagt. Den er en delikatesse.

Og liker ikke fisk? Jeg elsker fisk, men er den feil tilberedt klarer jeg fint å styre meg.

Det samme gjelder vel med alt.

Jeg tror ikke jeg liker østers noe særlig, men jeg har spist det. Og jeg liker det ikke, det var som en formell velkomstdrink. Neste gang skal jeg si at jeg heller tar et glass vann og skylde på at jeg er tørst.

Har en svigerdatter, hun klarer ikke fisk, noen typer fisk, og selvsagt serverer jeg ikke det.

En eks var veldig sær, selv om han var flink til ... å lage mat. Han reagerte med sinne, og mutt hvis jeg ikke spiste det som ble satt foran meg, på fatet. Hele meg steiler jo, ikke forsyne seg selv?

Det fortsatte med at jeg fikk påminnelser om at jeg måtte spise. Endte opp med at jeg sa at jeg spiser f.... meg når jeg er sulten, og jeg liker kald mat, kald kaffe, kald te, og varm øl og varm bløtkake. Ok?

Han likte meg etter hvert. Han var så sær at jeg ikke turte kjøpe inn mer mat, og tiden gikk, han betalte hele budsjettet for måneden, vi levde særbo, men...

Jeg tok det opp, at jeg måtte få lov til å bidra litt, overføre penger. Det skjedde aldri, fordi han vandret heden en dag.

En annen forventet at jeg skulle være hos han presis kl. 17.30. Hver dag. Jeg sa at jobben min slutter ikke nødvendigvis fire og begynner ikke ni, noen dager ... jeg kan ikke avbryte fordi du plutselig er så opptatt av tiden. Men, siden jeg hadde vært utro, valgte jeg likevel å følge hans tider. Det gikk ikke bra, etter noen uker fikk jeg nok og sa fra at nok er nok.

Ts, og andre som sliter med mat. Si fra, man må ikke spise opp alt, det er uhøflig i mange andre land.

Den pølsa var litt drøy, du får si fra, jeg tror jeg ville erklært meg som sær. Er jo litt sær siden jeg lever mest lavkarbo. Og ikke spiser enkelte typer kjøtt og fisk.  Men, tilbyr meg å bake, ta med lavkarbo mat og supplere uten at andre må gjøre mer.

 

Nå var det meg som ikke likte raspeballer, for min del forventer jeg ikke at de lager egne til meg når de elsker dem slik de er og tilbehøret osv. Føler ikke jeg kan kreve at de skal endre måltidet, da kan de heller spise og jeg ikke komme akkuratt den dagen. Nå var dette en vanlig middag hos svigers, så kunne kommet etterpå. De er i hovedsak flinke til å ta hensyn, men her vi bor blir komle sett på som en fantastisk god middag til min forskrekkelse 😛

Får jeg det servert i større selskaper osv så pirker jeg i det for høflighetensskyld. 

Anonymkode: 7a5b7...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2017 den 18.32, AnonymBruker skrev:

 

I bunn og grunn er jeg jo enig, om det er snakk om store middager osv. Men om jeg skulle be min mor på middag hadde jeg ikke gang på gang invitert henne på noe hun ikke liker, det er i grunn dårlig gjort. Det vil faktisk gå under folkeskikk det også, hvorfor gjøres på å servere noe man vet gjestene ikke liker. Da ønske man ikke at gjestene skal kose seg med maten i hvertfall. 

Anonymkode: 7a5b7...115

De som inviterer bestemmer menyen. Deretter er det opp til gjesten om de vil komme eller ikke. Når jeg inviterer på middag, lager jeg jo noe som jeg også vil ha. Allergier tas det selvsagt hensyn til, kresing derimot, det gidder jeg ikke å ta hensyn til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, February 24, 2017 den 18.20, Jolene skrev:

De som inviterer bestemmer menyen. Deretter er det opp til gjesten om de vil komme eller ikke. Når jeg inviterer på middag, lager jeg jo noe som jeg også vil ha. Allergier tas det selvsagt hensyn til, kresing derimot, det gidder jeg ikke å ta hensyn til.

Men det er jo spesielt å invitere på de samme to rettene hver gang. Da kan de heller soise disse uten å invitere på middag. Antar at de liker andre retter enn lam og fiskeretter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har store fordommer mot folk som er supersære i matveien, kan ikke for det.  Ta med din egen mat hvis alt du får er så grusomt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2017 den 23.14, Maleficenta skrev:

Men det er jo spesielt å invitere på de samme to rettene hver gang. Da kan de heller soise disse uten å invitere på middag. Antar at de liker andre retter enn lam og fiskeretter?

Da får TS ta med egen mat da, dersom hun ikke "liker" vanlig norsk kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, February 27, 2017 den 20.25, Jolene skrev:

Da får TS ta med egen mat da, dersom hun ikke "liker" vanlig norsk kost.

Da kan hun like godt spise hjemme da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Maleficenta skrev:

Da kan hun like godt spise hjemme da

Hun velger å være sær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Jolene skrev:

Hun velger å være sær.

Ærlig talt, disse menneskene det er snakk om, vet at TS ikke liker lammekjøtt og fisk. Hvorfor inviterer de alltid på middag med disse to variantene da? Jeg kan ikke forstå annet enn at de er direkte ondskapsfulle. Jeg fatter heller ikke hvorfor TS i det hele tatt gidder å være med til dem.

Endret av Arabella
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Jolene skrev:

Hun velger å være sær.

Er det ingenting du ikke liker da? Liker du alt som blir servert?

Hvordan hadde du syntes det var å bli bedt til middag til nær familie, og hver eneste gang serverte de akkurat det du ikke klarer å spise? Og de vet om det.

Som sagt før, så er det mye annet de kan lage til middag enn akkurat lam og fisk. Det er ikke deres oppgave å "oppdra" en gjest til å like mat hun ikke liker. Det er rett og slett uhøflig å ta oppdragerrollen som vert. 

Vi kan snakke mye om ts og at hun "velger" å være sær. Men er det ikke vertens oppgave å sørge for at alle gjestene trives? Er ikke det et vel så stort tema her? Du kan også si at vegetarianere "velger å være sære". Men at de ikke spiser kjøtt er noe alle tar hensyn til. Så hvorfor skal man ikke ta hensyn til en gjest som ikke spiser fisk og lam?

Som vert ville jeg ALDRI servert noe som ikke alle gjestene likte. For meg er det mye viktigere at alle har det bra og koser seg enn at jeg absolutt MÅ servere noe jeg VET at en av gjestene ikke klarer. Ihvertfall når gjesten liker mye annet. Da snakker jeg om et lite lag med få gjester, ikke 40 stk. Og om det er en "temamiddag" med påskelam eller lutefisk, eller noe sånt, så serverer jeg ikke grillpølser til den ene gjesten jeg vet ikke liker det. Det er søppelmat, som jeg aldri spiser selv. Å steke opp litt annet kjøtt tar ikke lange tiden, og da kan gjsten spise det sammen med tilbehøret til det andre.

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Det er bra sært å invitere noen konsekvent til de to matvarene denne personen ikke liker. Jeg hadde begynt å takke nei.

Evner de ikke å invitere til noe annet en lam og fisk (tydelig på trass) så er de ikke spesielt gode verter. Og man serverer ikke wienerpølser til voksne folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Arabella skrev:

Ærlig talt, disse menneskene det er snakk om, vet at TS ikke liker lammekjøtt og fisk. Hvorfor inviterer de alltid på middag med disse to variantene da? Jeg kan ikke forstå annet enn at de er direkte ondskapsfulle. Jeg fatter heller ikke hvorfor TS i det hele tatt gidder å være med til dem.

Kanskje de er lei av kresingen til TS? Kanskje hun alltid pirker i maten og "ikke liker ting"? Hadde noen oppført seg sånn hos meg, hadde jeg også servert noe på trass. Dessuten, fikk hun pølser. Som et lite kresent barn.

8 timer siden, Majott skrev:

Er det ingenting du ikke liker da? Liker du alt som blir servert?

Hvordan hadde du syntes det var å bli bedt til middag til nær familie, og hver eneste gang serverte de akkurat det du ikke klarer å spise? Og de vet om det.

Som sagt før, så er det mye annet de kan lage til middag enn akkurat lam og fisk. Det er ikke deres oppgave å "oppdra" en gjest til å like mat hun ikke liker. Det er rett og slett uhøflig å ta oppdragerrollen som vert. 

Vi kan snakke mye om ts og at hun "velger" å være sær. Men er det ikke vertens oppgave å sørge for at alle gjestene trives? Er ikke det et vel så stort tema her? Du kan også si at vegetarianere "velger å være sære". Men at de ikke spiser kjøtt er noe alle tar hensyn til. Så hvorfor skal man ikke ta hensyn til en gjest som ikke spiser fisk og lam?

Som vert ville jeg ALDRI servert noe som ikke alle gjestene likte. For meg er det mye viktigere at alle har det bra og koser seg enn at jeg absolutt MÅ servere noe jeg VET at en av gjestene ikke klarer. Ihvertfall når gjesten liker mye annet. Da snakker jeg om et lite lag med få gjester, ikke 40 stk. Og om det er en "temamiddag" med påskelam eller lutefisk, eller noe sånt, så serverer jeg ikke grillpølser til den ene gjesten jeg vet ikke liker det. Det er søppelmat, som jeg aldri spiser selv. Å steke opp litt annet kjøtt tar ikke lange tiden, og da kan gjsten spise det sammen med tilbehøret til det andre.

Nei, det er ingenting jeg ikke liker faktisk. Er allergisk mot en rekke ting, men forventer aldri særbehandling av den grunn. Derfor jeg hører med verten og som regel tar med egen mat. Null problem for meg, null problem for verten.

Man velger å være sær, på tide at TS blir voksen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jolene skrev:

Kanskje de er lei av kresingen til TS? Kanskje hun alltid pirker i maten og "ikke liker ting"? Hadde noen oppført seg sånn hos meg, hadde jeg også servert noe på trass. Dessuten, fikk hun pølser. Som et lite kresent barn.

Nei, det er ingenting jeg ikke liker faktisk. Er allergisk mot en rekke ting, men forventer aldri særbehandling av den grunn. Derfor jeg hører med verten og som regel tar med egen mat. Null problem for meg, null problem for verten.

Man velger å være sær, på tide at TS blir voksen...

Nå synes jeg du er sær. Jeg kan ikke huske å ha lest om TS skriver at det er andre ting hun ikke liker, bare disse to matvarene. Du maser om at hun er kresen og godter deg over henne. Det er vel heller svigersønnen og hans partner som er de sære og vanskelige her. Hva er problemet med å servere noe annet? De er jo også kresne som skal ha bare lam og fisk. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Jolene skrev:

Hun velger å være sær.

Ja men det fins annen mat enn fisk og lam i verden. De kunne invitert på noe annet. Lam og fisk kan se spise hver dag ellers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Arabella skrev:

Nå synes jeg du er sær. Jeg kan ikke huske å ha lest om TS skriver at det er andre ting hun ikke liker, bare disse to matvarene. Du maser om at hun er kresen og godter deg over henne. Det er vel heller svigersønnen og hans partner som er de sære og vanskelige her. Hva er problemet med å servere noe annet? De er jo også kresne som skal ha bare lam og fisk. 

Det har fremkommet at hun er sær på flere ting.

10 timer siden, Maleficenta skrev:

Ja men det fins annen mat enn fisk og lam i verden. De kunne invitert på noe annet. Lam og fisk kan se spise hver dag ellers

Som sagt, kanskje de er lei særheten hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...